Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Luther
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

Dodo schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:Maar waarom kunnen een christelijke opvoeding en twee dagen kinderdagverblijf per week, niet samengaan? Volgens sommigen hier tenminste?
Lees de bijdragen van @helma en @Sheba nog maar eens door. Daar staat het antwoord feitelijk in.
Ze schrijven heel zinnige dingen over moederschap, maar niet waarom de moeder fulltime voor de kinderen zou moeten zorgen.

Ik denk dat moederschap uit vroegere tijden wordt overschat en geromantiseerd. Natuurlijk werd een deel van de zorg uitbesteed aan personeel. Moeder deed mogelijk zelf een belangrijk deel, maar met een staf aan personeel was er ook zorg voor de kinderen.
Vergelijk Maxima. Ze is moeder, ze doet veel voor de kinderen, weet precies waar ze zijn en wat ze doen en is betrokken. Maar ze is ook vaak aan het werk overal in het land, of zelfs op staatsbezoek in het buitenland. Toch is er niemand die haar een slechte moeder zal noemen die haar moedertaak niet serieus neemt.
Ik denk dat Maxima inderdaad een slechte moeder is.
En over dat uitbesteden in bijbelse tijden zou ik ook wel eens een onderbouwing willen zien. Dat wordt altijd maar geroepen, maar ik lees het niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Luther schreef:
Dodo schreef:
Luther schreef:
Dodo schreef:Maar waarom kunnen een christelijke opvoeding en twee dagen kinderdagverblijf per week, niet samengaan? Volgens sommigen hier tenminste?
Lees de bijdragen van @helma en @Sheba nog maar eens door. Daar staat het antwoord feitelijk in.
Ze schrijven heel zinnige dingen over moederschap, maar niet waarom de moeder fulltime voor de kinderen zou moeten zorgen.

Ik denk dat moederschap uit vroegere tijden wordt overschat en geromantiseerd. Natuurlijk werd een deel van de zorg uitbesteed aan personeel. Moeder deed mogelijk zelf een belangrijk deel, maar met een staf aan personeel was er ook zorg voor de kinderen.
Vergelijk Maxima. Ze is moeder, ze doet veel voor de kinderen, weet precies waar ze zijn en wat ze doen en is betrokken. Maar ze is ook vaak aan het werk overal in het land, of zelfs op staatsbezoek in het buitenland. Toch is er niemand die haar een slechte moeder zal noemen die haar moedertaak niet serieus neemt.
Ik denk dat Maxima inderdaad een slechte moeder is.
En over dat uitbesteden in bijbelse tijden zou ik ook wel eens een onderbouwing willen zien. Dat wordt altijd maar geroepen, maar ik lees het niet.
Ik vind het niet zo'n prettige wending om het hier over concrete personen te hebben, van wiens privéleven we weinig weten en die zich hier niet kunnen verdedigen.
merel

Bericht door merel »

Toch is het mij nog steeds niet duidelijk welke chr opvoeding en voorbeeld van levenswandel ik mijn kinderen niet geef in vergelijking tot een moeder die niet werkt.
@ helma kan jij mij een voorbeeld geven van wat ik op een dag niet kan geven aan chr opvoeding. Ik heb er nl lang over nagedacht, maar weet het echt niet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zita schreef:Ik vind het niet zo'n prettige wending om het hier over concrete personen te hebben, van wiens privéleven we weinig weten en die zich hier niet kunnen verdedigen.
Daar heb je gelijk in nu ik de post nog eens overlees. Ik had beter kunnen schrijven: "Ik denk inderdaad dat Maxima minder 'moeder' kan zijn, dan ideaal is."
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik denk dat het wel degelijk samen kan gaan, en ik lees ook niet zo dat het niet kan. Ik zou zoiets ook niet zo stellig willen beweren, m.i.moeten keuzen gemaakt worden vanuit de attitude die @Helma aangaf.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb wel gelezen dat dat niet kan, van Helma en Mara heb ik dat tenminste duidelijk begrepen. Dat was immers de reden van de hele discussie...
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik heb wel gelezen dat dat niet kan, van Helma en Mara heb ik dat tenminste duidelijk begrepen. Dat was immers de reden van de hele discussie...
Nee, de reden van deze discussie is de uitspraak van mevr. Bussemaker, waar veel meer achter steekt dan iedere vrouw/moeder een leuke baan gunnen en zodoende financieel zelfstandig te zijn.
Ze zet een bijl aan de wortel van het Bijbelse huwelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Nee, Mara. Je doet aan geschiedvervalsing. Dit was (na een pauze van meer dan een maand) de aanleiding voor deze discussie:
merel schreef:De kinderen zijn zes weken niet naar het kdv en bso geweest. Het was een behoorlijk karwei om dit rond te krijgen. En wat zeggen de kinderen? Ik zou wel weer naar juf... en juf .... willen. Daar doen wij altijd zulke leuke dingen ... Haha
Desiree schreef:Knap staaltje werk dan! Kinderen willen andere kinderen zien, althans zo gaat het hier. Alles op zijn tijd natuurlijk. :)
DDD schreef:Ik weet ook niet beter dan dat kinderen meestal heel graag naar een kinderdagverblijf gaan. En een kinderdagverblijf is voor minder geweldige ouders ook een goede compensatie. Want er zijn best veel ouders die zelden knutselen met hun kind, en sommigen lezen niet eens iedere dag voor.

Het conservatisme van mensen die menen dat ouders (en dan vooral de moeder natuurlijk!) jarenlang thuis zouden moeten blijven vind ik werkelijk ergerlijk. Er zijn ook bepaalde dominees die het zelfs bestaan om in hun gebed in de kerk dat zo voor te schrijven. Ik vind dat onbegrijpelijk en tegelijk zo aandoenlijk onnozel. Want nauwelijks iemand neemt zoiets serieus. Dat geldt dan vanzelf ook voor de rest van het verhaal. Daar vraag je dan ook zelf om.

