Gereformeerde Gemeenten

Johann Gottfried Walther

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Gerardus2 schreef: Vandaag, 10:54 Kijk maar eens op de GG site naar de vele opgeheven gemeenten. Ik word daar verdrietig van en ben beslist niet trots op de megakerken van de afgelopen jaren.
Zeker niet, en er zijn nog wel meer Gereformeerde gemeenten die krimpen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 12:58
Gerardus2 schreef: Vandaag, 10:54 Kijk maar eens op de GG site naar de vele opgeheven gemeenten. Ik word daar verdrietig van en ben beslist niet trots op de megakerken van de afgelopen jaren.
Wat te denken van de Boezemsingelkerk? Eens de grootste GG van Nederland.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
JanRap

Bericht door JanRap »

-DIA- schreef: Vandaag, 12:47
Maanenschijn schreef: Vandaag, 12:04
MGG schreef:
Maanenschijn schreef: Vandaag, 09:36
Abbenbroek heeft nog een HHG. Het zou mooi geweest zijn als de GG-ers zich bij deze kleine gemeente hadden gevoegd om ook die levensvatbaar te houden.

Ja, ik weet…dat kost enige moeite en over drempeltjes stappen.
Hoeveel helpt het als je een vergrijst ledenbestand erbij krijgt?
O, oudere mensen kunnen veel waarde toevoegen. In wijsheid, in financiële zin, als ambassadeur voor hun kerk in de omgeving, etc.
Waarden worden ook niet altijd gewaardeerd. Oude mensen kunnen dan ook als erg lastig ervaren worden, vooral voor jongeren als er zaken zijn waarin ze dan 'betweters' lijken te zijn. Zo lijkt het dan wel eens in de praktijk.
@ DIA, Ik herken uw opmerking. Wat ik om me heen hoor is dat men bang is dat ouderen ontwikkelingen of vernieuwingen in de gemeente tegenhouden. Maar als ik eerlijk ben dan moet ik bekennen dat ik op jongere leeftijd ook dacht de wijsheid in pacht te hebben. Misschien heeft u ook wel een eertijds en maakt dat niet wat milder voor de jeugd? Geachte moderatoren: ben onschuldig want is volgens mij ontopic omdat ik GG was. In Ned. dan wel te verstaan maar ik ga er van uit dat u dit in het kader van de kleine oecumene en naar de aarde der liefde door de vingers ziet?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Herman schreef:Maar de demografische ontwikkeling is zodanig, dat in het geheel geen kerkverband van behoudende gereformeerde signatuur overgebleven is op het eiland. In tegenstelling tot de iets ten oosten daarvan gelegen Hoeksche Waard waar elke dorp wel één of twee grotere gemeenten kent van Hervormd tot GerGem.
Abbenbroek heeft nog een HHG. Het zou mooi geweest zijn als de GG-ers zich bij deze kleine gemeente hadden gevoegd om ook die levensvatbaar te houden.

Je weet het. Sommige mensen hebben een zodanig GG-dna dat dit niet te overwegen is.
MGG

Bericht door MGG »

Herman schreef: Vandaag, 13:20
Herman schreef:Maar de demografische ontwikkeling is zodanig, dat in het geheel geen kerkverband van behoudende gereformeerde signatuur overgebleven is op het eiland. In tegenstelling tot de iets ten oosten daarvan gelegen Hoeksche Waard waar elke dorp wel één of twee grotere gemeenten kent van Hervormd tot GerGem.

Je weet het. Sommige mensen hebben een zodanig GG-dna dat dit niet te overwegen is.
Ik snap wel dat zeker oude mensen niet van kerk(verband) veranderen. Bij helaas overleden familieleden zag ik dit ook. Gedoopt, belijdenis, getrouwd, kinderen gedoopt, ouders begraven, partner begraven en op hoge ouderdom niet meer van kerk(verband) willen wisselen. Ook niet rond 2004 hoewel de meeste grote moeite hadden met de totstandkoming van de PKN.
Henk J

Bericht door Henk J »

Delftenaar schreef: Vandaag, 12:51
Henk J schreef: Vandaag, 12:20 Er is nog een GG in Spijkenisse, 5 minuten verder rijden dan de HHG in Abbenbroek. En dat is nog hetzelfde eiland.
Nee. Oostvoorne en Abbenbroek liggen op Voorne. Spijkenisse ligt op Putten wat een ander eiland is.
Dat het in de volksmond vaak onder de noemer Voorne-Putten gebracht wordt maakt het nog niet een eiland.
Aha, dat wist ik niet. Weer wat geleerd. Overigens ook even gauw naar de ledenaantallen gekeken maar dan lijkt de GG in Spijkenisse wel wat kleiner dan de HHG van Abbenbroek. Zeg bewust lijkt want bij dit soort oude hervormde gemeenten weet je nooit hoeveel leden er onder de rand vallen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef: Vandaag, 12:59
Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 12:58
Wat te denken van de Boezemsingelkerk? Eens de grootste GG van Nederland.
Dat is geschiedenis, maar er zijn ook gemeenten nu aan het krimpen, bijv. Lelystad maar er zijn er meer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Emme schreef: Vandaag, 11:18
Zeeuw schreef: Vandaag, 09:35
Bertiel schreef: Vandaag, 09:32 ook al wonen we midden bijbelbelt,60% van de inwoners van onze gemeente (per dorp/stad verschillend) gaat niet naar kerk. En gaan we een stukje naar het noorden sluiten de kerken.
Werk zat aan de winkel
Ja, ook dat. En ik denk niet dat eenieder die in de biblebelt woont en naar de kerk gaat over een even sterk levend geloof beschikt, dus ook daar nog veel werk aan de winkel.
Er zijn ook mensen die midden in de bb wonen en wel zouden willen verhuizen naar buiten de bb om daar meer te kunnen getuigen, maar door omstandigheden niet kunnen. Wij kunnen bijvoorbeeld onze boerderij niet meenemen naar hartje Rotterdam. Dan moeten we het dus proberen vanaf de plek waar we tot nu toe geplaatst zijn.
Prima toch.
Plaats reactie