Beroepingswerk discussie [4]

Jantje
Verbannen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

Ik ben het helemaal eens met @Roeline. Als je als kerkenraad niet meer weet wie je moet kandideren, omdat 98% van de dominees niet goed genoeg in de gemeente passen, dan vraag ik me af of je nog wel in je eigen kerkverband thuishoort.

Verder vraag ik me af hoe zo'n besluit, als dat waar zou zijn, eigenlijk tot stand komt, doelende op het feit dat de kerkenraad toch uit de groslijst van te beroepen dominees zou moeten kiezen, om een tweetal kandidaat te stellen. Het merendeel van de kerkenraad zal toch akkoord moeten gaan om te besluiten voorlopig niet te beroepen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 01 dec 2018, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik heb het over beroepbare predikanten. Dat is nog wel iets anders.
En als vroeger de verhoudingen anders lagen, ligt het dan aan deze gemeenten?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ik heb het over beroepbare predikanten. Dat is nog wel iets anders.
De verhoudingen liggen niet anders, maar de gemeente is kieskeuriger.
Verder speelt het wel een rol dat het grootste gedeelte van de dominees ter linkerzijde niet beroepbaar is. Dat is dan een handreiking die ik wil geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Verder vraag ik me af hoe zo'n besluit, als dat waar zou zijn, eigenlijk tot stand komt, doelende op het feit dat de kerkenraad toch uit de groslijst van te beroepen dominees zou moeten kiezen, om een tweetal kandidaat te stellen. Het merendeel van de kerkenraad zal toch akkoord moeten gaan om te besluiten voorlopig niet te beroepen.
Nu ga je fantaseren. De gemeente heeft 2 keer beorepen dit jaar, daar is niets vreemds aan.
Ik heb nergens gelezen dat er een besluit zou zijn. Dan moet je ook geen geruchten de wereld in sturen.

Overigens zijn er wel andere, kleine gemeenten die niet (meer) beroepen. Dat getuigd m.i. dan weer van weinig vertrouwen.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Bezorgd schreef:Ik heb het over beroepbare predikanten. Dat is nog wel iets anders.
O inderdaad, dan gaat het maar om een dominee of 38. :bobo
Nee, je kunt echt niet met droge ogen beweren dat betreffende gemeenten niet veranderd zijn. Overigens kies ik het absurd kieskeurige van gemeenten ter rechterzij net zo goed af.

Knechten als ambassadeurs van dé Koning, en wij voelen ons groot en wijs genoeg om er een selectie in aan te brengen? Kom nou.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Roeline schreef:
Nee, je kunt echt niet met droge ogen beweren dat betreffende gemeenten niet veranderd zijn. Overigens kies ik het absurd kieskeurige van gemeenten ter rechterzij net zo goed af.

Knechten als ambassadeurs van dé Koning, en wij voelen ons groot en wijs genoeg om er een selectie in aan te brengen? Kom nou.
Het is helemaal in de lijn van ds G.H. Kersten, die in zijn tijd al, zijn studenten meegaf: "Niet elke dominee past bij elke gemeente, en niet elke gemeente past bij elke dominee. Daar mogen we nuchter mee omgaan"
Daarnaast is de laatste jaren meermalen gebleken dat als dit advies niet wordt opgevolgd er na kortere of langere tijd poblemen komen. En helaas zie je dat tot op heden in verschillende gemeenten.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 01 dec 2018, 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Bezorgd,
Het is zowat een halfjaar geleden inmiddels. Dat is best bijzonder voor een gemeente met de grootte van Houten, dat weet jij ook heus wel.

Wat betreft dat laatste ben ik het helemaal met je eens. Ik begrijp dat ook nooit zo goed. Sommige gemeenten (Arnhem, Hoofddorp, enzovoorts) hebben járen beroepen (en zelfs een eigen predikant gehad), en beroepen nu opeens niet meer. Ik snap dat niet zo goed. Is er nu dan ineens minder geld als 5 of 10 jaar geleden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Roeline schreef:

Het is helemaal in de lijn van ds G.H. Kersten, die in zijn tijd al, zijn studenten meegaf: "Niet elke dominee past bij elke gemeente, en niet elke gemeente past bij elke dominee. Daar mogen we nuchter mee omgaan"
Daarnaast is de laatste jaren meermalen gebleken dat als dit advies niet wordt opgevolg er na kortere of langere tijd er poblemen komen. En helaas zie je dat tot op heden in verschillende gemeenten.
Hoeveel is 'verschillende', even voor alle duidelijkheid?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Bezorgd schreef:
Roeline schreef:

Daarnaast is de laatste jaren meermalen gebleken dat als dit advies niet wordt opgevolgd er na kortere of langere tijd poblemen komen. En helaas zie je dat tot op heden in verschillende gemeenten.
Ja, dat is tot op bepaalde hoogte zo. Dit zou alleen pertinent NIET zo mogen zijn wanneer het om het wezen en de grondslag van de prediking gaat. Daar gaat het mij in deze discussie om en ik vermoed dat het daar in veel gemeenten wél om draait.

