Gelezen, gedacht, gehoord...

TSD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef: Hoeveel raadsleden voor SGP had Rijssen dan bv 50 jaar terug TSD?
Geen idee, ik kom niet uit die buurt ;)

Het enige wat ik wilde zeggen is dat het niet zoveel zin heeft om de conclusie op basis van andere tijden (DIA) te gaan weerleggen met een conclusie op basis van een analyse t.o.v. andere plaatsen (Bezorgd). Het is namelijk heel goed mogelijk dat de populatie reformatorische mensen in de tijd sterk is achteruit gegaan, maar relatief gezien nog steeds hoger is dan in andere plaatsen. Daar hoeft helemaal geen verband tussen te zijn.

EDIT: Ik vind dit omtrent de samenstelling van de gemeenteraad in 1971 (47 jaar terug):
De kerkelijke situatie — burgemeester Smit is lid van de gereformeerde gemeente — is natuurlijk ook duidelijk verwerkt in de politieke samenstelling van de gemeenteraad. Van de 17 gemeenteraadsleden zijn er 8 lid van de SGP. De ARP en CHU vormen in Rijssen een gezamenlijke fractie met elk twee leden. Verder zijn er twee leden van de PvdA, 1 KVP''er en 1 vertegenwoordiger van de plaatselijke groepering DSR. Rijssen heeft 2 wethouders, 1 KVP''er en 1 ARP. Bij ons bezoek aan ds burgemeester vertelde hij ons dat de samenwerking tussen de diverse partijen goed mag worden genoemd.
Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... alf-eeuwen
Laatst gewijzigd door TSD op 22 nov 2018, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

TSD schreef:
Zeeuw schreef: Hoeveel raadsleden voor SGP had Rijssen dan bv 50 jaar terug TSD?

Het enige wat ik wilde zeggen is dat het niet zoveel zin heeft om de conclusie op basis van andere tijden (DIA) te gaan weerleggen met een conclusie op basis van een analyse t.o.v. andere plaatsen (Bezorgd). Het is namelijk heel goed mogelijk dat de populatie reformatorische mensen in de tijd sterk is achteruit gegaan, maar relatief gezien nog steeds hoger is dan in andere plaatsen. Daar hoeft helemaal geen verband tussen te zijn.
Ik heb even op de GG website gekeken en de leden van de 3 gemeenten opgeteld:
in 1970 waren er ongeveer 5.400 (doop)leden
in 2018 zijn dat er 6.680.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

En het aantal inwoners?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:

EDIT: Ik vind dit omtrent de samenstelling van de gemeenteraad in 1971 (47 jaar terug):
De kerkelijke situatie — burgemeester Smit is lid van de gereformeerde gemeente — is natuurlijk ook duidelijk verwerkt in de politieke samenstelling van de gemeenteraad. Van de 17 gemeenteraadsleden zijn er 8 lid van de SGP. De ARP en CHU vormen in Rijssen een gezamenlijke fractie met elk twee leden. Verder zijn er twee leden van de PvdA, 1 KVP''er en 1 vertegenwoordiger van de plaatselijke groepering DSR. Rijssen heeft 2 wethouders, 1 KVP''er en 1 ARP. Bij ons bezoek aan ds burgemeester vertelde hij ons dat de samenwerking tussen de diverse partijen goed mag worden genoemd.
Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/6 ... alf-eeuwen
Ik begrijp dat je dat wilde zeggen, tegelijkertijd biedt dit laatste wel mooie info. Het is ook lastig soms die vergelijking met aantal inwoners. Bij de herindelingsverkiezingen gisteren hebben SGP en CDA (en CU) het erg goed gedaan. Maar opkomst was erg laag, wat voor vooral SGP weer goed is. Dus lastig te bepalen hoe 100% gestemd zou hebben bv.
TSD

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:En het aantal inwoners?
Van 18.000 naar 34.000 (+88%) en aantal GG leden +23%

In 1970 was het aandeel GG'ers op het totale inwoneraantal 30%
in 2018 een kleine 20%.

Overigens hebben we het alleen over GG'ers nu, er zijn meer reformatorische kerken natuurlijk, maar dit n.a.v. de posting van Roos2018 omtrent de ontwikkeling van het ledenaantal van de GG in Rijssen.
TSD

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef: Ik begrijp dat je dat wilde zeggen, tegelijkertijd biedt dit laatste wel mooie info. Het is ook lastig soms die vergelijking met aantal inwoners. Bij de herindelingsverkiezingen gisteren hebben SGP en CDA (en CU) het erg goed gedaan. Maar opkomst was erg laag, wat voor vooral SGP weer goed is. Dus lastig te bepalen hoe 100% gestemd zou hebben bv.
Klopt. Die verhouding van inwonersaantallen zegt denk ik dan iets meer.

