Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Waarschijnlijk is er per ongeluk een spatie in gekomen. Dat gebeurt nogal eens, zeker als je op je smartphone typt. Als dat klopt, ben ik het met die zin zelf overigens ook zeer eens. Ik zou er graag nog eens met @Marion over praten, maar jammer genoeg gaat dat niet per PB.

En verder heb ik in dat draadje vorige week maandag al een suggestie gedaan, waar helaas nog door niemand op is gereageerd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Geytenbeekje »

Vanavond een preek gelezen
Jezus Christus, de Opstanding en het Leven
Ds. J. IJsselstein – Johannes 11:23-27
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5655
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Dodo »

Wij hadden een ongewone zondag gisteren. Onze middelste zoon kerkt in een pioniersgemeente in Den Haag, en hij heeft getuigenis gegeven van de verandering in zijn leven. Hij is echt door God stilgezet en in zijn kraag gepakt. Daarna ging het ook nog niet vanzelf, maar door goede vrienden en doordat hij in deze gemeente terechtkwam, is hij tot geloof gekomen.
Het was erg aangrijpend, hij vertelde ook allerlei dingen uit zijn eertijds die ik helemaal niet wist en die best erg waren. Maar ook dat hij echt veranderd is en niet meer zonder God kan.
De twee andere zoons, die niet meer naar de kerk gaan, waren er ook. Daar was ik heel bij mee. We hebben ook nog een heleboel gesprekken met ze gehad naderhand. Het was een intense zondag, maar heel waardevol.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Terri »

Dodo schreef:Wij hadden een ongewone zondag gisteren. Onze middelste zoon kerkt in een pioniersgemeente in Den Haag, en hij heeft getuigenis gegeven van de verandering in zijn leven. Hij is echt door God stilgezet en in zijn kraag gepakt. Daarna ging het ook nog niet vanzelf, maar door goede vrienden en doordat hij in deze gemeente terechtkwam, is hij tot geloof gekomen.
Het was erg aangrijpend, hij vertelde ook allerlei dingen uit zijn eertijds die ik helemaal niet wist en die best erg waren. Maar ook dat hij echt veranderd is en niet meer zonder God kan.
De twee andere zoons, die niet meer naar de kerk gaan, waren er ook. Daar was ik heel bij mee. We hebben ook nog een heleboel gesprekken met ze gehad naderhand. Het was een intense zondag, maar heel waardevol.
Wat een ( ga ik vanuit) verhoring van gebeden. God hoort en verhoort en grijpt in.
Dank je wel voor het delen @ Dodo. Het geeft me moed.
Vooral ook omdat er zo vaak aangedrongen wordt op 'keuzes maken voor Jezus' en daar wil ik niks vanaf doen, maar het ingrijpen van de Heere in levens, die met hun rug als het ware naar God staan,geeft me telkens weer zo'n troost, want wij kiezen niet zo maar voor Jezus....
Ik hoop dat er begrepen wordt wat ik bedoel.
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Carrie »

Dodo schreef:Wij hadden een ongewone zondag gisteren. Onze middelste zoon kerkt in een pioniersgemeente in Den Haag, en hij heeft getuigenis gegeven van de verandering in zijn leven. Hij is echt door God stilgezet en in zijn kraag gepakt. Daarna ging het ook nog niet vanzelf, maar door goede vrienden en doordat hij in deze gemeente terechtkwam, is hij tot geloof gekomen.
Het was erg aangrijpend, hij vertelde ook allerlei dingen uit zijn eertijds die ik helemaal niet wist en die best erg waren. Maar ook dat hij echt veranderd is en niet meer zonder God kan.
De twee andere zoons, die niet meer naar de kerk gaan, waren er ook. Daar was ik heel bij mee. We hebben ook nog een heleboel gesprekken met ze gehad naderhand. Het was een intense zondag, maar heel waardevol.

