Welk boek ben jij nu aan het lezen? [5]

Tiberius
Administrator

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Bericht door Tiberius »

Gezellig huishouden, lijkt me daar. :bobo
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Gezellig huishouden, lijkt me daar. :bobo
en het gekke is, dit boek wordt in veel refo-bladen positief gerecenseerd.... :fi
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
refo

Bericht door refo »

Terri schreef: Ik ben verbijsterd........ een baby die tegen werkt bij het verschonen van 'n luier.... lieve help je kunt dit toch niet serieus meer nemen.....
Wat bedoel je? Of zulke kinderen bestaan? Ik ken er wel één.
Andere vraag is of je ze dan moet tuchtigen.
vlinder

Bericht door vlinder »

jakobmarin schreef:
Tiberius schreef:Gezellig huishouden, lijkt me daar. :bobo
en het gekke is, dit boek wordt in veel refo-bladen positief gerecenseerd.... :fi
Maar je hoeft toch niet het kind met het badwater weg te gooien. Alles wat in de Bijbel staat hoeven we niet op te volgen (moorden, overspel), maar er staat voldoende in tot lering.
Zo ook met dit boek. 90% is de moeite waard. De overige 10% lees je met kritiek. Ik vind dit een mooier boek dan menig evangelisch-amerikaans boek over opvoeding. Dat lievige gedoe en elke 5 minuten een gebedje en een halleluaatje vind ik ook niet stichten en een goede opvoedingsvorm.

Persoonlijk vind ik net als Helma dat de schrijver geen recht gedaan wordt door dit deel zo uit te vergroten en de rest onbesproken te laten. Citeer dan ook andere hoofdstukken en geef een evenwichtig beeld. En bedenk: het is niet de Bijbel, dus niet geïnspireerd, dus pik er uit mee wat bruikbaar is en negeer de rest.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:zover ben ik idd nog niet
baby's slaan.... :oO
dan gaat hij idd wel erg ver....
Maar Helma, waarom lees jij zo'n boek, je bent een moeder met een schat aan ervaring immers.
En je jongste is inmiddels basisschoolleeftijd, zou een beetje laat zijn om bij wijze van het roer nog om te gaan gooien.
Of gewoon puur interesse?
Maar ik denk niet dat ik het uit zou lezen. :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

Mara schreef:
Maar Helma, waarom lees jij zo'n boek, je bent een moeder met een schat aan ervaring immers.
En je jongste is inmiddels basisschoolleeftijd, zou een beetje laat zijn om bij wijze van het roer nog om te gaan gooien.
Je bent nooit te oud om (bij- en/of af-) te leren toch? :huhu
Ik lees wel graag opvoedboeken enzo.
Deze gaf mijn zus me te leen; en dan praten we er later samen over.
Het laatste boek wat ik gelezen heb was:
Afbeelding

Daarna wist ik weer hóe belangrijk het is om consequent te zijn.
Ik heb nog 7 kinderen thuis wonen en ik kom nog regelmatig dingen tegen waarvan ik denk: help...wat nu.
Dus ik heb nog echt niet het idee dat ik uitgeleerd ben ofzo.... :huhu
Terri

Bericht door Terri »

refo schreef:
Terri schreef: Ik ben verbijsterd........ een baby die tegen werkt bij het verschonen van 'n luier.... lieve help je kunt dit toch niet serieus meer nemen.....
Wat bedoel je? Of zulke kinderen bestaan? Ik ken er wel één.
Andere vraag is of je ze dan moet tuchtigen.
Haha, ja, ik ken er ook wel meer dan 1, soms was je blij als alles een beetje op z'n plek zat, zonder dat je je geprikt had...(ik ben nog van de tijd met katoenen luiers,spelden,plastic broeken.) :)
helma

Bericht door helma »

ik kwam een recensie tegen van Aletta de Pater; maatschappelijk werker
(wel een beetje apart dat de lijfstraffen nauwelijks aan de orde komen in haar recensie)
Bijbelse opvoeding in de praktijk

