Losgeweekt van eigen gemeente

GJdeBruijn

Re: Losgeweekt van eigen gemeente

Bericht door GJdeBruijn »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef: Plus met bijbhorend verschijnsel dat daar bijna niemand meer in de kerk komt...
Dit snap ik niet helemaal...
Wat heeft het één met het ander te maken :quoi
De rest was al eerder naar de GG overgegaan!? :huhu
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef:
-DIA- schreef: Plus met bijbhorend verschijnsel dat daar bijna niemand meer in de kerk komt...

Een vreemdeling in het kerkelijk Jeruzalem?
Ik dacht dat dit geen nadere toelichting behoefde... :quoi
Heb je Jolanda's reactie niet gelezen dan?
---SNOEI, niet op de persoon ---
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef:

Een vreemdeling in het kerkelijk Jeruzalem?
Ik dacht dat dit geen nadere toelichting behoefde... :quoi
Heb je Jolanda's reactie niet gelezen dan?
---SNOEI, niet op de persoon ---

Jawel.maar ik mag aannemen dat zij naar een heel andere prediking luistert als wij eertijds. Er is namelijk nogal een vrij groot verschil tussem Hervormd en Hervormd. Ik was in de veronderstelling dat de meeste refoformmers dat wel wisten... Ik gaf al aan dat het er een midden-orthodoxe prediking werd gebracht, dat de gezangen werden gezongen en de NBG vertaling klakkeloos werd ingevoerd, dat er met Kerst een kerstboon in de kerk stond en...tegenwoordig is er zelfs eerder sprake van een vrijzinnige gemeente dan dat er nog sprake kan zijn man een midden-orthodxoxe prediking. Dat brengt de leervrijheid in de PKN ook mee... Gefuseerd met de Gereformeerde Kerk en aan de RKK wordt het verenigingsgebouw afgehuurd...
Nu meer duidelijk over de ligging van de gemeente? Oh, ja, er komen (hoorde ik laast) nog ongeveer 30 oude mensen in de kerk, en de kinderen zijn vrijwel allen ongedoopt...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Een dorpsgemeente met van een midden-orthodox karakter. Gezangen, Nieuwe en nieuwere vertalingen enz.
Plus met bijbhorend verschijnsel dat daar bijna niemand meer in de kerk komt...
Misschien formuleerde je het niet handig, maar ondanks verschillende vragen heb je nog steeds niet duidelijk gemaakt waar dat "bijbehorend" op slaat. Waar hoort "dat daar bijna niemand meer in de kerk komt" nou bij? Bij midden-orthodox, bij nieuwe en nieuwere vertalingen, bij gezangen? Geef nou gewoon eens een helder antwoord?
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Een dorpsgemeente met van een midden-orthodox karakter. Gezangen, Nieuwe en nieuwere vertalingen enz.
Misschien formuleerde je het niet handig, maar ondanks verschillende vragen heb je nog steeds niet duidelijk gemaakt waar dat "bijbehorend" op slaat. Waar hoort "dat daar bijna niemand meer in de kerk komt" nou bij? Bij midden-orthodox, bij nieuwe en nieuwere vertalingen, bij gezangen? Geef nou gewoon eens een helder antwoord?

Ook een vreemdeling in het kerkelijk Jeruzalem?

Nou, voor degenen die het niet geheel snappen, het is doorgaans zo dat, waar de liturgie vernieuwsd en vernieuwd wordt, waar geen vastheid is, wsaar geen orde meer is, wsaar geen tucht meer wordt gehandhaadfd, dat daar veelal de kerken leeglopen. Je kan dat zien in veel plaatsen in ond land. Veel kerken van de PKN dreigen zelfs onder de sloperhamer te vallen als... we daar niet bijspringen en de monumentrale kerken nog zouden willen behouden... of ook nog als KERK zouden wensen te behouden...
Terri

Bericht door Terri »

Mensen laat gaan..........
Oeverloos en we begrijpen of willen elkaar niet begrijpen :cry
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Terri schreef:Mensen laat gaan..........
Oeverloos en we begrijpen of willen elkaar niet begrijpen :cry
Zeker nog een vreemdeling in het kerkelijk Jeruzalem? :hum :huhu
Terri

Bericht door Terri »

:haha :modo
Orchidee

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:

Nou, voor degenen die het niet geheel snappen, het is doorgaans zo dat, waar de liturgie vernieuwsd en vernieuwd wordt, waar geen vastheid is, wsaar geen orde meer is, wsaar geen tucht meer wordt gehandhaadfd, dat daar veelal de kerken leeglopen. Je kan dat zien in veel plaatsen in ond land. Veel kerken van de PKN dreigen zelfs onder de sloperhamer te vallen als... we daar niet bijspringen en de monumentrale kerken nog zouden willen behouden... of ook nog als KERK zouden wensen te behouden...
Wie zegt nou dat wij een vreemdeling in het "kerkelijk Jeruzalem" zijn... :quoi
Ik weet ten eeste niet in welke hervormde gemeente dat was......
Wij hebben in onze woonplaats 6 PKN gemeentes......2 zgn Ger. Bond., 2 "gewoon hervormd", 2 gereformeerd(hervormd)( vroegere SOW gemeenten), dus ik weet er echt wel iets van, en van leegloop, is eigenlijk bij alle 6 gemeenten, nog niet zo zeer aan de orde...
En als iemand ( of het nou familie is, of iets anders), meent uit die bewuste kerk te moeten vertrekken, dan wil dat nog niet altijd zeggen, dat ik er zomaar achteraan moet hobbelen... :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik kam me ook niet aan de indruk ontrekken dat er hier zijn die zich met opzet dom houden om iets uit je te trekken, wat zelf tot een ban kan leiden zoals ik ervaren heb... Ik mag aannemen dat niet iedereen zo dom is als ze zich voordoen, anders is het wel erg bedroevend.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Orchidee schreef:Wie zegt nou dat wij een vreemdeling in het "kerkelijk Jeruzalem" zijn... :quoi
Dat hoor je toch?