Wat ontzettend mooi!
reden voor dankbaarheid en hoop voor ouders waarvan hun kinderen ook afdwalen of afgedwaald zijn.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

Wat waardevol Dodo! Ik kan me voorstellen dat het je diep raakte!
Laten we nooit wanhopen aan wat God kan en wil doen in het leven van onze afgedwaalde kinderen. Hij is een God die het verlorene zoekt!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door helma »

CGK Renswoude, 10 maart 2019
Ds. G.R Procee.
Morgendienst:
Tekst: Johannes 19:17
(Gelezen: Genesis 22:1-14/ Joh 19:14-18)
17 En Hij, dragende Zijn kruis, ging uit naar de plaats, genaamd Hoofdschedelplaats, welke in het Hebreeuws genaamd wordt Golgotha.

De Heere Jezus draagt Zijn kruis
1. De vervulling
2. De vertroosting


Middagdienst:
Johannes 6: 35
(Gelezen: Johannes 6:35-59)
35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

Jezus is het Brood des Levens. Dit brood wordt
1.Geschonken
2. Gegeten
3. Genoten

Twee bijzonder rijke preken, het naluisteren waard! Van harte aanbevolen!
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:Wij hadden een ongewone zondag gisteren. Onze middelste zoon kerkt in een pioniersgemeente in Den Haag, en hij heeft getuigenis gegeven van de verandering in zijn leven. Hij is echt door God stilgezet en in zijn kraag gepakt. Daarna ging het ook nog niet vanzelf, maar door goede vrienden en doordat hij in deze gemeente terechtkwam, is hij tot geloof gekomen.
Het was erg aangrijpend, hij vertelde ook allerlei dingen uit zijn eertijds die ik helemaal niet wist en die best erg waren. Maar ook dat hij echt veranderd is en niet meer zonder God kan.
De twee andere zoons, die niet meer naar de kerk gaan, waren er ook. Daar was ik heel bij mee. We hebben ook nog een heleboel gesprekken met ze gehad naderhand. Het was een intense zondag, maar heel waardevol.
Wat mooi!
-
aggieoudje
Berichten: 907
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door aggieoudje »

Op deze 2e Lijdenszondag ging in de vroege morgendienst van 9.00 Ds. J.J. Mulder voor. In deze dienst werdt het Heilig Avondmaal bediend. De tekst voor de preek kwam uit Johannes 10: 11 t/m 18 Ik ben de goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen. Maar de huurling en wie geen herder is, die de schapen niet tot eigendom heeft, ziet de wolf komen en laat de schapen in de steek en vlucht; en de wolf grijpt ze en drijft de schapen uiteen. En de huurling vlucht, omdat hij een huurling is en zich niet om de schapen bekommert. Ik ben de goede Herder en  Ik ken de Mijnen en word door de Mijnen gekend, zoals de Vader Mij kent en Ik de Vader ken; en Ik geef Mijn leven voor de schapen. Ik heb nog andere schapen, die niet van deze schaapskooi zijn; ook die moet Ik binnenbrengen, en zij zullen Mijn stem horen en het zal worden één kudde en één Herder. Daarom heeft de Vader Mij lief, omdat Ik Mijn leven geef om het opnieuw te nemen. Niemand neemt het Mij af, maar Ik geef het uit Mijzelf; Ik heb macht het te geven, en heb macht het opnieuw te nemen. Dit gebod heb Ik van Mijn Vader ontvangen.
Thema: De goede Herder en Zijn schapen
Schriftlezing: Johannes 10: 11 t/m 18
Zingen:
Ps 105: 5
Ps 80: 5 en 11
Ps 100: 2, 3 en 4
Ps 119: 88
Ps 31: 5
Ps 23: 1, 2 en 3 en Ps 22: 12 en 13 (aan de tafels)
Ps 79: 7
Aan de tafels las de dominee steeds enkele verzen uit Johannes 18 en 19

(In de late ochtenddienst die deze keer om 11.15 begon ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. Ook in deze dienst werdt het Heilig Avondmaal bediend. Hij preekte over Lukas 18: 31 t/m 34. Er waren in deze dienst 4 avondmaalstafels)

