Gereformeerde Gemeenten

GGotK

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Onbekeerd en in de kerkenraad.

https://www.youtube.com/watch?v=PcvjpW2u32w
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: Gisteren, 18:18 Natuurlijk is dat een vereiste. Als een architect zijn werk goed doet, gebeurt dat ook.
Dat is dan niet altijd terug te zien en te horen in de gerealiseerde ontwerpen...

Ik vind sowieso de meeste ontwerpen van kerkgebouwen in de reformatorische gezindte heel matig. Vooral fantasieloos. Verhoudingen zijn vaak ook zoek: een iel torentje, een te groot schip e.d.
DDD

Bericht door DDD »

Dat ligt heel erg aan het architectenbureau. Als je Van Hoogevest of Roos en Ros hebt, dan gaat het prima. Als je Born of Valk hebt, dan wordt het niet veel soeps, mijns inziens.
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

GGotK schreef: Gisteren, 18:50 Onbekeerd en in de kerkenraad.

Onbekeerd in de kerkenraad vind ik nogal gechargeeerd gesteld. Ik denk dat het fenomeen avondmaalsmijding hier een grote rol speelt. Om met de woorden van Ds. Visscher te zeggen: er zijn mensen die dragen het licht op hun rug. Ik praat het niet deelnemen aan het avondmaal van ambtsdragers zeker niet goed, maar probeer het wat genuanceerder te beoordelen. Overigens een prima podcast, waarbij hier en daar geschud wordt aan tradities en cultuur.
GG-er

Bericht door GG-er »

ejvl schreef: Gisteren, 08:36
Wat ik heb gehoord van 1 van de organisten, wel.
Het huidige kerkgebouw is ook niet heel geschikt voor een daadkrachtig pijporgel, het is relatief laag, wellicht kan een goede orgelbouwer er wel wat van maken maar het lijkt mij niet mee te vallen.
Overigens zou een cursus begeleiding/zingen daar wel helpen, het duurt om en nabij de 5-7 seconden voordat de gemeente inzet nadat de organist heeft ingezet. Het tempo is erg traag, maar dat is tot daar aan toe, de inzet en tussen de regels is echt zeer langzaam en ongelijk. Zoiets hebben ze ook in Kootwijkerbroek gedaan wat een tijdje heel goed gewerkt heeft maar helaas ook alweer is afgezakt.
Dat trage zingen komt mijns inziens voort uit een vreemd verschijnsel, namelijk het idee 'hoe langzamer, hoe vromer'.
Ik ben het daar totaal niet mee eens. Uiteraard mag en moet gemeentezang eerbiedig zijn. Een hoog zangtempo past daar niet bij. Maar zo extreem langzaam is echt niet eerbiediger dan het iets hogere tempo van een zustergemeente. Ik snap dat termen als 'langzaam' en 'snel' relatief zijn. Wat de één snel vindt, vindt de ander langzaam. Er zullen altijd verschillen blijven tussen gemeenten. Maar gebruik het zangtempo alsjeblieft niet om een gemeente in te schalen qua vroomheid.

En daarnaast dat andere verschijnsel: dat de gemeente pas seconden later inzet dan de organist. Dat is een gekke gewoonte die bij veel gemeenten voorkomt, bij de ene gemeente meer dan bij de andere.
Wat is de reden daarvan? Waarom zing je niet gewoon zoals het hoort?

In onze gemeente was die gewoonte een klein beetje aanwezig. Tijdens een gemeenteavond is daar een keer aandacht aan besteed door enkele muzikale gemeenteleden. Ze vertelden iets over gemeentezang en over de begeleiding door de organist. Ze lieten de verschillen horen tussen netjes meezingen met het orgel en er achteraan slepen. De gemeente mocht meedoen met oefeningen, om zo zelf te ervaren dat netjes meezingen veel prettiger is. Sindsdien lopen we nauwelijks meer achter de organist aan. En de organisten faciliteren goed meezingen, door gewoon door te spelen in het tempo en niet toe te geven aan een slepende gemeente.
Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? ~ Romeinen 8:31b
DDD

Bericht door DDD »

Het is wel ingewikkelder als alle organisten het op een andere manier doen. Ik kan me daar snel aan aanpassen, maar niet iedereen is daar erg mee bezig.

