Gereformeerde Gemeenten

GJdeBruijn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GJdeBruijn »

Bezorgd schreef:Ik kan me vergissen, maar waren dit soort waarschuwende geluiden over de Puriteinen ook niet te horen in de jaren voor 1953 ?
Meen ik wel eens gelezen te hebben.
In de 19e eeuw was er al kritiek bij de kruisgezinden en delen van de afgescheidenen op de Marrowman. Die kritiek kwam inderdaad voor 1953 ook naar voren, maar dat werd binnen de Gereformeerde Gemeenten toch niet overgenomen. Het bekende 'remonstrantse draadje' bij de Erskines werd dan wel genoemd aan de Boezemsingel, maar dit gevoelen werd zover ik weet door niemand overgenomen en later uitgedragen. Ik denk ook niet dat de waarschuwing van ds. Hoogerland op dit punt doelt. Het is vooral een theologisch ingewikkeld punt: De beloften komen enkel tot de uitverkorenen, want alleen voor hen is Christus gestorven.
De Puriteinen leerden dat ook. Het verschil zit in hoe je dit theologische dogma verwerkt in de prediking en pastoraat, met name als het gaat om het wel of niet onderscheiden appel op de hoorders. Daarin zit het verschil. Puriteinen bekommerden zich niet om de vraag of een hoorder wel of niet kenmerken van uitverkiezing vertoonde als het ging om zondaren tot Christus te nodigen.
De beloften werden in de prediking niet voorgehouden vanuit een dogmatisch geformuleerde beschouwing maar vanuit de concrete situatie waarin de mens zich bevindt: Dood en buiten Christus zolang een zondaar niet de beloften in Christus heeft leren omhelzen tot zaligheid.
De beloften en de aanbieding daarvan werden dus altijd verbonden met Christus. Zowel in de dogmatiek als in de prediking.
De lijn die ds. Hoogerland volgt is meer een systematisch-theologische. Beloften zijn alleen voor de uitverkorenen. Door wedergeboorte wordt de uitverkiezing in de tijd uitgewerkt. Daarmee wordt impliciet aangegeven dat door het begin van de wedergeboorte -de wedergeboorte in engere zin- zal blijken of iemand uitverkoren is (kenmerken van ellendekennis, God kwijt te zijn enz). Dan pas -en niet eerder- kan en mag een belofte toege-eigend worden. Op dat punt zijn de Puriteinen dus anders. Die bieden Christus eerder aan, nl. zodra een zondaar het zonlicht ziet bij de natuurlijke geboorte.
De puriteinen houden wedergeboorte en geloof bevindelijk bijeen en snijden alles buiten bevindelijke kennis van Christus af als te kort. Die scherpte missen we dan weer in de visie van ds. Hoogerland.
Het kan verwarring geven omdat dat de theologie gelijk is, maar dat de conclusies en daarmee de visie op de daaruit afgeleide heilsorde anders is en er op een andere wijze gesproken wordt over de toe-eigening van het heil.
Valcke

Bericht door Valcke »

