De kleine lettertjes van het Evangelie

Johannes 3:16

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Johannes 3:16 »

Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Laten we het hebben over de artikelen zelf.

Zijn er voorstanders van de boodschap van dr. Van den Brink die deze artikelen hebben gelezen en hier iets over kunnen delen?
Ik heb ds Van den Brink tientallen keren horen preken en met de boodschap die hij vanaf de kansel verkondigt stem ik van harte in. De hele discussie die hier speelt is een 'ver van mijn bed-show' waarin ik mij niet heb verdiept en ik heb ook geen plannen in die richting maar gelet op sommige felle reacties hier en op de vele artikelen die er over verschijnen vermoed ik zomaar dat hij een gevoelig punt heeft aangeraakt. Ik zou zeggen laat degenen die zich aangesproken voelen eens in de spiegel kijken of er misschien toch iets uit te leren valt. Als dat niet zo is kun je weer verder met de orde van de dag. Ik kan me haast niet voorstellen dat je als voorganger kunt denken dat je preken perfect zijn dus als iemand daar kritiek op heeft is het de moeite waard om dat er even naast te leggen.
Het is inderdaad opvallend dat de 'tegenstanders' zich zo druk maken over een probleem dat volgens hen niet speelt. Waarom zou je daar zoveel aandacht aan besteden? Je hebt je dan toch niet te verdedigen?

Ook opvallend is dat er op het forum (bijna) niet inhoudelijk op de lezing en op de bijbehorende serie lezingen over de Dordtse Leerregels wordt ingegaan.
Het wordt aan de kerkelijke leiding overgelaten om er over te schrijven in bladen uit de eigen kring. Degenen op het forum die het hier (vanzelfsprekend) mee eens zijn, komen ook niet met meer dan dat ze het met instemming hebben kunnen lezen.

En daar blijft het bij.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Er is op 225 bladzijden op RF aandacht voor deze materie geweest. Ik vind het prima om het daar bij te laten. Kerkelijke bladen zijn nu eenmaal vaak wat trager met de reacties. Maar inhoudelijk prima!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG

Bericht door MGG »

Johannes 3:16 schreef:
Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Laten we het hebben over de artikelen zelf.

Zijn er voorstanders van de boodschap van dr. Van den Brink die deze artikelen hebben gelezen en hier iets over kunnen delen?
Ik heb ds Van den Brink tientallen keren horen preken en met de boodschap die hij vanaf de kansel verkondigt stem ik van harte in. De hele discussie die hier speelt is een 'ver van mijn bed-show' waarin ik mij niet heb verdiept en ik heb ook geen plannen in die richting maar gelet op sommige felle reacties hier en op de vele artikelen die er over verschijnen vermoed ik zomaar dat hij een gevoelig punt heeft aangeraakt. Ik zou zeggen laat degenen die zich aangesproken voelen eens in de spiegel kijken of er misschien toch iets uit te leren valt. Als dat niet zo is kun je weer verder met de orde van de dag. Ik kan me haast niet voorstellen dat je als voorganger kunt denken dat je preken perfect zijn dus als iemand daar kritiek op heeft is het de moeite waard om dat er even naast te leggen.
Het is inderdaad opvallend dat de 'tegenstanders' zich zo druk maken over een probleem dat volgens hen niet speelt. Waarom zou je daar zoveel aandacht aan besteden? Je hebt je dan toch niet te verdedigen?

Ook opvallend is dat er op het forum (bijna) niet inhoudelijk op de lezing en op de bijbehorende serie lezingen over de Dordtse Leerregels wordt ingegaan.
Het wordt aan de kerkelijke leiding overgelaten om er over te schrijven in bladen uit de eigen kring. Degenen op het forum die het hier (vanzelfsprekend) mee eens zijn, komen ook niet met meer dan dat ze het met instemming hebben kunnen lezen.

En daar blijft het bij.
Omdat er in hun ogen een karikatuur neergezet wordt en dr. Vd Brink een onjuiste stelling inneemt. Ook het soms felle taalgebruik lokt reacties uit. Daarbij adviseert dr. Vd Brink (jonge) mensen om weg te gaan bij hun kerk. Een goede herder waakt over zijn kudde en laat zijn schapen niet op advies van een 3e zomaar ronddwalen zodat ze zelf hun route naar de schaapskooi kunnen vinden.

Overigens zie ik hij de voorstanders van dr vd Brink net zo goed dat ze hem napraten ipv zelf inhoudelijk een discussie aangaan. In mijn ogen is dat ook niet zo erg, omdat theologen nu eenmaal meer feitelijke kennis hebben dan het grootste deel van de mensen op dit forum. Het is typisch Nederland 2022 dat je overal en altijd zelf de discussie aan moet gaan.
Laatst gewijzigd door MGG op 19 nov 2022, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Niemand is verplicht een topic te lezen of er te reageren, Pierre. ;)
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:Niemand is verplicht een topic te lezen of er te reageren, Pierre. ;)
Klopt helemaal, het was ook geen oproep om deze te sluiten hoor al begrijp ik dat je mijn posting zo wel kunt lezen. Het was een antwoord op een posting dat er bepaalde reacties gemist werden. Al blijft het topic tot sint juttemis open, mij prima.
Thea

Bericht door Thea »

