Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:In onze vorige gemeente hadden we een predikant (inmiddels al jaren overleden) die als regel had: geen groet, geen hoed. Dus als er geen groet uitgesproken wordt aan het begin van de dienst, is een hoed niet verplicht'. En andersom natuurlijk.
Dat lijkt me wel een goede regel.
Dat zal voor de GBS-samenkomsten vast niet het uitgangspunt zijn. En voor leesdiensten in de GG gewoonlijk ook niet bij mijn weten.
Groepscirkel

Bericht door Groepscirkel »

FlyingEagle schreef: Vandaag, 08:12 Geheel eens met Ad. Zelfs mijn vrouw is het met Ad en mij eens. Het komt alleen nog op de praktische toepassing aan
Een ervaren nadelige effect. Meerdere vrouwen volgen het voorbeeld en sommigen laten het een kaalslag worden: hoed > doek > haarband > haar.

Ik ben het met het inconsequentie-signaal van Bertiel eens.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Omdat ik mijzelf op inconsequentie hierin betrap: meer dames die wel een hoed dragen als ze een dienst bijwonen, maar er geen dragen als ze via de moderne middelen een dienst meeluisteren?

Het was voor mijn oma een heel ding toen in haar verzorgingshuis in coronatijd de dominee opeens levensgroot geprojecteerd werd, in plaats van dat hij alleen te horen was. Bij het luisteren hoefde ze geen hoed op, vond ze. Maar toen ze hem ook kon zien, werd dat toch een beetje anders voor haar gevoel. Het was toch bet alsof ze echt in de kerk zat. Maar goed, de dames overlegden onderling en trokken enigszins aarzelend de conclusie dat het beeld eenrichtingsverkeer was. De dominee kon hen niet zien, wisten ze bijna zeker. En besloten toen toch maar geen hoed op te zetten.
Wij grijnsden erom, maar het is toch niet helemaal sluitend te krijgen. Maar goed, dat is onze hoofddekselpraktijk niet helemaal. Want waarom wel een hoed bij catechisatie en niet bij de godsdienstlessen op school? Dan ga je een onderscheid maken tussen ambtelijk onderwijs en niet-ambtelijk onderwijs of zoiets. Wat als een ambtsdrager die lessen niet-ambtelijk geeft?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

pierre27 schreef: Gisteren, 23:36---knip--- Oordelen is niet toegestaan.

Ik heb je bericht gemeld. Mij geestelijk oordelen over randzaken kan echt niet.
Daarnaast vraag ik aan de mods of ik een verbod krijg om over GG zaken mee te praten?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Als lid van de heilige, algemene Christelijke Kerk, gaat het wel en wee van héél die Kerk je als het goed is aan..

Niet alleen die van het mini bubbeltje waar je eigen voerbak staat.

Al is niet alles wat er speelt even relevant om je druk over te maken.
Laatst gewijzigd door Vrouwke op 14 feb 2026, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Bertiel schreef: Vandaag, 09:26
Ik heb je bericht gemeld. Mij geestelijk oordelen over randzaken kan echt niet.
Daarnaast vraag ik aan de mods of ik een verbod krijg om over GG zaken mee te praten?
Ach, maak je niet zo druk, er is helemaal geen geestelijk oordeel. Pierre verdedigt altijd zijn kerkverband, ongeacht of standpunten van zijn kerk ridicuul zijn of niet.

En @pierre27, misschien nog eens Galaten 5 herlezen?
merel

Bericht door merel »

Je moet je niet druk maken Bertiel. Ik zit ook wel eens in de allergiezone van Pierre. Ik heb inmiddels geleerd dat Pierre erg houdt van zijn kerkverband. Ook van de culturele aspecten die verder nergens op gebaseerd zijn. Ik denk dat als we elkaar irl spreken en meer herkenning dan verschillen zijn. Althans dat hoop ik ;)
newton

Bericht door newton »

Begin september is het altijd even controleren hoe het ook alweer zat. Opening van het schooljaar van de JFSG wel hoofdbedekking voor de dames. Een week later, ook op maandagavond, in het zelfde kerkgebouw bij de opening van het catchechisatieseizoen geen hoofdbedekking.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

newton schreef: Vandaag, 09:47 Begin september is het altijd even controleren hoe het ook alweer zat. Opening van het schooljaar van de JFSG wel hoofdbedekking voor de dames. Een week later, ook op maandagavond, in het zelfde kerkgebouw bij de opening van het catchechisatieseizoen geen hoofdbedekking.
Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Hendrikus schreef: Vandaag, 09:50 Afbeelding
Dat mocht je kennelijk ook niet zeggen. Dat het ingewikkeld is.
Martijn

Bericht door Martijn »

Mag ik zeggen dat ik discussies hierover geneuzel vindt.
Zijn zusters die vanwege vervolging geen hoed kunnen dragen minder? Of die niet beter weten dan dat ze altijd een broek aan hebben op de glijdende schaal?
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: Vandaag, 09:43 Je moet je niet druk maken Bertiel. Ik zit ook wel eens in de allergiezone van Pierre. Ik heb inmiddels geleerd dat Pierre erg houdt van zijn kerkverband. Ook van de culturele aspecten die verder nergens op gebaseerd zijn. Ik denk dat als we elkaar irl spreken en meer herkenning dan verschillen zijn. Althans dat hoop ik ;)
Precies. Bertiel heeft het recht om in dit topic mee te doen en Pierre33 heeft recht om zich daar soms aan te ergeren. Dat ergeren herken ik uit het CGK topic waar GG’ers een GGiN’ers vrolijk meedoen met vaak in mijn ogen onzinnige berichten. Hun goed recht natuurlijk. Mijn oplossing is om alleen te reageren op CGK’ers in dat topic wat helaas niet altijd lukt. Maar dat is mijn probleem :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Martijn schreef: Vandaag, 10:05 Zijn zusters die vanwege vervolging geen hoed kunnen dragen minder? Of die niet beter weten dan dat ze altijd een broek aan hebben op de glijdende schaal?
Sommigen zullen vast denken dat je dan niet bekeerd kunt zijn.
huisman

Bericht door huisman »

Martijn schreef: Vandaag, 10:05 Mag ik zeggen dat ik discussies hierover geneuzel vindt.
Zijn zusters die vanwege vervolging geen hoed kunnen dragen minder? Of die niet beter weten dan dat ze altijd een broek aan hebben op de glijdende schaal?
Dat mag je zeggen maar neuzel dan zelf niet direct daarna.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
BSH

Bericht door BSH »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 10:07
Martijn schreef: Vandaag, 10:05 Zijn zusters die vanwege vervolging geen hoed kunnen dragen minder? Of die niet beter weten dan dat ze altijd een broek aan hebben op de glijdende schaal?
Sommigen zullen vast denken dat je dan niet bekeerd kunt zijn.
Echt consequent zijn ze in de gemeente van mijn neef. Daar moeten vrouwen zelfs een hoed op als ze de kerkenraadsvergadering willen bezoeken.
Plaats reactie