Ik weet niet of internationale rechtsorde eerder had moeten ingrijpen in Venezuela. Het zijn afwegingen over soevereiniteit van landen. Ik denk dat Hegseth ook niet gearresteerd wordt, ook als het bevel "kill them all" over de beschietingen van boten daadwerkelijk is uitgesproken.Wim Anker schreef: ↑05 jan 2026, 10:56Eens. Wat dat aangaat had de internationale rechtsorde al veel eerder moeten ingrijpen. Dan is het fijn als het Trump het wel doet.parsifal schreef: ↑05 jan 2026, 09:57Het hele idee van oorlogsrecht is dat ook in het bestrijden van kwaad regels gelden. Ook het idee achter een lange traditie van Christelijk denken over geweld.Wim Anker schreef: ↑05 jan 2026, 08:38
Echt? Als internationale rechtsregels een tiran beschermen is het tijd om de regels te herzien. Dan is het geen recht, maar een bescherming tegen terreur. Rechtsregels gelden alleen voor degenen die zich er zelf aan houden. Dat is in elke rechtstaat zo. De regel dat ik vrij ben om de doen en laten wat ik wil geld slechts zolang ik de wet niet overtreedt. Want dan volgt er gewoon gevangenisstraf.
Volgens mij was Maduro gewoon een gezochte crimineel. Terecht dat de FBI 'em gewoon oppakt dus. Niemand staat boven de wet. De rest is allemaal bullshit om een dictator te beschermen en Venezuela aan z'n lot over te laten.parsifal schreef:Verder: afstand Caracas Miami is vergelijkbaar met Amsterdam St-Petersburg. De drugsproblemen in VS gaan voornamelijk om drugs waar Venezuela niets mee te maken heeft.
Biden is toch vertrokken uit Afganistan?parsifal schreef:Trump was voor velen hier een held toen hij Afghanistan aan lot overliet, waar VS met steun van Afghaanse regering zat. Nu is het blijkbaar anders.
Verder is Maduro (in ieder geval zijn vrouw) een verdachte en niet perse een crimineel (al is er verder weinig twijfel over veel van wat hij misdaan heeft, of daar ook de zaken bij horen waarvoor hij in VS gezocht wordt weet ik niet). En ja als Nederlanders in Nederland staan wij niet boven de Amerikaanse wet, maar wel er buiten. Als er internationaal recht op het spel staat, moet er ook volgens internationale rechtsregels worden gehandeld.
En nee, verder maak ik me niet al te druk over wat er met Maduro gebeurt, wel iets meer over de status van internationaal recht.
Inderdaad vertrok onder Biden de VS uit Afganistan. Als President van de VS vond hij nog wel dat afspraken die door presidenten van de VS zijn gemaakt in principe gehouden moeten worden. (En niet dat de 47e president van de VS een handelsverdrag met Mexico dat de 45e president heeft ondertekend gewoon kan negeren). Er is veel over te zeggen (ook over de ingreep in Venezuela nu), maar de ingreep in Venezuela op grond van mensenrechten verdedigen en de terugtrekking uit Afganistan toejuichen lijkt inconsistent.