Statistiek blijft interessant :)
DDD

Bericht door DDD »

Ditbenik schreef:In het RD van gisteren een artikel over een Fruytierdocent die wel erg positief is over de RKK: https://goo.gl/2AUiZ3 .
Zijn proefschrift ligt wellicht wat gevoelig in een reformatorisch bolwerk als Rijssen, erkent hij met een glimlach. „Het beeld in reformatorische kringen van de Katholieke Kerk is niet zo positief, omdat het gekleurd is door de Heidelbergse Catechismus en zijn beschrijving van de mis. Alsof de ontwikkelingen daarna hebben stilgestaan en er geen Tweede Vaticaans Concilie is geweest.” Toch ging er een bus met twee klassen van leerlingen en docenten mee naar de promotie in Tilburg. Van Ittersum is naast teamleider ook docent Latijn.
Alsof Maria geen Middelaar meer is en voor het kerkvolk belangrijker dan Jezus, als men gestopt is met aanroepen van doden, om zomaar een paar dingen te noemen.
Maria wordt alleen buiten de eredienst vereerd, en het woord Middelaar is niet onjuist, maar wel nogal misleidend. Priesters zijn ook middelaar tussen de mens en God. Dat is ook een kwestie van definitie, want als een dominee zegt dat hij namens God spreekt, is dat niets anders.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Maria wordt alleen buiten de eredienst vereerd, en het woord Middelaar is niet onjuist, maar wel nogal misleidend. Priesters zijn ook middelaar tussen de mens en God. Dat is ook een kwestie van definitie, want als een dominee zegt dat hij namens God spreekt, is dat niets anders.
Dit is toch werkelijk al te gek. Maria wordt notabene 'medeverlosseres' genoemd, en al is die benaming niet onomstreden, ze is toch gebruikt door oa een vorige paus. Dat gelijk schakelen aan een predikant, is een overduidelijke poging om de verschillen te verkleinen.

De catechismus van de Katholieke kerk vermeldt het volgende.
"Ieder geslacht prijst mij zalig" (Lc. 1, 48): "De godsvrucht van de Kerk voor de heilige Maagd is een wezenlijk element van de christelijke eredienst". De heilige Maagd "geniet terecht van de kant van de Kerk een bijzondere verering. En inderdaad, reeds vanaf de oudste tijden wordt de heilige Maagd vereerd met de titel 'Moeder Gods' en tot haar bescherming nemen de gelovigen in al hun gevaren en noden hun toevlucht (...). Hoewel deze verering (...) een heel bijzonder karakter heeft, verschilt ze niettemin wezenlijk van de eredienst van aanbidding die op gelijke wijze het mensgeworden Woord, de Vader en de heilige Geest gebracht wordt, en bevordert ze deze in hoge mate"; ze vindt haar uitdrukking in de liturgische feesten die aan de Moeder Gods gewijd zijn, en in het gebed tot Maria, zoals de rozenkrans, "samenvatting van heel het Evangelie".
en dit:
"Tenslotte is de onbevlekte Maagd, gevrijwaard van iedere smet van de erfzonde, na het voltooien van haar aardse levensloop, met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen en door de Heer verheven tot koningin van het heelal om zo gelijkvormiger te worden aan haar Zoon, de Heer der heren en de overwinnaar van zonde en dood".
Dit spreekt toch voor zich?!
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik heb wat zitten grasduin in preken van paus Benedictus over de mariahemelvaart en er staan ook allerlei gebeden rondom Maria van de huidige en voormalige paus op internet.

Daar is de uitspraak van DDD volledig mee te weerleggen.
Isala

Bericht door Isala »

J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/fruytier ... -1.1529222

Ik zou het proefschrift best eens willen lezen. De Reformatorische verbondsonderbouwing bij de doop dateert uit de 16e eeuw, in reactie op de radicale reformatie en de wederdopers. Wat me interesseert is hoe de vroege kerk dit onderbouwde.
Bedoel je hoe zij de doop onderbouwde of de eventuele verbondtheologie onderbouwde?
Ik lees daar in de Didache niets over.

