Konijntje schreef: ↑Gisteren, 20:43
Job schreef: ↑Gisteren, 10:47
Henk J schreef: ↑07 jan 2026, 19:59
Job schreef: ↑07 jan 2026, 19:30
Ongekend, zulke aantallen. De Valk en Kootwijkerbroek zijn geen grote dorpen, daarom zullen tweede en derde kerkgebouwen daar niet meevallen, maar hoe functioneert het gemeentezijn met zulke ledentallen? Ik neem aan dat er gemeenteleden zijn in zulke grote kerken die elkaar in tientallen jaren nog nooit gezien hebben.
Doordat de kerken staan in hechte gemeenschappen en kinderen voor een groot gedeelte naar dezelfde school gaan gaat dat nog wel. Verder zal het vast allemaal een stukje minder zijn dan in een gemeente met 500 man, maar er zijn ook mensen die dat wel prettig vinden.
Ja. En alsnog zal zo'n grote gemeente zich op een natuurlijke wijze wel in subgroepen verdelen: mensen die bij elkaar in de straat wonen, bij elkaar in de bank zitten etc. Hopelijk valt er dan niemand buiten de boot al lijkt het me makkelijk om buiten beeld te raken.
Het is een zinloze wens maar ik wilde wel dat de apostelen eens in onze hedendaagse kerken konden kijken en wij vice versa in die van hen destijds. Hoe was het? Wat hebben wij ervan gemaakt? Hoe zouden de apostelen kijken naar onze wijze van kerkzijn?
Bijzonder dat de gemeente De Valk-Wekerom zingt bij een elektronisch orgel. Dat lijkt mij best lastig, aangezien een pijporgel vaak meer draagkracht heeft. Ook wel een beetje armoedig voor zo'n grote gemeente. Zijn er plannen voor een pijporgel?
Wat ik heb gehoord van 1 van de organisten, wel.
Het huidige kerkgebouw is ook niet heel geschikt voor een daadkrachtig pijporgel, het is relatief laag, wellicht kan een goede orgelbouwer er wel wat van maken maar het lijkt mij niet mee te vallen.
Overigens zou een cursus begeleiding/zingen daar wel helpen, het duurt om en nabij de 5-7 seconden voordat de gemeente inzet nadat de organist heeft ingezet. Het tempo is erg traag, maar dat is tot daar aan toe, de inzet en tussen de regels is echt zeer langzaam en ongelijk. Zoiets hebben ze ook in Kootwijkerbroek gedaan wat een tijdje heel goed gewerkt heeft maar helaas ook alweer is afgezakt.