Het heeft ook veel met de persoon van ds van de Brink te maken, dat het reactie oproept. Hij ziet zichzelf als iemand die de waarheid in pacht heeft en anderen niet. Ook ventileert hij dat al jaren en stopt er niet mee. Voor mij is het 'drammen'. En daar bouw ik een allergie voor op.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Thea schreef:Het heeft ook veel met de persoon van ds van de Brink te maken, dat het reactie oproept. Hij ziet zichzelf als iemand die de waarheid in pacht heeft en anderen niet. Ook ventileert hij dat al jaren en stopt er niet mee. Voor mij is het 'drammen'. En daar bouw ik een allergie voor op.
Soms is confrontatie met een allergeen de beste manier om over een allergie heen te komen. Soms verdwijnt de allergie en kun je genieten van waar je eerst allergisch voor was. :super
Fides Quaerens Intellectum
CvdW

Bericht door CvdW »

Thea schreef:Het heeft ook veel met de persoon van ds van de Brink te maken, dat het reactie oproept. Hij ziet zichzelf als iemand die de waarheid in pacht heeft en anderen niet. Ook ventileert hij dat al jaren en stopt er niet mee. Voor mij is het 'drammen'. En daar bouw ik een allergie voor op.
Is dit alleen bij dr. G. van de Brink of speelt dit ook bij de GG in het geheel?
Louis2

Bericht door Louis2 »

CvdW schreef:
Is dit alleen bij dr. G. van de Brink of speelt dit ook bij de GG in het geheel?
Door wat er twintig jaar geleden in Barneveld gebeurd is . Het zou goed zijn als dat eens uitgepraat kan worden.
Zelf de Rooms kerk kan verzoenen met Huub Oosterhuis.

Verder is het probleem dat er wel een kloofje zit tussen platforms als geloofstoerusting en het establishment van de GG.
Ik heb mij niet aan de indruk kunnen onttrekken dat geloofstoerusting zich specifiek richt op de achterban van de Gereformeerde Gemeenten, dat kom dr. van den Brink goed uit. Dit is het resultaat.
Ik zie dit hele gebeuren persoonlijk als keiharde machtspolitiek tussen bepaalde mensen achter geloofstoerusting en bepaalde mensen binnen de Gereformeerde Gemeenten, in navolging van bv. Haertcry.
refo

Bericht door refo »

Hij lijkt wel een beetje op Luther, ja. Die had ook de waarheid in pacht.
pierre27

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
Hij lijkt wel een beetje op Luther, ja. Die had ook de waarheid in pacht.
Haha, jij ziet ze helemaal vliegen...
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Louis2 schreef:
CvdW schreef:
Door wat er twintig jaar geleden in Barneveld gebeurd is . Het zou goed zijn als dat eens uitgepraat kan worden.

Verder is het probleem dat er wel een kloofje zit tussen platforms als geloofstoerusting en het establishment van de GG.
Ik heb mij niet aan de indruk kunnen onttrekken dat geloofstoerusting zich specifiek richt op de achterban van de Gereformeerde Gemeenten, dat kom dr. van den Brink goed uit. Dit is het resultaat.
Ik zie dit hele gebeuren persoonlijk als keiharde machtspolitiek tussen bepaalde mensen achter geloofstoerusting en bepaalde mensen binnen de Gereformeerde Gemeenten, in navolging van bv. Haertcry.
Dat zie je niet goed Louis2. Geloofstoerusting richt zich zeker niet specifiek op de Ger Gem. Sterker nog, de initiatiefnemer van geloofstoerusting studeerde ooit aan het seminarie van de HHK. Tegenwoordig aan de PThU en werkt als jongerenwerker bij HJW.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Louis2 schreef:
CvdW schreef:

Hiermee doe je geen recht aan de initiatiefnemers, namelijk een online plek creëren voor geloofszaken. Ze willen interkerkelijk zijn en dat lukt ze denk ik behoorlijk. Oude boekjes hertalen naar nu, elke dag een preek online. Zoveel tijd en bevlogenheid aan de dag leggen om boeken, preken, online content, jongerenavonden te organiseren zodat jongeren heerlijkheid in Christus gaan zien, ik heb daar veel waardering voor.
Fides Quaerens Intellectum
Susan

Bericht door Susan »

Jij deelt hier hoe hij zichzelf ziet. Hij ziet zichzelf als iemand die de waarheid in pacht heeft. Ik neem aan dat je dit uit betrouwbare bron vernomen hebt? Bestaat er een medicijn tegen jouw allergie? Ik vind zo dit triest Thea. Wanneer is iets smaad en wanneer is het alleen je mening ventileren?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Susan schreef:
Jij deelt hier hoe hij zichzelf ziet. Hij ziet zichzelf als iemand die de waarheid in pacht heeft. Ik neem aan dat je dit uit betrouwbare bron vernomen hebt? Bestaat er een medicijn tegen jouw allergie? Ik vind zo dit triest Thea. Wanneer is iets smaad en wanneer is het alleen je mening ventileren?
Ik ervaar het precies hetzelfde.

Ootmoed en nederigheid is een belangrijke vrucht van Godsvreze. Laten we dat toch nooit vergeten!

Overigens hoor ik binnen de HHK ook in bedekte termen commentaar op de visie die dr. Van den Brink verkondigt. Luister de morgendienst van 6 november in Staphorst maar.
Gesloten