Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door John Galt »

Ik denk dat ook de situatie in de Bijbel niet is te vergelijken met die van nu. Een dozijn kerken die alle gebaseerd zijn op Schrift en belijdenis, maar in verschillende verbanden zitten. Dus dat de Bijbel daar geen regels voor geeft, is wel begrijpelijk. Er staat sowieso niet zo gek veel beschreven over de praktijk in de eerste gemeenten en wat er wel staat, lijkt van geen kanten op de situatie van nu: één dominee die alleen spreekt en 1000 mensen die alleen luisteren. Ik krijg meer het idee van een gealeschap: meerdere mensen die iets op het hart hebben, vertellen iets en de rest bespreekt en beoordeelt dat, daarin geleid door de oudsten.
Maar ik geloof dat we off-topic zijn gegaan.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Henk J schreef:
Erskinees schreef:Waar staat in de Schrift dat het bij het beluisteren van preken gaat om de kwaliteit? Volgens mij gaat het erom dat we de preken horen van de gemeente waar we lid van zijn.
Mee eens, shoppen omdat je de preken van de eigen gemeente niet zo goed vind, lijkt mij niet goed. Leg je neer bij de prediking die de Heere in jouw gemeente laat verkondigen.
Dus als je geestelijk ondervoed raakt of als er onbijbelse zaken gepreekt worden heb je je daar maar bij neer te leggen ? Want dat is immers Gods wil???
Deze visie is een voedingsbodem voor twist, tweedracht, onrust en muiterij. Vooral in 2021. We vinden overal wat van. Eens met Galt: je kunt genoeg bijvoeding krijgen. Blijf bij de gemeente, wees getrouw, bid voor je voorgangers, vrees God, houdt zijn geboden. God zal dat zegenen. Omdat het naar Zijn Woord is.
Welke visie?
Je moet niet de dwaalleraars aanpakken, maar degene die dwalingen ontdekken?
Ik men dat kritiek en opscherpen juist mag zo lang je het maar Bijbels onderbouwt.

Het is te gemakkelijk maar naar gemeenteleden te wijzen als ze niet genoeg geestelijke voeding krijgen.
Zeker hebben toehoorders een verantwoordelijkheid daarin, maar predikanten net zo goed.



Ik heb een half jaar geleden onze predikant, op elke zaken in zijn preken gewezen, hij gaf aan dat hij al 31 jaar predikant was en ze biddend zou overwegen, maar dat hij de kritiek zeker zou meenemen, ook omdat hij merkte dat het vanuit oprechte betrokkenheid was, en niet kritiek om kritiek te hebben.
Later bleek in zijn preken duidelijk dat hij de punten had meegenomen, predikanten zijn onze achtig en respect zeker waard, maar zij zijn niet onfeilbaar en dienen soms juist opgescherpt te worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Henk J
Berichten: 2644
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Henk J »

Johann Gottfried Walther schreef: Welke visie?
Je moet niet de dwaalleraars aanpakken, maar degene die dwalingen ontdekken?
Ik men dat kritiek en opscherpen juist mag zo lang je het maar Bijbels onderbouwt.

Het is te gemakkelijk maar naar gemeenteleden te wijzen als ze niet genoeg geestelijke voeding krijgen.
Zeker hebben toehoorders een verantwoordelijkheid daarin, maar predikanten net zo goed.



Ik heb een half jaar geleden onze predikant, op elke zaken in zijn preken gewezen, hij gaf aan dat hij al 31 jaar predikant was en ze biddend zou overwegen, maar dat hij de kritiek zeker zou meenemen, ook omdat hij merkte dat het vanuit oprechte betrokkenheid was, en niet kritiek om kritiek te hebben.
Later bleek in zijn preken duidelijk dat hij de punten had meegenomen, predikanten zijn onze achtig en respect zeker waard, maar zij zijn niet onfeilbaar en dienen soms juist opgescherpt te worden.
Maar dat is juist goed! Predikanten zijn niet onfeilbaar, dus bij kritiek niet wegrennen maar de dominee benaderen en de punten waar je mee zit voorleggen.
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

John Galt schreef:Vanmorgen een preek geluisterd van ds R.W. Mulder over het sterven van koning Josia. https://kerkdienstgemist.nl/stations/10 ... 2420001018
Had hem nog niet eerder gehoord, vond hem wel aansprekend. Deed me aan ds Pieters denken.
Net geluisterd. Erg mooi inderdaad, zou haast lid gaan worden in van HHK Montfoort. :huhu
-DIA-
Berichten: 32820
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

