Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Geplaatst: 02 sep 2025, 09:57
Leg eens uit welke foutieve lezing van het besluit er in het midden bestaat?
De lezing dat de ongehoorzaamheid in het besluit zou zitten en dus verklaarbaar en daardoor toelaatbaar zou zijn.
Die uitleg snap ik niet. Vrouwen bevestigen gaat in tegen het besluit. Niet vanwege een leeruitspraak aangaande v&a, maar vanwege het schenden van gemaakte afspraken. Dat is de uitleg zoals ik die in het midden tegenkom. En op die basis wordt - ook bij ons in de classis - vermaan toegepast.huisman schreef: ↑Gisteren, 10:04De lezing dat de ongehoorzaamheid in het besluit zou zitten en dus verklaarbaar en daardoor toelaatbaar zou zijn.
Verder de naïviteit dat ongehoorzaamheid t.o.v. v&a niet verder gaat. We zien dat gebeuren t.ov. homoseksueel samenleven. Jij praat daar liever niet over maar dat is een ontkenning van de feiten.
Zijn dit nou hoofd- of bijzaken? En wat is nou typisch CGK aan deze punten? Dit zijn geen punten die al sinds 1834 kenmerkend zijn voor de breedte van de CGK. Toch?Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:14 Opnieuw wil ik mijn twijfel uitspreken over de bereidheid van Rijnsburg om diversiteit te accepteren. Ik denk dat het een charme offensief is om meer gemeentes aan boord te krijgen. Hoe oprecht is het? En hoeveel garantie voor de toekomst geven ze? Als gehoorzaamheid aan synodebesluiten het uitgangspunt is dan bind je je ook een toekomstige synodebesluiten van de groep Rijnsburg. Is het gek dat ik daar twijfels over heb? Ik ben niet vergeten hoe lang het zingen van gezangen is tegengehouden, met hele principiële argumenten. Het afwijzen van deelname aan de nationale synode. Na jaren de stekker uit de GTU trekken, tegen het unanieme advies van de hoogleraren in. Hoeveel ontwikkeling en verandering mogen er straks binnen Rijnsburg zijn binnen Schrift en Belijdenis?
Hoe moet ik het duiden dat bepaalde gemeenten structureel geen antwoord krijgt op serieuze vragen die zij aan Rijnsburg stellen? Zijn deze gemeenten ondanks dat ze zich houden aan de synodebesluiten toch te licht bevonden?
Je twijfel komt ergens vandaan, is er een nieuwe ontwikkeling die ik gemist heb of is het de onderbuik?Middenrefo schreef:Opnieuw wil ik mijn twijfel uitspreken over de bereidheid van Rijnsburg om diversiteit te accepteren. Ik denk dat het een charme offensief is om meer gemeentes aan boord te krijgen. Hoe oprecht is het? En hoeveel garantie voor de toekomst geven ze? Als gehoorzaamheid aan synodebesluiten het uitgangspunt is dan bind je je ook een toekomstige synodebesluiten van de groep Rijnsburg. Is het gek dat ik daar twijfels over heb? Ik ben niet vergeten hoe lang het zingen van gezangen is tegengehouden, met hele principiële argumenten. Het afwijzen van deelname aan de nationale synode. Na jaren de stekker uit de GTU trekken, tegen het unanieme advies van de hoogleraren in. Hoeveel ontwikkeling en verandering mogen er straks binnen Rijnsburg zijn binnen Schrift en Belijdenis?
Hoe moet ik het duiden dat bepaalde gemeenten structureel geen antwoord krijgt op serieuze vragen die zij aan Rijnsburg stellen? Zijn deze gemeenten ondanks dat ze zich houden aan de synodebesluiten toch te licht bevonden?
Het argument van hoofd- en bijzaken wordt mij te vaak gebruikt richting mensen in de trant van: waarom wil je dat? Het zijn gewoon belangrijke punten en als het al bijzaken waren, waarom was het behoudende deel dan tegen? Elkaar dingen gunnen was ook typisch CGK. Dat is afgezien van de nbv21 zo goed als verdwenen.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 00:17Zijn dit nou hoofd- of bijzaken? En wat is nou typisch CGK aan deze punten? Dit zijn geen punten die al sinds 1834 kenmerkend zijn voor de breedte van de CGK. Toch?Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 00:14 Opnieuw wil ik mijn twijfel uitspreken over de bereidheid van Rijnsburg om diversiteit te accepteren. Ik denk dat het een charme offensief is om meer gemeentes aan boord te krijgen. Hoe oprecht is het? En hoeveel garantie voor de toekomst geven ze? Als gehoorzaamheid aan synodebesluiten het uitgangspunt is dan bind je je ook een toekomstige synodebesluiten van de groep Rijnsburg. Is het gek dat ik daar twijfels over heb? Ik ben niet vergeten hoe lang het zingen van gezangen is tegengehouden, met hele principiële argumenten. Het afwijzen van deelname aan de nationale synode. Na jaren de stekker uit de GTU trekken, tegen het unanieme advies van de hoogleraren in. Hoeveel ontwikkeling en verandering mogen er straks binnen Rijnsburg zijn binnen Schrift en Belijdenis?
