Dan heb je het over mbo/hbo-opleidingen.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 09:32Ja, dat is waar. Het is goed om te onderzoeken en te bevragen en bevraagd te worden. Alleen is volgens mij dan wel nodig dat er voldoende getrouw voedsel tegenover staat.Tiberius schreef: ↑Vandaag, 09:04Dat kan. Maar alles voor zoete koek slikken wat zich als voedsel aandient, doet dat zeker.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 09:01Studie theologie kan je evengoed (langdurig) geestelijk in het donker brengen of zelfs van God afbrengen.
Hoeveel colleges theologie blijft de Bijbel gesloten? En als de Bijbel opengaat, hoe vaak is dan de gerichtheid op het hart of blijft het vooral op cognitie gericht?
Waar in Nederland wordt in een vast (!) curriculum, theologische werken doorgeakkerd? Denk aan: Calvijns Institutie, Luthers De servo arbitrio, funderende werken van John Owen, Redelijke Godsdienst van Brakel, Magnalia Dei van Bavinck, enzovoorts?
Als het al aan bod komt is het vaak fragmentarisch, op beperkte geselecteerde onderdelen. Ik begrijp ook wel dat gemaximeerde studielast een begrenzende factor is, maar volgens mij is er nog genoeg ruimte te creëren en winst te behalen.
Het hoort bij academische vaardigheden om zelf te bepalen op welke theologische werken je reflecteert, met een minimum aan verplichte literatuur en voor de rest aanbevolen. Zoals het in ieder geval bij de TUA en TUU gebeurt.