GJdeBruijn schreef:
Bezorgd schreef:Ik kan me vergissen, maar waren dit soort waarschuwende geluiden over de Puriteinen ook niet te horen in de jaren voor 1953 ?
Meen ik wel eens gelezen te hebben.
In de 19e eeuw was er al kritiek bij de kruisgezinden en delen van de afgescheidenen op de Marrowman. Die kritiek kwam inderdaad voor 1953 ook naar voren, maar dat werd binnen de Gereformeerde Gemeenten toch niet overgenomen. Het bekende 'remonstrantse draadje' bij de Erskines werd dan wel genoemd aan de Boezemsingel, maar dit gevoelen werd zover ik weet door niemand overgenomen en later uitgedragen. Ik denk ook niet dat de waarschuwing van ds. Hoogerland op dit punt doelt. Het is vooral een theologisch ingewikkeld punt: De beloften komen enkel tot de uitverkorenen, want alleen voor hen is Christus gestorven.
De Puriteinen leerden dat ook. Het verschil zit in hoe je dit theologische dogma verwerkt in de prediking en pastoraat, met name als het gaat om het wel of niet onderscheiden appel op de hoorders. Daarin zit het verschil. Puriteinen bekommerden zich niet om de vraag of een hoorder wel of niet kenmerken van uitverkiezing vertoonde als het ging om zondaren tot Christus te nodigen.
De beloften werden in de prediking niet voorgehouden vanuit een dogmatisch geformuleerde beschouwing maar vanuit de concrete situatie waarin de mens zich bevindt: Dood en buiten Christus zolang een zondaar niet de beloften in Christus heeft leren omhelzen tot zaligheid.
De beloften en de aanbieding daarvan werden dus altijd verbonden met Christus. Zowel in de dogmatiek als in de prediking.
De lijn die ds. Hoogerland volgt is meer een systematisch-theologische. Beloften zijn alleen voor de uitverkorenen. Door wedergeboorte wordt de uitverkiezing in de tijd uitgewerkt. Daarmee wordt impliciet aangegeven dat door het begin van de wedergeboorte -de wedergeboorte in engere zin- zal blijken of iemand uitverkoren is (kenmerken van ellendekennis, God kwijt te zijn enz). Dan pas -en niet eerder- kan en mag een belofte toege-eigend worden. Op dat punt zijn de Puriteinen dus anders. Die bieden Christus eerder aan, nl. zodra een zondaar het zonlicht ziet bij de natuurlijke geboorte.
De puriteinen houden wedergeboorte en geloof bevindelijk bijeen en snijden alles buiten bevindelijke kennis van Christus af als te kort. Die scherpte missen we dan weer in de visie van ds. Hoogerland.
Het kan verwarring geven omdat dat de theologie gelijk is, maar dat de conclusies en daarmee de visie op de daaruit afgeleide heilsorde anders is en er op een andere wijze gesproken wordt over de toe-eigening van het heil.
Ik meen dat inderdaad theologische kwesties een rol spelen als het gaat om de waardering vanuit de GG voor de Schotten en de puriteinen. De Schotten en de puriteinen houden wedergeboorte en geloof bij elkaar en plaatsen het werk der wet (dat zij overigens voluit leren) vóór de wedergeboorte in plaats van daarna. Dat conflicteert met de inzichten binnen de GG: niet met de aangenomen belijdenissen, evenmin met een belangrijk deel van de Nederlandse oudvaders, maar wel met een bepaalde interpretatie daarvan en selectie daaruit. Vandaar ook dat in de recensie specifiek over het plaatsmakend werk gesproken wordt en specifiek op dat punt Traill c.q. de Schotten eenzijdig / minder evenwichtig genoemd worden. De leer ten aanzien van het plaatsmakend werk die in de GG gangbaar is, vindt men inderdaad niet bij de Schotten en puriteinen. Zij leerden geen levendmaking vóór het geloof dat Christus en al Zijn weldaden omhelst en aanneemt en dat alleen op Christus rust. Zijn daardoor de Schotten en puriteinen eenzijdig, of dient men te onderzoeken of de eigen prediking wel zo Bijbels is als die van de Schotten en puriteinen? Ik wil hierover nu geen discussie aanzwengelen, maar het is voor mij duidelijk dat de waardering van de Schotten 'gehinderd' wordt door de 'eigen bril' die men legt over de belijdenissen en het plaatsmakend werk.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

huisman schreef:
Nasrani schreef:
huisman schreef:
refo schreef:Je vraagt je ook af waarom die werken gelezen worden.
Tot onderwijs? Of tot bevestiging van de eigen mening? Of omdat des lezers gangen zo mooi verklaard worden?
Je leest toch zelden dat iemand ( ik bedoel de aanprijzers) na het lezen van zo'n werk tot het inzicht is gekomen volledig op de verkeerde weg te zitten.

Vaak worden ze evenwichtig genoemd. Dat is helemaal dodelijk voor een juist verstaan. Want wie is degene die dat bepaalt? Degene die dat zegt.
Mis refo. Door het lezen van zulke werken ( in mijn geval “ De viervoudig staat van Boston” en “DeHoofdsom van de geloofsleer van Watson” ben ik in de tachtiger jaren van de vorige eeuw tot het inzicht gekomen dat ik volledig op de verkeerde weg zat.

......er zijn velen die door het lezen van zulke werken niet “leeg” zijn gebleven.

Echt .....Tolle Lege!
Het is zeker niet verkeerd om af en toe eens wat te lezen. Zowel oud als hedendaags.
Maar..... hoeveel zou het voorkomen dat het in plaats van de Bijbel gebeurt. Dat de Bijbel alleen gelezen wordt aan tafel en bij de afsluiting van de dag?
Als het om evenwicht gaat: 1 uur lezen in een goed boek = 1 uur lezen in de Bijbel.
Uiteindelijk is de Bijbel, Gods brief aan mensen gericht en alle boeken die er over gaan zijn interpretaties van mensen.
Maar wij hebben bij het lezen ( en bestuderen ) van de Schrift uitleggers nodig. Net zoals de moorman.
De puriteinen zijn zulke uitleggers....en betrouwbaar!
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ze zijn zeker betrouwbaar. Maar de uitleggers zijn toch in de eerste plaats de predikanten nu. Die door God worden gezonden tot ons.