:hum
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:Ik kam me ook niet aan de indruk ontrekken dat er hier zijn die zich met opzet dom houden om iets uit je te trekken, wat zelf tot een ban kan leiden zoals ik ervaren heb... Ik mag aannemen dat niet iedereen zo dom is als ze zich voordoen, anders is het wel erg bedroevend.
Je ben wel baas over je eigen woorden hoor. Het ligt meestal niet aan een ander als je hier een ban krijgt. Dat komt toch door wat je zelf hier post.
Jacobse

Bericht door Jacobse »

De ontkerkelijking is helaas groot.Al geruime tijd helaas, en naar verluidt zowel bij Rome als bij de Reformatie.
Grotere vrijheid in liturgie heeft kennelijk niet echt geholpen; maar blijven bij het oude wel? We leven in een tijdsgewricht waarin het eigen ik zo voorop staat. Waarin wisseling van werk veel plaats vindt, job-rotation is dan de term, waarin het huwelijk gemiddeld slechts zeven jaar ( !!! ) duurt, waarin " relaties " buiten huwelijk eerder normaal dan uitzondering zijn.Carpe diem, pluk de dag, haal er uit wat er uit te halen valt, laten we eten en drinken want morgen sterven we en na de dood is er immers niets meer.In dat afschuwelijke tijdsbestek hebben christenen behoefte aan vastigheid.Met name denk ik jonge gezinnen met kinderen, die hun kinderen graag willen brengen bij en houden bij het geloof.Daarbij is het hen zoveel mogelijk betrekken bij de eredienst vermoedelijk hechter en bindender,dan alleen mogen gaan zitten en aanhoren wat een solist-predikant zegt. Maar ook dat is niet voldoende.De vastigheid wordt niet gevonden, naar het voorkomt, in vasthouden aan of veranderen aan de liturgie en andere aangelegenheden, of in oude of nieuwe systemen.
Calvijn sprak en spreekt over : hoe komt God aan Zijn eer;Luther over: hoe vind ik een genadig God.Moge dat weer hart en ziel van de prediking en van de eredienst en van ons aller leven zijn!!Henoch riep al uit: de Here Here zal komen met zijn duizenden engelen, om gericht te houden.Totdien is er genadetijd.De Heere komt, en oordeelt, maar nu nodigt Hij zo hartelijk en breed: komt tot Mij alle einden der aarde en wordt behouden; en: die tot Mij komt zal IK geenszins uitwerpen.
De engelen spraken tot lot en de zijnen: Sodom wordt omgekeerd, haast U om Uws levens wil
Dat is onze actualiteit: de Heere komt. Nu is er nog de weg naar het Zoar der behoudenis, de Heere Jezus Christus
Zoals gezegd, moge dat en het vooruitzicht: het Jerusalem dat boven is, hart en ziel en leven van prediking en leven van en voor ons allen zijn.
Dan is er meer dan hoop ook voor ons en onze kinderen en allen die er nog verre zijn!
Wij hebben hier geen blijvende stad, maar zijn op weg naar de toekomende stad, het hemelse Jerusalem.Hier zijn we slechts pelgrims.
Thomas
vogeltje

Bericht door vogeltje »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:

Vind je dat niet benauwend? Ik wel, ik wordt er heel verdrietig van. Trekt God dan helemaal weg uit Nederland? Ik voel me zo schuldig: hoe ga ik om met de preek? Op wat voor manier zijn we kerk? Zijn we over het algemeen geen lauwe christenen.
Wat gebeurt er met de kandelaar?
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
Wormser

Bericht door Wormser »

vogeltje schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:

Vind je dat niet benauwend? Ik wel, ik wordt er heel verdrietig van. Trekt God dan helemaal weg uit Nederland? Ik voel me zo schuldig: hoe ga ik om met de preek? Op wat voor manier zijn we kerk? Zijn we over het algemeen geen lauwe christenen.
Wat gebeurt er met de kandelaar?
Aan de ene kant gebeuren er dingen waar je triest van wordt, aan de andere kant mogen wij toch ook zeggen dat de Heere doorgaat met zijn werk. Ook onder jongeren. Ik ben het er mee eens dat wij ons vaker moeten toetsen hoe wij zelf met de preek omgaan en hoe makkelijk wij etiketten opplakken. Ik ben helemaal geen voorstander van liturgische vernieuwingen, maar zou ook niet durven zeggen dat waar dat plaatsvindt het per definitie achteruit gaat.

Ik heb gisteren een preek beluisterd van Ds. de Haan gehouden in de CGK van Ameide (terug te vinden op audioserver) over 2Kor3vs3m (over leesbare brief van Christus). Aan de ene kant confronterend aan de andere kant bemoedigend. Op een gegeven ogenblik zegt hij: Hoe komt het nu dat het bij u niet tot de bekering komt (zeg het even met eigen woorden). Dan antwoordt hij: Wij snoepen teveel van het snoepgoed van deze wereld waardoor het brood van het Woord des Heeren smakeloos is geworden. Het heeft mij aan het denken gezet. Ik denk dat dit weleens de kwaal van onze tijd is. Wij snoepen teveel van wat de wereld biedt.

Overigens worden er veel andere mooie dingen gezegd in deze preek en zou ik het van harte willen aanbevelen om ernaar te luisteren ook al ben je lid van een ander kerkverband.
“Leer de natie haar doop verstaan en Kerk en Staat zijn gered”
Plaats reactie