Recensie door: Aletta de Pater -maatschappelijk werkster, 2 december 2011

Een echte aanrader voor iedereen die geroepen is tot het opvoeden van kinderen! Misschien denk je: wéér een boek op de markt over opvoeding. Dat klopt, weer een boek. Maar toch durf ik met vrijmoedigheid te zeggen dat dit boek anders is, dan alle andere boeken die ik over dit onderwerp gelezen heb. Dit boek neemt de Bijbel als enige betrouwbare gids, die ons de absolute, onfeilbare en volledige waarheid geeft over kinderen, ouders, gezinsleven, waarden en normen, opvoeding, vorming en tucht. Veel ouders zijn tegenwoordig teleurgesteld en weten niet meer wat ze moeten doen. Kinderen doen niet wat ze zouden moeten doen en ouders begrijpen niet hoe dat komt. Velen komen tot de conclusie dat opvoeden omgelijk is in deze tijd waarin kinderen niet meer zoals vroeger reageren op gezag. Waarom geeft dit boek hoop in deze situatie? Eenvoudig, omdat de schrijver oog heeft voor het hart van het kind, terwijl veel ouders en schrijvers zich alleen druk maken om het gedrag van het kind. Het hart is de bron waar alles uit voortvloeit, zegt God (Spr. 4:23). In het hart zit het 'waarom' van het gedrag. Het hart laat zien wie het kind dient: of ze dienen God, of ze dienen een afgod die in hun hart leeft.
Tedd Tripp laat heel praktisch zien hoe je als dienende gezagdrager en gezagdragende dienaar een gids voor je kind kunt zijn. Niet slechts in het vertellen aan je kind wat het moet doen en denken, maar in het investeren in een open en eerlijke communicatie met je kind die de betekenis en het doel van het leven aan het licht brengt. Je moet niet de weg wijzen als een bord dat langs de weg staat, maar als een gids die met de reizigers meeloopt. Hierin staat het hartsvernieuwende Evangelie centraal. Jezus kwam naar deze aarde om harten te veranderen, te bevrijden en te vernieuwen. Wie geen oog heeft voor het hart van het kind, ziet niet dat zondig gedrag blijk geeft van een zondig hart en berooft hierdoor het kind van de genade van het Evangelie. Het kind moet niet alleen beseffen 'wat' ze verkeerd gedaan hebben, maar ook 'waarom' ze dat deden. Het Evangelie stelt jou en je kinderen in staat om het slechtste in jezelf onder ogen te zien – je zonden, je slechtheid, je zwakheid – en geeft desondanks hoop, omdat de genade krachtig is. Wie alleen let op gedrag, gaat niet alleen aan het hart voorbij maar ook aan het Evangelie. Het maakt dat je kinderen on-Bijbelse adviezen geeft die hen bij het kruis vandaan jagen. Er is geen goddelijke genade nodig om een pester te negeren, of om voor je eigen rechten op te komen. Dat wij wel moeten doen degenen die ons haten, moeten bidden voor degenen die ons geweld doen en ons moeten toevertrouwen aan de rechtvaardige Rechter, betekent dat een kind geconfronteerd moet worden met zijn geestelijke armoede en moet beseffen hoezeer hij de veranderende kracht van het Evangelie nodig heeft.
God wil ouders gebruiken om Zijn grootheid, goedheid en glorie aan te prijzen, zodat hun kinderen een hart zullen hebben dat Hem dient!
Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel legt een basis voor de Bijbelse opvoeding. Het tweede deel geeft richtlijnen voor verschillende stadia van de opvoeding. Elk hoofdstuk eindigt met gespreksvragen, wat een goed middel is om de principes in je eigen situatie toe te passen.
Tedd Tripp is vader, predikant, opvoedingsadviseur en schoolbestuurder. Over de principes die hij in dit boek naar voren brengt, heeft hij wereldwijd op conferenties gesproken. Zijn benadering past bij kinderen van alle leeftijden.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:
Zijn benadering past bij kinderen van alle leeftijden.
Helemaal goed, dat hij korte metten maakt met die luierweigeraars. :super

En wat die boekenkast-case betreft: kinderen, met name baby's, zijn van nature erg nieuwsgierig; dat is maar goed ook, want daar leren ze van. Daarom moet je als ouders zorgen, dat de omgeving veilig is. Niet direct ervan uit gaan, dat ze zoiets doen om ongehoorzaam te zijn.
vlinder

Bericht door vlinder »