En wat is het gevolg? Weinig goede kerkelijke kinderopvang. Terwijl dat zo'n mooie leeftijd zou zijn om het Evangelie te vertellen.
En dan natuurlijk het commentaar van Luther en Helma en Mara daarop.
helma

Bericht door helma »

refo schreef:
helma schreef:..............
Wat een zegen zal het zijn als we daar straks allemaal mogen staan met onze kinderen:Zie daar, ik en de kinderen, die mij God gegeven heeft.
Sjonge, wat wordt hier een tekst uit z'n verband gerukt.
Ik gebruikte de woorden van een Bijbeltekst; ik had ook mijn eigen woorden kunnen kiezen. De woorden van de tekst vertolken mijn verlangen en gebed.
helma

Bericht door helma »

merel schreef:Toch is het mij nog steeds niet duidelijk welke chr opvoeding en voorbeeld van levenswandel ik mijn kinderen niet geef in vergelijking tot een moeder die niet werkt.
@ helma kan jij mij een voorbeeld geven van wat ik op een dag niet kan geven aan chr opvoeding. Ik heb er nl lang over nagedacht, maar weet het echt niet.
Lieve Merel; ik kom hier nog op terug, maar moet er even tijd voor vrijmaken.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:
refo schreef:
helma schreef:..............
Wat een zegen zal het zijn als we daar straks allemaal mogen staan met onze kinderen:Zie daar, ik en de kinderen, die mij God gegeven heeft.
Sjonge, wat wordt hier een tekst uit z'n verband gerukt.
Ik gebruikte de woorden van een Bijbeltekst; ik had ook mijn eigen woorden kunnen kiezen. De woorden van de tekst vertolken mijn verlangen en gebed.
En de tekst wordt helemaal niet uit zijn verband gerukt. Er worden woorden die Christus spreekt, toegeëigend in de eigen situatie.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Nee, Mara. Je doet aan geschiedvervalsing. Dit was (na een pauze van meer dan een maand) de aanleiding voor deze discussie:
Dat zou niet kunnen, want ieder kan dit nalezen, zie ook de topictitel.
Maar er lopen nu steeds 2 zaken door elkaar, alhoewel, zonder deze stelling zou deze discussie er waarschijnlijk niet eens zijn.
Een paar decennia terug werd je nog ontslagen als je ging trouwen, hoefde je nog niet eens zwanger te zijn!
Een werkende moeder was een uitzondering, meestal waren dat vrouwen die met hun man meewerkten op de boerderij of in een winkel.
Het is in korte tijd veranderd, vanwege een aantal wetsveranderingen uitgevaardigd door een overheid die niets met de Bijbel te maken wil hebben. Merel is van een jongere generatie, zoals mijn dochter ook anders in deze discussie zou staan.

Bij de reformatorische lagere school waar ik vaak langsrijd, staan ook niet zoveel ouders meer als een 20 jaar geleden.
Veel opa's en oma's - ook in refokringen - passen nu meerdere dagen per week op hun kleinkinderen.
En er staat een busje van de B.S.O. bij het hek te wachten.
M.a.w. we zijn met zn allen mee opgeschoven. En wie het er niet mee eens is, valt eigenlijk buiten het kader.

Ik ben niet zo strikt om te stellen dat een moeder helemaal niet zou mogen werken, maar wat ik zie aan gehol en gevlieg, smorgens om 7 uur komen de auto's voorrijden waar de kindjes uitgeladen worden, bevordert niet echt de 3 RRR's, die even weg waren, maar nu toch weer terugkeerden heb ik begrepen. En in het weekend moet dan alles gedaan worden wat doordeweeks is blijven liggen, dat kan toch niet anders? Ik werk bij ouderen - opa's en oma's - die vaak lange tijd niets horen of zien van hun kinderen, omdat ze het zo druk hebben.

Acht weken na je bevalling full time gaan werken is van een andere orde dan een paar uur onder schooltijd je ergens nuttig maken, als je kinderen in de oudere basisschoolleeftijd hebt. Dit is even een voorbeeld.

Bovendien, het zal geen geheim zijn dat Helma een groot gezin heeft. Waar zou zij de tijd en gelegenheid vandaan hebben moeten halen om te gaan werken?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

De een richt de opvoeding van de kinderen zo in, de ander zus. Ik heb in deze discussie geen heldere argumenten gelezen dat zo Bijbelser zou zijn dan zus. Ik heb ook geen overtuigende argumenten gelezen dat zo beter voor het kind zou zijn dan zus. Ik bewonder elke ouder die hun roeping om hun kinderen in Godsvrucht op te voeden serieus neemt, of ze het nu zo doen of zus doen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Desiree

Bericht door Desiree »

Dank je! Ik twijfelde er helemaal niet aan, het is goed zo, maar het is fijn als het eens uitgesproken wordt. Zus en zo kan beide als je het zo ziet. Elkaar respecteren.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

modesto schreef:De een richt de opvoeding van de kinderen zo in, de ander zus. Ik heb in deze discussie geen heldere argumenten gelezen dat zo Bijbelser zou zijn dan zus. Ik heb ook geen overtuigende argumenten gelezen dat zo beter voor het kind zou zijn dan zus. Ik bewonder elke ouder die hun roeping om hun kinderen in Godsvrucht op te voeden serieus neemt, of ze het nu zo doen of zus doen.
Maar dan toch wel de vraag: Hoe zou je dat kunnen doen, als je - ik neem maar een voorbeeld van dichtbij - 8 kinderen hebt in de leeftijd van 15 - 1 jaar?
Plaats reactie