In de middagdienst(16.30) van dankzegging en nabetrachting ging opnieuw Ds. J.J. Mulder voor. Hij preekte over Johannes 10: 27 t/m 29 Mijn schapen horen Mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij. En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken. Mijn Vader, Die hen aan Mij gegeven heeft, is meer dan allen, en niemand kan hen uit de hand van Mijn Vader rukken.
Opnieuw was het thema: De goede Herder en Zijn schapen
Deze keer met 2 punten:
1. De naam die Christus Zijn gelovige geeft.
2. De zegeningen die Hij aan hen geeft.
Schriftlezing: Johannes 10: 22 t/m 31
Zingen:
Lofz. v. S.: 1
Ps 16: 3 en 4
Ps 48: 4 en 6
Ps 30: 1, 2 en 3
Ps 45: 7
Ps 16: 5 en 6

(In de avonddienst van 18.30 ging opnieuw Ds. J.A.W. Verhoeven voor. In deze dienst was er voortgezette bediening(dus nog 1 tafel voor hen die 's morgens verhinderd waren), dankzegging en nabetrachting Heilig Avondmaal. Hij preekte over Lukas 19: 8)
Laatst gewijzigd door aggieoudje op 11 mar 2019, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door merel »

Terri schreef:
Dodo schreef:Wij hadden een ongewone zondag gisteren. Onze middelste zoon kerkt in een pioniersgemeente in Den Haag, en hij heeft getuigenis gegeven van de verandering in zijn leven. Hij is echt door God stilgezet en in zijn kraag gepakt. Daarna ging het ook nog niet vanzelf, maar door goede vrienden en doordat hij in deze gemeente terechtkwam, is hij tot geloof gekomen.
Het was erg aangrijpend, hij vertelde ook allerlei dingen uit zijn eertijds die ik helemaal niet wist en die best erg waren. Maar ook dat hij echt veranderd is en niet meer zonder God kan.
De twee andere zoons, die niet meer naar de kerk gaan, waren er ook. Daar was ik heel bij mee. We hebben ook nog een heleboel gesprekken met ze gehad naderhand. Het was een intense zondag, maar heel waardevol.
Wat een ( ga ik vanuit) verhoring van gebeden. God hoort en verhoort en grijpt in.
Dank je wel voor het delen @ Dodo. Het geeft me moed.
Vooral ook omdat er zo vaak aangedrongen wordt op 'keuzes maken voor Jezus' en daar wil ik niks vanaf doen, maar het ingrijpen van de Heere in levens, die met hun rug als het ware naar God staan,geeft me telkens weer zo'n troost, want wij kiezen niet zo maar voor Jezus....
Ik hoop dat er begrepen wordt wat ik bedoel.
Wat mooi Dodo!

@ terri sterkte!
Mijn opa zei dan altijd " wat Zijn hand begonnen is, laat Hij niet los"
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Gisterenmorgen preekte ds. Verschuure in Capelle aan den IJssel-Middelwatering over De rode vaars. Het was een opvallende preek, daarom neem ik de moeite om er verslag van te doen.

Hij liet ook enkele psalmen zingen:
Ps 25, 2
Ps 119, 58
Numeri 19
Ps 51, 4,5
Ps 130, 4
Ps 43, 4

Het thema van de preek was: De as van de rode vaars en het reinigingswater
De preek was opgedeeld in vier punten, waarvan er twee deze zondag aan de orde kwamen:
-noodzaak
-openbaring
-verklaring
-toepassing.

De laatste twee punten waren aan de orde. Desondanks duurde de dienst geruime tijd, ook vanwege veel herhalingen. Ik vind dat zelf vervelend. Als je de tekst zou uittypen, zou je de preek gemakkelijk in tien of vijftien minuten kunnen houden zonder iets over te slaan. Maar goed, dat is een kwestie van stijl. De dienst is na te luisteren, dus iedereen kan er zijn eigen mening over vormen en het lijkt me ook wel een preek om in de preekluisterkring te behandelen.

Ds. behandelde de inhoud van de beelden in het hoofdstuk. In het offer van de koe behoorde ook ceder (duurzaam, sterk, symbool voor de eeuwige waarde van Christus offer), bederfwerend (reinigt niet alleen van de zonde, maar ook van de smet van de zonde). Hysop verwijst naar reiniging en scharlaken naar het leven uit het bloed van Christus.

