Welke muziek beluister je nu?

Mara

Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Mara »

Leerling schreef:Dat klinkt inderdaad stukken beter.
Mogen ze bij ons ook wel doen; avondje oefenen (zeg maar gerust een paar avonden). Tenenkrommend is het vaak. En niet alleen de gemeentezang, maar ook het orgelspel. Ik ben lid in zo'n gemeente die uit volle borst, opgezweept door meneer/mevrouw achter het klavier, uitbrult in meerdere tempo's (alsof het koeien zijn, want ja we halen ook heerlijk) "Hij komt om de aard' te richten .. ". Oei wat kan ik mij daar vreselijk aan irriteren. En als je netjes in cadans inzet, krijg je wat bepaalde blikken toegeworpen van "je zingt te snel". Kan het niet anders benoemen dan "vrome zwaardoenerij". Uiterlijke godsdienst.
In onze gemeente zit een meneer die steevast een halve tel achteraan komt en een mevrouw die een halve tel vooraan zingt.
Ik zit daar meestal tussen.
Diverse keren is door de organisten gevraagd: mensen, luister naar het orgel, het is er niet voor niets.
Maar dat schijnt heel moeilijk te zijn voor sommige mensen.
In een volle kerk zal zo'n ene meneer of mevrouw niet opvallen, in onze half lege kerk helaas wel.
Enne..... je ergert je aan de koeien.
En dat irriteert. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Mara schreef:
Leerling schreef:Dat klinkt inderdaad stukken beter.
Mogen ze bij ons ook wel doen; avondje oefenen (zeg maar gerust een paar avonden). Tenenkrommend is het vaak. En niet alleen de gemeentezang, maar ook het orgelspel. Ik ben lid in zo'n gemeente die uit volle borst, opgezweept door meneer/mevrouw achter het klavier, uitbrult in meerdere tempo's (alsof het koeien zijn, want ja we halen ook heerlijk) "Hij komt om de aard' te richten .. ". Oei wat kan ik mij daar vreselijk aan irriteren. En als je netjes in cadans inzet, krijg je wat bepaalde blikken toegeworpen van "je zingt te snel". Kan het niet anders benoemen dan "vrome zwaardoenerij". Uiterlijke godsdienst.
In onze gemeente zit een meneer die steevast een halve tel achteraan komt en een mevrouw die een halve tel vooraan zingt.
Ik zit daar meestal tussen.
Diverse keren is door de organisten gevraagd: mensen, luister naar het orgel, het is er niet voor niets.
Maar dat schijnt heel moeilijk te zijn voor sommige mensen.
In een volle kerk zal zo'n ene meneer of mevrouw niet opvallen, in onze half lege kerk helaas wel.
Enne..... je ergert je aan de koeien.
En dat irriteert. :)
Aan wel meer dan alleen de koeien, maar goed het meeste slikken we maar. Alleen soms is denk ik de ergernis wel te zien.
Hoe bedoel je het laatste?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Mara

Bericht door Mara »

Leerling schreef: Aan wel meer dan alleen de koeien, maar goed het meeste slikken we maar. Alleen soms is denk ik de ergernis wel te zien.
Het was een klein taalfoutje, waar ik je op wees. :)

Genootschap OnzeTaal:
Is het juist om te zeggen: "Ik irriteer me aan haar?"
Nee, 'Ik irriteer me aan haar' wordt als een onjuiste zin beschouwd. Wel juist zijn 'Ik erger me aan haar', 'Zij irriteert me' en 'Zij ergert me.'

Irriteren betekent 'boos of ongeduldig maken'. Het is een werkwoord dat met een lijdend voorwerp wordt gecombineerd. Het komt vaak voor als wederkerend werkwoord in combinatie met het voorzetsel aan (zich ergens aan irriteren), maar dit wordt als een fout gezien. Wel juist zijn bijvoorbeeld:

Zij irriteert me met haar verwaande gedrag. (me is lijdend voorwerp)
Zijn bazige optreden irriteerde hen enorm. (hen is lijdend voorwerp)

Vandaar.
Leerling
Verbannen

Bericht door Leerling »

Mara schreef:
Leerling schreef: Aan wel meer dan alleen de koeien, maar goed het meeste slikken we maar. Alleen soms is denk ik de ergernis wel te zien.
Het was een klein taalfoutje, waar ik je op wees. :)

Genootschap OnzeTaal:
Is het juist om te zeggen: "Ik irriteer me aan haar?"
Nee, 'Ik irriteer me aan haar' wordt als een onjuiste zin beschouwd. Wel juist zijn 'Ik erger me aan haar', 'Zij irriteert me' en 'Zij ergert me.'

