Ik begrijp je maar toch denk ik dat jij niet de kern van de discussie hier mee hebt samengevat. God heeft bedoeld dat wij naar Christus vluchten. Maar wie doen dat? Wie hebben Hem nodig als de Gekruisigde?Hendrien schreef:Ik kan dit topic niet meer lezen. Het gaat me aan het hart.
Stel dat onze goedertieren God wel echt bedoeld heeft dat we tot Hem mogen vluchten, zonder alle obstakels die mensen gemaakt hebben, ja Hij gaf zelfs Zijn Zoon!
Hoe verschrikkelijk goddeloos moet dit topic dan wel zijn…
Ik herlees het boek van Dr. D.Martyn Lloyd-Jones over de Bergrede. De (mee)lezers van dit topic die dit boek hebben wil ik vragen om Hoofdstuk 22 van deel 1 te lezen. De titel is: De uitnemende zondigheid van de zonde en gaat over Mattheus 5:27-30. Het gaat daar over de zondeleer. Volgens deze auteur die echt geen hypercalvinist is gaan velen veel te oppervlakkig aan deze leer voorbij.
Hij zegt o.a. Waarom stierf Hij aan het kruis? Waarom keerde Hij Zijn aangezicht vastbesloten naar Jeruzalem, waarom wilde Hij niet dat Zijn navolgers Hem verdedigden? Waarom zei Hij dat, als Hij dat verlangde, Hij twaalf legioenen engelen kon roepen om Hem te beschermen, maar als Hij dat deed, Hij niet al de gerechtigheid kon vervullen? Wat is de betekenis van de dood aan het kruis? Nu, ik houd staande dat als we de zondeleer niet begrijpen, we nooit werkelijk het antwoord op deze vragen zullen kennen.
…….
Maar datzelfde geldt ook voor de Nieuwtestamentische leer van de wedergeboorte. Denk eens aan al het onderwijs over het opnieuw geboren worden, en over de nieuwe schepping, dat in al de Evangeliën en de Brieven kan worden teruggevonden. Dat is zonder betekenis als u de Nieuwtestamentische zondeleer niet begrijpt. Maar als u haar wel begrijpt,
dan zult u ook heel duidelijk zien dat, tenzij een mens wedergeboren wordt en een nieuwe aard en een nieuw hart ontvangt. hij onmogelijk gered kan worden.
Tot zover Dr. D.Martyn Lloyd-Jones. Die Bijbelse zondeleer is noodzakelijk en mag absoluut niet geschaard worden onder obstakels of kleine lettertjes.
Ik heb geen behoefte om mij inhoudelijk veel met dit topic te bemoeien. Zeker niet om predikanten van welke kant ook te kritiseren.