Toch begrijp ik die liefde voor de Roomse kerk niet helemaal. Sommige puriteinen hebben zelfs hele geschriften tegen de RKK geschreven, zij legden de mensen haarfijn uit hoe deze leer zich had vermengt met heidense invloeden en rituelen, en dat men daar ver van moesten blijven!
Deze geschriften zijn nooit vertaald in het Nederlands (voor zover ik weet). Maar ik denk dat het best goed is dat iemand dat heden ten dage zou gaan doen.
Ook de PKN is er niet vies van om met Rome te knuffelen.
https://cip.nl/70228-arjan-plaisier-ple ... otestanten
De huidige Paus heeft al vele malen laten weten dat volgens hem alle religies bij God uitkomen....

"Het beeld in reformatorische kringen van de Katholieke Kerk is niet zo positief, omdat het gekleurd is door de Heidelbergse Catechismus en zijn beschrijving van de mis. Alsof de ontwikkelingen daarna hebben stilgestaan en er geen Tweede Vaticaans Concilie is geweest.”

Het Tweede Vaticaans Concilie heeft de leer van de RKK echt niet meer bijbels gemaakt, al doet zij overkomen van wel. Wellicht wat opgepoetst en gemoderniseerd, maar ten diepste houd zij zich stevig vast aan haar eigen leergezag.
DDD schreef:Maria wordt alleen buiten de eredienst vereerd
Wat maakt dat uit? Haar vereren is zondig, of dat nu binnen of buiten de eredienst gebeurt. Bovendien staat haar beeld in de kerk, en de Roomse leer geeft haar een on-Bijbelse plaats. Mensen wordt geleerd hun vertrouwen op Maria te stellen en dat is afgodendienst.
Hora est!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Isala schreef:
J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/fruytier ... -1.1529222

Ik zou het proefschrift best eens willen lezen. De Reformatorische verbondsonderbouwing bij de doop dateert uit de 16e eeuw, in reactie op de radicale reformatie en de wederdopers. Wat me interesseert is hoe de vroege kerk dit onderbouwde.
Bedoel je hoe zij de doop onderbouwde of de eventuele verbondtheologie onderbouwde?
Ik bedoel: hoe de vroege kerk de kinderdoop (waarvan ik geloof dat deze praktijk teruggaat tot de apostelen) onderbouwde. De verbondtheologie zoals wij die kennen, dateert uit de 16e eeuw.

Vandaar dat ik het proefschift wel zou willen lezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara

Bericht door Mara »

Het dooptopic zit op slot, maar ik las dit stukje:

De oudste kinderen van Wulfert Floor zijn gedoopt door ds. H.J. Budding op de hofstee te Driebergen. Budding was ooit afgezet als hervormd predikant te Biggekerke en ging voor in diverse vrije gemeenten. De jongste kinderen zijn in Utrecht door ds. Schijvliet gedoopt, waarschijnlijk in de Dom van Utrecht. Floor was daarbij niet aanwezig. Over de doop had hij namelijk een merkwaardige opvatting. Hij was het niet met de eerste vraag van het Doopsformulier eens. ‘In Christus geheiligd’ wilde hij lezen als ‘dat sommigen in Christus geheiligd zijn’ of ‘dat zij wellicht in Christus geheiligd zijn’ of ‘dat zij in Christus geheiligd behoren te zijn’ of: dat zij in Christus geheiligd zijnde gedoopt behoren te wezen; of: dat zij in Christus geheiligd moeten zijn of worden zoals Lodenstein dat deed. Hij pleitte voor de doopvragen die bij de Oostfriese kerk gesteld werden: Bekent ge dat uw kind de verdoemenis onderworpen is en nodig heeft volgens het verbond der genade opgedragen te worden tot vergeving en doding zijner zonden. Verklaart ge dat ge uw kind van harte aan God in de doop opdraagt om uit enkel genade om de verdienste van Christus gerechtvaardigd en door Zijn Geest gereinigd te worden. Belooft ge ook dat kind te onderwijzen en voor hen te bidden opdat het zijn doop beleve. Ergens was hij ongewild voorstander van de volwassendoop en het opdragen van kinderen.Uiteraard kunnen we hem daarin niet volgen.

ds. M. van Kooten, in de Veluwse Kerkbode

Ik wil natuurlijk niet weer die discussie aanzwengelen, maar was dit bekend van Floor?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mara schreef:Ik wil natuurlijk niet weer die discussie aanzwengelen, maar was dit bekend van Floor?
Ja, alhoewel ds. Van Kooten hier veel meer noemt, dan in de levensbeschrijvingen staat opgenoemd.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

