Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

De kerken moeten ook maatregelen nemen

Eens
47
55%
Oneens
35
41%
Geen mening
4
5%

Totaal aantal stemmen: 86

Terri

Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Terri »

merel schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef: Digitaal boodschappen doen volstaat in de huidige situatie waarschijnlijk prima. ;)
Grapjas, op het platteland goed te doen zeker, maar niet in de randstad.
Weet je hoe lang de wachttijd hier is?
Niet, geen enkele wachttijd. Ik heb de app gedownload in de 1e golf en heb geen abonnement. Ik kijk elke dag even of er voor de week erna op een goedkoop moment plek is en reserveer gelijk de plek en gooi voor € 50 in mijn kar. Een paar dagen van de voren vul ik de kar en boodschappen aan.
Tot nu toe lukt het hier ook om elke week de boodschappen online te bestellen.
Verder komen we hoegenaamd nergens.
Maar goed we zijn ook niet meer zo jong, mede daarom willen we voorzichtig en verantwoordelijk leven.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Minimaal, ik probeer elke week via AH.nl te bestellen en eigenlijk lukt het mij elke week sinds de tweede golf. Alleen vorige week niet en toen ben ik rond etenstijd gegaan. De kerstboodschappen komen ook vanavond. En vanmorgen heb ik al besteld voor komende week donderdag, werkt prima. Ik ga alleen 1x per week naar de bakker.
Ok. Ik ben gisteren naar de bakker en de slager geweest en de markt. Bij de slager een uur buiten staan wachten. Blij dat ik mn telefoon met podcasts bij had :-).
Wij hebben eigenlijk nog nooit online boodschappen besteld. Buiten Hellofresh.
Ik tot halverwege de eerste golf ook niet. Afgelopen zomer heb ik het weer een tijdje fysiek gedaan en inmiddels nu ook niet meer. Vorige week merkte ik dat ik bijna de weg niet meer weet in de supermarkt. Bestellen kost 5 minuten tijd en het wordt in huis neergezet. Wel is het wat duurder, maar dat komt ook omdat ik fysiek vaak naar de Lidl ga en de AH is gewoon duurder.

Boodschappen en kerkdiensten dus online momenteel en verdere contacten met mensen voor het merendeel tijdens een wandeling, soms bij een mensen thuis ( vast kringetje van contacten), maar dan ook op afstand en met ventilatie.
Ik denk dat online boodschappen voor mij goedkoper zou zijn. Ik kom nogal eens thuis met ‘hé, dat is ook lekker en dat enz’ ;-)
merel

Bericht door merel »

Dat gebeurt nog meer bij online boodschappen doen. Helemaal als je ter verificatie om je niets vergeten bent even kijkt wat je eerder gehaald hebt.
Adje

Bericht door Adje »

pierre27 schreef:
Zeeuw schreef:
Adje schreef: Ja hoor...
Dat probeer ik te beperken tot 1x in de week. Dat doe ik op een rustig moment. Bovendien ben ik daar geen anderhalf uur.
Ok. Ik begrijp deze niet zo moet ik zeggen. Ik was gisteren in de Jumbo en afstand houden is daar voor veel, in beweging zijnde mensen, niet echt eenvoudig. Maar ik denk dat het ook geen rustig moment was.
In de kerk ga ik naar binnen en zat er afgelopen zondag bij mij 3 meter alle kanten op, niemand. Ik voel me daar veiliger dan in de supermarkt. Alhoewel ik me daar ook niet onveilig voel moet ik zeggen.
Helemaal eens, ik ga me er ook niet opnieuw over opwinden. Er is al genoeg over gezegd en geschreven.
Waarom zouden jullie je daar over op moeten winden? Omgekeerd probeer ik mij ook niet op te winden over kerkelijke gemeenten die honderden mensen toelaten tijdens kerkdiensten.

Inmiddels weet ik de rustige tijden in een supermarkt, daar maak ik gebruik van!

