Refojongere schreef:verworpen schreef:Refojongere schreef:In reactie op verworpen in een ander topic.
Ik wilde even iets zeggen over de categorie 'gedacht'. Klopt het dat ik anders denk dan 20 jaar geleden?
Refojongere,
Dank voor je open reactie waarin je de ontwikkeling zichtbaar maakt.
Van mijn kant uit heb ik meer herkenning en verwantschap met jouw berichten uit 2002 dan je huidige postings.
Het lukt mij niet op mijn oude berichten te zoeken. Noem eens een bericht waar je uit afleidt dat ik anders ben gaan denken? Ben wel benieuwd eigenlijk. Ik hou wel van spiegels.
Het is een kwestie van het ingeven van een sleutelwoord en dan oplopend sorteren. Dan het zoekresultaat doorlopen. Dan kom je e.e.a. tegen. Ik heb wat voorbeelden. De citaten van anderen werden kennelijk in de tekst opgenomen in cursief.
Berichtdoor Refojongere » 08 Feb 2002, 23:41
Beste Sochrio,
Wat is het gevaar: Dat de bekering een menselijk werk wordt. immers als jij niet zo bent als dat 'juichend christendom' dan ben je toch wel heel goed of niet dan.
Ik weet, Sochrio, dat dat vaak achter zulke stukjes wordt gedacht. Toch is het niet terecht om te stellen dat bekering menselijk werk zou worden. Immers, in het stukje wordt gewaarschuwd tegen mensenwerk, want bekering des harten blijft een eenzijdig Godswerk, een wonder. Er wordt zeker niet afgegeven op juichende christenen, maar wel tegen een oppervlakkig juichen (zoals hen die het Woord met vreugde ontvingen maar weer afvielen, omdat het geen diepte van aarde had). Wat zou dat anders zijn dan de diepe zondekennis?
Dat je het stuk vergelijkt met het gebed van de tollenaar blijkt nergens uit, alleen een oprechte oproep: O, bedrieg u niet met eigen werk voor de nimmer eindigende eeuwigheid!
Frappant vind ik dat het stukje meteen wordt gezien als een oordelen over bekering van anderen, dat is niet het geval.
In de Bijbel lezen we niet over hoe onze weg moet zijn, we lezen alleen dat we op die weg moeten zijn.
Juist, en nu denken er velen: ik heb Christus aangenomen, dus nu wandel ik op de smalle weg, terwijl het slechts een bevatting van Hem is, een ingebeeld geloof.
Berichtdoor Refojongere » 26 Apr 2002, 16:39
Beste ndonselaar,
Ik wou nog even doorgaan op je uitspraak:
Een toeleidende weg tot Christus is niet zaligmakend buiten Christus.
Dat kan je op twee manieren uitleggen. Als de toeleidende weg niet tot waarachtig geloof in Christus leidt, dan is deze weg buiten Christus en niet zaligmakend. Maar dan kan je het ook geen toeleidende weg noemen.
Ik denk dan ook dat je er het volgende mee bedoelt: De toeleidende weg gaat gepaard met een steeds diepere overtuiging dat je Christus nodig hebt, en dat leidt tot het aangrijpen van Christus Zelf. Deze toeleidende weg kunnen we dan rekenen tot een zaligmakende overtuiging door Gods Geest in ons.
Sterk heb je telkens weer erop gehamerd dat wedergeboorte en geloof absoluut niet gescheiden mogen worden. Wie kent immers een wedergeboren mens zonder geloof(s)daden? Zo’n mens is nog dood in zonden en misdaden. De Bijbel heb je er in mee. En alle bevinding, ook al komt het van Gods volk, moet daaraan getoetst worden.
In de Dordste Leerregels wordt geleerd dat de wedergeboorte inhoudt: De goddelijke genade der wedergeboorte maakt hen geestelijk levend, heelt, verbetert en buigt hen tegelijk liefelijk en krachtig; alzo dat, waar de weerspannigheid en het tegenstand van het vlees te voren te enenmale de overhand had, daar nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid des geestes de overhand begint te krijgen, waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onze wil gelegen is.
Nu zijn er veel mensen die zeggen dat als God een mens krachtdadig bekeert en stilzet, die mens gaat inzien dat hij zonder God en Zijn geboden leeft, afgescheiden van het gelukzalige leven. Die mens kan een kerkganger zijn die het altijd van zijn eigen werken heeft willen hebben, of een openbaar goddeloos mens. God opent de ogen van hem voor zijn schuld tegenover de Heere. Hij ziet met geestelijke ogen dat alles van hem drek en ongerechtigheid is en dat hij zonder verzoend te zijn met God niet kan sterven. Wat hebben de begeerlijkheden des vleses nu een glans verloren, al die begeerlijkheid is weg. O, en dan komt er een hartelijke begeerte om door Jezus Christus verzoend te worden. Hij ziet wel dat in Hem verzoening is, hij weet dat al te goed. Maar zien is nog geen hebben. Hij ziet de noodzaak van verenigd te worden met Jezus als Borg en Zaligmaker. Het loopt uit op een hartelijk zoeken en bidden en smeken en lezen in Gods Woord om te horen wat Hij wil.
Zulke zaken zien het natuurlijk oog niet. De wil is denk ik toch wel vernieuwd in de persoon van het stukje hierboven. Hij is van de brede weg ten verderve naar de smalle weg overgezet. Of mogen we dat zo niet zien? Er is tevens een hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Evenwel is er nog geen vereniging en verzoening en rechtvaardiging. Er is geen geloof? Hij is in elk geval wel op de toeleidende weg geplaatst. Is de persoon in de alinea hierboven bekeerd? In zekere zin wel. Is hij wedergeboren, het lijkt er wel op. Gelooft hij, kent hij de vrede van de vergeving der zonden? Nee.
De mensen die zeggen, dat je wedergeboren kan zijn en niet gelooft, zien het dus zo dat een mens door God bekeerd is en zoekende gemaakt is. Dat zien zij als wedergeboorte. Hoe moeten wij dat zien?
Zijn er op- en aanmerkingen op deze posting? Vast wel. Ik hoor het graag.
Berichtdoor Refojongere » 06 Mei 2002, 11:12
Rinie,
We begrijpen elkaar. Ik moet wel zeggen dat het moeilijk blijft hoor. Want al het komen tot Christus zonder berouw is het rechte komen tot Christus niet. En toch mag je onvoorwaardelijk nodigen, het is zelfs Gods bevel.
Het probleem is: je hoeft niets MEE te brengen (berouw, lust tot bekering etc.). Maar aan de andere kant moet je wel alles WEG [willen] doen (lust tot de wereld, hoogmoedigheid etc.).
Het is natuurlijk zo dat een voorwaardelijk prediking in sommige kerken veel verwarring en onzekerheid brengt omdat mensen het bij zichzelf gaan zoeken, maar het bewaart aan de andere kant wel voor het fenomeen 'zomaar' aannemen en dan met een ingebeelde hemel..