DDD schreef:
Ditbenik schreef:In het RD van gisteren een artikel over een Fruytierdocent die wel erg positief is over de RKK: https://goo.gl/2AUiZ3 .
Zijn proefschrift ligt wellicht wat gevoelig in een reformatorisch bolwerk als Rijssen, erkent hij met een glimlach. „Het beeld in reformatorische kringen van de Katholieke Kerk is niet zo positief, omdat het gekleurd is door de Heidelbergse Catechismus en zijn beschrijving van de mis. Alsof de ontwikkelingen daarna hebben stilgestaan en er geen Tweede Vaticaans Concilie is geweest.” Toch ging er een bus met twee klassen van leerlingen en docenten mee naar de promotie in Tilburg. Van Ittersum is naast teamleider ook docent Latijn.
Alsof Maria geen Middelaar meer is en voor het kerkvolk belangrijker dan Jezus, als men gestopt is met aanroepen van doden, om zomaar een paar dingen te noemen.
Maria wordt alleen buiten de eredienst vereerd, en het woord Middelaar is niet onjuist, maar wel nogal misleidend. Priesters zijn ook middelaar tussen de mens en God. Dat is ook een kwestie van definitie, want als een dominee zegt dat hij namens God spreekt, is dat niets anders.
Maria wordt wel degelijk in de eredienst vereerd. Verder vind ik dat een dominee niet kan zeggen dat hij namens God spreekt, hoogstens dat Hij het Woord van God verkondigd. Een dominee die dat zegt, leeft trouwens nog. Maria al eeuwenlang niet meer. "er is één Middelaar Gods en der mensen, de mens Jezus Christus." Ongeacht je definitie.
Persoonlijk vind ik de RKK het grootste occulte bolwerk ter wereld vanwege het aanroepen van gestorvenen. Verder worden de 'geliefde gelovige' massaal bedrogen. Ik kan daar geen enkel begrip voor opbrengen en vind het dan ook hoogst zorgelijk dat notabene een teamleider van de Fruytier een soort van loflied op een opperhoofdbedrieger, namelijk een paus, houdt.
DDD

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:Maria wordt alleen buiten de eredienst vereerd, en het woord Middelaar is niet onjuist, maar wel nogal misleidend. Priesters zijn ook middelaar tussen de mens en God. Dat is ook een kwestie van definitie, want als een dominee zegt dat hij namens God spreekt, is dat niets anders.
Dit is toch werkelijk al te gek. Maria wordt notabene 'medeverlosseres' genoemd, en al is die benaming niet onomstreden, ze is toch gebruikt door oa een vorige paus. Dat gelijk schakelen aan een predikant, is een overduidelijke poging om de verschillen te verkleinen.

De catechismus van de Katholieke kerk vermeldt het volgende.
"Ieder geslacht prijst mij zalig" (Lc. 1, 48): "De godsvrucht van de Kerk voor de heilige Maagd is een wezenlijk element van de christelijke eredienst". De heilige Maagd "geniet terecht van de kant van de Kerk een bijzondere verering. En inderdaad, reeds vanaf de oudste tijden wordt de heilige Maagd vereerd met de titel 'Moeder Gods' en tot haar bescherming nemen de gelovigen in al hun gevaren en noden hun toevlucht (...). Hoewel deze verering (...) een heel bijzonder karakter heeft, verschilt ze niettemin wezenlijk van de eredienst van aanbidding die op gelijke wijze het mensgeworden Woord, de Vader en de heilige Geest gebracht wordt, en bevordert ze deze in hoge mate"; ze vindt haar uitdrukking in de liturgische feesten die aan de Moeder Gods gewijd zijn, en in het gebed tot Maria, zoals de rozenkrans, "samenvatting van heel het Evangelie".
en dit:
"Tenslotte is de onbevlekte Maagd, gevrijwaard van iedere smet van de erfzonde, na het voltooien van haar aardse levensloop, met lichaam en ziel in de hemelse heerlijkheid opgenomen en door de Heer verheven tot koningin van het heelal om zo gelijkvormiger te worden aan haar Zoon, de Heer der heren en de overwinnaar van zonde en dood".
Dit spreekt toch voor zich?!
Welke vorige paus? Maria is nadrukkelijk géén medeverlosseres in de RK-leer. Dat er mensen zijn die dat wel nastreven, doet daar niets aan af. Bovendien ging het hier om het woord middelaar, en niet om medeverlosseres, want dat zijn toch echt twee verschillende dingen.

En wat het tweede betreft: dit spreekt inderdaad voor zich, en is in geen enkel opzicht in strijd met wat ik schreef en onderbouwt daarentegen jouw stelling niet.
Plaats reactie