Snap je mijn punt over het evenwicht wat er vaak niet is?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Begrijp ik goed dat je het in deze casus dus eens bent met ds. Hoogerland?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:Begrijp ik goed dat je het in deze casus dus eens bent met ds. Hoogerland?
Misschien kun je aangeven wie je bedoeld?
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Begrijp ik goed dat je het in deze casus dus eens bent met ds. Hoogerland?
Ik bedoel jou.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:
Ik bedoel jou.
Nee. Maar daar ging mijn post niet over.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik heb een aantal ongewenste postings verwijderd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
huisman schreef:
Nasrani schreef:
huisman schreef:Mis refo. Door het lezen van zulke werken ( in mijn geval “ De viervoudig staat van Boston” en “DeHoofdsom van de geloofsleer van Watson” ben ik in de tachtiger jaren van de vorige eeuw tot het inzicht gekomen dat ik volledig op de verkeerde weg zat.

......er zijn velen die door het lezen van zulke werken niet “leeg” zijn gebleven.

Echt .....Tolle Lege!
Het is zeker niet verkeerd om af en toe eens wat te lezen. Zowel oud als hedendaags.
Maar..... hoeveel zou het voorkomen dat het in plaats van de Bijbel gebeurt. Dat de Bijbel alleen gelezen wordt aan tafel en bij de afsluiting van de dag?
Als het om evenwicht gaat: 1 uur lezen in een goed boek = 1 uur lezen in de Bijbel.
Uiteindelijk is de Bijbel, Gods brief aan mensen gericht en alle boeken die er over gaan zijn interpretaties van mensen.
Maar wij hebben bij het lezen ( en bestuderen ) van de Schrift uitleggers nodig. Net zoals de moorman.
De puriteinen zijn zulke uitleggers....en betrouwbaar!
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ze zijn zeker betrouwbaar. Maar de uitleggers zijn toch in de eerste plaats de predikanten nu. Die door God worden gezonden tot ons.

Snap je mijn punt over het evenwicht wat er vaak niet is?
Maar @Nasrani, wat bedoel je dán? Uit de recensie van ds. Hoogerland blijkt mijns inziens dat hij deels toch onkundig is; tenminste, daar ga ik vanuit. Als elke dominee het boek uitlegt (en daar betrek ik ook de andere Schotse en Puriteinse schrijvers bij), zoals ds. Hoogerland dat doet, krijg je toch ook geen goede uitleg?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

nasrani bedoelt volgens mij, dat er vandaag zoveel dominees zijn die onbetrouwbare gidsen zijn.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

@jantje en @aline1984 lees mijn reacties op de posting van @huisman eerst nog nog eens terug.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:@jantje en @aline1984 lees mijn reacties op de posting van @huisman eerst nog nog eens terug.
Dit gedaan hebbende, denk ik nu dat je bedoelt dat de Puriteinen en Schotten zeker wel betrouwbaar zijn maar dat we het allereerst van de predikanten van vandaag de dag moeten horen wat de weg tot behoud is. Klopt dit?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Jantje schreef:
Nasrani schreef:@jantje en @aline1984 lees mijn reacties op de posting van @huisman eerst nog nog eens terug.
Dit gedaan hebbende, denk ik nu dat je bedoelt dat de Puriteinen en Schotten zeker wel betrouwbaar zijn maar dat we het allereerst van de predikanten van vandaag de dag moeten horen wat de weg tot behoud is. Klopt dit?
Nee niet helemaal. Het ging mij om het lezen van de Bijbel zelf! Dat het in de praktijk zoveel gebeurd dat mensen wel een boek(je) lezen, maar de Bijbel dichtlaten op eten en dagsluiting na.

En inderdaad zijn de puriteinen en Schotten zeker betrouwbaar en lees ik er zelf ook zeker in. En ja het klopt ook dat God nu verkondigers van Zijn zeer blijde boodschap zend. En dat zijn naar mijn idee degenen die ons nu de weg moeten wijzen aan de hand van de Bijbel.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Duidelijk.

Ergens begrijp ik wel wat je bedoelt.

Maar toch denk ik niet dat het kwaad kan om door middel van zo'n boek, juist ook samen met de Bijbel, daarover te lezen. Bovendien: wat is er mis mee als je elke avond een meditatie of preek leest van een tekst uit de Bijbel? Dat is toch ook Bijbels?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Duidelijk.

Ergens begrijp ik wel wat je bedoelt.

Maar toch denk ik niet dat het kwaad kan om door middel van zo'n boek, juist ook samen met de Bijbel, daarover te lezen. Bovendien: wat is er mis mee als je elke avond een meditatie of preek leest van een tekst uit de Bijbel? Dat is toch ook Bijbels?
Het lijkt me dat Nasrani daar niet tegen is Jantje. Wellicht bedoelt hij, correct me if, dat we de Bijbel altijd als het eerste en leidende Boek moeten blijven zien.
Plaats reactie