Ook als organist vind ik dat wel eens lastig, maar goed.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Wij hebben nu een paar keer ‘zangles’ gehad. Voor een dankdag dienst een paar verzen acapella en daarna met het orgel. Vanaf nu wordt dit elk jaar voor de dankdagdienst herhaald omdat het na verloop van tijd toch weer afzakt en in het tussen de oren van nieuwe leden te krijgen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Gerardus2 schreef: Gisteren, 21:27 Onbekeerd in de kerkenraad vind ik nogal gechargeeerd gesteld. Ik denk dat het fenomeen avondmaalsmijding hier een grote rol speelt. Om met de woorden van Ds. Visscher te zeggen: er zijn mensen die dragen het licht op hun rug. Ik praat het niet deelnemen aan het avondmaal van ambtsdragers zeker niet goed, maar probeer het wat genuanceerder te beoordelen. Overigens een prima podcast, waarbij hier en daar geschud wordt aan tradities en cultuur.
Ik zit.meer op de lijn Post dan op de lijn Visscher. Ik vind dat ds. Visscher wel een erg beperkte blik hanteert, nl. enkel zijn eigen gemeente als referentiekader gebruikt.

En van Post vind ik het dan weer zwak dat hij het niet wil laten gelden voor predikanten. Ik denk dat de houdbaarheid van predikanten ook beperkt is.
huisman

Bericht door huisman »

Gerardus2 schreef: Gisteren, 21:27
GGotK schreef: Gisteren, 18:50 Onbekeerd en in de kerkenraad.

Onbekeerd in de kerkenraad vind ik nogal gechargeeerd gesteld. Ik denk dat het fenomeen avondmaalsmijding hier een grote rol speelt. Om met de woorden van Ds. Visscher te zeggen: er zijn mensen die dragen het licht op hun rug. Ik praat het niet deelnemen aan het avondmaal van ambtsdragers zeker niet goed, maar probeer het wat genuanceerder te beoordelen. Overigens een prima podcast, waarbij hier en daar geschud wordt aan tradities en cultuur.
Ik vind het ook een mooi gesprek. Complimenten voor alle vier deelnemers.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

DDD schreef: Gisteren, 21:20 Dat ligt heel erg aan het architectenbureau. Als je Van Hoogevest of Roos en Ros hebt, dan gaat het prima. Als je Born of Valk hebt, dan wordt het niet veel soeps, mijns inziens.
Ik vind Roos en Ros ook wat fantasieloos. Wellicht dat de reformatorische gezindte niet in zee durft met een architect die wel onderscheidend durft te zijn, zoals bijvoorbeeld Winy Maas? Wat de boer niet kent, vreet hij niet. Zoiets?
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 00:11
Gerardus2 schreef: Gisteren, 21:27 Onbekeerd in de kerkenraad vind ik nogal gechargeeerd gesteld. Ik denk dat het fenomeen avondmaalsmijding hier een grote rol speelt. Om met de woorden van Ds. Visscher te zeggen: er zijn mensen die dragen het licht op hun rug. Ik praat het niet deelnemen aan het avondmaal van ambtsdragers zeker niet goed, maar probeer het wat genuanceerder te beoordelen. Overigens een prima podcast, waarbij hier en daar geschud wordt aan tradities en cultuur.
Ik zit.meer op de lijn Post dan op de lijn Visscher. Ik vind dat ds. Visscher wel een erg beperkte blik hanteert, nl. enkel zijn eigen gemeente als referentiekader gebruikt.

En van Post vind ik het dan weer zwak dat hij het niet wil laten gelden voor predikanten. Ik denk dat de houdbaarheid van predikanten ook beperkt is.
Bij dominee Visscher merk je dat hij zijn kerkverband lief heeft (wat begrijpelijk is) en daardoor soms niet onbevangen daarover oordeelt.

