Gereformeerde Gemeenten

JanRap

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

DDD schreef: Gisteren, 22:30 Het is net als bij het doopformulier en de Heidelbergse Catechismus: er zijn predikanten die precies het tegenovergestelde zeggen van wat er staat. In bepaalde gemeenten vindt de kerkenraad dat ook heel mooi. Kijk maar naar wat Geeske hier op het forum schrijft. Dan heb je echt zicht in de verborgenheden der godzaligheid. De kritische gedachten daarover, voor zover men die al heeft -want niet iedereen kan zelfstandig nadenken- kun je dan toeschrijven aan de duivel.
@DDD, U schrijft: er zijn predikanten die precies het tegenovergestelde zeggen van wat er staat.
Dan vraag ik me af: waar hebben ze dat geleerd? Ik zou zo maar vermoeden: op de Theologische School. en de Theologische School is toch een dwarsdoorsnede van het geheel van de prediking? Zoals het daar wordt geleerd, daar wil men de gemeenten bij bewaren toch? Of heb ik hier ook al geen snars van begrepen?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Gisteren, 23:18
Het zal ongetwijfeld brengen anders doen ze het niet. Op een gegeven moment kan er dus een druk komen om belijdenis te doen.
Ik kan me dat moeilijk voorstellen, in de zin van dat ik me niet onder druk zou laten zetten om te verklaren dat ik x of y geloof.

En waarin resulteert dat, als je zelf niet tot een bepaalde overtuiging bent gekomen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Konijntje schreef: Gisteren, 20:43
Job schreef: Gisteren, 10:47
Henk J schreef: 07 jan 2026, 19:59
Job schreef: 07 jan 2026, 19:30 Ongekend, zulke aantallen. De Valk en Kootwijkerbroek zijn geen grote dorpen, daarom zullen tweede en derde kerkgebouwen daar niet meevallen, maar hoe functioneert het gemeentezijn met zulke ledentallen? Ik neem aan dat er gemeenteleden zijn in zulke grote kerken die elkaar in tientallen jaren nog nooit gezien hebben.
Doordat de kerken staan in hechte gemeenschappen en kinderen voor een groot gedeelte naar dezelfde school gaan gaat dat nog wel. Verder zal het vast allemaal een stukje minder zijn dan in een gemeente met 500 man, maar er zijn ook mensen die dat wel prettig vinden.
Ja. En alsnog zal zo'n grote gemeente zich op een natuurlijke wijze wel in subgroepen verdelen: mensen die bij elkaar in de straat wonen, bij elkaar in de bank zitten etc. Hopelijk valt er dan niemand buiten de boot al lijkt het me makkelijk om buiten beeld te raken.

Het is een zinloze wens maar ik wilde wel dat de apostelen eens in onze hedendaagse kerken konden kijken en wij vice versa in die van hen destijds. Hoe was het? Wat hebben wij ervan gemaakt? Hoe zouden de apostelen kijken naar onze wijze van kerkzijn?
Bijzonder dat de gemeente De Valk-Wekerom zingt bij een elektronisch orgel. Dat lijkt mij best lastig, aangezien een pijporgel vaak meer draagkracht heeft. Ook wel een beetje armoedig voor zo'n grote gemeente. Zijn er plannen voor een pijporgel?
Wat ik heb gehoord van 1 van de organisten, wel.
Het huidige kerkgebouw is ook niet heel geschikt voor een daadkrachtig pijporgel, het is relatief laag, wellicht kan een goede orgelbouwer er wel wat van maken maar het lijkt mij niet mee te vallen.
Overigens zou een cursus begeleiding/zingen daar wel helpen, het duurt om en nabij de 5-7 seconden voordat de gemeente inzet nadat de organist heeft ingezet. Het tempo is erg traag, maar dat is tot daar aan toe, de inzet en tussen de regels is echt zeer langzaam en ongelijk. Zoiets hebben ze ook in Kootwijkerbroek gedaan wat een tijdje heel goed gewerkt heeft maar helaas ook alweer is afgezakt.
Afbeelding
DDD

Bericht door DDD »

JanRap schreef: Vandaag, 07:25
DDD schreef: Gisteren, 22:30 Het is net als bij het doopformulier en de Heidelbergse Catechismus: er zijn predikanten die precies het tegenovergestelde zeggen van wat er staat. In bepaalde gemeenten vindt de kerkenraad dat ook heel mooi. Kijk maar naar wat Geeske hier op het forum schrijft. Dan heb je echt zicht in de verborgenheden der godzaligheid. De kritische gedachten daarover, voor zover men die al heeft -want niet iedereen kan zelfstandig nadenken- kun je dan toeschrijven aan de duivel.
@DDD, U schrijft: er zijn predikanten die precies het tegenovergestelde zeggen van wat er staat.
Dan vraag ik me af: waar hebben ze dat geleerd? Ik zou zo maar vermoeden: op de Theologische School. en de Theologische School is toch een dwarsdoorsnede van het geheel van de prediking? Zoals het daar wordt geleerd, daar wil men de gemeenten bij bewaren toch? Of heb ik hier ook al geen snars van begrepen?
Daar is veel over te zeggen. De docenten worden benoemd door het curatorium. Dat is iets rechts van het midden, maar op dit punt neem ik aan dat curatorium en docenten geen invloed uitoefenen. Dat is ook duidelijk zo in enquêtes en interviews gezegd door een vorige voorzitter van het curatorium. De verschillende lijnen op dit punt zijn er al vanaf het begin van de GG. Eenzijdigheid op dit punt in het onderwijs heeft ooit zelfs geleid tot een kerkscheuring, 1953. Dus de lijn die docenten persoonlijk kiezen, is niet allesbepalend.
Henk J

