Zonderling schreef:Tiberius schreef:@Zonderling, ik merk dat er veel emotie achter je berichten schuil gaat. Ik concludeer dat uit je woordkeuze (rollenspel, etc) en hoofdlettergebruik. Dat is een richting waarin ik de discussie niet wil laten lopen, temeer daar sommige forummers het signaal afgeven, dat het zo een onheilige discussie wordt.
Ik ontken de emotie niet en zal proberen zakelijk te reageren.
Ik begrijp dat wel in jouw situatie, maar het lijkt me niet wenselijk om dat via een forumdiscussie te uiten.
Zonderling schreef:Ik heb overigens van niemand gelezen dat hij/zij specifiek aanstoot nam aan mijn postings van gisteren. Ik lees van sommigen juist het tegendeel. De opmerkingen over onheilige discussie werden reeds gemaakt vóór mijn bijdragen waaraan je refereert.
Klopt hoor. Maar het is mij niet duidelijk waar die onheiligheid uit bestaat, daarom probeer ik uit de gevarenzone te blijven.
Zonderling schreef:Het is natuurlijk de vraag of je met deze punten onze verschilpunten in deze discussie geheel & correct samenvat.
Zo zie ik het althans. Maar voel je vrij om één of meerdere verschilpunten toe te voegen. Mijn doel was alleen om de discussie uit de emotie weg te halen.
Zonderling schreef:Wel is het tweede punt voor mij een aangelegen punt mits je ellendekennis nader omschrijft, zoals ik steeds gedaan heb in een tweeërlei zonde- en ellendekennis, namelijk 1. door de wet alleen (het eerste stuk in de catechismus); 2. door de wet en door het Evangelie tezamen (zoals behandeld in het tweede en derde stuk van de catechismus). Ons verschil gaat over het eerste stuk van de catechismus (zondag 2 en 3).
Met het laatste ben ik het niet eens, maar daar ga ik verderop op in.
Zonderling schreef:Ons verschil gaat over iets anders, namelijk de vraag of het werk van de wet tot overtuiging en ontdekking (voordat een mens geloofd heeft) opgevat moet worden als een werk in een reeds wedergeborene of in een onwedergeborene.
Eens. Al zou ik voor de duidelijkheid liever spreken over een levendgemaakte versus dode zondaar.
Zonderling schreef:A. Heidelbergse Catechismus
- Het antwoord in de HC is het antwoord van een onderwijzer. Jazeker: de onderwijzer is een gelovige, dat is hij van zondag 1 tot en met zondag 52. Deze onderwijzer maakt gedurende de vragen en antwoorden geen bekering door, hij is niet zelf persoonlijk degene die aan de hand van de vragen een heilsorde doorleeft, nee, hij is iemand die rééds de drie stukken heeft leren kennen en nu de leerling antwoord geeft. Jij schijnt de persoon van de onderwijzer te lezen zoals bijvoorbeeld 'Christen' in de 'Christenreis' van Bunyan: iemand die zelf de drie stukken aan het doorleven is gedurende de vragen van de leerling. Ik heb aangegeven dat dit een onjuiste manier van lezen is, en daarvan neem ik niets terug. Het is een manier van lezen die de opstellers niet bedoeld hebben zoals je uit hun eigen verklaringen zien kunt. Het is een manier van lezen die niet past in de opzet van het leerboekje en ook door de rechtzinnige verklaarders uit vroeger eeuwen niet zo is opgevat.
Hier ben ik het slechts deel mee eens. Inderdaad: de onderwijzer is een gelovige, vanaf zondag 1 t/m 52. En nee, hij maakt niet tijdens de beantwoording van de vragen die zondagen mee. Evenmin als Bunyan tijdens het schrijven van de 'Christenreis' alles op moment van schrijven meemaakt.
Maar ze beschrijven de heilsorde, naar mijn vaste overtuiging zowel de onderwijzer als Bunyan.
Zonderling schreef:- Hoe moet de HC dan wel gelezen worden: zakelijk, dat wil zeggen: lees de vragen en antwoorden eenvoudig op basis van wat er stáát, niet op basis van een beschouwing van de persoon van de onderwijzer: want zeker, deze onderwijzer kende reeds alle drie stukken, reeds voordat hij de antwoorden op de vragen van het eerste stuk formuleerde.
Idem. Hij kende inderdaad alle drie de stukken, maar er is een moment in zijn leven geweest, dat hij alleen het stuk van de ellende kende. Enzovoorts.
Zonderling schreef:- Het antwoord van de onderwijzer (zondag 2-3) is dus ook niet het antwoord van een dode zondaar (dat concludeer je terecht). Het is echter wel een antwoord dat nog steeds de doodsstaat beschrijft! Dat is zakelijk het antwoord van de onderwijzer: de beschrijving van de doodsstaat.
