Ik zou dat zeker niet doen want het grootste verschil zit vaak niet in de leer zelf, maar in: accenten (ontdekking vs. nodiging), toon (waarschuwend vs. uitnodigend) en stijl (dogmatisch-analytisch vs. praktisch-toepassend).GGotK schreef: ↑Vandaag, 09:50Ik zou me dat oordeel niet durven aan te matigen.Ad Anker schreef: ↑Vandaag, 08:13Nee, niet onterecht, wel afleidend. Mooi dat je ds. Mondria noemt. Een eenvoudige man die zoveel liefde uitstraalde voor zijn Meester. Niet de minste moeite mee. Net zo min als Philpot. Al zijn de dominees van tegenwoordig die daarmee geassocieerd worden het net niet. Het spijt me om dit te zeggen. Er is een grote donkerheid. Dat benauwt me weleens.GGotK schreef: ↑Gisteren, 23:24 De vraag van Job is toch niet onterecht? Ik meen me toch echt nog te herinneren dat je ooit eens geschreven had dat je de preken van ds Mondria zo kon waarderen. En hij behoorde toch juist tot de groep met predikanten binnen de GG die qua prediking neigden tot Philpot. Het is ook niet erg om in de jaren op bepaalde punten wat van gedachten te veranderen. Ik ben nu ook wat milder naar de ene kant en wat kritischer op de 'groep' waar ik me zelf het meest mee verwant voel. En ik meen bij jou toch ook de worsteling te gevoelen over hoe het toch kan zijn dat er zoveel mensen, waarvan gezegd wordt dat ze onder de meest zuivere prediking verkeren, wegsterven zonder geloof en degenen die zeggen te geloven zo weinig zekerheid daarin hebben en dit ook uitstralen naar de rest van de gemeente en de jeugd...
Er zijn vandaag nog predikanten die sterk in de lijn van de oudvaders preken, en….. ook vroeger waren er verschillen tussen predikanten.