Het is drie weken geleden dat ik een uitnodiging heb ontvangen om een kerkdienst bij te wonen. Voor kerst en as. zondag ook nog geen uitnodiging ontvangen. Wij hebben een livestream, kerkdiensten kan ik prima online volgen.
Voor de onderlinge contacten hoef ik ook niet naar de kerk te gaan. Je spreekt niemand, zit op ruime afstand van elkaar. Je ziet inderdaad wat andere gemeenteleden, de laatste kerkdienst die ik bijwoonde zag ik ook wat nieuwelingen. Geen enkel idee wie het waren!
Adje

Bericht door Adje »

pierre27 schreef:
Adje schreef:
pierre27 schreef:Bij ons zingen we gewoon, hebben geen beeld, kerken met meer dan 30. Alles is weloverwogen en gaat zeer geordend en veilig eraan toe. Regelmatig zitten er mensen uit de veiligheidsregio in de kerk en die geven aan dat het prima volgens RIVM regels geregeld is.
Op veel plekken gaat alles volgens de richtlijnen van de RIVM, toch kunnen ook daar besmettingen optreden. Daar zijn ook voorbeelden van.

In deze tijd van strenge lockdown bezoek ik geen kerkdiensten. Het is de bedoeling van de overheid dat we onze contacten verminderen om het virus zoveel als mogelijk is een halt toe te roepen. Daar werk ik niet aan mee door kerkdiensten te (blijven) bezoeken.
Ik ben benieuwd naar je kloppende voorbeelden.
Zolang de betreffende kerkelijke gemeenten hier zelf niet mee naar buiten treden voel ik mij ook niet geroepen om één en ander hier bekend te maken. Wel weet ik dat bekenden van ons tijdens een kerkdienst een besmetting hebben opgelopen en opgenomen zijn in een ziekenhuis/ic. Begrijp me goed, de regels in de kerkelijke gemeente daar werden goed nageleefd! Meer dan anderhalve meter afstand.

Een ander geval is werk gerelateerd. Tijdens een vergadering ruime afstand van elkaar gehouden, toch heeft iemand het coronavirus doorgegeven aan collega's en in ieder geval één werknemer is in het ziekenhuis opgenomen geweest!
pierre27

Bericht door pierre27 »

Adje schreef:
pierre27 schreef:
Adje schreef:
pierre27 schreef:Bij ons zingen we gewoon, hebben geen beeld, kerken met meer dan 30. Alles is weloverwogen en gaat zeer geordend en veilig eraan toe. Regelmatig zitten er mensen uit de veiligheidsregio in de kerk en die geven aan dat het prima volgens RIVM regels geregeld is.
Op veel plekken gaat alles volgens de richtlijnen van de RIVM, toch kunnen ook daar besmettingen optreden. Daar zijn ook voorbeelden van.

In deze tijd van strenge lockdown bezoek ik geen kerkdiensten. Het is de bedoeling van de overheid dat we onze contacten verminderen om het virus zoveel als mogelijk is een halt toe te roepen. Daar werk ik niet aan mee door kerkdiensten te (blijven) bezoeken.
Ik ben benieuwd naar je kloppende voorbeelden.
Zolang de betreffende kerkelijke gemeenten hier zelf niet mee naar buiten treden voel ik mij ook niet geroepen om één en ander hier bekend te maken. Wel weet ik dat bekenden van ons tijdens een kerkdienst een besmetting hebben opgelopen en opgenomen zijn in een ziekenhuis/ic. Begrijp me goed, de regels in de kerkelijke gemeente daar werden goed nageleefd! Meer dan anderhalve meter afstand.

Een ander geval is werk gerelateerd. Tijdens een vergadering ruime afstand van elkaar gehouden, toch heeft iemand het coronavirus doorgegeven aan collega's en in ieder geval één werknemer is in het ziekenhuis opgenomen geweest!
Okee, dank voor je uitleg. Ik respecteer volledig je keuze om geen kerkdiensten te bezoeken, ik ken meer mensen in mijn omgeving die dat gewoon ook niet doen om diverse redenen. Helaas zijn de genoemde voorbeelden voor mij te vaag, niet controleerbaar en voor mij dus onbetrouwbaar om er een goede conclusie aan te verbinden. Voor mij al helemaal geen reden om het bezoeken van kerkdiensten achterwege te laten. Maar ik hou persoonlijk ook overal de noodzakelijke afstand.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
huisman

