Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Wilhelm

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte

Bericht door Wilhelm »

Marieke schreef:
eilander schreef:
Marieke schreef: Jullie zoeken een recensent-predikant uit de GG die het eens is met het boek van ds. Kort en die dan in de Saambinder vervolgens z'n eigen kerkverband opbouwend gaat bekritiseren?
:bobo
Als niet GG-er is het wat lastig om iets goeds te zeggen hierover. Maar ik zou toch denken dat de keuze voor ds. De Heer minder gelukkig is. Er is destijds ook inhoudelijke kritiek gekomen op zijn recensie op het boek van Vd Zwaag. En ook is denk ik van tevoren al duidelijk hoe hij dit boek zal beoordelen.

Beter was geweest een wat oudere predikant die een dergelijk scherp boek met een zekere mildheid tegemoet treedt. Dat komt véél en véél sterker over dan iemand die (ook) dit boek fileert en andere citaten tegenover de gebruikte citaten zet, enzovoorts. Ik haast mij te zeggen dat ik niet twijfel aan de intenties van ds. De Heer en dat een schrijver van een dergelijk boek het ook aan moet kunnen om gefileerd te worden.

Moet dat dan iemand zijn die het met ds. Kort eens is? Nee, natuurlijk niet. Maar er zijn toch nog wel mensen die een middenpositie innemen?
Ik zie niet zo goed voor me wat je nou voor een persoon uit een middenpositie op het oog hebt. Vanuit een bepaalde mildheid geschreven kan ik me nog wel voorstellen (maar ik kan ds. de Heer nou niet een enorme scherpslijper noemen), maar iemand die geen citaten mag gebruiken tegenover andere citaten vind ik wel wat ver gaan. Als iemand eenzijdig citeert, waarom zou je dan ook niet de andere kant laten horen?
Natuurlijk is het duidelijk hoe hij als GG-dominee dit boek zal beoordelen, maar het lijkt me logisch dat de SB ook iemand zoekt die de theologische kennis heeft om iets dergelijks goed en helder te onderbouwen. Ik vind het dapper dat hij dit aandurft!
Nee, ds De Wit heeft de recensie geschreven over Afwachten en Verwachten van Klaas vd Zwaag. (De schrijver die 'geslachtofferd' is, volgens vd Schans gisteren op de debatavond in Gouda)
Maar het punt is dat ook ds De Heer toch niet een heel grote plek in de GG inneemt en zich toch redelijk 'rechts' positioneerd. Dat zie ook aan de beroepen die hij krijgt.
In zon belangrijk onderwerp is het goed dat iemand de recensie schrijft die breed gedragen wordt in het kerkverband. En dan denk ik, had ds Mulder, ds Visscher, Ds Silfhout of ds van Eckeveld de recensie laten schrijven. Of nog beter, een kenner van de oudvaders als bv ds C. Harinck.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Het hele artikel van ds. J.M.D de Heer:

COMRIE ONDER VUUR

Afbeelding

Zijn boeken zijn velen tot zegen geweest. Het "ABC des geloofs" van ds. Alexander Comrie is vele malen gedrukt
Het werd ook vertaald in het Engels en in het Duits. Maar ook kwam er kritiek op Comrie. Onlangs gebeurde dat opnieuw, nu uit ongedachte hoek. In het boek "Wedergeboorte of schijngeboorte" van de oud-gereformeerde predikant ds. A. Kort ligt Comrie onder zwaar vuur. Om te begrijpen waar ds. Kort op doelt, gaan we in dit artikel eerst na hoe Comrie heeft geschreven over de plaats en de betekenis van het geloof in het zaligmaken van zondaren.

Grondig heeft Comrie (1706-1774) immers nagedacht over het geloof. Dat was ook nodig. In de achttiende eeuw was er verwarring over deze zaken. Er waren discussies ontstaan over de vraag of de zekerheid van het geloof behoort tot het wezen van het geloof. Ja, zeiden verschillende theologen. Nee, zeiden anderen, het wezenlijke van het geloof bestaat uit het toevlucht nemen tot Christus van een schuldige zondaar. Ook als de zekerheid ontbreekt dat Christus ook voor mijn zonden gestorven is, is er sprake van geloof, al is het een zwakker geloof dat versterking nodig heeft.