In onze stad worden, zoals ik ontdekte, tegenwoordig ook een soort jeugddiensten gehouden. Wat vinden we hiervan? Moet dit kunnen? Zou de jeugd hierdoor meer ontvankelijk zijn voor het Woord, of zou de muziek ook in een bepaalde praise-sfeer komen?
https://www.youtube.com/channel/UCPJ-38 ... 8lywzUUY9w
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ora et labora »

-DIA- schreef:In onze stad worden, zoals ik ontdekte, tegenwoordig ook een soort jeugddiensten gehouden. Wat vinden we hiervan? Moet dit kunnen? Zou de jeugd hierdoor meer ontvankelijk zijn voor het Woord, of zou de muziek ook in een bepaalde praise-sfeer komen?
https://www.youtube.com/channel/UCPJ-38 ... 8lywzUUY9w
Opmerkelijk. Een Bijbelkring, Jeugdvereniging of zondagschool zou toch wel voldoende moeten zijn?
Alhoewel echt een oordeel er over geven zo ben ik nou ook weer niet gelijk.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
-DIA-
Berichten: 32820
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ora et labora schreef:
-DIA- schreef:In onze stad worden, zoals ik ontdekte, tegenwoordig ook een soort jeugddiensten gehouden. Wat vinden we hiervan? Moet dit kunnen? Zou de jeugd hierdoor meer ontvankelijk zijn voor het Woord, of zou de muziek ook in een bepaalde praise-sfeer komen?
https://www.youtube.com/channel/UCPJ-38 ... 8lywzUUY9w
Opmerkelijk. Een Bijbelkring, Jeugdvereniging of zondagschool zou toch wel voldoende moeten zijn?
Alhoewel echt een oordeel er over geven zo ben ik nou ook weer niet gelijk.
Het is in ieder geval zover ik het zie, niet in een echt sobere calvinistische setting. Ze erkennen overigens zelf dat ze het een 'vreemde manier' vinden.
Laat ik het zachtjes zeggen: zou het niet afleiden van de Woord dat centraal met staan, en een vervreemding van de oude sobere calvinistische dienst?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 02 jun 2021, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:In onze stad worden, zoals ik ontdekte, tegenwoordig ook een soort jeugddiensten gehouden. Wat vinden we hiervan? Moet dit kunnen? Zou de jeugd hierdoor meer ontvankelijk zijn voor het Woord, of zou de muziek ook in een bepaalde praise-sfeer komen?
https://www.youtube.com/channel/UCPJ-38 ... 8lywzUUY9w
Dan vraag je het toch aan iemand waarom ze dit doen? Ik zou er verder geen aandacht aan schenken.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ora et labora »

-DIA- schreef:
Ora et labora schreef:
-DIA- schreef:In onze stad worden, zoals ik ontdekte, tegenwoordig ook een soort jeugddiensten gehouden. Wat vinden we hiervan? Moet dit kunnen? Zou de jeugd hierdoor meer ontvankelijk zijn voor het Woord, of zou de muziek ook in een bepaalde praise-sfeer komen?
https://www.youtube.com/channel/UCPJ-38 ... 8lywzUUY9w
Opmerkelijk. Een Bijbelkring, Jeugdvereniging of zondagschool zou toch wel voldoende moeten zijn?
Alhoewel echt een oordeel er over geven zo ben ik nou ook weer niet gelijk.
Het is in ieder geval zover ik het zie, niet in een echt sobere calvinistische setting. Ze erkennen overigens zelf dat ze het een 'vreemde manier' vinden.
Het is ook een nieuwe hippe trend. Niet echt iets voor in de traditionele Kerken.
Alle nieuwe verandering in Kerken is niet altijd tot verbetering.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
-DIA-
Berichten: 32820
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

