Refiosi schreef: ↑Vandaag, 00:23
MGG schreef: ↑Gisteren, 18:55
mvdb schreef: ↑Gisteren, 18:31
@Refiosi, ik denk dat jouw reactie precies illustreert waar het probleem zit. Vrouwke deelt open, niet-haatdragend, voorzichtig en bewogen van worstelingen en zoeken en deelt daarvan de ervaringen met de omgeving. In de reacties van de omgeving lees ik vooral eenzaamheid, onbegrip en veroordeling. En wat doe jij? Een onheuse bejegening uiten dat Vrouwke het beter zou weten.
Ik vind het nogal wat als je met de meest diepe, persoonlijke vragen loopt en dat er blijkbaar geen ruimte was om daar op een goede manier over te spreken.
Fijn dat het probleem bij andere zit

. Refiosi reageert naar mijn idee heeft netjes. Als een fatsoenlijke reactie ongewenst is, dan kan er beter een draadje therapeutische gesprekken geopend worden. Gelijkgestemden kunnen dan elkaar bevestigen, zonder onderbroken te worden door mensen een iets andere mening/ervaring hebben.
MGG voelt aan waar mijn punt zit. Ik vind het ingewikkeld als het gedrag van anderen op zo’n manier omschreven en neergezet wordt en die ander zich niet kan verdedigen.
Ik zou ook best wat verhalen kunnen beschrijven met een precies omgekeerde invulling en uitkomst. Maar wie heeft daar wat aan en welk doel dient het?
En richting Arja: ik vul geen intentie in, ik beschrijf wat er gebeurt. Gewoon feitelijk. En ik vind inderdaad dat het niet goed is om dat zo op een forum te gooien.
Of vind jij dat des naasten eer en goed gerucht wordt voortgebracht?
Ik snap dat het niet meevalt als je geestelijk wordt afgewezen en zeker niet door personen die je zo na zijn. Maar om er dan op deze manier over te spreken lijkt mij ook niet de bedoeling. Doe je dan eigenlijk niet waar je een ander van hebt beschuldigd, vraag ik in alle voorzichtigheid?
Ik denk dat we oprecht eerlijk moeten kunnen zijn als we het hierover hebben. Wanneer in bepaalde delen van de gezindte het werk van de Heere in een kind van God wordt afgekeurd, gaat het niet alleen over die persoon. Het gaat een stap dieper. Gods eigen werk wordt aangetast. Er wordt op dat moment in feite iets gezegd over God Zelf: dat Hij dit Zijn kind
niet levendgemaakt heeft uit de geestelijke doodstaat, dat Hij de zonden
niet vergeven heeft, dat Zijn werk in die persoon
niet echt is. Dat is een aantasting van Zijn eer. Dàt is de pijn van Gods kind.
Er staat in de Heidelbergse Catechismus dat ik mijn naasten eer en goed gerucht moet voorstaan en bevorderen. Maar je bevordert iemands goede naam niet door zondige woorden of daden te verbergen, maar door eerlijk te blijven en niet onrechtvaardig te spreken. Zwijgen is niet per se liefde, zorgvuldig en waar spreken wel.
@Vrouwke vertelde eerder hoe voorzichtig ze te werk gegaan is.