Bericht door Henk J »

ejvl schreef: Vandaag, 08:36
Konijntje schreef: Gisteren, 20:43 Bijzonder dat de gemeente De Valk-Wekerom zingt bij een elektronisch orgel. Dat lijkt mij best lastig, aangezien een pijporgel vaak meer draagkracht heeft. Ook wel een beetje armoedig voor zo'n grote gemeente. Zijn er plannen voor een pijporgel?
Als het een beetje wil dan komt er wel wat van de grond na de komende verbouwing. In het huidige gebouw een pijporgel neerzetten is inderdaad ingewikkeld doordat de huidige ruimte elke vorm van klank direct opzuigt. Het idee is om straks in een waaiervorm rond de kansel te gaan zitten (kansel wordt ook verplaatst) en de kerkzaal krijgt best wat meer inhoud, dan willen ze ook gaan kijken naar een pijporgel boven de kansel.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: Vandaag, 07:55
pierre27 schreef: Gisteren, 23:18
Het zal ongetwijfeld brengen anders doen ze het niet. Op een gegeven moment kan er dus een druk komen om belijdenis te doen.
Ik kan me dat moeilijk voorstellen, in de zin van dat ik me niet onder druk zou laten zetten om te verklaren dat ik x of y geloof.

En waarin resulteert dat, als je zelf niet tot een bepaalde overtuiging bent gekomen.
Dat kan kloppen. Jij bent daarin wellicht anders dan het gemiddelde GG dooplid. Ik heb zelf ook op deze manier belijdenis van de leer gedaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Henk J

Bericht door Henk J »

MGG schreef: Gisteren, 20:34 Het geboortecijfer zal richting de 70 gaan. De gemeente heeft net als veel andere gemeentes relatief weinig jongeren die belijdenis doen. Ik heb hier geen cijfers van maar ik ben bang dat tientallen procenten van de kinderen die gedoopt zijn niet in de GG belijdenis doen. Ik hoop maar dat zij naar een andere Bijbelgetrouwe kerk gaan.

Spijtig genoeg groeit alleen de HHK iets. Veel minder dan je op basis van natuurlijke groei en instroom vanuit de O(GG)iN zou hopen.
Vraag me af of er relatief zoveel afhaak is. Zuid is in 2021 nog met 700 plekken uitgebreid, de GGiN heeft net het nieuwe kerkgebouw in Kootwijkerbroek geopend. Dus of het echt zo is dat tientallen procenten geen belijdenis doet in de GG? Natuurlijk is er afhaak maar denk dat het relatief nog wel iets te overzien is. In onze omgeving speelt natuurlijk ook 'sociale druk' mee om, al ben je innerlijk afgehaakt, uiterlijk toch naar de kerk te gaan.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

pierre27 schreef:
Ambtenaar schreef: Gisteren, 22:41
pierre27 schreef: Gisteren, 22:35
Lastig als je 25 bent en nog steeds dooplid bent en ook nog geen geloof bezit.
Waarom is dat lastig? Wat brengt belijdenis van een leer (wat die ook mag zijn)? Volgens mij helemaal niets

En ik denk dat een leer eerder leidt tot teleurstelling en afhakers.
Er word veel belijdenis gedaan in de gg, gginned, ogg om te mogen dopen anders mogen mensen hun kinderen niet laten dopen.
Dubbel raar, want op de vragen van het doopformulier kan je alleen als oprecht gelovige beantwoorden en daar word dan laconiek over gedaan; onbegrijpelijk

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: Vandaag, 10:39
MGG schreef: Gisteren, 20:34 Het geboortecijfer zal richting de 70 gaan. De gemeente heeft net als veel andere gemeentes relatief weinig jongeren die belijdenis doen. Ik heb hier geen cijfers van maar ik ben bang dat tientallen procenten van de kinderen die gedoopt zijn niet in de GG belijdenis doen. Ik hoop maar dat zij naar een andere Bijbelgetrouwe kerk gaan.