Zijn bijbeluitleg voor wat betreft de geloofsbeleving was erg apart. Hij sprak over het zien van de vaars en van het offer, dat op zichzelf niet rein maakt. Hij maakte in deze preek wat betreft de uitleg van de ceremonie van het offer van de rode vaars en de besprenkeling met water dat door de as geheiligd werd, geen onderscheid tussen de (uitbeelding van de) verwerving en de toepassing van het heil, zoals die in Numeri 19 beide aan de orde komen. Vervolgens maakte hij in de toepassing, het laatste onderdeel van de preek, een tweetrapsraket van de toepassing van het heil in het persoonlijk leven van de gelovigen, alsof zij nog een afzonderlijke bewuste rechtvaardigmaking nodig zouden hebben. Dat gebeurde als volgt.

Hij nam steeds enkele verzen uit Numeri 19, en gebruikte een verhaallijn om de teksten aan elkaar te plakken. De verhaallijn waren onreine Israëlieten die eerst het offer zagen gebeuren en daarna met door de as geheiligd water werden gereinigd. Dat kon alleen door steeds een ander deel van de tekst te behandelen in een schijnbaar thematische volgorde. Daardoor leek het net alsof de betreffende Israëlieten na het zien van het offer nog drie of zeven dagen moesten wachten op de ‘volgende weldaad’, namelijk de besprenging met het water en de reiniging daardoor. Op deze manier beargumenteerde hij een soort nadere rechtvaardigmaking. Daarvoor moest de tekst wel erg buikspreken. De tekst spreekt immers over drie dagen na de onreinmakende gebeurtenis, niet over drie dagen na het offer. Het offer was een incidentele gebeurtenis, de reiniging was een voortdurende opdracht. Daarmee stond de hele preek ondanks de heldere uitleg van de beelden die in de ceremonie aan de orde komen, eigenlijk haaks op de strekking van het bijbelgedeelte.

Ik moet zeggen dat hij het zo overtuigend bracht, dat ik meen dat hij zelf nog gelooft dat dit er staat. Maar ik vond het heel bijzonder en ook wel wat schokkend. De uitleg stond ook op gespannen voet met de eerste toelichting dat de rode vaars zeldzaam was, en dat dus lang niet alle Israelieten het geheel van deze ceremonie zullen hebben meegemaakt. Net als trouwens ook het offer van Jezus voor een groot deel van de gelovigen alleen van horen zeggen is.

Wat mij verder opviel was de uitleg van de beelden in de dagen. Ds. betrekt de zeven dagen op de eeuwigheid en de drie dagen op Gods volheid. De daadwerkelijke rechtvaardigmaking is pas na dit leven, als ik het goed begreep. Zijn geestelijke uitleg maakt wel vers 20 van het hoofdstuk eenvoudiger, waar staat dat mensen die niet aan de reinigingsrite deelnemen, moeten worden uitgeroeid, nu hij dat vers dan ook op de eeuwige bestemming van de mens kon betrekken en zo'n vers pijn doet aan onze moderne oren.

Ik heb desondanks eerder de neiging om te menen dat de zeven dagen staan voor de oneindige waarde van de verzoening.

Wat ook opvallend was dat de dominee beperkt onderscheid maakt tussen het beeld en de betekende persoon. Hij spreekt dan over ‘kennis van deze enige Vaars’. Ik verzin het niet, maar ik vind het niet zo gepast om zo over Jezus te praten. Als het in strijd is met de forumregels om dit te citeren, dan moet het maar weg. Maar het is anders ook lastig om er over te schrijven.

Het lijkt mij al met al zeker een preek voor de preekluisterkring van volgende week.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

helma schreef:CGK Renswoude, 10 maart 2019
Ds. G.R Procee.
Morgendienst:
Tekst: Johannes 19:17
(Gelezen: Genesis 22:1-14/ Joh 19:14-18)
17 En Hij, dragende Zijn kruis, ging uit naar de plaats, genaamd Hoofdschedelplaats, welke in het Hebreeuws genaamd wordt Golgotha.

