Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

s1051952

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door s1051952 »

Persbericht van de CGK/ NGK Arnhem.

https://www.kruiskerk-arnhem.nl/persber ... w-en-ambt/

Is bekend hoe dit nu verder verloopt? Mag deze gemeente nu vrouwen bevestigen in de kerkelijke ambten of moeten ze daarmee nog wachten?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

s1051952 schreef:Persbericht van de CGK/ NGK Arnhem.

https://www.kruiskerk-arnhem.nl/persber ... w-en-ambt/

Is bekend hoe dit nu verder verloopt? Mag deze gemeente nu vrouwen bevestigen in de kerkelijke ambten of moeten ze daarmee nog wachten?
Als er appelschriften binnenkomen bij de PS, mag dit besluit nog niet ten uitvoer worden gebracht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef: Als er appelschriften binnenkomen bij de PS, mag dit besluit nog niet ten uitvoer worden gebracht.
Ik vermoed dat dit nu al een achterhoede gevecht zal zijn en dat in de nabije toekomst vrouwen in samenwerkingsgemeentes ambtsdrager kunnen zijn. Hopelijk leidt het niet tot een scheuring in de CGK.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Als er appelschriften binnenkomen bij de PS, mag dit besluit nog niet ten uitvoer worden gebracht.
Ik vermoed dat dit nu al een achterhoede gevecht zal zijn en dat in de nabije toekomst vrouwen in samenwerkingsgemeentes ambtsdrager kunnen zijn. Hopelijk leidt het niet tot een scheuring in de CGK.
Ik ben bang dat dat laatste wel zal gebeuren. Er gaat dan namelijk een fundamentele wissel om in de Schriftvisie.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Luther schreef: Ik ben bang dat dat laatste wel zal gebeuren. Er gaat dan namelijk een fundamentele wissel om in de Schriftvisie.
De vraag is of je een pluriform kerkverband kunt zijn, met een duidelijke identiteit per gemeente. Volgens is dat goed mogelijk, zie de PKN.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ambtenaar schreef:
Luther schreef: Ik ben bang dat dat laatste wel zal gebeuren. Er gaat dan namelijk een fundamentele wissel om in de Schriftvisie.
De vraag is of je een pluriform kerkverband kunt zijn, met een duidelijke identiteit per gemeente. Volgens is dat goed mogelijk, zie de PKN.
De vraag is of je een pluriform kerkverband WIL zijn. En ik denk dat de meeste CGK'ers die vraag met 'nee' zullen beantwoorden.
Maar stel dat de ontwikkeling toch zo loopt dat er een pluriform kerkverband ontstaat, en dat dat ook in kerkorde en regelingen wordt vastgelegd, dan vraag ik me werkelijk af, wat nog het bestaansrecht van de CGK is naast de PKN. Volgens mij is die er dan niet meer.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Luther schreef:Maar stel dat de ontwikkeling toch zo loopt dat er een pluriform kerkverband ontstaat, en dat dat ook in kerkorde en regelingen wordt vastgelegd, dan vraag ik me werkelijk af, wat nog het bestaansrecht van de CGK is naast de PKN. Volgens mij is die er dan niet meer.
Heb je het lijstje gezien met de 8 punten over de kerkregering van Hovius in de wekker? Wat vond je daarvan?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Herman schreef:
Luther schreef:Maar stel dat de ontwikkeling toch zo loopt dat er een pluriform kerkverband ontstaat, en dat dat ook in kerkorde en regelingen wordt vastgelegd, dan vraag ik me werkelijk af, wat nog het bestaansrecht van de CGK is naast de PKN. Volgens mij is die er dan niet meer.
Heb je het lijstje gezien met de 8 punten over de kerkregering van Hovius in de wekker? Wat vond je daarvan?
Helemaal eens!
merel

Bericht door merel »

welke 8 punten zijn dat?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het gaat over de opbouw van de presbyteriaal-synodale kerkregering. Ik zal zien of ik het vanavond kan plaatsen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind de vergelijking met de PKN niet juist. De vraag is, waar de grenzen van de pluriformiteit ophouden. Je kunt de CGK en de GKV echt niet vergelijken met OGG in de PKN, bijvoorbeeld, of met dominees die zeggen dat God wel gebeurt, maar niet bestaat.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Ik vind de vergelijking met de PKN niet juist. De vraag is, waar de grenzen van de pluriformiteit ophouden.
Heel eenvoudig: bij de belijdenis van de kerk en de visie op de Schrift die daaruit opkomt.
En dan ook het functioneren van de belijdenis ook in de praktijk. Dát is het kenmerk van een kerkverband dat gereformeerd wil zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Zo is dat. Dan is er geen kerkscheuring nodig, ook niet als er vrouwen in de ambten bevestigd worden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:Zo is dat. Dan is er geen kerkscheuring nodig, ook niet als er vrouwen in de ambten bevestigd worden.
Het lijkt me dat je de artikelen 3 tot 7 van de NGB moet herijken, namelijk de reikwijdte van het verstaan van de Schrift.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Herman schreef:
DDD schreef:Zo is dat. Dan is er geen kerkscheuring nodig, ook niet als er vrouwen in de ambten bevestigd worden.
Het lijkt me dat je de artikelen 3 tot 7 van de NGB moet herijken, namelijk de reikwijdte van het verstaan van de Schrift.
Exact! Het gaat hier om een wezenlijk andere hermeneutiek. Als je in de Schrift kunt inlezen (bijvoorbeeld door via een beroep op de cultuur een deel van de Schrift het zwijgen op te leggen) dat vrouwen toch ook predikant of ouderling kunnen worden, dan gaan er veel meer panelen schuiven.
Bovendien zei ik iets over het functioneren in de praktijk van de belijdenis. Ik zie om mij heen allerlei ambtsdragers die een deel van DL niet meer voor hun rekening willen nemen (als ze al weten wat er in staat). Schokkend vind ik dat.
Plaats reactie