Spijtig genoeg groeit alleen de HHK iets. Veel minder dan je op basis van natuurlijke groei en instroom vanuit de O(GG)iN zou hopen.
Vraag me af of er relatief zoveel afhaak is. Zuid is in 2021 nog met 700 plekken uitgebreid, de GGiN heeft net het nieuwe kerkgebouw in Kootwijkerbroek geopend. Dus of het echt zo is dat tientallen procenten geen belijdenis doet in de GG? Natuurlijk is er afhaak maar denk dat het relatief nog wel iets te overzien is. In onze omgeving speelt natuurlijk ook 'sociale druk' mee om, al ben je innerlijk afgehaakt, uiterlijk toch naar de kerk te gaan.
GG Barneveld centrum 68 geboorten 27 belijdenis

GGiN 2024 89 geboorten en 2023 87 geboorten. Belijdenis is meestal maximaal de helft.

Stukje kan verklaard worden doordat de leeftijd waarop belijdenis gedaan wordt in veel gemeente stijgt.

Door een hoog geboortecijfer en vaak meer inkomende dan uitgaande attestaties vertekent het beeld. De gemeentes zijn relatief jong waardoor het sterftecijfer veel lager is dan het geboortecijfer.
Henk J

Bericht door Henk J »

De GGiN haalt de 40 belijdeniscatechisanten meestal wel. De HHG afgelopen jaar ook 35 ofzo. Op basis van de geboortecijfers zou je inderdaad misschien hardere groei kunnen verwachten maar het is naar mijn idee ook niet dat het nu zo hard krimpt ofzo.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

de hhg in barneveld is van 1486 leden in 2023 naar 1834 leden in 2025 gegaan
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Henk J

Bericht door Henk J »

Daarmee is het na Staphorst en Opheusden de grootste gemeente van het kerkgenootschap qua leden. Waarbij Opheusden ook wat vertekend is omdat die behoorlijk veel 'papieren' leden hebben. Staphorst ook maar evengoed is die nog wel een stukje groter dan Barneveld.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

ejvl schreef: Vandaag, 08:36
Konijntje schreef: Gisteren, 20:43
Job schreef: Gisteren, 10:47
Henk J schreef: 07 jan 2026, 19:59
Doordat de kerken staan in hechte gemeenschappen en kinderen voor een groot gedeelte naar dezelfde school gaan gaat dat nog wel. Verder zal het vast allemaal een stukje minder zijn dan in een gemeente met 500 man, maar er zijn ook mensen die dat wel prettig vinden.
Ja. En alsnog zal zo'n grote gemeente zich op een natuurlijke wijze wel in subgroepen verdelen: mensen die bij elkaar in de straat wonen, bij elkaar in de bank zitten etc. Hopelijk valt er dan niemand buiten de boot al lijkt het me makkelijk om buiten beeld te raken.

Het is een zinloze wens maar ik wilde wel dat de apostelen eens in onze hedendaagse kerken konden kijken en wij vice versa in die van hen destijds. Hoe was het? Wat hebben wij ervan gemaakt? Hoe zouden de apostelen kijken naar onze wijze van kerkzijn?
Bijzonder dat de gemeente De Valk-Wekerom zingt bij een elektronisch orgel. Dat lijkt mij best lastig, aangezien een pijporgel vaak meer draagkracht heeft. Ook wel een beetje armoedig voor zo'n grote gemeente. Zijn er plannen voor een pijporgel?
Het huidige kerkgebouw is ook niet heel geschikt voor een daadkrachtig pijporgel, het is relatief laag, wellicht kan een goede orgelbouwer er wel wat van maken maar het lijkt mij niet mee te vallen.
Overigens zou een cursus begeleiding/zingen daar wel helpen, het duurt om en nabij de 5-7 seconden voordat de gemeente inzet nadat de organist heeft ingezet. Het tempo is erg traag, maar dat is tot daar aan toe, de inzet en tussen de regels is echt zeer langzaam en ongelijk. Zoiets hebben ze ook in Kootwijkerbroek gedaan wat een tijdje heel goed gewerkt heeft maar helaas ook alweer is afgezakt.
Afbeelding
Dat wordt inderdaad een lastige klus. Hoewel een pijporgel vaak over meer draagkracht beschikt, zal het in dit gebouw lastig zijn om het geluid ook op de galerijen goed hoorbaar te krijgen.

Het zou best een vereiste mogen zijn tijdens de bouw van een kerk: rekening houden met het orgel en de samenzang. Zoals dat bijvoorbeeld bij de kerkgebouwen van Barendrecht en Gouda is gedaan. Beide kerkgebouwen lenen zich uitstekend voor de samenzang.
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk is dat een vereiste. Als een architect zijn werk goed doet, gebeurt dat ook.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: Vandaag, 18:18 Natuurlijk is dat een vereiste. Als een architect zijn werk goed doet, gebeurt dat ook.
Als de explosieve groei van de gemeente bij de bouw van het oorspronkelijke kerkgebouw niet wordt verwacht, loopt dat nu eenmaal anders. Er zijn inmiddels diverse gedrochten van kerkgebouwen: rechts uitgebreid, links uitgebreid, galerij hier, galerij daar. Terwijl dat oorspronkelijk niet voorzien was. Tja, dan is het behelpen met het orgel.
Plaats reactie