Bedoel je hier niet te zeggen dat 'het begin van het geloof zijn eigen conclusie meebrengt'? Het is volgens mij beter te zeggen dat de conclusie in eerste instantie komt uit het geloof op zich, en niet uit de vruchten of uit het begin van het geloof.Afgewezen schreef:Precies. En laten we dat dan ook maar 'tot geloof komen' noemen, dan houden we het in elk geval duidelijk. Daar ben je dus bij en dat hoef je niet achteraf te concluderen uit de vruchten.Ander schreef:Dus: er is wel een bewustheid, als men Christus aanneemt. Daar heeft men kennis van...
Standen in het genadeleven
Re: Standen in het genadeleven
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Jaja, iedereen schijnt hier zondags te horen dat een mens die tot geloof op komt en daarvoor een dood zondaar was op dat moment van tot geloof komen de vergeving en de zekerheid ontvangt.
Ik geloof niet dat velen van jullie dat veel horen.
Ga maar eens een poosje preken van ds. Paauwe lezen, dan ga je het verschil wel merken.
Ga maar eens een poosje preken van ds. Paauwe lezen, dan ga je het verschil wel merken.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
-
Ik hoor dit niet vaak.Fjodor schreef:Jaja, iedereen schijnt hier zondags te horen dat een mens die tot geloof op komt en daarvoor een dood zondaar was op dat moment van tot geloof komen de vergeving en de zekerheid ontvangt.
Waar slaat dit op? Hoe kun jij nu beoordelen welke waarheid wij beluisteren, ik vind dit een vreemde insinuatie waar jij helemaal niet over mag oordelenFjodor schreef:Jaja, iedereen schijnt hier zondags te horen dat een mens die tot geloof op komt en daarvoor een dood zondaar was op dat moment van tot geloof komen de vergeving en de zekerheid ontvangt.

Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Ik heb het ook niet over iedereen, want daar weet ik niet veel van.Mariavt schreef:Waar slaat dit op? Hoe kun jij nu beoordelen welke waarheid wij beluisteren, ik vind dit een vreemde insinuatie waar jij helemaal niet over mag oordelen :nonnonFjodor schreef:Jaja, iedereen schijnt hier zondags te horen dat een mens die tot geloof op komt en daarvoor een dood zondaar was op dat moment van tot geloof komen de vergeving en de zekerheid ontvangt.
Maar over het algemeen denk ik dat wel te kunnen weten.
Wel waar in je eerste zin schrijf je al: Jaja, iedereen.......enz.Fjodor schreef:Ik heb het ook niet over iedereen, want daar weet ik niet veel van.Mariavt schreef:Waar slaat dit op? Hoe kun jij nu beoordelen welke waarheid wij beluisteren, ik vind dit een vreemde insinuatie waar jij helemaal niet over mag oordelenFjodor schreef:Jaja, iedereen schijnt hier zondags te horen dat een mens die tot geloof op komt en daarvoor een dood zondaar was op dat moment van tot geloof komen de vergeving en de zekerheid ontvangt.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !
Ok, Maria volgens mij staat het er zo echt niet hoor.. Maargoed, zo heb ik het in ieder geval niet bedoeld. Excuses voor het wekken van die suggestie.Mariavt schreef:Wel waar in je eerste zin schrijf je al: Jaja, iedereen.......enz.Fjodor schreef:Ik heb het ook niet over iedereen, want daar weet ik niet veel van.Mariavt schreef:Waar slaat dit op? Hoe kun jij nu beoordelen welke waarheid wij beluisteren, ik vind dit een vreemde insinuatie waar jij helemaal niet over mag oordelen :nonnonFjodor schreef:Jaja, iedereen schijnt hier zondags te horen dat een mens die tot geloof op komt en daarvoor een dood zondaar was op dat moment van tot geloof komen de vergeving en de zekerheid ontvangt.
Maar ken jij de preken van ds. Paauwe?
Nee ik ken de preken van ds. Paauwe niet, maar sta er wel voor open, dus ik zal er eens één lezen.
Wat de ds. preekt waar ik zondag's én door de weeks naar luister, zou ik je willen verwijzen naar ds.KV op http://www.kerkwebsys.nl/hhgalblasserdam.php Ik heb er al veel troost en onderwijs uit mogen ontvangen......Een rijke Christus voor een arme zondaar
Wat de ds. preekt waar ik zondag's én door de weeks naar luister, zou ik je willen verwijzen naar ds.KV op http://www.kerkwebsys.nl/hhgalblasserdam.php Ik heb er al veel troost en onderwijs uit mogen ontvangen......Een rijke Christus voor een arme zondaar
Ik vind een recent werkstuk over standen in het genadeleven op internet. Een studie van ene Sam Zwemer, op de website van GG Terneuzen.
Maar eens doorlezen. Ben benieuwd.
http://www.gergemterneuzen.nl/documente ... -%20v2.pdf
Ik heb het stuk wat doorgewandeld en de conclusie gelezen.Wilhelm schreef:Ik vind een recent werkstuk over standen in het genadeleven op internet. Een studie van ene Sam Zwemer, op de website van GG Terneuzen.
1. De literatuurlijst is top!
2. Het is denk ik wat lastig om te bespreken hier. Het is verre van volledig, dat geeft de auteur zelf al aan.
3. Wat geweldig dat de GGiN als opdracht voor belijdeniscatechisanten een werkstuk laat maken!
Anker schreef:Ik heb het stuk wat doorgewandeld en de conclusie gelezen.Wilhelm schreef:Ik vind een recent werkstuk over standen in het genadeleven op internet. Een studie van ene Sam Zwemer, op de website van GG Terneuzen.
1. De literatuurlijst is top!
2. Het is denk ik wat lastig om te bespreken hier. Het is verre van volledig, dat geeft de auteur zelf al aan.
3. Wat geweldig dat de GGiN als opdracht voor belijdeniscatechisanten een werkstuk laat maken!
Ik vond in het voorwoord bij de aangepaste versie dit citaat wel eerlijk:
Ik kan wel zeggen dat ik in dat jaar heel wat geleerd heb. Het eerste jaar van de opleiding Theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam is inmiddels afgerond. Tijdens dat eerste jaar ook dingen gehad waarom ik nu toch aspecten anders uit zou werken. De uitwerking van Jakob bij Bethel en Pniël zou ik nu niet meer zo aan kunnen pakken, de wetenschappelijke regels voor exegese laten geen ruimte voor een gedetailleerde projectie van bevindingen op de levensgeschiedenissen van Bijbelse personen. Zo is er nog meer te bedenken. Dit had ik aan kunnen passen, maar ik heb er voor gekozen om qua inhoud het werkstuk níet te veranderen
Verder is het een uitleg die zo uit de bekende standenboekjes komt. Verder is de literatuurlijst dan maar beperkt. Dat is jammer. En juist de bijbelse argumentatie nuanceert hij weer een jaar later in het geciteerde voorwoord.
Wel heel mooi ja dat men belijdeniscatechisanten een werkstuk laat maken.
Zo'n werkstuk maken tijdens de belijdeniscatechisatie acht ik bijzonder verrijkend en verdiepend. Mooi! De schrijver heeft er ook alles aan gedaan om er iets moois van te maken. Dat is ook zeker gelukt!Wilhelm schreef:Ik vind een recent werkstuk over standen in het genadeleven op internet. Een studie van ene Sam Zwemer, op de website van GG Terneuzen.
http://www.gergemterneuzen.nl/documente ... 0-%20v2.pd
Vanuit persoonlijk perspectief betreur ik dat hij de zienswijze van ds. Moerkerken e.a. als zijn vertrekpunt neemt, om daar vervolgens steun voor te zoeken bij de (nadere) reformatie. Graag had ik gezien dat hij bij onze wortels was begonnen, wat zou wellicht zou leiden tot een objectievere analyse van hedendaagse standpunten. Wel was ik verrast in het aangepaste voorwoord te lezen dat de theologiestudie hem tot de overtuiging gebracht heeft dat de geschiedenis van Jakob bij Bethel en Pniël zich, gezien de wetenschappelijke regels voor exegese, zich niet leent voor een gedetailleerde projectie van bevindingen, om daar vervolgens zaken uit af te leiden die voor al Gods volk zouden gelden.
Efeze 2: 4 en 5; "Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus,..."Sam Zwemer schreef:Zelf ben ik van mening dat het nieuwe leven al begonnen is, zonder dat Christus al in beeld is.(pag. 28)
De mening van Sam is niet volgens de Schrift.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Eens.PvS schreef:Efeze 2: 4 en 5; "Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus,..."Sam Zwemer schreef:Zelf ben ik van mening dat het nieuwe leven al begonnen is, zonder dat Christus al in beeld is.(pag. 28)
De mening van Sam is niet volgens de Schrift.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven. Joh. 1:12
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: De ure komt, en is nu, wanneer de doden zullen horen de stem des Zoons Gods, en die ze gehoord hebben, zullen leven. Joh. 5:25
Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven. Joh. 6:53
Ik ben door de Wet der Wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft. Gal. 2:19, 20
Voor een dergelijke opvatting hebben onze vaderen hun bloed niet gegeven in de strijd tegen Rome.
Deze conclusie van Sam is ook niet volgens de Schrift:
Hoofdstuk 4 – Wat houden die standen in?
In dit hoofdstuk heb ik de meest gehanteerde manier uitgewerkt. Een indeling in zuigelingen, jongelingen en vaders. Zuigelingen zijn degenen die al wel zijn wedergeboren, maar nog geen kennis van de Christus hebben. Maar ondanks dat ze dan nog geen kennis aan Hem hebben, mogen ze wel eens een evangelische ontsluiting hebben. Dat ze mogen zien dat er nog een Weg en een Middel ter ontkoming is (Woordopenbaring).
De jongelingen mogen nog veel meer smaken, zij mogen zien dat er voor hen, in Christus, nog een Weg is, om weer met God in een verzoende betrekking te komen (Persoons-openbaring). Dit is de toestand dat de ziel vanuit haar ellendige staat een weg mag vinden tot Christus, net als Christen in de Christenreis een weg mocht vinden naar het kruis.
Ook zijn er nog de vaders in het genadeleven, zij mogen verzekerd zijn van hun gerechtvaardigde staat. Dit houdt in dat men voor de vierschaar der consciëntie geweest is, en dat de Vader, als Rechter zijnde, zo’n mens gaat berechten. Dan moet alles van zo’n mens er weer aan. Maar dan mogen ze daar ook die vrijspraak horen, dat ‘Ik voor u’!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)