En zo wordt je steeds verder een vreemdeling in eigen stad. Ik begrijp niet (en ergens ook wel) dat een vanouds Gereformeerde Bondsgemeente zo veranderd. Dan is er in feite weinig herkenning meer. Maar kan dat aan mij liggen?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2894
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef:En zo wordt je steeds verder een vreemdeling in eigen stad. Ik begrijp niet (en ergens ook wel) dat een vanouds Gereformeerde Bondsgemeente zo veranderd. Dan is er in feite weinig herkenning meer. Maar kan dat aan mij liggen?
Vraag het aan Hendrikus zou ik zeggen
-DIA-
Berichten: 32820
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:
-DIA- schreef:En zo wordt je steeds verder een vreemdeling in eigen stad. Ik begrijp niet (en ergens ook wel) dat een vanouds Gereformeerde Bondsgemeente zo veranderd. Dan is er in feite weinig herkenning meer. Maar kan dat aan mij liggen?
Vraag het aan Hendrikus zou ik zeggen
Waarom? Als er geen ruimte is bij mensen, dan moet je er ook niet over beginnen. Nu betrekt u er (bewust?) wel een persoon bij. Mijn vraag was in het algemeen, wat denkt het forum, en niet op de persoon, wat we wat hiervan in het algemeen als reformatorisch forum van vinden. Is dat in de (sobere) lijn van Calvijn? Ik heb soms het gevoel dat er steeds meer in onze gezindte kan (als die nog bestaat) wat nog niet zo lang gelden ondenkbaar was. Koppel het dan a.u.b. los van personen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:In onze stad worden, zoals ik ontdekte, tegenwoordig ook een soort jeugddiensten gehouden. Wat vinden we hiervan? Moet dit kunnen? Zou de jeugd hierdoor meer ontvankelijk zijn voor het Woord, of zou de muziek ook in een bepaalde praise-sfeer komen?
https://www.youtube.com/channel/UCPJ-38 ... 8lywzUUY9w
Beetje flauw om te doen alsof het om een dienst gaat want dat is duidelijk niet het geval. De diensten tijdens de Pinksterdagen staat op 23 en 24 mei. Dit filmpje is van zaterdag 22 mei. Het is duidelijk dat ze zoeken op een aansprekende manier de jeugd online te bereiken. Dat lijkt ze redelijk te lukken. Het is inmiddels meer dan 1000 keer bekeken. In veel gemeenten gebeurt er helemaal niets en als er wel wat is voor de jeugd valt het niet mee om ze daarvoor te mobiliseren. De jongeren zijn zo zachtjes aan wel klaar met online lessen e.d.
-DIA-
Berichten: 32820
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:In onze stad worden, zoals ik ontdekte, tegenwoordig ook een soort jeugddiensten gehouden. Wat vinden we hiervan? Moet dit kunnen? Zou de jeugd hierdoor meer ontvankelijk zijn voor het Woord, of zou de muziek ook in een bepaalde praise-sfeer komen?
https://www.youtube.com/channel/UCPJ-38 ... 8lywzUUY9w
Beetje flauw om te doen alsof het om een dienst gaat want dat is duidelijk niet het geval. De diensten tijdens de Pinksterdagen staat op 23 en 24 mei. Dit filmpje is van zaterdag 22 mei. Het is duidelijk dat ze zoeken op een aansprekende manier de jeugd online te bereiken. Dat lijkt ze redelijk te lukken. Het is inmiddels meer dan 1000 keer bekeken. In veel gemeenten gebeurt er helemaal niets en als er wel wat is voor de jeugd valt het niet mee om ze daarvoor te mobiliseren. De jongeren zijn zo zachtjes aan wel klaar met online lessen e.d.
Ik bedoel vanzelf, hopelijk is dat anderen meer duidelijk, de gehele entourage. En inderdaad, het is opvallend populair. Een dominee uit de rechterflank zou dat niet halen, en zou heel wat gescheld en dislikes ontvangen. Is dat dan niet zo?
Laatst gewijzigd door -DIA- op 03 jun 2021, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Ditbenik schreef:
-DIA- schreef:In onze stad worden, zoals ik ontdekte, tegenwoordig ook een soort jeugddiensten gehouden. Wat vinden we hiervan? Moet dit kunnen? Zou de jeugd hierdoor meer ontvankelijk zijn voor het Woord, of zou de muziek ook in een bepaalde praise-sfeer komen?
https://www.youtube.com/channel/UCPJ-38 ... 8lywzUUY9w
Beetje flauw om te doen alsof het om een dienst gaat want dat is duidelijk niet het geval. De diensten tijdens de Pinksterdagen staat op 23 en 24 mei. Dit filmpje is van zaterdag 22 mei. Het is duidelijk dat ze zoeken op een aansprekende manier de jeugd online te bereiken. Dat lijkt ze redelijk te lukken. Het is inmiddels meer dan 1000 keer bekeken. In veel gemeenten gebeurt er helemaal niets en als er wel wat is voor de jeugd valt het niet mee om ze daarvoor te mobiliseren. De jongeren zijn zo zachtjes aan wel klaar met online lessen e.d.
Ik bedoel vanzelf, hopelijk is dat anderen meer duidelijk, de gehele entourage.
Ik begrijp best wat je bedoelt, maar ik maak duidelijk dat je niet moet doen alsof het om een dienst gaat, want dat is niet het geval. Ook als het gaat om zaken waar je het niet mee eens bent, hoor je eerlijk te zijn. Je kunt niet roepen dat je staat voor de waarheid als je anderen niet eerlijk behandelt.
Plaats reactie