De krant van nú, vól verontrustende berichten!
Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!
'We moeten weg van de obsessie met stikstof en terug naar debat over natuurkwaliteit.' Goedecolumn van Martin Sommer in de Volkskrant.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9d12a49/
Ik kan het stuk niet lezen vanwege een betaalmuur. Welke argumenten voert hij aan?Klavart schreef:'We moeten weg van de obsessie met stikstof en terug naar debat over natuurkwaliteit.' Goedecolumn van Martin Sommer in de Volkskrant.
Hier is het stuk wel te lezen.merel schreef:Ik kan het stuk niet lezen vanwege een betaalmuur. Welke argumenten voert hij aan?Klavart schreef:'We moeten weg van de obsessie met stikstof en terug naar debat over natuurkwaliteit.' Goede column van Martin Sommer in de Volkskrant.
https://mobile.twitter.com/mkeulemans/s ... r-wNgqAAAA
-
Goed stuk, mede daarom spreek ik ook niet over natuur maar over wensnatuur als het om Natura-2000 gebieden gaat.
Stikstof zorgt voor afname van biodiversiteit en dus ook van voor de landbouw essentiële soorten, zoals allerlei insecten. Het is dus naïef om tegen afname van stikstof te zijn.Henk J schreef:Goed stuk, mede daarom spreek ik ook niet over natuur maar over wensnatuur als het om Natura-2000 gebieden gaat.
-
De meeste boeren zijn ook niet direct tegen afname van stikstof maar wel tegen onhaalbare doelstellingen, gedwongen onteigening en een minister die zich laat leiden door zelfbedachte regels ipv te kijken wat werkt en waar binnen de sector draagvlak voor is. Bijvoorbeeld een fatsoenlijke vrijwillige opkoopregeling voor stoppers en het verder ontwikkelen van stikstof reducerende maatregelen.Ambtenaar schreef:Stikstof zorgt voor afname van biodiversiteit en dus ook van voor de landbouw essentiële soorten, zoals allerlei insecten. Het is dus naïef om tegen afname van stikstof te zijn.Henk J schreef:Goed stuk, mede daarom spreek ik ook niet over natuur maar over wensnatuur als het om Natura-2000 gebieden gaat.
DE KRANT VAN NU,
ook vol van tekenen die ons voorzegd zijn.
Ik lees in de krant over oorlogen, geruchten van oorlogen van volken die tegen elkaar opstaan, van aardbevingen op verscheidene plaatsen, van teken in de natuur, waar de zon grote kracht krijgt en de wateren met gedruis de landerijen bedekken, waar de kostbare vruchten des lands verloren gaan en van dreigende voedseltekorten die op verscheidene plaatsen hongersnoden veroorzaken waardoor vele mensen sterven, ik lees ook van pestilentiën als corona en aids, en ziekten onder het vee, dan hebben we te denken aan de vogelpest en andere ziekten. We zien, als we de krant lezen, dat op deze aarde meer en meer de liefde verkoelt, waar zelfs in de kerken haast geen twee meer door één deur kunnen....
Dan denken we wel eens: zullen die mensen dan wel samen door de Poort naar de Eeuwigheid kunnen? Een mens is hard, zeer hard en hardnekkig, en dan hebben we slechts een weinig zelfkennis nodig om niet naar anderen te zien. Ook dat is een kwaad wat we aanschouwen: Ik heb het niet gedaan, het kwam door die... ja we weten het, want dat zei Eva ook al. En als we nu dit bedenken, zouden we dan niet denken dat de Schrift, waarin al deze dingen staat ter opmerking vervuld wordt? Zeker! We zien de aarde als het ware kreunen om onze zonden. Het gewas des velds verdord en de vruchten kunnen niet gegeten worden.
Al vele jaren geleden, het was in de roerige jaren 60, toen er grote omwentelingen op deze aarde plaatsvonden, dat een leraar ons aanried om de krant naast het Woord te lezen. Zien we dan niet dat deze dingen gebeuren? Of zijn we als de herders en leraars van weleer, die wel de tekenen in de natuur konden aanschouwen en de tekenen der tijden niet opmerkten?
Laat ons onszelf ook onderzoeken. Hoe is het met ons, in deze bange wereld, waarin we de oordelen van God opmerken, en waar we de oordelen ook over de kerk zien gaan. Wie wijs is lette daarop.
