Ik heb soms de indruk dat je een andere DL leest dan ik. Of dat ik tegen een opgetrokken muur sta te redeneren.DDD schreef:Oneens. Dat kun je helemaal niet scheiden.
Maar de DL zetten dat bij de vruchten, omdat de gereformeerde leer is dat je niet door een bijzondere openbaring, maar door de vruchten verzekerd wordt.
Ik lees dit in paragraaf 14 van hfdst. 3-4:
Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld,ingegeven, en ingestort;
ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven,
en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide,
den wil om te geloven en het geloof zelf.
Ik ben er van overtuigd dat het meedelen, ingeven en instorten door een mens ervaren wordt. Niet uit een conclusie, maar door een ervaring die je weet en in je ziel kunt waarnemen. Dat lees ik ook in verwerping 6, gebaseerd op Romeinen 5 bijvoorbeeld.
Dat is niet (kan wel) een donderslag bij heldere hemel of zo, maar het is wel een werking in het hart die liefde tot de Bijbel, tot de Christus van de Bijbel, tot de geboden en beloften in de Bijbel, tot mensen die ook deze liefde kennen. En ik kan nog wel door gaan. En dat wordt door gelovigen als een wonder, als bijzonder ervaren. Zeker als de Heere opwas in genade geeft en er meer en meer van het geloof geleerd wordt. Men van zuigeling een jongeling, een volwassene wordt. En als een ander over deze zaken spreekt, hoort de gelovige de bevinding hiervan bij een ander. Bevinding is de ervaring van de geloofswerking.
Maar, ik stop met argumenteren. Ik ben aan het maximum van mijn overtuigingskracht gekomen