Irriteren betekent 'boos of ongeduldig maken'. Het is een werkwoord dat met een lijdend voorwerp wordt gecombineerd. Het komt vaak voor als wederkerend werkwoord in combinatie met het voorzetsel aan (zich ergens aan irriteren), maar dit wordt als een fout gezien. Wel juist zijn bijvoorbeeld:

Zij irriteert me met haar verwaande gedrag. (me is lijdend voorwerp)
Zijn bazige optreden irriteerde hen enorm. (hen is lijdend voorwerp)

Vandaar.
Owh was dat alles? Daar verdiep ik me niet in. Ergeren en irriteren is voor mij (van) een en hetzelfde.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik denk ook dat de organist een grote invloed heeft.
Luister dit uit de Ger Gem te Gouda (geen zondagse dienst) hoe super strak de organist begeleidt. Dan kun je alleen maar in het juiste tempo meezingen. https://youtu.be/wYbW5asm3Nk
refo

Bericht door refo »

Dat is helemaal geen dienst, maar een concert.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Dat is helemaal geen dienst, maar een concert.
Ejvl beweerde ook niet dat het een dienst was, stelde alleen dat het géén zondagse dienst was.
En een concert op zaterdag is géén zondagse dienst, toch?
Wel rijst dan de vraag: maakt dat verschil dan? Waarom zou je op zaterdag wél in cadans zingen en op zondag niet?
Persoonlijk vind ik de begeleiding in dit Goudse voorbeeld overigens te concertant, en ook onrustig. Het is duidelijk dat de mensen het niet helemaal kunnen bijsloffen. De waarheid ligt weer eens in het midden, of misschien in dit geval iets links van het midden ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Martijn

Re: RE: Re: Welke muziek beluister je nu? [8]

Bericht door Martijn »

eilander schreef:
Martijn schreef:Het ging in dit geval om Nieuwkoop. En wat je zegt met langzamer zingen is misschien wel niets mis, maar dit was zo ontzettend langzaam dat je dat bijna niet kan zingen.
Je bent het misschien niet gewend, en je vind het wellicht niet mooi. Dat is allemaal prima. Ik vind het ook te langzaam om mooi te vinden. Maar er wordt daar toch echt wel gezongen, en door een behoorlijk aantal mensen ook. Dus dat je het bijna niet kunt zingen, is een strikt persoonlijke uitspraak dan.
Gewend ben ik het zeker wel. Regelmatig naar bijvoorbeeld de psalmzangdag geweest. Ook van de laatste keer met Peter Eilander viel het me al op toen ik de cd beluisterde dat het langzaam was. Op de dag zelf zong het echt lekker door en als je dat nu terugluistert dan klinkt het veel trager.
Wat ik van Nieuwkoop hoorde deze week was nog een stuk langzamer. Mijn vraag was/is of ze bij monteren van de cd er een vertraging opzetten? Klinkt misschien wat dom maar die indruk kreeg ik wel.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mijn ervaring is hetzelfde, Martijn. Ik geloof overigens niet dat er een vertraging opgezet wordt, maar ik ben ook een aantal jaren (lang geleden) bij Peter Eilander geweest, en ook wel een aantal avonden met Pieter Heykoop meegemaakt. Als je er bij bent, gaat het prima maar het terugluisteren is niet zo fijn. Ik heb overigens geen CD's van de psalmzangdagen, maar wel van Heykoop.
Ook van Henriëtte van Maelsaeke in Zaltbommel, voorspelen vind ik mooi maar het zingen is errug langzaam, daar kan ik niet naar luisteren.
Panny

Bericht door Panny »

Langzaam, snel, ritmisch, iso-ritmisch, met orgel, met keyboard met gitaar... ik vind het allemaal prima.
Het is allemaal zo tijd, cultuur, historie en smaakgebonden.
En ik heb al genoeg kerken meegemaakt met oprechte christenen die zingen met keyboard en gitaar.
Vooral bij jonge gemeentes die nog maar enkele jaren bestaan en geen cultuur/historie hebben wat betreft kerkmuziek is zingen met keyboard/gitaar gewoon een veel vanzelfsprekender keuze dan een (kerk)orgel.