Wat drift beheerst het woedend heidendom,
En heeft het hart der volken ingenomen?
De koningen verheffen zich alom,
De vorsten zijn vermetel saâmgeko-men,
Om God, den HEER', zelfs naar de kroon te steken,
En tegen Zijn Gezalfde op te staan.
Zij spreken saam: "Laat ons hun banden breken,
En van hun juk en touwen ons ontslaan."
Maar d' Opperheer, die Zijn geduchten stoel
Op starren sticht, en grondvest op de wolken,
Zal lachen met dat vruchteloos gewoel,
En spotten met den waan der dwaze vol-ken,
God zal Zijn wraak ontdekken voor hun ogen;
Straks gloeit de lucht door 't vlammend bliksemlicht;
't Is God die spreekt; Hij dondert uit den hoge,
En jaagt den schrik Zijn haat'ren in 't gezicht:
"Durft gij bestaan te twisten met Mijn kracht?
Zal nietig stof Mij 't hoog gezag ontwringen,
Of weerstand biên aan Mijn geduchte macht?
Ontziet Mijn toorn, verdoolde stervelin-gen.
Gij zult vergeefs Mijn rijksbestel weerstreven!
Mijn Koning is gezalfd door Mijn beleid;
Hij, door Mijn hand op Sions troon verheven,
Heerst op den berg van Mijne heiligheid."
"En Ik, die Vorst, met zoveel macht bedeeld,
Zal Gods besluit aan 't wereldrond doen horen.
Hij sprak tot Mij: "'k Heb heden U geteeld;
Gij zijt Mijn Zoon, Gij zijt Mijn eengebo-ren';
Zeg vrij Uw eis; Ik zal Uw macht verhogen,
Opdat Uw naam alom ontzaglijk zij;
Het heidendom ligg' voor Uw stoel gebogen,
En 't eind der aard erkenn' Uw heerschappij."
"Uw ijz'ren staf, die al hun macht verplet,
Maak' hen eerlang eerbiedig' onderzaten,
En noodzaak' hen te buigen voor Uw wet,
Of sla z' aan gruis, als pottenbakkersva-ten!"
O vorsten, wilt de wet der wijsheid horen,
Eer gij God zelv' en Zijn Gezalfde hoont;
O rechters, tot den stoel der eer gekoren,
Verdraagt Zijn tucht, die u Zijn liefde toont.
Vreest 's HEEREN macht en dient Zijn Majesteit;
Juicht, bevend op 't gezicht van Zijn vermogen,
En kust den Zoon, van ouds u toegezeid,
Eer u Zijn toorn verdelg' voor aller o-gen;
U op uw' weg tot stof doe wederkeren,
Wanneer Zijn wraak, getergd door uw gedrag,
U, onverhoeds, zou door haar gloed verteren,
Tot staving van Zijn langgehoond gezag.
Welzalig zij, die, naar Zijn reine leer,
In Hem hun heil, hun hoogst geluk beschouwen;
Die Sions Vorst erkennen voor hun HEER';
Welzalig zij, die vast op Hem betrou-wen.
ook vol van tekenen die ons voorzegd zijn.
Ik lees in de krant over oorlogen, geruchten van oorlogen van volken die tegen elkaar opstaan, van aardbevingen op verscheidene plaatsen, van teken in de natuur, waar de zon grote kracht krijgt en de wateren met gedruis de landerijen bedekken, waar de kostbare vruchten des lands verloren gaan en van dreigende voedseltekorten die op verscheidene plaatsen hongersnoden veroorzaken waardoor vele mensen sterven, ik lees ook van pestilentiën als corona en aids, en ziekten onder het vee, dan hebben we te denken aan de vogelpest en andere ziekten. We zien, als we de krant lezen, dat op deze aarde meer en meer de liefde verkoelt, waar zelfs in de kerken haast geen twee meer door één deur kunnen....
Dan denken we wel eens: zullen die mensen dan wel samen door de Poort naar de Eeuwigheid kunnen? Een mens is hard, zeer hard en hardnekkig, en dan hebben we slechts een weinig zelfkennis nodig om niet naar anderen te zien. Ook dat is een kwaad wat we aanschouwen: Ik heb het niet gedaan, het kwam door die... ja we weten het, want dat zei Eva ook al. En als we nu dit bedenken, zouden we dan niet denken dat de Schrift, waarin al deze dingen staat ter opmerking vervuld wordt? Zeker! We zien de aarde als het ware kreunen om onze zonden. Het gewas des velds verdord en de vruchten kunnen niet gegeten worden.
