Gereformeerde Gemeenten

Michaels

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Michaels »

GGotK schreef: Vandaag, 09:50
Ad Anker schreef: Vandaag, 08:13
GGotK schreef: Gisteren, 23:24 De vraag van Job is toch niet onterecht? Ik meen me toch echt nog te herinneren dat je ooit eens geschreven had dat je de preken van ds Mondria zo kon waarderen. En hij behoorde toch juist tot de groep met predikanten binnen de GG die qua prediking neigden tot Philpot. Het is ook niet erg om in de jaren op bepaalde punten wat van gedachten te veranderen. Ik ben nu ook wat milder naar de ene kant en wat kritischer op de 'groep' waar ik me zelf het meest mee verwant voel. En ik meen bij jou toch ook de worsteling te gevoelen over hoe het toch kan zijn dat er zoveel mensen, waarvan gezegd wordt dat ze onder de meest zuivere prediking verkeren, wegsterven zonder geloof en degenen die zeggen te geloven zo weinig zekerheid daarin hebben en dit ook uitstralen naar de rest van de gemeente en de jeugd...
Nee, niet onterecht, wel afleidend. Mooi dat je ds. Mondria noemt. Een eenvoudige man die zoveel liefde uitstraalde voor zijn Meester. Niet de minste moeite mee. Net zo min als Philpot. Al zijn de dominees van tegenwoordig die daarmee geassocieerd worden het net niet. Het spijt me om dit te zeggen. Er is een grote donkerheid. Dat benauwt me weleens.
Ik zou me dat oordeel niet durven aan te matigen.
Ik zou dat zeker niet doen want het grootste verschil zit vaak niet in de leer zelf, maar in: accenten (ontdekking vs. nodiging), toon (waarschuwend vs. uitnodigend) en stijl (dogmatisch-analytisch vs. praktisch-toepassend).

Er zijn vandaag nog predikanten die sterk in de lijn van de oudvaders preken, en….. ook vroeger waren er verschillen tussen predikanten.
..
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef: Vandaag, 09:53
DDD schreef: Vandaag, 09:27 In ieder geval is het niet zorgvuldig om preken van een predikant met 40 jaar ervaring naast die van een student met een jaar ervaring te leggen en dan te zeggen dat de nieuwe generatie toch duidelijk minder wijsheid heeft dan de eerste.
Dat is absoluut waar. Alleen... in onze gemeenten is het doorgaans de opvatting dat de H. Geest woorden geeft. Daar wordt om gebeden. Predikanten die van papier preken zijn verdacht. Dus dan zou het aantal jaren ervaring niet moeten uitmaken.

Verder is dit natuurlijk waar. Ik heb dat ook niet willen doen.
Nou, deze opvatting heb ik nog nooit gehoord, dus dat lijkt me geen gebruikelijke gedachte. Het is onzin ook, het gaat duidelijk om menselijke woorden, met alle beperkingen van dien.
Michaels

Bericht door Michaels »

DDD schreef: Vandaag, 10:12
Ad Anker schreef: Vandaag, 09:53
DDD schreef: Vandaag, 09:27 In ieder geval is het niet zorgvuldig om preken van een predikant met 40 jaar ervaring naast die van een student met een jaar ervaring te leggen en dan te zeggen dat de nieuwe generatie toch duidelijk minder wijsheid heeft dan de eerste.
Dat is absoluut waar. Alleen... in onze gemeenten is het doorgaans de opvatting dat de H. Geest woorden geeft. Daar wordt om gebeden. Predikanten die van papier preken zijn verdacht. Dus dan zou het aantal jaren ervaring niet moeten uitmaken.

Verder is dit natuurlijk waar. Ik heb dat ook niet willen doen.
Nou, deze opvatting heb ik nog nooit gehoord, dus dat lijkt me geen gebruikelijke gedachte. Het is onzin ook, het gaat duidelijk om menselijke woorden, met alle beperkingen van dien.
De Bijbel leert dat de Geest leidt en bekwaamt. Denk aan wat de Heere Jezus zegt in Bijbel (bijv. Mattheüs 10:19–20) dat het gegeven zal worden wat gesproken moet worden.
Daar mag om gebeden worden. En dat moet ook.

De apostel Paulus roept in 2 Timotheüs 2:15 op om je te beijveren om het Woord recht te snijden. Dat wijst juist op zorgvuldige voorbereiding.

Ook predikanten uit de Nadere Reformatie, zoals Wilhelmus à Brakel, werkten hun preken vaak schriftelijk uit. Veel van hun preken zijn bewaard gebleven in zeer uitgewerkte vorm. Dat wijst niet op gebrek aan Geest, maar op ernst.