EVENWICHT
Te midden van deze discussies heeft Comrie gezocht naar een evenwicht. Aan de ene zijde verzette hij zich tegen de stroming van de antinomianen. Zij leerden de rechtvaardigmaking van eeuwigheid, maar dan op zo’n wijze dat een zondaar in zijn leven alleen maar bewust hoefde te worden dat zijn zonden al vergeven zijn. Tegenover hen benadrukte Comrie hoe noodzakelijk het is dat een zondaar daadwerkelijk vergeving van zonden ontvangt. Dat gebeurt als God als Rechter hem om Christus’wil vrijspreekt. Hij schenkt Christus’ offer aan een verloren zondaar die dit offer door het geloof aanneemt. Het geloof werkt de rechtvaardigmaking niet, maar is een instrument om de gerechtigheid van Christus aan te nemen.
Evenzeer was Comrie beducht voor het remonstrantisme. De remonstranten hechtten zo veel waarde aan het geloof als een DAAD van de mens dat het geloof een verdienstelijk karakter kreeg. In de visie van de remonstranten biedt God Zijn genade in Christus aan, schenkt Hij de mens voldoende kracht om te gaan geloven, waarna de mens de beslissing neemt om Christus in het geloof aan te nemen. Deze remonstrantse visie sloop een meer subtiele wijze de kerk binnen. Comrie zag dat, en waarschuwde er ernstig tegen. Diep was hij er van overtuigd dat het geloof een genadegave van God is. Deze gave gaat aan alle werkzaamheid vooraf. Daarom begint het geestelijk leven met de gave van het geloof, een gave die God aan een uitverkoren zondaart schenkt in de levendmaking, die samenvalt met de inwendige roeping.

VRUCHT
Waar God het geloof schenkt, daar zal de vrucht niet achterblijven. Die vrucht is het 'daadwerkelijk geloven'. Zo staat het ook in de DL III/IV, 12 slot. Is het eerste wat een zondaar dan gelooft dat Christus voor hem is gestorven, dat in Christus zijn zonden vergeven zijn? Nee, Gods Geest begint met de overtuiging door de wet. De aanklagende functie van de wet wordt nu ook geloofd, waardoor een zondaar zijn schuld leert kennen, een mishagen aan zichzelf krijgt, zich voor God verootmoedigt en de reinigmaking en zaligheid buiten zichzelf gaat zoeken (Doopsformulier). Deze geloofsdaden zijn alle onmisbaar tot de zaligheid, al worden ze niet alle op één dat geleerd. Een zondaar kan een tijdlang onder de aanklachten van de wet verkeren, zonder licht te hebben in de zaligheid die in Christus is. Er moet plaatsgemaakt worden voor Christus. Dat is het werk van de Heilige Geest, Die overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel en in deze weg Christus noodzakelijk maakt. Doel van dit alles is de vereniging van een verloren zondaar met Christus, om in Hem het leven en de zaligheid te vinden.
Comrie heeft dus onderscheid gemaakt tussen de gave van het geloof, ook wel de hebbelijkheid of de habitus van het geloof genoemd, en de daad van het geloof, ook wel de dadelijkheid of de actus van het geloof genoemd. Nu komen deze moeilijke woorden niet rechtstreeks uit de Bijbel. Ze zijn uitgekozen om zaken helder te maken door ze te onderscheiden.
Comrie was overigens niet de eerste die de termen habitus en actus van het geloof gebruikte. Een eeuw eerder deed de bekende predikant en kerkhistoricus Jacobus Trigland hetzelfde. Volgens hem vloeit de daad van het geloof voort uit de kracht van Gods Geest in de wedergeboren mens. De habitus van het geloof wordt, aldus Trigland, ingestort, de actus vloeit daaruit voort.

NIEUW HART
Ondertussen gaat de onderscheiding tussen de habitus en de actus van het geloof inhoudelijk wel terug op Gods Woord. Wat dat niet het geval, dan viel de grond onder zo'n onderscheiding weg. In Ezechiël 11:19-20 en 36:26-27 lezen we over de gave van het nieuwe hart, de nieuwe geest en het vlezen hart. Uit deze gaven vloeien de geloofsdaden voort. In deze teksten wordt geschreven over het "wandelen in Mijn inzettingen."
Johannes de Doper spreekt in Johannes 3:27 over het aannemen dat volgt op de gave Gods. Het tekstverband maakt duidelijk Johannes in de eerste plaats spreekt over het ambt dat hij heeft ontvangen. Onze kanttekenaren leggen uit dat we deze tekst ook breder mogen toepassen. Een mens kan niets goeds aannemen als het hem niet eerst wordt geschonken. Dat geldt dus ook voor het geloof. Eerst wordt de gave van het geloof geschonken, daarop volgen de geloofsdaden.
In Filippenzen 1:29 worden de gave en de daad van het geloof in één tekst genoemd. Ze zijn dus onlosmakelijk aan elkaar verbonden. De gave gaat voorop, de daad van het geloven volgt daarop. Deze twee mogen niet van elkaar gescheiden worden, maar zijn wel onderscheiden.

NEDERLANDSE GELOOFSBELIJDENIS
Ook in onze belijdenisgeschriften treffen we de onderscheiding van de gave van het geloof en de daden van het geloof aan, al lezen we niet de woorden die Comrie gebruikte. Wie de overeenkomst in deze zaak ziet, kan niet vallen over een onderscheid in woorden. Met andere woorden kan een zelfde zaak worden uitgedrukt.
In de Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 22, lezen we dat de Heilige Geest in het hart "ontsteekt een oprecht geloof". Het doel daarvan is "om ware kennis dezer grote verborgenheid te bekomen". Guido de Brès bedoelt hiermee de verborgenheid van de voldoening door Christus. In het hart van een geestelijk dode zondaar is geen enkele ontvankelijkheid voor Christus en Zijn werk. Een onbeschrijfelijke duisternis heerst in een onbekeerde zondaar. Nodig is de gave van het oprechte geloof, "hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten hem zoekt", zo lezen we verder in artikel 22. We zien de nauwe samenhang tussen de gave en de daden van het geloof. Maar wil dit artikel zeggen dat er voor de bewuste geloofsvereniging met Christus geen geloof is? Met andere woorden, dat de eerste geloofsdaad de omhelzing van Christus is? We zullen in een volgende artikel horen dat sommigen dit wel stellen. Naar onze overtuiging wordt er dan iets in de belijdenis gelezen wat er niet staat.

DORDTSE LEERREGELS
In de strijd tegen de remonstranten hebben de Dordtse vaderen nog nadrukkelijker gesproken over de gave van het geloof. Scherp hielden zij tegenover de remonstranten staande dat het geloof allereerst een "hoedanigheid of gave, van God ingestort" is. De remonstranten loochenden dit. Zij legden alle nadruk op het geloof als een daad van de mens. Door deze daad worden wij "eerst bekeerd" en kunnen "wij gelovigen genoemd worden." Volgens de Dordtse Leerregels weerspraken de remonstranten hiermee de Heilige Schrift (zie Dordtse Leerregels III/IV, verwerping der dwalingen artikel 6).
Nadat we, kort, iets hebben gezien hoe Comrie, in navolging van de Bijbel en de belijdenisgeschriften, over het geloof heeft gesproken, moeten we de volgende keer stilstaan bij een scherpe aanval op Comrie en op hen die een beroep doen op deze predikant van Woubrugge.

Middelburg, ds. J.M.D. de Heer
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marieke

Bericht door Marieke »

Wilhelm schreef:
Marieke schreef:
eilander schreef:
Marieke schreef: Jullie zoeken een recensent-predikant uit de GG die het eens is met het boek van ds. Kort en die dan in de Saambinder vervolgens z'n eigen kerkverband opbouwend gaat bekritiseren?
Als niet GG-er is het wat lastig om iets goeds te zeggen hierover. Maar ik zou toch denken dat de keuze voor ds. De Heer minder gelukkig is. Er is destijds ook inhoudelijke kritiek gekomen op zijn recensie op het boek van Vd Zwaag. En ook is denk ik van tevoren al duidelijk hoe hij dit boek zal beoordelen.

Beter was geweest een wat oudere predikant die een dergelijk scherp boek met een zekere mildheid tegemoet treedt. Dat komt véél en véél sterker over dan iemand die (ook) dit boek fileert en andere citaten tegenover de gebruikte citaten zet, enzovoorts. Ik haast mij te zeggen dat ik niet twijfel aan de intenties van ds. De Heer en dat een schrijver van een dergelijk boek het ook aan moet kunnen om gefileerd te worden.

Moet dat dan iemand zijn die het met ds. Kort eens is? Nee, natuurlijk niet. Maar er zijn toch nog wel mensen die een middenpositie innemen?
Ik zie niet zo goed voor me wat je nou voor een persoon uit een middenpositie op het oog hebt. Vanuit een bepaalde mildheid geschreven kan ik me nog wel voorstellen (maar ik kan ds. de Heer nou niet een enorme scherpslijper noemen), maar iemand die geen citaten mag gebruiken tegenover andere citaten vind ik wel wat ver gaan. Als iemand eenzijdig citeert, waarom zou je dan ook niet de andere kant laten horen?
Natuurlijk is het duidelijk hoe hij als GG-dominee dit boek zal beoordelen, maar het lijkt me logisch dat de SB ook iemand zoekt die de theologische kennis heeft om iets dergelijks goed en helder te onderbouwen. Ik vind het dapper dat hij dit aandurft!
Nee, ds De Wit heeft de recensie geschreven over Afwachten en Verwachten van Klaas vd Zwaag. (De schrijver die 'geslachtofferd' is, volgens vd Schans gisteren op de debatavond in Gouda)
Maar het punt is dat ook ds De Heer toch niet een heel grote plek in de GG inneemt en zich toch redelijk 'rechts' positioneerd. Dat zie ook aan de beroepen die hij krijgt.
In zon belangrijk onderwerp is het goed dat iemand de recensie schrijft die breed gedragen wordt in het kerkverband. En dan denk ik, had ds Mulder, ds Visscher, Ds Silfhout of ds van Eckeveld de recensie laten schrijven. Of nog beter, een kenner van de oudvaders als bv ds C. Harinck.
Hoe rechts je ds de Heer ook positioneert, hij is linkser dan ds Kort.... ;)
Laten we nu eerst maar eens de hele recensie af- of verwachten :huhu
edmund

Bericht door edmund »

De Nederlandse Geloofsbelijdenis

Wij geloven, dat, om ware kennis dezer grote verborgenheid te bekomen (het zalig maken van hun zonden, A.K.), de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt (..)

Ds. De Heer “Wil dit nu zeggen artikel zeggen dat er voor de bewuste geloofsvereniging met Christus geen (waar) geloof is?”

Precies! In artikel 22 spreekt hij over ‘onze rechtvaardigmaking door het geloof in Jezus Christus’.

Arnoldus van Rotterdam in zijn ‘Sions Roem en Sterkte’

Bij artikel 22: Is dit leerstuk van belang? Ja doch. De leer der rechtvaardigmaking uit den gelove, is de ZIELE van het Christendom, de springader van alle waare troost en heiligmakinge. Die hier dwaalt, die dwaalt tot zijn eeuwig verderf. Daarom legt het de Duivel geduurig toe, om de waarheid van dit leersuk te ontkennen, te verdraaijen, te verduisteren, en als hij dat niet kan uitwerken, om ’t ongeoefent te laten. Als ‘er nieuwe leeringen op de baan komen, al schijnen ze in ’t eerst de rechtvaardigmakinge geheel niet aan te roeren, zo lopen ze dog in ’t laatste doorgaans daar op uit. Hierom Luther wel zeide: de rechtvaardigmakinge is een leerpunt waarbij Gods Kerk of staat of valt.

Wat betekent het woord gelove?
In het Hebreeuws leest men Emunah, dat in onze taal wordt overgezet door gelove, heb. 2:4. Vastigheid, Jes. 25:4. Waarheid, Ps. 89:3. Trouwe, Ps. 119:71. Het komt af van aman, Heemin, beduidende zich op iemand werpen, om van hem gedragen te worden, even gelijk een kind, dat zich werpt in de armen van zijn voedster, Jes. 60:4 en 66:12. In het Grieks zegt men Pistis, eene overreding des gemoeds van de waarheid ener zake. Het stamt af van door aanraden, hand. 19:8 en Lukas 16:11 door vertrouwen, vertolkt wordt.

Wat is eigentlijk het Gelove?
Eene verzekertheid van de waarheid ener zake, op ene anders getuigenis steunende: dewelke God of Mensch zijnde, zo is daar door het gelove ook Goddelijk of menschelijk.

Of volgens de HC Zondag 7:
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ook een vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Wilhelm schreef:
Marieke schreef:
eilander schreef:

Nee, juist geen kenner van de oudvaders als nv ds. C. Harinck! Snap dat dan toch! :)
Cees

Bericht door Cees »

En hier wordt gelijk de toon gezet
Het hele artikel van ds. J.M.D de Heer:

COMRIE ONDER VUUR
Nadat we, kort, iets hebben gezien hoe Comrie, in navolging van de Bijbel en de belijdenisgeschriften, over het geloof heeft gesproken, moeten we de volgende keer stilstaan bij een scherpe aanval op Comrie en op hen die een beroep doen op deze predikant van Woubrugge.
Wat ik begrepen heb, gaat het juist om de de theologen uit de 20e eeuw die aan de haal zijn gegaan met Comrie zijn geschriften en daarmee een bepaalde theologie benadrukken.
Jongere

Bericht door Jongere »

-DIA- in eerste post schreef:Onlangs gebeurde dat opnieuw, nu uit een onverdachte hoek.
-DIA- in tweede post schreef:Onlangs gebeurde dat opnieuw, nu uit ongedachte hoek.
Ik had al het vage vermoeden dat er iets niet klopte in je eerste post.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Cees schreef:Wat ik begrepen heb, gaat het juist om de de theologen uit de 20e eeuw die aan de haal zijn gegaan met Comrie zijn geschriften en daarmee een bepaalde theologie benadrukken.
Eens. We moeten natuurlijk niet vooruitlopen op de nog te plaatsen afleveringen van de recensie; ik denk ook dat ds. De Heer er niet om zal kunnen/willen om ook niet iets te zeggen over ds. Kersten, dr. Steenblok en ds. Moerkerken. Ds. Kort schrijft juist dat zij verder gingen c.q. gaan dan wat ds. Comrie bedoelde.

Overigens lijkt het mij niet zo heel belangrijk dat Comrie onder vuur ligt. Ik ga ervan uit dat ds. De Heer op basis van de Bijbel en de 3FvE aantoont dat ds. Kort mis is; en dat hij dit niet doet aan de hand van Comrie.
Ik zou daarom ook een meer neutrale titel gekozen hebben. Maar goed, laten we niet over ieder woordje gaan vallen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik krijg hoofdpijn van dat artikel! :bobo
Marieke

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:Ik krijg hoofdpijn van dat artikel! :bobo
Met dit artikel valt het bij mij nog wel mee, maar ik herken het wel, ik heb dat ook wel eens met bepaalde boeken of zo.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Marieke schreef:
Afgewezen schreef:Ik krijg hoofdpijn van dat artikel! :bobo
Met dit artikel valt het bij mij nog wel mee, maar ik herken het wel, ik heb dat ook wel eens met bepaalde boeken of zo.
Heb inmiddels de andere helft van het artikel nu ook gelezen. Ds. De Heer heeft zichzelf wel erg snel overtuigd. :) Mij nog niet.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Goed voorstel om Ds de Heer zijn artikelen te laten plaatsen en dan deze in zijn totaal te beoordelen. We kunnen allemaal onze veronderstellingen hebben over zijn persoon maar dat moeten we gewoon even loslaten nu. Ik zal ds Kort voorstellen om met Ds de Heer erover in gesprek te gaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon

Bericht door Simon »

-DIA- schreef:Het hele artikel van ds. J.M.D de Heer:

COMRIE ONDER VUUR

Afbeelding
Is dat een kapsel of een pruik?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Simon schreef:

COMRIE ONDER VUUR

Afbeelding
Maakt niet uit. In beide gevallen voor jou aanleiding genoeg om je fiolen van toorn weer eens flink uit te gieten.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Afgewezen schreef:
Simon schreef:

COMRIE ONDER VUUR

Afbeelding
Maakt niet uit. In beide gevallen voor jou aanleiding genoeg om je fiolen van toorn weer eens flink uit te gieten.
Hij heeft in ieder geval wel een bef, zoals ze in de vorige eeuw alleen nog bij de Oud Gereformeerden hadden... En dan ook nog eens al laatste in de OGG van Krimpen aan den IJssel.
Gesloten