Ik ben weleens benieuwd onder welke stigma's de grote Leraar ter gerechtigheid bedolven zou worden wanneer hij onze kansels zou gaan beklimmen. Doet me denken aan de gelijkenis van de werkers in de wijngaard.

Overigens ben ik blij dat veel veronderstelde tegenstellingen in meerdere gevallen niet zo scherp blijken te liggen: meerdere predikanten die wij hier wellicht tegen elkaar uitspelen gaan op goede voet met elkaar om. Maar goed, het is sws bekend dat de soep hier heter wordt opgediend dan hij in de praktijk gegeten wordt.
windorgel

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:@Bezorgd,
Het is zowat een halfjaar geleden inmiddels. Dat is best bijzonder voor een gemeente met de grootte van Houten, dat weet jij ook heus wel.

Wat betreft dat laatste ben ik het helemaal met je eens. Ik begrijp dat ook nooit zo goed. Sommige gemeenten (Arnhem, Hoofddorp, enzovoorts) hebben járen beroepen (en zelfs een eigen predikant gehad), en beroepen nu opeens niet meer. Ik snap dat niet zo goed. Is er nu dan ineens minder geld als 5 of 10 jaar geleden?
Jantje, Hoofddorp is wel een kleine gemeente geworden met net aan 100 leden en doopleden. Arnhem is iets groter maar ook ruim onder de 200. Om een dominee te onderhouden aan de kleine kant.
En maak het wb Houten niet te spannend. Ds Vreugdenhil is dit jaar pas met emeritaat gegaan. Daarna hebben ze 2 keer beroepen (maart en juni). Wellicht volgt in dec/jan een volgende beroep. Niet echt bijzonder m.i.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

@Roeline, Nu ga je opeens weer over vermoedens spreken. Dat is niet fair.
Dat maakt alleen maar geruchten die nergens op gebaseerd zijn.
Ga eerst eens het gesprek aan om echt te weten wat er speelt in plaats van veroordelende vermoedens uit te spreken.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:@Bezorgd,

Arnhem kan het niet meer opbrengen. Ledenaantallen dalen.

Hoofddorp heeft inderdaad het besluit genomen niet meer te beroepen. Mede dankzij het dalende ledenaantal, maar ook om de reden van de vele bedankte beroepen.
Daar zullen we weinig mensen echter over horen. Want in de GG beslist over het algemeen toch het deel dat kerkt in een grote gemeente, die gemiddeld genomen vaker een dominee hebben.

Gelukkig zijn er nu enkele kleinere gemeenten die een eigen predikant hebben.
(~)
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Laat ik het illustreren met een voorbeeld. Toen ds. H. Hofman jr. (toch ook wel vrij selectief beroepen) afscheid nam van Dordrecht sprak ds. A. T. Huijser (inmiddels ook behoorlijk selectief beroepen) hem toe namens de classis. Dit had ds. Huijser speciaal gevraagd omdat ze zulke goede vrienden waren geworden. Ds. Huijser vertelde iets over hun vriendschap, over wandelingen die ze samen maakten bij de Kop van 't Land bijvoorbeeld. Maar ook waren ze het over bepaalde zaken hartgrondig oneens. De discussies liepen soms zo hoog op dat de wederzijdse vrouwen soms bezorgd om de hoek keken. Maar, zei ds. Huijser in mijn woorden: Altijd vonden we elkaar weer op het Enige Fundament. Dan smolten de harten ras ineen.

Kijk, misschien ontbreekt dat laatste weleens teveel in discussies over ligging, links, rechts, krom, recht, zwaar en licht. En misschien ook hier.
DDD

Bericht door DDD »

Roeline schreef: Ik ben allerminst positief. Als er zo'n 50 predikanten zijn en daarvan vallen er drie of vier in de smaak dan vraag ik me af wat je nog langer in de Gereformeerde Gemeenten doet. Ga dan weg ofzo. Nood? Het getuigt van diepe ondankbaarheid.
We hebben het hier over een denkbeeldige situatie, want geen kerkenraad heeft zich hier ooit over uitgelaten. Maar los daarvan vind ik dit een gekke redenering. De gemeenten horen al sinds jaar en dag bij het kerkverband. Als het aannamebeleid van predikanten verandert, is dat nog geen reden om als gemeenten maar te vertrekken. Ik vind deze opmerking te gek voor woorden.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Bezorgd schreef:@Roeline, Nu ga je opeens weer over vermoedens spreken. Dat is niet fair.
Dat maakt alleen maar geruchten die nergens op gebaseerd zijn.
Ga eerst eens het gesprek aan om echt te weten wat er speelt in plaats van veroordelende vermoedens uit te spreken.
Vermoedens op basis van wat ik her en der beluister, laat ik het dan zo zeggen. Ik kan het niet 100% hard maken, daar heb ik geen empirisch bewijs voor. Vandaar mijn woorkeus "vermoeden".
Gesloten