Papier of geen papier is geen geestelijke maatstaf

Het idee dat “van papier preken” verdacht is, maakt van de vorm een geestelijk criterium. Maar: De Geest is niet gebonden aan improvisatie.
De Geest is ook niet gebonden aan uitgeschreven tekst.

Sommige predikanten spreken vrij en zijn toch diep voorbereid.
De vraag is niet: Heeft hij papier? Maar: Is het Woord Schriftuurlijk, Christus-centraal en met geestelijke ernst gebracht?
..
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Posthoorn schreef: Vandaag, 08:24
De Rijssenaar schreef: Gisteren, 23:50
Posthoorn schreef: Gisteren, 14:09
Job schreef: Gisteren, 12:44 Maar hetzij Christus onder een deksel verkondigd wordt, hetzij openlijk (even uit het hoofd): ik verblijd me en ik zal me ook verblijden.
Onder een deksel betekent wat anders, hè. Kijk even naar de context: Filippensen 1.
Hoe zit dat dan? Wat is het deksel
Vanuit een verkeerd motief.
Dat maakt het wel echt anders.. want geloof niet dat gergem predikanten het met een verkeerd motief doen. Verkeerd motief lijkt meer alsof je als een Judas de boel loopt te flessen of dat je het voor het geld doet..

Dus dan gaat dat bijbel gedeelte niet op voor een aantal gergem predikanten (die dus Jezus niet echt aanbieden).. Dat maakt het nog erger eigenlijk.. want Paulus doet juist nuancerend over mensen die het met een verkeerd motief doen..

Als je dat dan weer verder doordenkt dan vraag ik me ook weer af hoe het zit met de focus van die predikanten. Die zijn juist altijd heel erg in de weer met mensen die verkeerd motief hebben. Terwijl Paulus daar dan juist milder in leek te zijn en begon over die dekmantel
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef: Vandaag, 07:38
Wim Anker schreef: Gisteren, 16:40Nu zat ik hier ook eens naar te "googlen" en kwam b.v. Zwijndrecht tegen (Evangelisch College). Is dat wat? (b.v. de A of toehoorder variant)?
Ja, die kan ik zeker aanraden!
Een jaar of 10 geleden heb ik daar de 3-jarige opleiding pastoraal werk gevolgd (op B-niveau, dus inclusief tentamens, stage en opdrachten).
In vergelijking met de CHE kwamen zij er voor mij beter uit.
Ze zijn heel bijbelgetrouw, meer dan de CHE.
Destijds was het EC gelieerd aan ETF Leuven, volgens mij is de band tegenwoordig wat losser. De term 'evangelisch' slaat meer op de tegenstelling met 'charismatisch' dan op de tegenstelling met 'reformatorisch'.
Vrijwel het gehele curriculum is theologisch of praktisch theologisch gericht: bij de CHE was (is?, dat weet ik niet) de opleiding veel sterker gericht op jongeren, die nog geen hbo-vaardigheden hebben, terwijl het EC gericht is op mensen die al functioneren op hbo-niveau.
Ook vind ik het fijn dat je relatief veel zelf- en online studie hebt en veel minder klassikaal (ik houd niet zo van klassikale studies); online en afstandsonderwijs was toen nog niet zo doorgedrongen bij CHE.

En onrespectvol spreken over kerkverbanden zoals Ad hieronder typt, zal je daar niet meemaken; respect zit in hun DNA, zou je kunnen zeggen.
Dank allen! ik ga me hier maar eens oriënteren. Nog een laatste vraag, De B variant zie ik niet zitten, dat is echt teveel tijdsbeslag. Bovendien heb ik geen zin in al die opdrachten :-). Maar de A variant, is die te doen in de gestelde tijd?

ps. Overigens heb ik net als mijn broeder wel de gave om van me af te bijten :)
Arja

Bericht door Arja »

Wim Anker schreef: Vandaag, 11:43
Wim Anker schreef: Gisteren, 16:40Nu zat ik hier ook eens naar te "googlen" en kwam b.v. Zwijndrecht tegen (Evangelisch College). Is dat wat? (b.v. de A of toehoorder variant)?
Een jaar of 10 geleden heb ik daar de 3-jarige opleiding pastoraal werk gevolgd (op B-niveau, dus inclusief tentamens, stage en opdrachten).
Destijds was het EC gelieerd aan ETF Leuven, volgens mij is de band tegenwoordig wat losser. De term 'evangelisch' slaat meer op de tegenstelling met 'charismatisch' dan op de tegenstelling met 'reformatorisch'.
Vrijwel het gehele curriculum is theologisch of praktisch theologisch gericht: bij de CHE was (is?, dat weet ik niet) de opleiding veel sterker gericht op jongeren, die nog geen hbo-vaardigheden hebben, terwijl het EC gericht is op mensen die al functioneren op hbo-niveau.
Ook vind ik het fijn dat je relatief veel zelf- en online studie hebt en veel minder klassikaal (ik houd niet zo van klassikale studies); online en afstandsonderwijs was toen nog niet zo doorgedrongen bij CHE.