Mara schreef:
Je stelt een vraag aan Helma, maar ik wil ook graag reageren.
Wij hebben geen kinderen, maar ook ik lees deze boeken graag. Ik ben van mening dat wanneer je blijft verdiepen in de belevingswereld van kinderen en tips leest van deskundigen, kinderen bij je willen komen omdat ze weten dat je ze probeert te begrijpen en ze je leren vertrouwen, juist omdat wij wat verder afstaan van het gezin van ouders. Het is al regelmatig gebeurd dat een (oud)clublid op zondagavond bij ons het hart kwam luchten en mede namens deze boeken zijn een aantal (niet alle helaas) domme opmerkingen niet uit mijn mond gekomen. Juist ook dit boek benadert het hart van kinderen en niet het gedrag. Daarnaast zijn de kinderen van de gemeente ook de verantwoordelijkheid van alle kerkmensen. Juist het gebed van oudere mensen is zo belangrijk en ook voor ons ligt daar denk ik een taak.
Zo heb ik uit het boek 'Blozen mag' van Sarina Brons een inleiding voor tieners gehouden over vriendschap, liefde en seksualiteit.

Tripp heeft trouwens nog een mooi boek geschreven over het huwelijk: anders dan je droomde?! Een leuk en leerzaam boek, ook voor huwelijken waar wel alles op rolletjes loopt... :super
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:ik kwam een recensie tegen van Aletta de Pater; maatschappelijk werker
(wel een beetje apart dat de lijfstraffen nauwelijks aan de orde komen in haar recensie)
Bijbelse opvoeding in de praktijk

Recensie door: Aletta de Pater -maatschappelijk werkster, 2 december 2011

Een echte aanrader voor iedereen die geroepen is tot het opvoeden van kinderen! Misschien denk je: wéér een boek op de markt over opvoeding. Dat klopt, weer een boek. Maar toch durf ik met vrijmoedigheid te zeggen dat dit boek anders is, dan alle andere boeken die ik over dit onderwerp gelezen heb. Dit boek neemt de Bijbel als enige betrouwbare gids, die ons de absolute, onfeilbare en volledige waarheid geeft over kinderen, ouders, gezinsleven, waarden en normen, opvoeding, vorming en tucht. Veel ouders zijn tegenwoordig teleurgesteld en weten niet meer wat ze moeten doen. Kinderen doen niet wat ze zouden moeten doen en ouders begrijpen niet hoe dat komt. Velen komen tot de conclusie dat opvoeden omgelijk is in deze tijd waarin kinderen niet meer zoals vroeger reageren op gezag. Waarom geeft dit boek hoop in deze situatie? Eenvoudig, omdat de schrijver oog heeft voor het hart van het kind, terwijl veel ouders en schrijvers zich alleen druk maken om het gedrag van het kind. Het hart is de bron waar alles uit voortvloeit, zegt God (Spr. 4:23). In het hart zit het 'waarom' van het gedrag. Het hart laat zien wie het kind dient: of ze dienen God, of ze dienen een afgod die in hun hart leeft.
Tedd Tripp laat heel praktisch zien hoe je als dienende gezagdrager en gezagdragende dienaar een gids voor je kind kunt zijn. Niet slechts in het vertellen aan je kind wat het moet doen en denken, maar in het investeren in een open en eerlijke communicatie met je kind die de betekenis en het doel van het leven aan het licht brengt. Je moet niet de weg wijzen als een bord dat langs de weg staat, maar als een gids die met de reizigers meeloopt. Hierin staat het hartsvernieuwende Evangelie centraal. Jezus kwam naar deze aarde om harten te veranderen, te bevrijden en te vernieuwen. Wie geen oog heeft voor het hart van het kind, ziet niet dat zondig gedrag blijk geeft van een zondig hart en berooft hierdoor het kind van de genade van het Evangelie. Het kind moet niet alleen beseffen 'wat' ze verkeerd gedaan hebben, maar ook 'waarom' ze dat deden. Het Evangelie stelt jou en je kinderen in staat om het slechtste in jezelf onder ogen te zien – je zonden, je slechtheid, je zwakheid – en geeft desondanks hoop, omdat de genade krachtig is. Wie alleen let op gedrag, gaat niet alleen aan het hart voorbij maar ook aan het Evangelie. Het maakt dat je kinderen on-Bijbelse adviezen geeft die hen bij het kruis vandaan jagen. Er is geen goddelijke genade nodig om een pester te negeren, of om voor je eigen rechten op te komen. Dat wij wel moeten doen degenen die ons haten, moeten bidden voor degenen die ons geweld doen en ons moeten toevertrouwen aan de rechtvaardige Rechter, betekent dat een kind geconfronteerd moet worden met zijn geestelijke armoede en moet beseffen hoezeer hij de veranderende kracht van het Evangelie nodig heeft.
God wil ouders gebruiken om Zijn grootheid, goedheid en glorie aan te prijzen, zodat hun kinderen een hart zullen hebben dat Hem dient!
Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel legt een basis voor de Bijbelse opvoeding. Het tweede deel geeft richtlijnen voor verschillende stadia van de opvoeding. Elk hoofdstuk eindigt met gespreksvragen, wat een goed middel is om de principes in je eigen situatie toe te passen.
Tedd Tripp is vader, predikant, opvoedingsadviseur en schoolbestuurder. Over de principes die hij in dit boek naar voren brengt, heeft hij wereldwijd op conferenties gesproken. Zijn benadering past bij kinderen van alle leeftijden.
De recentie laat zien dat er wel degelijk veel behartigwaardige dingen in het boek staan. Gewoon veel principes. Ik heb echt dingen van het boek geleerd. En dat straffen komt hier idd niet in naar voren, dat is apart omdat het in deze tijd een opvallend aspect is, maar als je dat laat liggen voor de schrijver kun je evengoed genoeg leren van het boek. Het is mooi dat dit naast de nare citaten ook even aan bod komt.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

