Geloofsbelijdenis

Sheba
Inactief

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Sheba »

Luther schreef:
Sheba schreef:
helma schreef:Wat ik niet zo goed begrijp dat er in veel HHK gemeentes gevraagd wordt het geloof te belijden (en niet alleen de leer) maar waar dezelfde gemeentes wel kinderen laten dopen van doopleden.
Hoe kan je wél laten dopen?
Bij ons geeft alleen de belijdende ouder antwoord.
En bij twee ouders die nog doopleden zijn?

Nog niet meegemaakt.
Er wordt waarschijnlijk dan toch eerst gevraagd belijdenis te doen, denk ik.

Oei, ik moet iets rechtzetten.
Bij ons is het wel voorgekomen dat een van de ouders geen antwoord gaf, maar die was dan ook niet gedoopt. Bij doopleden die een kind ten doop willen houden wordt aangedrongen op belijdenis catechese. Ten diepste moet het mensen ook tot nood drijven dat ze geen belijdenis kunnen afleggen nog. Zie verder deze link.http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/170 ... s-en-doop/
Laatst gewijzigd door Sheba op 08 apr 2015, 16:20, 2 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

Nee, mijn nichtje en haar man hebben nog geen belijdenis gedaan en pas wel hun kindje laten dopen. Ik hoor dat het in meer Herstelde gemeentes gebeurt.
Het is overgenomen vanuit de Hervormde kerk.
Auto

Bericht door Auto »

helma schreef:Nee, mijn nichtje en haar man hebben nog geen belijdenis gedaan en pas wel hun kindje laten dopen. Ik hoor dat het in meer Herstelde gemeentes gebeurt.
Het is overgenomen vanuit de Hervormde kerk.
Ja, het is een typisch Hervormd gebruik. Al vanouds (volkskerk gedachte, etc)
DDD

Bericht door DDD »

Mijns inziens is het eerder typisch gereformeerd, in de oorspronkelijke zin van het woord, en verbondsmatig gedacht.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Mijns inziens is het eerder typisch gereformeerd, in de oorspronkelijke zin van het woord, en verbondsmatig gedacht.
Oei, maar je moet me niet kwalijk nemen dat ik argwaan begin te krijgen, zodra jij iets 'gereformeerd' vindt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Dat neem ik je niet kwalijk. Integendeel. Extra goed nadenken kan nooit kwaad.

Het is goed als iedereen overweegt wat wel en niet gereformeerd is, want sommige gereformeerden hebben in hun leer maar weinig overeenkomsten meer met Calvijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic maar weer, mensen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Dat neem ik je niet kwalijk. Integendeel. Extra goed nadenken kan nooit kwaad.

Het is goed als iedereen overweegt wat wel en niet gereformeerd is, want sommige gereformeerden hebben in hun leer maar weinig overeenkomsten meer met Calvijn.
Is er in jouw ogen ruimte voor mensen die God missen, wier hart uitgaat naar de ontmoeting met Christus en de vergeving van hun zonden, maar er niet 'bij' kunnen? Mensen / jongeren bij wie het alles 'ernst' is? Wil je die bot weigeren van geloofsbelijdenis?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Floppy

Bericht door Floppy »

'Toevallig' hoorde ik daar onlangs ook van, dat doopleden hun kinderen lieten dopen in de HHK.
Misschien is de redenatie daarbij dat de kinderen niet alleen in het verbond worden opgenomen vanwege hun ouders, maar ook vanwege het feit dat ze bij een christelijke gemeente horen. Immers hebben ook de andere leden, en niet alleen de ouders, verantwoordelijkheid voor de geestelijke opvoeding.
DDD

Bericht door DDD »

Luther schreef:
DDD schreef:Dat neem ik je niet kwalijk. Integendeel. Extra goed nadenken kan nooit kwaad.

Is er in jouw ogen ruimte voor mensen die God missen, wier hart uitgaat naar de ontmoeting met Christus en de vergeving van hun zonden, maar er niet 'bij' kunnen? Mensen / jongeren bij wie het alles 'ernst' is? Wil je die bot weigeren van geloofsbelijdenis?
Ik zou die gemeenteleden niet weigeren. Maar dat was niet het punt waar het om gaat, mijns inziens. Er zijn ook mensen die wel bij het verbond van God behoren, maar die daar innerlijk zich vreemd van voelen, en daarom geen belijdenis doen, maar toch geen vrijmoedigheid hebben om zich aan de gemeenschap van de kerk te onttrekken. En hun kinderen horen er helemaal bij, volgens de belofte van Petrus in Handelingen 2.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Ik zou die gemeenteleden niet weigeren. Maar dat was niet het punt waar het om gaat, mijns inziens. Er zijn ook mensen die wel bij het verbond van God behoren, maar die daar innerlijk zich vreemd van voelen, en daarom geen belijdenis doen, maar toch geen vrijmoedigheid hebben om zich aan de gemeenschap van de kerk te onttrekken. En hun kinderen horen er helemaal bij, volgens de belofte van Petrus in Handelingen 2.
Vaak zie je wel dat één van de twee ouders wel belijdenis heeft gedaan, van de ander wordt dan verwacht dat hij/zij belooft om een christelijke opvoeding niet in de weg te staan.
Bij de echtparen waarvan de man geen belijdenis heeft gedaan, is het dan zo je dat het gezin geen stemrecht had (tegenwoordig hebben vrouwen ook stemrecht in veel gemeentes).
Als het de vrouw betreft, is het bezwaar er dan weer niet.

Ik zie en hoor nu wel dat de jonge mensen een persoonlijke belijdenis afleggen.
Wij moesten alleen antwoorden op de aan ons gestelde vragen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Floppy schreef:'Toevallig' hoorde ik daar onlangs ook van, dat doopleden hun kinderen lieten dopen in de HHK.
Misschien is de redenatie daarbij dat de kinderen niet alleen in het verbond worden opgenomen vanwege hun ouders, maar ook vanwege het feit dat ze bij een christelijke gemeente horen. Immers hebben ook de andere leden, en niet alleen de ouders, verantwoordelijkheid voor de geestelijke opvoeding.
Ik ken die redenering, maar wat @helma zegt: hoe kun je de doopvragen wél beantwoorden en de belijdenisvragen niet?
Floppy

Bericht door Floppy »

Luther schreef: Ik ken die redenering, maar wat @helma zegt: hoe kun je de doopvragen wél beantwoorden en de belijdenisvragen niet?
Daar heb je zeker een punt.
DDD

Bericht door DDD »

Helemaal niet. Leg de vragen maar eens naast elkaar. Je hoeft echt geen theoloog te zijn om het verschil te zien.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

DDD schreef:Helemaal niet. Leg de vragen maar eens naast elkaar. Je hoeft echt geen theoloog te zijn om het verschil te zien.
Zou jij het dan kunnen uitleggen. Ik zie de verschillen niet. (Behalve dan dat het zakelijk over een andere gebeurtenis gaat.)
Plaats reactie