Louis2 schreef:Ik zie dit hele gebeuren persoonlijk als keiharde machtspolitiek.
Oh? Geweldhebbers willen graag veel volgelingen voor zichzelf. Herders willen graag het goede voor hun schapen. En de vriend van de bruidegom cijfert zichzelf weg. "Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest zal het geschieden, zegt de HEERE der heirscharen."
Salomo schrijft: "De voorbijgaande die zich vertoornt in een twist die hem niet aangaat, is gelijk die een hond bij de oren grijpt. Gelijk een die zich veinst te razen, die vuursprankels, pijlen en dodelijke dingen werpt, alzo is een man die zijn naaste bedriegt, en zegt: Jok ik er niet mede? Als er geen hout is, gaat het vuur uit; en als er geen oorblazer is, wordt het gekijf gestild."
Wat is genade? Dat is iets van de rechter voor veroordeelden. Waarom wordt genade en werk door elkaar gehaald? Paulus waarschuwt ertegen, zie zijn brief aan de Galaten (uitzinnige Galaten, schrijft hij). Of in zijn brief aan de Romeinen, waarin Paulus de redenering van goddelozen invoert, nl. "Wat dan?" "Dit is toch oneerlijk?" Paulus schrijft: "Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden naar de verkiezing der genade. En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer. En indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer. Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden."
"Alle roem is uitgesloten, onverdiende zaligheen, heb ik van mijn God genoten, ‘k roem in vrije gunst alleen."
Bij 1 Kor. 11: 19 schrijven de Statenvertalers in de kant: "Ketterij is een twist, ontstaande over de leer, wanneer enigen hardnekkig enige dwalingen drijven of aannemen, strijdende tegen de grondstukken der zaligmakende leer. Zodat ketterij erger en schadelijker is dan scheuring. En hiermede geeft de apostel reden waarom hij gelooft dat er onder hen scheuringen zijn, omdat er ook nog erger kwaad onder hen gevonden werd, namelijk ketterij, die hij daarna beschrijft en wederlegt, 1 Korinthe 15.
Wanneer de gemeente in vrede is, zonder scheuring of ketterij, zo worden allen die de religie belijden, voor oprecht gehouden; maar als daar scheuring en ketterij ontstaat, zo wordt het openbaar en bekend, wie bij de enigheid der kerk en bij de gezondheid der leer standvastig blijven of niet; gelijk het kaf van het koren door den wan gescheiden wordt, Matth. 3:12."