helma schreef: Afbeelding
En ik maar denken dat een karakter niet te veranderen was. :bobo In vijf dagen nog wel, ik moet nodig dat boek aanschaffen, dan red ik het nog net om in één schoolweek alle kinders om te turnen naar leergierige schattebraafjes.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:
helma schreef: Afbeelding
En ik maar denken dat een karakter niet te veranderen was. :bobo In vijf dagen nog wel, ik moet nodig dat boek aanschaffen, dan red ik het nog net om in één schoolweek alle kinders om te turnen naar leergierige schattebraafjes.
Naar pnguins toch?

Nou, echt Amerikaans, deze kretologie.
~~Soli Deo Gloria~~
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

MarthaMartha schreef:De recentie laat zien dat er wel degelijk veel behartigwaardige dingen in het boek staan. Gewoon veel principes. Ik heb echt dingen van het boek geleerd. En dat straffen komt hier idd niet in naar voren, dat is apart omdat het in deze tijd een opvallend aspect is, maar als je dat laat liggen voor de schrijver kun je evengoed genoeg leren van het boek. Het is mooi dat dit naast de nare citaten ook even aan bod komt.
Oh jazeker, dat heb ik ook steeds gezegd, dat er ook goede dingen in staan.
Maar ik wilde ook ff een nuance aanbrengen dat zijn denken over kastijden nogal dubieus is.

En er zijn idd genoeg andere boeken die ook goed zijn te lezen voor het opvoeden van kinderen.

Wij bezoeken wel opvoedcursussen, erg leuk om ook met andere ouders in gesprek te gaan. Errug leerzaam!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara

Bericht door Mara »

Ik blijf een akelig gevoel houden. Elk kind is anders, iedere ouder met meerdere kinderen weet dit. Waar het ene kind genoeg heeft aan een boze blik, moet de ander daadwerkelijk aan de arm weggetrokken worden, het andere een fikse mondelinge bestraffing krijgen.
Zijn er "gemiddelde" kinderen? Nee toch zeker. Elk kind heeft een eigen karakter, elk gezin zit anders in elkaar vanwege de achtergronden van vader EN moeder.
En wat te doen met kinderen die een autistische afwijking hebben, al dan niet gediagnostiseerd?
Gehandicapte kinderen?
Zeer gevoelige kinderen?
Liefde, veel liefde, en leren van je fouten, die je als ouder altijd zal blijven maken, want we hebben zo onze zwakheden die onze ouders er kennelijk niet uitgeslagen kregen. :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gesloten