Al vele jaren geleden, het was in de roerige jaren 60, toen er grote omwentelingen op deze aarde plaatsvonden, dat een leraar ons aanried om de krant naast het Woord te lezen. Zien we dan niet dat deze dingen gebeuren? Of zijn we als de herders en leraars van weleer, die wel de tekenen in de natuur konden aanschouwen en de tekenen der tijden niet opmerkten?
Laat ons onszelf ook onderzoeken. Hoe is het met ons, in deze bange wereld, waarin we de oordelen van God opmerken, en waar we de oordelen ook over de kerk zien gaan. Wie wijs is lette daarop.
Wat drift beheerst het woedend heidendom,
En heeft het hart der volken ingenomen?
De koningen verheffen zich alom,
De vorsten zijn vermetel saâmgeko-men,
Om God, den HEER', zelfs naar de kroon te steken,
En tegen Zijn Gezalfde op te staan.
Zij spreken saam: "Laat ons hun banden breken,
En van hun juk en touwen ons ontslaan."
Maar d' Opperheer, die Zijn geduchten stoel
Op starren sticht, en grondvest op de wolken,
Zal lachen met dat vruchteloos gewoel,
En spotten met den waan der dwaze vol-ken,
God zal Zijn wraak ontdekken voor hun ogen;
Straks gloeit de lucht door 't vlammend bliksemlicht;
't Is God die spreekt; Hij dondert uit den hoge,
En jaagt den schrik Zijn haat'ren in 't gezicht:
"Durft gij bestaan te twisten met Mijn kracht?
Zal nietig stof Mij 't hoog gezag ontwringen,
Of weerstand biên aan Mijn geduchte macht?
Ontziet Mijn toorn, verdoolde stervelin-gen.
Gij zult vergeefs Mijn rijksbestel weerstreven!
Mijn Koning is gezalfd door Mijn beleid;
Hij, door Mijn hand op Sions troon verheven,
Heerst op den berg van Mijne heiligheid."
"En Ik, die Vorst, met zoveel macht bedeeld,
Zal Gods besluit aan 't wereldrond doen horen.
Hij sprak tot Mij: "'k Heb heden U geteeld;
Gij zijt Mijn Zoon, Gij zijt Mijn eengebo-ren';
Zeg vrij Uw eis; Ik zal Uw macht verhogen,
Opdat Uw naam alom ontzaglijk zij;
Het heidendom ligg' voor Uw stoel gebogen,
En 't eind der aard erkenn' Uw heerschappij."
"Uw ijz'ren staf, die al hun macht verplet,
Maak' hen eerlang eerbiedig' onderzaten,
En noodzaak' hen te buigen voor Uw wet,
Of sla z' aan gruis, als pottenbakkersva-ten!"
O vorsten, wilt de wet der wijsheid horen,
Eer gij God zelv' en Zijn Gezalfde hoont;
O rechters, tot den stoel der eer gekoren,
Verdraagt Zijn tucht, die u Zijn liefde toont.
Vreest 's HEEREN macht en dient Zijn Majesteit;
Juicht, bevend op 't gezicht van Zijn vermogen,
En kust den Zoon, van ouds u toegezeid,
Eer u Zijn toorn verdelg' voor aller o-gen;
U op uw' weg tot stof doe wederkeren,
Wanneer Zijn wraak, getergd door uw gedrag,
U, onverhoeds, zou door haar gloed verteren,
Tot staving van Zijn langgehoond gezag.
Welzalig zij, die, naar Zijn reine leer,
In Hem hun heil, hun hoogst geluk beschouwen;
Die Sions Vorst erkennen voor hun HEER';
Welzalig zij, die vast op Hem betrou-wen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Brexit was misschien niet zo verkeerd:
https://unherd.com/thepost/eu-president ... el-states/
*engels
https://unherd.com/thepost/eu-president ... el-states/
*engels
Vind ik ook wel ja!Klavart schreef:'We moeten weg van de obsessie met stikstof en terug naar debat over natuurkwaliteit.' Goedecolumn van Martin Sommer in de Volkskrant.
