De rest was al eerder naar de GG overgegaan!?Orchidee schreef:Dit snap ik niet helemaal...-DIA- schreef: Plus met bijbhorend verschijnsel dat daar bijna niemand meer in de kerk komt...
Wat heeft het één met het ander te maken

De rest was al eerder naar de GG overgegaan!?Orchidee schreef:Dit snap ik niet helemaal...-DIA- schreef: Plus met bijbhorend verschijnsel dat daar bijna niemand meer in de kerk komt...
Heb je Jolanda's reactie niet gelezen dan?-DIA- schreef:Orchidee schreef:Dit snap ik niet helemaal...-DIA- schreef: Plus met bijbhorend verschijnsel dat daar bijna niemand meer in de kerk komt...
Een vreemdeling in het kerkelijk Jeruzalem?
Ik dacht dat dit geen nadere toelichting behoefde...
refo schreef:Heb je Jolanda's reactie niet gelezen dan?-DIA- schreef:Orchidee schreef:Dit snap ik niet helemaal...-DIA- schreef: Plus met bijbhorend verschijnsel dat daar bijna niemand meer in de kerk komt...
Een vreemdeling in het kerkelijk Jeruzalem?
Ik dacht dat dit geen nadere toelichting behoefde...
---SNOEI, niet op de persoon ---
Misschien formuleerde je het niet handig, maar ondanks verschillende vragen heb je nog steeds niet duidelijk gemaakt waar dat "bijbehorend" op slaat. Waar hoort "dat daar bijna niemand meer in de kerk komt" nou bij? Bij midden-orthodox, bij nieuwe en nieuwere vertalingen, bij gezangen? Geef nou gewoon eens een helder antwoord?-DIA- schreef:Een dorpsgemeente met van een midden-orthodox karakter. Gezangen, Nieuwe en nieuwere vertalingen enz.
Plus met bijbhorend verschijnsel dat daar bijna niemand meer in de kerk komt...
Hendrikus schreef:Misschien formuleerde je het niet handig, maar ondanks verschillende vragen heb je nog steeds niet duidelijk gemaakt waar dat "bijbehorend" op slaat. Waar hoort "dat daar bijna niemand meer in de kerk komt" nou bij? Bij midden-orthodox, bij nieuwe en nieuwere vertalingen, bij gezangen? Geef nou gewoon eens een helder antwoord?-DIA- schreef:Een dorpsgemeente met van een midden-orthodox karakter. Gezangen, Nieuwe en nieuwere vertalingen enz.
Zeker nog een vreemdeling in het kerkelijk Jeruzalem?Terri schreef:Mensen laat gaan..........
Oeverloos en we begrijpen of willen elkaar niet begrijpen
Wie zegt nou dat wij een vreemdeling in het "kerkelijk Jeruzalem" zijn...-DIA- schreef:Hendrikus schreef:Misschien formuleerde je het niet handig, maar ondanks verschillende vragen heb je nog steeds niet duidelijk gemaakt waar dat "bijbehorend" op slaat. Waar hoort "dat daar bijna niemand meer in de kerk komt" nou bij? Bij midden-orthodox, bij nieuwe en nieuwere vertalingen, bij gezangen? Geef nou gewoon eens een helder antwoord?-DIA- schreef:Een dorpsgemeente met van een midden-orthodox karakter. Gezangen, Nieuwe en nieuwere vertalingen enz.
Ook een vreemdeling in het kerkelijk Jeruzalem?
Nou, voor degenen die het niet geheel snappen, het is doorgaans zo dat, waar de liturgie vernieuwsd en vernieuwd wordt, waar geen vastheid is, wsaar geen orde meer is, wsaar geen tucht meer wordt gehandhaadfd, dat daar veelal de kerken leeglopen. Je kan dat zien in veel plaatsen in ond land. Veel kerken van de PKN dreigen zelfs onder de sloperhamer te vallen als... we daar niet bijspringen en de monumentrale kerken nog zouden willen behouden... of ook nog als KERK zouden wensen te behouden...
Dat hoor je toch?Orchidee schreef:Wie zegt nou dat wij een vreemdeling in het "kerkelijk Jeruzalem" zijn...![]()
Je ben wel baas over je eigen woorden hoor. Het ligt meestal niet aan een ander als je hier een ban krijgt. Dat komt toch door wat je zelf hier post.-DIA- schreef:Ik kam me ook niet aan de indruk ontrekken dat er hier zijn die zich met opzet dom houden om iets uit je te trekken, wat zelf tot een ban kan leiden zoals ik ervaren heb... Ik mag aannemen dat niet iedereen zo dom is als ze zich voordoen, anders is het wel erg bedroevend.
Vind je dat niet benauwend? Ik wel, ik wordt er heel verdrietig van. Trekt God dan helemaal weg uit Nederland? Ik voel me zo schuldig: hoe ga ik om met de preek? Op wat voor manier zijn we kerk? Zijn we over het algemeen geen lauwe christenen.-DIA- schreef:Hendrikus schreef:Misschien formuleerde je het niet handig, maar ondanks verschillende vragen heb je nog steeds niet duidelijk gemaakt waar dat "bijbehorend" op slaat. Waar hoort "dat daar bijna niemand meer in de kerk komt" nou bij? Bij midden-orthodox, bij nieuwe en nieuwere vertalingen, bij gezangen? Geef nou gewoon eens een helder antwoord?-DIA- schreef:Een dorpsgemeente met van een midden-orthodox karakter. Gezangen, Nieuwe en nieuwere vertalingen enz.
Nou, voor degenen die het niet geheel snappen, het is doorgaans zo dat, waar de liturgie vernieuwsd en vernieuwd wordt, waar geen vastheid is, wsaar geen orde meer is, wsaar geen tucht meer wordt gehandhaadfd, dat daar veelal de kerken leeglopen. Je kan dat zien in veel plaatsen in ond land. Veel kerken van de PKN dreigen zelfs onder de sloperhamer te vallen als... we daar niet bijspringen en de monumentrale kerken nog zouden willen behouden... of ook nog als KERK zouden wensen te behouden...
Aan de ene kant gebeuren er dingen waar je triest van wordt, aan de andere kant mogen wij toch ook zeggen dat de Heere doorgaat met zijn werk. Ook onder jongeren. Ik ben het er mee eens dat wij ons vaker moeten toetsen hoe wij zelf met de preek omgaan en hoe makkelijk wij etiketten opplakken. Ik ben helemaal geen voorstander van liturgische vernieuwingen, maar zou ook niet durven zeggen dat waar dat plaatsvindt het per definitie achteruit gaat.vogeltje schreef:Vind je dat niet benauwend? Ik wel, ik wordt er heel verdrietig van. Trekt God dan helemaal weg uit Nederland? Ik voel me zo schuldig: hoe ga ik om met de preek? Op wat voor manier zijn we kerk? Zijn we over het algemeen geen lauwe christenen.-DIA- schreef:Hendrikus schreef:Misschien formuleerde je het niet handig, maar ondanks verschillende vragen heb je nog steeds niet duidelijk gemaakt waar dat "bijbehorend" op slaat. Waar hoort "dat daar bijna niemand meer in de kerk komt" nou bij? Bij midden-orthodox, bij nieuwe en nieuwere vertalingen, bij gezangen? Geef nou gewoon eens een helder antwoord?-DIA- schreef:Een dorpsgemeente met van een midden-orthodox karakter. Gezangen, Nieuwe en nieuwere vertalingen enz.
Wat gebeurt er met de kandelaar?