De Heere Jezus draagt Zijn kruis
1. De vervulling
2. De vertroosting


Middagdienst:
Johannes 6: 35
(Gelezen: Johannes 6:35-59)
35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

Jezus is het Brood des Levens. Dit brood wordt
1.Geschonken
2. Gegeten
3. Genoten

Twee bijzonder rijke preken, het naluisteren waard! Van harte aanbevolen!
+1
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:Wij hadden een ongewone zondag gisteren. Onze middelste zoon kerkt in een pioniersgemeente in Den Haag, en hij heeft getuigenis gegeven van de verandering in zijn leven. Hij is echt door God stilgezet en in zijn kraag gepakt. Daarna ging het ook nog niet vanzelf, maar door goede vrienden en doordat hij in deze gemeente terechtkwam, is hij tot geloof gekomen.
Het was erg aangrijpend, hij vertelde ook allerlei dingen uit zijn eertijds die ik helemaal niet wist en die best erg waren. Maar ook dat hij echt veranderd is en niet meer zonder God kan.
De twee andere zoons, die niet meer naar de kerk gaan, waren er ook. Daar was ik heel bij mee. We hebben ook nog een heleboel gesprekken met ze gehad naderhand. Het was een intense zondag, maar heel waardevol.
Wat ontzettend fijn
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef: Desondanks duurde de dienst geruime tijd, ook vanwege veel herhalingen. Ik vind dat zelf vervelend. Als je de tekst zou uittypen, zou je de preek gemakkelijk in tien of vijftien minuten kunnen houden zonder iets over te slaan. (...)

Zijn bijbeluitleg voor wat betreft de geloofsbeleving was erg apart. (...)

Hij (...) gebruikte een verhaallijn om de teksten aan elkaar te plakken. (...)

Daarmee stond de hele preek ondanks de heldere uitleg van de beelden die in de ceremonie aan de orde komen, eigenlijk haaks op de strekking van het bijbelgedeelte. (...)

Ik moet zeggen dat hij het zo overtuigend bracht, dat ik meen dat hij zelf nog gelooft dat dit er staat. Maar ik vond het heel bijzonder en ook wel wat schokkend. (...)

Het lijkt mij al met al zeker een preek voor de preekluisterkring van volgende week.
Als ds. Verschuure hier mee zou lezen, wat zou hij van je posting vinden? Ik heb nu de zinnen eruit gelicht waar ik wat vraagtekens bij heb. Wat vind jij ervan dat ene DDD een preek op deze manier bespreekt op een openbaar forum? Is het zinvol om dit in een preekluisterkring te bespreken, nadat jij het (in mijn eigen wat negatief) hebt gekleurd vanuit je eigen theologische kader en je eigen(aardige) visie op wat een goede preek en en een goede puntenverdeling is? Ik ben benieuwd!
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Gisterenmorgen preekte ds. Verschuure in Capelle aan den IJssel-Middelwatering over De rode vaars. Het was een opvallende preek, daarom neem ik de moeite om er verslag van te doen.

Hij liet ook enkele psalmen zingen:
Ps 25, 2
Ps 119, 58
Numeri 19
Ps 51, 4,5
Ps 130, 4
Ps 43, 4

Het thema van de preek was: De as van de rode vaars en het reinigingswater
De preek was opgedeeld in vier punten, waarvan er twee deze zondag aan de orde kwamen:
-noodzaak
-openbaring
-verklaring
-toepassing.

De laatste twee punten waren aan de orde. Desondanks duurde de dienst geruime tijd, ook vanwege veel herhalingen. Ik vind dat zelf vervelend. Als je de tekst zou uittypen, zou je de preek gemakkelijk in tien of vijftien minuten kunnen houden zonder iets over te slaan. Maar goed, dat is een kwestie van stijl. De dienst is na te luisteren, dus iedereen kan er zijn eigen mening over vormen en het lijkt me ook wel een preek om in de preekluisterkring te behandelen.