Verder wordt er op dit moment reclame gemaakt voor het project ' maakgrijsgroener'. Ik vind dat zelf een mooi project, zinvol en gericht op de realiteit. Nederland wordt wel volgebouwd, maar door grijs groener te maken kunnen we daar de negatieve effecten van dempen. https://maakgrijsgroener.nl
(de uitleg is bepaald niet erg diepgaand, maar de doelgroep is dan ook iedereen).
Initiatief is van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel, breed gedragen en waar ook boeren in mee participeren.
https://www.samenvoorbiodiversiteit.nl/
Ik zie ook om me heen hoe tuinen worden volgebouwd met overkappingen, veranda's, tegels, kunstgras enz. allemaal voor het gemak en comfort maar, - zeker in woonwijken waar die tuinen aan 3 kanten aan elkaar grenzen, stijgt de te temperatuur op warme dagen extra hard, er is nauwelijks meer 'groen' om nog wat de absorberen, maar vooral de hitte die terugstraalt vanaf de tegels, keralit, hout, rubber, plastic enzovoorts.
En zo worden woonwijken onbewoonbaar voor een veelheid aan insecten o.a.
Ik hoop dat dit initiatief veel voet aan de grond krijgt. Mijns inziens veel nuttiger dan die stikstof-heisa.
De tijd van pappen en nathouden is nu wel voorbij. Nederland is simpelweg te klein voor zoveel vee.Henk schreef: De meeste boeren zijn ook niet direct tegen afname van stikstof maar wel tegen onhaalbare doelstellingen, gedwongen onteigening en een minister die zich laat leiden door zelfbedachte regels ipv te kijken wat werkt en waar binnen de sector draagvlak voor is. Bijvoorbeeld een fatsoenlijke vrijwillige opkoopregeling voor stoppers en het verder ontwikkelen van stikstof reducerende maatregelen.
Of te klein voor zoveel mensen. Of te klein voor zoveel natuur. Of te klein voor Schiphol. Of te klein voor ....Ambtenaar schreef:Nederland is simpelweg te klein voor zoveel vee.
Ja, in elk geval te klein.Klavart schreef:Of te klein voor zoveel mensen. Of te klein voor zoveel natuur. Of te klein voor Schiphol. Of te klein voor ....Ambtenaar schreef:Nederland is simpelweg te klein voor zoveel vee.
Vandaag de natuur in geweest. Het was weer prachtig! Twee soorten spechten gezien (Bonte en groene) en veel andere vogels.Ambtenaar schreef:De tijd van pappen en nathouden is nu wel voorbij. Nederland is simpelweg te klein voor zoveel vee.Henk schreef: De meeste boeren zijn ook niet direct tegen afname van stikstof maar wel tegen onhaalbare doelstellingen, gedwongen onteigening en een minister die zich laat leiden door zelfbedachte regels ipv te kijken wat werkt en waar binnen de sector draagvlak voor is. Bijvoorbeeld een fatsoenlijke vrijwillige opkoopregeling voor stoppers en het verder ontwikkelen van stikstof reducerende maatregelen.
Als ‘de wetenschap’ ons geen stikstof rapporten had geleverd vraag ik mij af of iemand in ons mooie landje had gemerkt dat het zo onvoorstelbaar slecht met de natuur gaat ? Denk stiekem dat dit ook best wel erg meevalt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat denkt Poetin ook, te kleinrefo schreef:Ja, in elk geval te klein.Klavart schreef:Of te klein voor zoveel mensen. Of te klein voor zoveel natuur. Of te klein voor Schiphol. Of te klein voor ....Ambtenaar schreef:Nederland is simpelweg te klein voor zoveel vee.

-
Dus maar opruimen die boeren? Dat is een ongewenst soort volk ofzo. Het is dit soort taal wat ervoor zorgt dat er morgen veel boeren in Stroe staan.Ambtenaar schreef:De tijd van pappen en nathouden is nu wel voorbij. Nederland is simpelweg te klein voor zoveel vee.Henk schreef: De meeste boeren zijn ook niet direct tegen afname van stikstof maar wel tegen onhaalbare doelstellingen, gedwongen onteigening en een minister die zich laat leiden door zelfbedachte regels ipv te kijken wat werkt en waar binnen de sector draagvlak voor is. Bijvoorbeeld een fatsoenlijke vrijwillige opkoopregeling voor stoppers en het verder ontwikkelen van stikstof reducerende maatregelen.