Hoe moet ik het duiden dat bepaalde gemeenten structureel geen antwoord krijgt op serieuze vragen die zij aan Rijnsburg stellen? Zijn deze gemeenten ondanks dat ze zich houden aan de synodebesluiten toch te licht bevonden?
Meerdere dingen. De verharding in de laatste weken. De grote woorden die gebruikt worden. De harde afwijzing als je aanvoert dat je best wat verbondenheid voelt met gemeenten en predikanten aan de linkerkant. Het feit dat je als onderdeel van Rijnsburg straks predikanten niet meer mag uitnodigen die nu nog wel in je gemeente voorgaan. Het feit dat meteen na de synode 4 van de 5 moderamenleden in Rijnsburg zaten. De houding van het behoudende deel de laatste synode. En ook de onderbuik, zeker.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 06:18Je twijfel komt ergens vandaan, is er een nieuwe ontwikkeling die ik gemist heb of is het de onderbuik?Middenrefo schreef:Opnieuw wil ik mijn twijfel uitspreken over de bereidheid van Rijnsburg om diversiteit te accepteren. Ik denk dat het een charme offensief is om meer gemeentes aan boord te krijgen. Hoe oprecht is het? En hoeveel garantie voor de toekomst geven ze? Als gehoorzaamheid aan synodebesluiten het uitgangspunt is dan bind je je ook een toekomstige synodebesluiten van de groep Rijnsburg. Is het gek dat ik daar twijfels over heb? Ik ben niet vergeten hoe lang het zingen van gezangen is tegengehouden, met hele principiële argumenten. Het afwijzen van deelname aan de nationale synode. Na jaren de stekker uit de GTU trekken, tegen het unanieme advies van de hoogleraren in. Hoeveel ontwikkeling en verandering mogen er straks binnen Rijnsburg zijn binnen Schrift en Belijdenis?
Hoe moet ik het duiden dat bepaalde gemeenten structureel geen antwoord krijgt op serieuze vragen die zij aan Rijnsburg stellen? Zijn deze gemeenten ondanks dat ze zich houden aan de synodebesluiten toch te licht bevonden?
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 09:22Meerdere dingen. De verharding in de laatste weken. De grote woorden die gebruikt worden. De harde afwijzing als je aanvoert dat je best wat verbondenheid voelt met gemeenten en predikanten aan de linkerkant. Het feit dat je als onderdeel van Rijnsburg straks predikanten niet meer mag uitnodigen die nu nog wel in je gemeente voorgaan. Het feit dat meteen na de synode 4 van de 5 moderamenleden in Rijnsburg zaten. De houding van het behoudende deel de laatste synode. En ook de onderbuik, zeker. En het categorisch negeren van gemeenten die Rijnsburg er niet bij wil hebben, maar die wel aan de vierslag voldoen.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 06:18Je twijfel komt ergens vandaan, is er een nieuwe ontwikkeling die ik gemist heb of is het de onderbuik?Middenrefo schreef:Opnieuw wil ik mijn twijfel uitspreken over de bereidheid van Rijnsburg om diversiteit te accepteren. Ik denk dat het een charme offensief is om meer gemeentes aan boord te krijgen. Hoe oprecht is het? En hoeveel garantie voor de toekomst geven ze? Als gehoorzaamheid aan synodebesluiten het uitgangspunt is dan bind je je ook een toekomstige synodebesluiten van de groep Rijnsburg. Is het gek dat ik daar twijfels over heb? Ik ben niet vergeten hoe lang het zingen van gezangen is tegengehouden, met hele principiële argumenten. Het afwijzen van deelname aan de nationale synode. Na jaren de stekker uit de GTU trekken, tegen het unanieme advies van de hoogleraren in. Hoeveel ontwikkeling en verandering mogen er straks binnen Rijnsburg zijn binnen Schrift en Belijdenis?
Hoe moet ik het duiden dat bepaalde gemeenten structureel geen antwoord krijgt op serieuze vragen die zij aan Rijnsburg stellen? Zijn deze gemeenten ondanks dat ze zich houden aan de synodebesluiten toch te licht bevonden?