Overigens een met de opmerking over avondmaalsmijding: de koe bij de horens gevat.
Forummer

Bericht door Forummer »

ejvl schreef: Gisteren, 08:36
Konijntje schreef: 08 jan 2026, 20:43
Job schreef: 08 jan 2026, 10:47
Henk J schreef: 07 jan 2026, 19:59
Doordat de kerken staan in hechte gemeenschappen en kinderen voor een groot gedeelte naar dezelfde school gaan gaat dat nog wel. Verder zal het vast allemaal een stukje minder zijn dan in een gemeente met 500 man, maar er zijn ook mensen die dat wel prettig vinden.
Ja. En alsnog zal zo'n grote gemeente zich op een natuurlijke wijze wel in subgroepen verdelen: mensen die bij elkaar in de straat wonen, bij elkaar in de bank zitten etc. Hopelijk valt er dan niemand buiten de boot al lijkt het me makkelijk om buiten beeld te raken.

Het is een zinloze wens maar ik wilde wel dat de apostelen eens in onze hedendaagse kerken konden kijken en wij vice versa in die van hen destijds. Hoe was het? Wat hebben wij ervan gemaakt? Hoe zouden de apostelen kijken naar onze wijze van kerkzijn?
Bijzonder dat de gemeente De Valk-Wekerom zingt bij een elektronisch orgel. Dat lijkt mij best lastig, aangezien een pijporgel vaak meer draagkracht heeft. Ook wel een beetje armoedig voor zo'n grote gemeente. Zijn er plannen voor een pijporgel?
Wat ik heb gehoord van 1 van de organisten, wel.
Het huidige kerkgebouw is ook niet heel geschikt voor een daadkrachtig pijporgel, het is relatief laag, wellicht kan een goede orgelbouwer er wel wat van maken maar het lijkt mij niet mee te vallen.
Overigens zou een cursus begeleiding/zingen daar wel helpen, het duurt om en nabij de 5-7 seconden voordat de gemeente inzet nadat de organist heeft ingezet. Het tempo is erg traag, maar dat is tot daar aan toe, de inzet en tussen de regels is echt zeer langzaam en ongelijk. Zoiets hebben ze ook in Kootwijkerbroek gedaan wat een tijdje heel goed gewerkt heeft maar helaas ook alweer is afgezakt.
Afbeelding
Dat langzaam zingen is een bewuste keuze van de predikant. Tijdens het volgen van mijn belijdenis catechesatie had ik de euvele moed om hier iets over te vragen. Toen bleek duidelijk dat hij het eerbiedig vind.

Overigens mag ik hem als persoon wel al ben ik het niet met al zijn meningen en acties eens.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Forummer

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef: Gisteren, 10:33
Ambtenaar schreef: Gisteren, 07:55
pierre27 schreef: 08 jan 2026, 23:18
Het zal ongetwijfeld brengen anders doen ze het niet. Op een gegeven moment kan er dus een druk komen om belijdenis te doen.
Ik kan me dat moeilijk voorstellen, in de zin van dat ik me niet onder druk zou laten zetten om te verklaren dat ik x of y geloof.

En waarin resulteert dat, als je zelf niet tot een bepaalde overtuiging bent gekomen.
Dat kan kloppen. Jij bent daarin wellicht anders dan het gemiddelde GG dooplid. Ik heb zelf ook op deze manier belijdenis van de leer gedaan.
Ik ook. En daar ben ik absoluut niet trots op. Sterker ik vraag mezelf af of het niet opnieuw zou moeten. Maar dat is een andere worsteling die niet meer binnen de GG afspeelt en daarmee off-topic.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
refo

Bericht door refo »

Er wordt wat geworsteld over dingen waarover niemand hoeft te worstelen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Forummer schreef: Vandaag, 17:33 Dat langzaam zingen is een bewuste keuze van de predikant. Tijdens het volgen van mijn belijdenis catechesatie had ik de euvele moed om hier iets over te vragen. Toen bleek duidelijk dat hij het eerbiedig vind.

Overigens mag ik hem als persoon wel al ben ik het niet met al zijn meningen en acties eens.
Een predikant is -als het goed is- een voorbijganger. En een dienaar. Bijzonder dat dan de predikant het tempo van de gemeentezang meent te kunnen bepalen. En in die misvatting kennelijk ook niet gecorrigeerd wordt door z'n kerkenraad.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie