Openbaar vervoer

Josephus

Re: Openbaar vervoer

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:Blijft de vraag: waarom gaan Josephus en memento géén boodschappen doen op zondag? Is dát dan toch nog een stap te ver?
Waarom vraag je eigenlijk niet waarom ik op zondag wel met de bus naar de kerk ga, maar 's middags niet in het stadion zit? Inconsequent ben ik hè?

Het verschil tussen die twee door jou genoemde zaken is echter dat ik die boodschappen ook op zaterdag kan doen, terwijl het niet zo zinnig is om op zaterdagavond de laatste bus richting kerk te pakken en vervolgens in een doos op het kerkplein de nacht door te brengen. Kortom, ik hoef in principe helemaal geen boodschappen te doen op zondag en ben dus helemaal niet bezig met de vraag of ik op zondag naar de AH zou gaan. Maar ik bezoek zondags wel graag een eredienst en dan speelt wel eens de vraag hoe ik me naar de kerk ga begeven.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
jvdg

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:Druk hier, op de rotonde. :)

Even een andere, gerelateerde vraag: wat vinden jullie ervan om op zondag een warme maaltijd te kopen in het ziekenhuis als je op bezoek bent bij een ziek familielid (je kind, bijvoorbeeld)?
Als het kwestie van louter bezoek is, heb ik daar moeite mee.
Maar ik neem dat je doelt op situaties dat je verblijf in het ziekenhuis doorlopend vereist is (overlijden/spoedoperaties/bevallingen).
Dan heb ik er geen enkele moeite mee.
(Zie maar weer op het aren aren lezen op de sabbat)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

jvdg schreef:

Even een andere, gerelateerde vraag: wat vinden jullie ervan om op zondag een warme maaltijd te kopen in het ziekenhuis als je op bezoek bent bij een ziek familielid (je kind, bijvoorbeeld)?
Als het kwestie van louter bezoek is, heb ik daar moeite mee.
Maar ik neem dat je doelt op situaties dat je verblijf in het ziekenhuis doorlopend vereist is (overlijden/spoedoperaties/bevallingen).
Dan heb ik er geen enkele moeite mee.
(Zie maar weer op het aren aren lezen op de sabbat)
Ik bedoel inderdaad doorlopen vereist, danwel gewenst.
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Even een andere, gerelateerde vraag: wat vinden jullie ervan om op zondag een warme maaltijd te kopen in het ziekenhuis als je op bezoek bent bij een ziek familielid (je kind, bijvoorbeeld)?
Doel je dan op het kopen (dus het verrichten van een economische activteit) of op het feit dat iemand die maaltijd voor jou heeft moeten klaarmaken?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Dat ligt eraan. Als het ziekenhuis op minder dan een uur rijden is, dan zou ik het niet doen. Is het daarentegen meer dan twee uur reizen per enkele reis en ik zou erge trek hebben, dan koop ik wat te eten. Is mijn aanwezigheid doorlopend vereist, dan heb ik er totaal geen moeite mee.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Bureaucraat schreef:

Dat ligt eraan. Als het ziekenhuis op minder dan een uur rijden is, dan zou ik het niet doen. Is het daarentegen meer dan twee uur reizen per enkele reis en ik zou erge trek hebben, dan koop ik wat te eten.
Niemand heeft in Nederland een ziekenhuis op twee uur reizen.
questionmark

Bericht door questionmark »

Wanneer is iets 'noodzakelijk' genoeg om het een uitzondering te laten zijn op de zondagsheiliging?
2 Petrus 1:16
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

questionmark schreef:Wanneer is iets 'noodzakelijk' genoeg om het een uitzondering te laten zijn op de zondagsheiliging?
Dat ligt er aan.
Bureaucraat

Bericht door Bureaucraat »

Erasmiaan schreef:
Niemand heeft in Nederland een ziekenhuis op twee uur reizen.
Dat niet, maar iemand kan wel in een ziekenhuis liggen dat aan de andere kant van het land gevestigd is. Zo heeft één van mijn zoontjes een tijdje in Groningen gelegen en dat is toch ruim twee uur rijden vanaf mijn woonplaats.
questionmark

Erasmiaan schreef:
questionmark schreef:Wanneer is iets 'noodzakelijk' genoeg om het een uitzondering te laten zijn op de zondagsheiliging?
Dat ligt er aan.
Waaraan?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

questionmark schreef:
Erasmiaan schreef:
Dat ligt er aan.
Waaraan?
Er zijn wel enkele algemene regels te geven maar hier op het forum is iedereen dol op het verzinnen van extreme situaties. En dan is het weer per geval verschillend. Maar net zoals Afgewezen zegt, een ieder voelt het wel aan. Zelfs Josephus, al heeft hij andere opvattingen, zal zo ongeveer weten wat in onze kringen nog wel en wat niet kan, schat ik in.
questionmark

Dus je moet gewoon maar op je gevoel af gaan?
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Zelfs Josephus, al heeft hij andere opvattingen, zal zo ongeveer weten wat in onze kringen nog wel en wat niet kan, schat ik in.
Zo bijzonder is dat niet. Ik heb genoeg over dit onderwerp gelezen om de verschillende standpunten te kunnen weergeven. Dus weet ik inderdaad dat er in 'onze kringen' zaken zijn die de een wel en de ander niet vindt kunnen.
jvdg

Bericht door jvdg »

questionmark schreef:
Erasmiaan schreef:
Dat ligt er aan.
Waaraan?
Jullie zullen dit wel een dooddoener noemen, maar voor mij is het criterium: wat eist de liefde tot onze naaste in al ons handelen en wandelen (en dan ook zeker op zondag).
Dan vraag ik me niet eerst af, kan dit of dat wel volgens de "regeltjes", maar dan kom je in actie.

Wat die liefde behelst kun je terugvinden in wat de Heere Jezus tijdens zijn rondwandeling op aarde heeft gesproken en gedaan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

jvdg schreef: Jullie zullen dit wel een dooddoener noemen, maar voor mij is het criterium: wat eist de liefde tot onze naaste in al ons handelen en wandelen (en dan ook zeker op zondag).
Dan vraag ik me niet eerst af, kan dit of dat wel volgens de "regeltjes", maar dan kom je in actie.

Wat die liefde behelst kun je terugvinden in wat de Heere Jezus tijdens zijn rondwandeling op aarde heeft gesproken en gedaan.
In de eerste plaats moet het toch liefde tot God zijn, die ons handelen en wandelen stuurt.
Plaats reactie