Ds. behandelde de inhoud van de beelden in het hoofdstuk. In het offer van de koe behoorde ook ceder (duurzaam, sterk, symbool voor de eeuwige waarde van Christus offer), bederfwerend (reinigt niet alleen van de zonde, maar ook van de smet van de zonde). Hysop verwijst naar reiniging en scharlaken naar het leven uit het bloed van Christus.

Zijn bijbeluitleg voor wat betreft de geloofsbeleving was erg apart. Hij sprak over het zien van de vaars en van het offer, dat op zichzelf niet rein maakt. Hij maakte in deze preek wat betreft de uitleg van de ceremonie van het offer van de rode vaars en de besprenkeling met water dat door de as geheiligd werd, geen onderscheid tussen de (uitbeelding van de) verwerving en de toepassing van het heil, zoals die in Numeri 19 beide aan de orde komen. Vervolgens maakte hij in de toepassing, het laatste onderdeel van de preek, een tweetrapsraket van de toepassing van het heil in het persoonlijk leven van de gelovigen, alsof zij nog een afzonderlijke bewuste rechtvaardigmaking nodig zouden hebben. Dat gebeurde als volgt.

Hij nam steeds enkele verzen uit Numeri 19, en gebruikte een verhaallijn om de teksten aan elkaar te plakken. De verhaallijn waren onreine Israëlieten die eerst het offer zagen gebeuren en daarna met door de as geheiligd water werden gereinigd. Dat kon alleen door steeds een ander deel van de tekst te behandelen in een schijnbaar thematische volgorde. Daardoor leek het net alsof de betreffende Israëlieten na het zien van het offer nog drie of zeven dagen moesten wachten op de ‘volgende weldaad’, namelijk de besprenging met het water en de reiniging daardoor. Op deze manier beargumenteerde hij een soort nadere rechtvaardigmaking. Daarvoor moest de tekst wel erg buikspreken. De tekst spreekt immers over drie dagen na de onreinmakende gebeurtenis, niet over drie dagen na het offer. Het offer was een incidentele gebeurtenis, de reiniging was een voortdurende opdracht. Daarmee stond de hele preek ondanks de heldere uitleg van de beelden die in de ceremonie aan de orde komen, eigenlijk haaks op de strekking van het bijbelgedeelte.

Ik moet zeggen dat hij het zo overtuigend bracht, dat ik meen dat hij zelf nog gelooft dat dit er staat. Maar ik vond het heel bijzonder en ook wel wat schokkend. De uitleg stond ook op gespannen voet met de eerste toelichting dat de rode vaars zeldzaam was, en dat dus lang niet alle Israelieten het geheel van deze ceremonie zullen hebben meegemaakt. Net als trouwens ook het offer van Jezus voor een groot deel van de gelovigen alleen van horen zeggen is.

Wat mij verder opviel was de uitleg van de beelden in de dagen. Ds. betrekt de zeven dagen op de eeuwigheid en de drie dagen op Gods volheid. De daadwerkelijke rechtvaardigmaking is pas na dit leven, als ik het goed begreep. Zijn geestelijke uitleg maakt wel vers 20 van het hoofdstuk eenvoudiger, waar staat dat mensen die niet aan de reinigingsrite deelnemen, moeten worden uitgeroeid, nu hij dat vers dan ook op de eeuwige bestemming van de mens kon betrekken en zo'n vers pijn doet aan onze moderne oren.

Ik heb desondanks eerder de neiging om te menen dat de zeven dagen staan voor de oneindige waarde van de verzoening.

Wat ook opvallend was dat de dominee beperkt onderscheid maakt tussen het beeld en de betekende persoon. Hij spreekt dan over ‘kennis van deze enige Vaars’. Ik verzin het niet, maar ik vind het niet zo gepast om zo over Jezus te praten. Als het in strijd is met de forumregels om dit te citeren, dan moet het maar weg. Maar het is anders ook lastig om er over te schrijven.

Het lijkt mij al met al zeker een preek voor de preekluisterkring van volgende week.
Misschien is het beter om eerst hier iets recht te zetten of wat uit te breiden voor en aleer ik iets over de preek van ds. de Leeuw te zeggen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gesloten