Bericht door huisman »

Alles online want dat is veilig. Moeten de pastorale bezoeken in een “corona omgeving” ook online? Ga morgen voor de vierde keer in deze tweede golf in beschermende kleding een pastoraal bezoek brengen op een corona afdeling en ben dankbaar dat dit niet online hoeft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

https://www.trouw.nl/cs-b5985ad1

De biblebelt is zwaar getroffen door corona.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:https://www.trouw.nl/cs-b5985ad1

Mooi toch dat deze RIVM mevrouw ook in de kerkdiensten geen risicofactor ziet. Besmettingen op scholen liepen de laatste weken best fors op. De school bij ons is begin december daarom ook een week gesloten geweest.

Blijft wel apart dat je het christelijke volksdeel wel mag stigmatiseren. Toen Wilders in een debat zei dat de ziekenhuizen in de Randstad vol lagen met mensen met een niet westerse achtergrond was de tweede kamer in rep en roer terwijl het feitelijk toen wel zo was (iig in Amsterdam)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Maar over kerkbezoek zegt deze mevrouw van het RIVM: "Maar als iedereen zich aan de maatregelen houdt, afstand bewaart en na de dienst niet blijft napraten, zie ik er geen belangrijke risicofactor in."
Dat is ook zoals de GGD bij ons erover spreekt als het gaat om brononderzoek.
pierre27

Bericht door pierre27 »

eilander schreef:

Maar over kerkbezoek zegt deze mevrouw van het RIVM: "Maar als iedereen zich aan de maatregelen houdt, afstand bewaart en na de dienst niet blijft napraten, zie ik er geen belangrijke risicofactor in."
Mooi he, overal dezelfde geluiden...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
huisman

Bericht door huisman »

pierre27 schreef:
eilander schreef:

Mooi he, overal dezelfde geluiden...
Behalve op dit forum......
Orchidee

Re: RE: Re: Aanpassing kerken bij strengere maatregelen overheid

Bericht door Orchidee »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
merel schreef:
Adje schreef: Op veel plekken gaat alles volgens de richtlijnen van de RIVM, toch kunnen ook daar besmettingen optreden. Daar zijn ook voorbeelden van.

Dat niet alleen. Ook de veel besmettelijker variant van Covid is al op meerdere plekken in Nederland opgedoken. De zorg moet op dit moment al alle zeilen bijzetten om het te kunnen bolwerken. Ik denk dat het ons als christen past om ook in de kerkdiensten pas op de plaats te maken. Ik kom er op dit moment niet. Digitaal volstaat in de huidige situatie prima.
Kom je wel in de supermarkt?
Digitaal boodschappen doen volstaat in de huidige situatie waarschijnlijk prima. ;)
Inderdaad! Tussen nu en een half uur verwacht ik het blauwe busje weerAfbeelding
Ik kom zelden in een winkel...
Morgenochtend even langs de bakker bestelling ophalen en morgenmiddag bezorgd de slager nog watAfbeelding
Laatst gewijzigd door Orchidee op 23 dec 2020, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het is natuurlijk een beetje off-topic, maar als het gaat over dat online-boodschappen doen. Hoe veilig is dat?
Wij hebben het één keer gedaan i.v.m. een quarantaineperiode. Dan komt er een meneer van de Jumbo, zonder mondkapje of wat dan ook. Die zet de spullen bij je binnen op de mat. En door naar het volgende adres...
Ik zit liever in de kerk als het over veiligheid gaat. :fi
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:Het is natuurlijk een beetje off-topic, maar als het gaat over dat online-boodschappen doen. Hoe veilig is dat?
Wij hebben het één keer gedaan i.v.m. een quarantaineperiode. Dan komt er een meneer van de Jumbo, zonder mondkapje of wat dan ook. Die zet de spullen bij je binnen op de mat. En door naar het volgende adres...
Ik zit liever in de kerk als het over veiligheid gaat. :fi
Ik bestel bij Picnic. Boodschappen worden voor de deur gezet, aangebeld en afstand vernomen. Coronaproof dus.
Plaats reactie