En onrespectvol spreken over kerkverbanden zoals Ad hieronder typt, zal je daar niet meemaken; respect zit in hun DNA, zou je kunnen zeggen.
Dank allen! ik ga me hier maar eens oriënteren. Nog een laatste vraag, De B variant zie ik niet zitten, dat is echt teveel tijdsbeslag. Bovendien heb ik geen zin in al die opdrachten :-). Maar de A variant, is die te doen in de gestelde tijd?

De bijtende broeders. Bedoel je een echt iemand? Heb jij een broer op het forum :quoi
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef: Vandaag, 11:43

Ja hoor, dat is goed te doen. Zeker als je zelf de tijd een beetje bewaakt. Punt is namelijk dat je relatief veel moet lezen. Het is dan verleidelijk om meer te gaan lezen over een bepaald onderwerp, waardoor het (te)veel tijd kost.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

O ja, wat nog wel goed is om te bedenken of je echt die A-variant wel wilt: ik weet niet hoe gedisciplineerd je bent, maar ik merk dat vrijwel alle A-studenten na 1 jaar afhaakten, omdat er geen 'stok achter de deur' zit om de colleges goed te verwerken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Arja schreef: Vandaag, 11:56 De bijtende broeders. Bedoel je een echt iemand? Heb jij een broer op het forum :quoi
:hi
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef: Vandaag, 12:51
Arja schreef: Vandaag, 11:56 De bijtende broeders. Bedoel je een echt iemand? Heb jij een broer op het forum :quoi
:hi
:garde
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 19 feb 2026, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef: Vandaag, 12:46 O ja, wat nog wel goed is om te bedenken of je echt die A-variant wel wilt: ik weet niet hoe gedisciplineerd je bent, maar ik merk dat vrijwel alle A-studenten na 1 jaar afhaakten, omdat er geen 'stok achter de deur' zit om de colleges goed te verwerken.
Dat zal idd de tijd leren. Als ik het ga doen weet ik dat eind volgend jaar....
Ik heb er wel vertrouwen in al is het alleen al dat het mijn eer te na is een onvoldoende voor een tentamen terug te krijgen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef: Vandaag, 13:05
Tiberius schreef: Vandaag, 12:46 O ja, wat nog wel goed is om te bedenken of je echt die A-variant wel wilt: ik weet niet hoe gedisciplineerd je bent, maar ik merk dat vrijwel alle A-studenten na 1 jaar afhaakten, omdat er geen 'stok achter de deur' zit om de colleges goed te verwerken.
Ik heb er wel vertrouwen in al is het alleen al dat het mijn eer te na is een onvoldoende voor een tentamen terug te krijgen.
Dat krijg je in ieder geval nooit bij de A-variant.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Tiberius schreef: Vandaag, 13:06
B = alles (volwaardig HBO)
A = colleges + tentamen, geen opdrachten

En dan is er nog de toehoorder variant.

Dus A is incl. tentamens?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wim Anker schreef: Vandaag, 13:24
Tiberius schreef: Vandaag, 13:06
B = alles (volwaardig HBO)
A = colleges + tentamen, geen opdrachten

En dan is er nog de toehoorder variant.

Dus A is incl. tentamens?
Ok, ik zie het; je hebt gelijk. 'In mijn tijd' had je alleen nog maar de toehoorder variant (destijds A-variant) en wat nu de B-variant heet.
Job

Bericht door Job »

Ad Anker schreef: Vandaag, 08:13 Nee, niet onterecht, wel afleidend. Mooi dat je ds. Mondria noemt. Een eenvoudige man die zoveel liefde uitstraalde voor zijn Meester. Niet de minste moeite mee. Net zo min als Philpot. Al zijn de dominees van tegenwoordig die daarmee geassocieerd worden het net niet. Het spijt me om dit te zeggen. Er is een grote donkerheid. Dat benauwt me weleens.
Ik probeer te begrijpen waarom, Ad. Heb ik iets verkeerds gevraagd? Het was niet vanuit een verkeerde intentie. Bovendien, als je je blootgeeft met meningen hier, dan mag je er toch op bevraagd worden?
Plaats reactie