Duidelijk dat je tot die conclusie komt. Maar het zal je evenzo duidelijk zijn, dat ik tot een andere conclusie kom.
Zonderling schreef:C. ik heb zelf een citaat gegeven uit de D.L., namelijk III/IV punt 5, waarop je niet ingaat. Ik herhaal dit citaat:
D.L. III/IV.5 schreef:5. Gelijk het met het licht der natuur toegaat, zo gaat het ook in dezen toe met de wet der Tien Geboden, van God door Mozes den Joden in het bijzonder gegeven. Want nademaal deze de grootheid der zonde wel ontdekt en den mens meer en meer van zijn schuld overtuigt, doch het herstellingsmiddel daartegen niet aanwijst, noch enige krachten toebrengt om uit deze ellendigheid te kunnen geraken, en omdat zij alzo, door het vlees krachteloos geworden zijnde, den overtreder onder den vloek blijven laat, zo kan de mens daardoor de zaligmakende genade niet verkrijgen.
Deze passage gaat evenals zondag 2 en 3 over de kennis van zonde door de wet (voorafgaand aan de werking van het Evangelie). Er is geen schijn van dat de D.L. leren dat deze overtuiging plaatsheeft in wedergeboren zondaren! Integendeel, de D.L. leert hier dat de mens door deze werking de zaligmakende genade niet verkrijgen kan. Hoe kun je dit rijmen met de opvatting dat zo'n persoon (tegelijk) reeds wedergeboren zou zijn?
Je maakt hier de conclusie, dat de DL leren dat deze overtuiging niet plaatsvindt in een levendgemaakte zondaar. Die conclusie zie ik niet, laat staan, dat ik die deel.
De DL stellen hier enkel, dat noch het licht der natuur noch de wet herstelling bieden, maar alleen de zonde laten zien. Ze doen hier geen uitspraak dat het uitverkorenen betreft.
Zonderling schreef:D. Ik heb ook aangegeven dat wedergeboorte alleen door het Evangelie is (zoals ook de D.L. leren). In de HC zondag 2 en 3 gaat het echter om een overtuiging van zonde en ellende door de wet alleen. Het Evangelie komt in zondag 2 en 3 niet ter sprake. Op dit argument ben je niet ingegaan.
Niet door de wet alleen als een enkel middel, maar de wet wordt door de Heilige Geest gebruikt tot overtuiging. Verder zie boven.
Zonderling schreef:- Ik ben het ermee eens dat een onwedergeborene niet waarlijk kan hongeren en dorsten. Dat heb ik inderdaad - ook in het citaat dat je geeft - m.i. voldoende duidelijk gemaakt.
- Je zult dus moeten bewijzen dat wat we in zondag 2 en 3 lezen, bedoeld is als het ware hongeren en dorsten uit een levendgemaakt beginsel. Ik kan dat in de HC niet vinden (zie punt 2), ik kan het ook niet vinden in de catechismusverklaringen van vóór 1800 (noem er eens één (met citaat)).
- Zoals genoemd, waar gaat het in zondag 2 en 3 over? Over het werk van overtuiging door de wet. Deze overtuiging door de wet alléén laat een mens in de ellende liggen. De krachtige werking van het Evangelie is nodig tot zaligheid - en dus ook tot wedergeboorte!
Ik ben het daar niet mee eens, zie boven.
Maar zelfs al zou je het er mee eens zijn, dan nog is er een hongeren en dorsten naar Christus, een vluchten tot hem, zoals de zondaar tot de vrijstad, zoals Christen vanuit de stad Verderf.
De DL zijn er in verwerping 4 duidelijk genoeg over dat dat een levendgemaakte zondaar is.
Zonderling schreef:- De ware droefheid over de zonde wordt in de HC pas veel later behandeld, namelijk in zondag 33 (met name antwoord 89) als vrucht van het geloof. Dat is de heilsorde van de catechismus: de waarachtige bekering (in 'enge zin') met inbegrip van de ware en evangelische droefheid volgt op het geloof (en wedergeboorte) en gaat niet aan het geloof vooraf. (Daarnaast is er ook een bekering in 'ruime zin', maar daarover spreken wij nu niet.)
Zondag 33 beschrijft niet de bekering in engere zin (de levendmaking), maar juist de heiligmaking. Het staat ook immers in het stuk der dankbaarheid.
Zonderling schreef:Resumerend: ik lees in je posting vooral een herhaling van wat je eerder gezegd hebt. De zaken die ik daartegenover gesteld heb, heb ik hierboven nog eens samengevat, want die punten heb je in je reactie m.i. niet meegenomen, laat staan weerlegd. Misschien wil je / kun je daar nog op ingaan (mag ook morgen of later natuurlijk)?
Waarschijnlijk lees je dat in deze posting ook. Maar hopelijk is het wel wat duidelijker.