Maar iso-ritmisch zingen met orgel vind ik ook gewoon mooi. Als het maar oprecht tot eer van God is.
Het is een stukje cultuur wat je echt niet hoeft te veranderen.
Mara

Bericht door Mara »

Panny schreef:Langzaam, snel, ritmisch, iso-ritmisch, met orgel, met keyboard met gitaar... ik vind het allemaal prima.
Een Psalm, gezongen door oude stemmen bij een enigszins ontstemd orgel, kan ontroerender zijn dan een lied gezongen door de zuiverste sopraan.
Ik vind het allemaal prima kan ook betekenen: zo lang ik het maar niet hoef aan te horen. ;)
Panny schreef:En ik heb al genoeg kerken meegemaakt met oprechte christenen die zingen met keyboard en gitaar.
Ik ook, op de camping in een evangelisatietent.
Ik mis in jouw rijtje nog de bovenstem trouwens. Vind je dat ook wat?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Panny schreef:Langzaam, snel, ritmisch, iso-ritmisch, met orgel, met keyboard met gitaar... ik vind het allemaal prima.
En ik heb al genoeg kerken meegemaakt met oprechte christenen die zingen met keyboard en gitaar.
Vooral bij jonge gemeentes die nog maar enkele jaren bestaan en geen cultuur/historie hebben wat betreft kerkmuziek is zingen met keyboard/gitaar gewoon een veel vanzelfsprekender keuze dan een (kerk)orgel.

Maar iso-ritmisch zingen met orgel vind ik ook gewoon mooi. Als het maar oprecht tot eer van God is.
Het is een stukje cultuur wat je echt niet hoeft te veranderen.
Op 8 oktober is er in Oudewater een psalmenconcert. Psalmen, door de jaren heen, door verschillende componisten op muziek gezet en vertaald. Van Gounod tot Morree. Van Telemann tot Bargiel.
Ik vind het bijzonder om te merken dat de psalmen, de liederen van Israel door de eeuwen heen geliefd zijn.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Ik denk ook dat de organist een grote invloed heeft.
Luister dit uit de Ger Gem te Gouda (geen zondagse dienst) hoe super strak de organist begeleidt. Dan kun je alleen maar in het juiste tempo meezingen. https://youtu.be/wYbW5asm3Nk
Ik luister net van dezelfde organist in dezelfde kerk Psalm 97, maar dat is toch echt niet mooi meer: zó snel dat je dat toch geen begeleiden meer kan noemen. Ik ben benieuwd naar de reactie van @ejvl daarop: https://www.youtube.com/watch?v=vgAKCgxWbtk
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

eilander schreef:
Ik luister net van dezelfde organist in dezelfde kerk Psalm 97, maar dat is toch echt niet mooi meer: zó snel dat je dat toch geen begeleiden meer kan noemen. Ik ben benieuwd naar de reactie van @ejvl daarop: https://www.youtube.com/watch?v=vgAKCgxWbtk
Ter aanvulling: de bewerking vind ik wel mooi.
Opvallend zijn de verschillen met andere opnames daar: b.v. psalm 85 (iso-ritmische samenzang, terwijl psalm 97 ritmisch was) klinkt veel beter, vind ik, omdat hij daar meer begeleidt.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

eilander schreef:
Dit is concertant orgelspel waarbij het publiek mag meedoen. Het gaat om het orgel, blijkbaar. En bij een concert mag dat misschien ook wel, hoewel samenzang bij een concert mijns inziens best mag worden begeleid zoals we dat zondags ook doen: dienstbaar, dragend en waar nodig leidend - maar niet concerterend. Waarom zou je samenzang tijdens een concert anders begeleiden dan tijdens een kerkdienst? De vrijgemaakte roots van de organist zijn herkenbaar in het tempo.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie