Gereformeerde Gemeenten
- Johann Gottfried Walther
Re: Gereformeerde Gemeenten
Geeske geloofd u zelf wel wat u allemaal zegt?
Hoe kunt u proberen een keer te verdedigen die u zelf niet, zegt te geloven.
U zegt allerlei dingen. Maar zegt ze niet te geloven. Hoe meent u hier anderen, waaronder gelovigen te corrigeren terwijl u zegt, ik geloof niet.
Het is zo erg als men Gods woord niet geloofd en dus God voor een leugenaar houdt.
Het is zo erg als men meent allerlei rechtzinnige zaken te zeggen terwijl men de leer niet echt geloofd, want zonder geloof kan niemand instemmen met een leer.
Zonder geloof, zonder Christus is men op weg naar de hel.
Zoals ds Kersten leerde en ik heb aangehaald ken je of de drie stukken alle 3 of je kent er geen. En jij wilt ze losmaken.
Zonder geloof hakt een mens waterbakken uit die geen water houden. En volgt men schijngoden die geen God zijn.
Dan nog DL 3/4 artikel 8
Welmenend roept God iedereen die het evangelie hoort
Maar zovelen als er door het Evangelie geroepen worden,
die worden ernstig geroepen.
Want God betoont ernstig en waarlijk in Zijn Woord
wat Hem aangenaam is,
namelijk dat de geroepenen tot Hem komen.
Hij belooft ook met ernst allen,
die tot Hem komen, en geloven,
de rust der zielen en het eeuwige leven
U zegt allerlei dingen. Maar zegt ze niet te geloven. Hoe meent u hier anderen, waaronder gelovigen te corrigeren terwijl u zegt, ik geloof niet.
Het is zo erg als men Gods woord niet geloofd en dus God voor een leugenaar houdt.
Het is zo erg als men meent allerlei rechtzinnige zaken te zeggen terwijl men de leer niet echt geloofd, want zonder geloof kan niemand instemmen met een leer.
Zoals ds Kersten leerde en ik heb aangehaald ken je of de drie stukken alle 3 of je kent er geen. En jij wilt ze losmaken.
Zonder geloof hakt een mens waterbakken uit die geen water houden. En volgt men schijngoden die geen God zijn.
Dan nog DL 3/4 artikel 8
wat Hem aangenaam is,
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Als ik Geeske lees dan moet ik sterk aan dhr. Burgrraaf denken van de rokemde vlaswiek. Die man is ook al tijden bezig om (vergeef me het woord) zijn gif te strooien.
-
Geeske_1991
Als ik jou lees moet ik denken aan de Gerusten op de berg sion. Aan de wijzen, die God beschamen zal. Aan de rijken die Hij ledig heeft weggezonden.GG links schreef:Als ik Geeske lees dan moet ik sterk aan dhr. Burgrraaf denken van de rokemde vlaswiek. Die man is ook al tijden bezig om (vergeef me het woord) zijn gif te strooien.
Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
-
Geeske_1991
Ja en hoe denk jij aan dat geloof te komen dan?Johann Gottfried Walther schreef:Geeske geloofd u zelf wel wat u allemaal zegt?
Dan nog DL 3/4 artikel 8
wat Hem aangenaam is,
De Dortse leerregels zij wederleggingen tegen de remonstranten.
Ik ben dat niet. Mensen die geloven in een algemene verzoeningsleer wel, mensen die geloven dat ze lukraak op Jezus kunnen aflopen zonder dat daarvoor ook maar iets gebeurt is, dat zijn remonstranten.
Lees, lees en herlees.
@ Geeske, dank voor u eerlijke antwoord. Heeft u er wel eens over nagedacht dat u uniek bent in Nederland? Heb nog nooit ergens iets gelezen wat ook maar in de verste verten leek op uw schrijfsels. Nog nooit van m'n levensdagen heb ik een predikant in deze stijl horen preken. Al kon het er in de jaren 80 in de GG in Ned wel eens hard aan toegaan. Ik vraag me echt verbijsterd af waar u onderwijs ontvangt. Heeft de GGin Ned BV eigenlijk predikanten? Dat oordelen over anderen moet u niet doen. Zoals u GG links neerzet mag echt niet. Laat mij dan ook eens keihard zijn: als u zo over anderen oordeelt bent u niet bekeerd of u bent zeer ver van uw plaats. U maakt ook de HHK verdacht. Jammer.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 18:03Als ik jou lees moet ik denken aan de Gerusten op de berg sion. Aan de wijzen, die God beschamen zal. Aan de rijken die Hij ledig heeft weggezonden.GG links schreef:Als ik Geeske lees dan moet ik sterk aan dhr. Burgrraaf denken van de rokemde vlaswiek. Die man is ook al tijden bezig om (vergeef me het woord) zijn gif te strooien.
@Geeske: Je bent geen remonstrant, maar je bent ook niet gereformeerd. Dat is in dit geval het punt van discussie.
Ik zou zeggen, lees de DL nog eens door en dan vooral de paragrafen 1.3, 1.6 (waar ik bij jou steeds aan moet denken); 1.16 en 1.17 (waar jij het overduidelijk niet mee eens bent); 3/4.8; en 3/4.15.
Ik houd hier maar op. Het is ook een antwoord op Maanenschijn. Geeske heeft over elk van deze artikelen een of meer uitspraken gedaan die daarmee strijden.
Het is overduidelijk dat haar opvattingen sociologisch wel tot de gereformeerde gezindte behoren maar bijbels gezien daar duidelijk buiten vallen.
Ik zou zeggen, lees de DL nog eens door en dan vooral de paragrafen 1.3, 1.6 (waar ik bij jou steeds aan moet denken); 1.16 en 1.17 (waar jij het overduidelijk niet mee eens bent); 3/4.8; en 3/4.15.
Ik houd hier maar op. Het is ook een antwoord op Maanenschijn. Geeske heeft over elk van deze artikelen een of meer uitspraken gedaan die daarmee strijden.
Het is overduidelijk dat haar opvattingen sociologisch wel tot de gereformeerde gezindte behoren maar bijbels gezien daar duidelijk buiten vallen.
-
Geeske_1991
Dus hij mag wel zeggen dat ik gif spreek, maar ik mag niets terug zeggen?JanRap schreef:@ Geeske, dank voor u eerlijke antwoord. Heeft u er wel eens over nagedacht dat u uniek bent in Nederland? Heb nog nooit ergens iets gelezen wat ook maar in de verste verten leek op uw schrijfsels. Nog nooit van m'n levensdagen heb ik een predikant in deze stijl horen preken. Al kon het er in de jaren 80 in de GG in Ned wel eens hard aan toegaan. Ik vraag me echt verbijsterd af waar u onderwijs ontvangt. Heeft de GGin Ned BV eigenlijk predikanten? Dat oordelen over anderen moet u niet doen. Zoals u GG links neerzet mag echt niet. Laat mij dan ook eens keihard zijn: als u zo over anderen oordeelt bent u niet bekeerd of u bent zeer ver van uw plaats. U maakt ook de HHK verdacht. Jammer.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 18:03Als ik jou lees moet ik denken aan de Gerusten op de berg sion. Aan de wijzen, die God beschamen zal. Aan de rijken die Hij ledig heeft weggezonden.GG links schreef:Als ik Geeske lees dan moet ik sterk aan dhr. Burgrraaf denken van de rokemde vlaswiek. Die man is ook al tijden bezig om (vergeef me het woord) zijn gif te strooien.
-
Geeske_1991
Gedaan, ik ben het er wel mee eens.DDD schreef:@Geeske: Je bent geen remonstrant, maar je bent ook niet gereformeerd. Dat is in dit geval het punt van discussie.
Zoals hier boven al aan werd gegeven. God heeft geen lust aan de dood van de goddeloze
Iedereen is goddeloos.
Wordt iedereen zalig? Neen! Alleen de uitverkorenen.
Dus wat betekend goddeloos dan? Iemand is bekend gemaakt met schuld, heeft ingeleefd goddeloos te zijn voor God.
Maar welke waarden heeft Christus dan voor jou gekregen een wie is Hij dan voor jou persoonlijk.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 18:09Ja en hoe denk jij aan dat geloof te komen dan?Johann Gottfried Walther schreef:Geeske geloofd u zelf wel wat u allemaal zegt?
Dan nog DL 3/4 artikel 8
wat Hem aangenaam is,
De Dortse leerregels zij wederleggingen tegen de remonstranten.
Ik ben dat niet. Mensen die geloven in een algemene verzoeningsleer wel, mensen die geloven dat ze lukraak op Jezus kunnen aflopen zonder dat daarvoor ook maar iets gebeurt is, dat zijn remonstranten.
Lees, lees en herlees.
Een hoe diep moet je dan je schuld/zonde voelen volgens jou eer je naar Christus mag.
Ik ben niet zo snel geraakt door wat zij zegt. Gelukkig gaat zij daar niet over wat betreft mijn heil.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 18:23Dus hij mag wel zeggen dat ik gif spreek, maar ik mag niets terug zeggen?JanRap schreef:@ Geeske, dank voor u eerlijke antwoord. Heeft u er wel eens over nagedacht dat u uniek bent in Nederland? Heb nog nooit ergens iets gelezen wat ook maar in de verste verten leek op uw schrijfsels. Nog nooit van m'n levensdagen heb ik een predikant in deze stijl horen preken. Al kon het er in de jaren 80 in de GG in Ned wel eens hard aan toegaan. Ik vraag me echt verbijsterd af waar u onderwijs ontvangt. Heeft de GGin Ned BV eigenlijk predikanten? Dat oordelen over anderen moet u niet doen. Zoals u GG links neerzet mag echt niet. Laat mij dan ook eens keihard zijn: als u zo over anderen oordeelt bent u niet bekeerd of u bent zeer ver van uw plaats. U maakt ook de HHK verdacht. Jammer.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 18:03Als ik jou lees moet ik denken aan de Gerusten op de berg sion. Aan de wijzen, die God beschamen zal. Aan de rijken die Hij ledig heeft weggezonden.GG links schreef:Als ik Geeske lees dan moet ik sterk aan dhr. Burgrraaf denken van de rokemde vlaswiek. Die man is ook al tijden bezig om (vergeef me het woord) zijn gif te strooien.
Ik vraag mij echt af of we nog wel op haar schrijven moeten ingaan. Het is zo extremistisch dat ik denk: antwoord een zot naar zijn/haar dwaasheid niet.
Met alle respect, maar dit is niet datgene waar ds. Wink voor heeft gestaan. Ook al herken ik wel een en ander. Het grootste deel van mijn leven heb ik onder de prediking van ds. Wink gezeten, overigens tot mijn vreugde. De fout die jij maakt en die meer kerkgenoten van jou maken (ik spreek dagelijks mensen uit jouw gemeente) is dat de verantwoordelijkheid die je hebt t.o.v. het gehoorzamen aan het geloofsbevel wegwuiven. Dat gaat helemaal schuil achter de onmogelijkheid van ons zelf te bekeren wat een absolute waarheid is maar wat wel een absolute opdracht is. Het doet me pijn dit te moeten schrijven omdat ik de gemeente waar ik uit kom liefheb maar die nu in een hoek wordt gezet wat niet terecht is.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 16:06Bedankt voor je vraag, fijn dat iemand zich ook afvraagt wat alles met mij doet.JanRap schreef:@Geeske_1991, Mag ik u eens vragen hoe u de reacties van uw medeforumummers ervaart? Heeft u er iets aan? Ervaart u ze als vijandig? Of hebben ze u aan het denken gezet? Ik bied u wel mijn oprechte verontschuldigen aan voor een grote pastorale fout; namelijk het over u spreken met anderen hier, in plaats van alleen met u van gedachten te wisselen. Dat is absoluut not-done. Helaas, het is gebeurd. Misschien wilde ik me teveel opwerpen als verdediger van de gereformeerde leer zoals uitgedrukt in de Drie Formulieren van Enigheid. Hoop maar dat ik u niet heb beschadigd, temeer daar uw opmerkingen me vaak soort noodsignalen leken.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 21:52Bizar om dat te zeggen terwijl Rijssenaar zegt dat we allen verloren liggen. Daarnaast is de catechismus niet perse een stappenplan die je op volgorde moet doorlopen en waarbij je, als je zondag 1 hebt beleefd door mag naar zondag 2 en als je die genoeg hebt doorleefd naar zondag 3 gaat, etc. Natuurlijk word wat in de 7 zondagen wordt beschreven niet overgeslagen. Iemand die tot Christus komt weet dat hij/zij een zondaar is en gelooft blijkbaar dat er geen middel is om de welverdiende straf te ontkomen dan te gaan tot de Middelaar, anders heeft zo'n iemand toch niks bij Hem te zoeken? Als we het dan alGeeske_1991 schreef: ↑Gisteren, 17:55 Dus al met al sla jij de 7 zondagen over?
hebben over het overslaan van zondagen: bij jou lijkt de nadruk in vraag 20 vooral te liggen op het feit dat niet iedereen zalig wordt, terwijl de vraag juist verder wijst naar het geloof als middel waardoor wij Christus deelachtig worden. Of is geloof een verdacht woord voor jou?
Ik ben er van overtuigd dat ik onder de zaligmakende leer kom elke zondag.
Deze zal ik ook verkondigen, ook al is het een harde leer.
Ik voel meer medelijden met elk die denkt dat het een kwestie is van naar Jezus stappen en dan bekeerd te zijn of dat er een welgemeend aanbod van genade zou liggen.
Ik meende ook toen ik bij de Hersteld Hervormde kerk kerkte, bekeerd te zijn. Tot ik in de Gginbv terug kwam, toen verloor ik mijn hele bekering. Van de vierschaar had ik nooit gehoord.
Ik kwam aan het lezen en merkte langer hoe meer dat ik overtuigd werd van de waarheid.
En een overtuiging is goed, maar niet genoeg.
Ik merk hier vooral dat de forummers hun eigenn interpretatie bij Bijbelteksten hebben. Dat ze geen kanttekeningen lezen, welke juist zo nodig zijn voor een onbekeerd mens.
Laatste 2 dagen lazen wij aan ons meisje uit de Bijbelse geschiedenis door B.J van Wijk. Al een paar keer dacht ik laat ik dit opschrijven want dit is met bewogenheid geschreven. (GGINBV raad aan deze met de kinderen te lezen).
Het ging hier over de geschiedenis van de blinde.
In Jesaja 6 : 9 en 10 staat de verklaring: „Toen zeide Hij: Ga henen en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet en ziende ziet, maar bemerkt niet. Maak het hart dezes volks vet en maak hun oren zwaar en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere en Hij het geneze.”
God heeft verkoren ten leven en ten verderve. Het is niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods. De blinde werd door de zienden voor zondaar gescholden. Maar o eeuwig wonder, Jezus als de Gezondene des Vaders, redt hem uit de oorzaken en de gevolgen beide, omdat God het wilde. Daarom wordt die man zalig. Maar het hart der Farizeeërs wordt dik gemaakt. Het hart van duizenden, die Zondag aan Zondag Gods Woord horen, het wordt vet gemaakt tot hun eeuwige rampzaligheid.
Dát is een harde leer. En toch, God zal doen wat Hem behaagt. Zijn Woord zal zijn een reuke des doods ten dode of een reuke des levens ten leven.
Bij een reuke des doods, God lof, óók de reuke des levens. Roept tot de Heere: Heere, wie zijt Gij? Opdat ik in U geloven moge.
Hij gaf het de blindgeborene zo maar onverwacht. Vraagt Hem dan: Heere, open ook míjn blinde ogen, opdat ik aanschouwe de wonderen van Uw Wet.
Wie zal tot de Pottenbakker zeggen: „Wat maakt ge.” Hij is het, Die het ene vat maakt ter ere en het andere ter onere.
Wie zal God daarin betwisten? Kinderen, het doe jullie vragen of Hij ook jullie genadig wil zijn.
Want indien de rechtvaardigen nauwelijks zalig worden, waar zullen de goddelozen en de zondaren verschijnen? O, die moet voor Gods rechterstoel verloren gaan, die zondaar. Dat ook ligt vast in de hemel besloten. En ook dat besluit is onherroepelijk. Niemand weet het, wie zalig zal worden en wie verloren zal gaan. Maar dat de Heere je moge bewaren om de lieflijke en troostelijke beloften zo maar je zelf toe te eigenen. Geloof het niet, dat je kindertjes van God bent omdat je gedoopt bent. De beloften in Gods Woord, zijn uitsluitend voor arme, door Gods Geest ontdekte, blinde en kreupele zondaren. Als je blijft zoals je geboren bent, ga je met de Farizeeërs voor eeuwig verloren, omdat je niet wilt horen en niet wilt zien.
Omdat je niet gelooft, dat Jezus Christus is de Zoon van God. Vraagt de Heere om je te verlichten. Want dan pas zie je dat je blind bent. Maar blinden schenkt Hij het lieflijk licht.
Leeft toch niet zo gerust in de zonde voort, maar koopt de tijd uit, wijl de dagen boos zijn. Verzuimt de genademiddelen nóóit. Je hebt gezien, de blindgeborene werd dubbel ziende op ’t onverwachtst.
Naar Gods Raad.
Op Gods tijd.
Om ’t eeuwig welbehagen.
’t Is de Heer’, Wiens mededogen,
Blinden schenkt het lieflijk licht;
Wie in ’t stof lag neergebogen,
Wordt door Hem weer opgericht.
God, Die lust in waarheid heeft,
Mint hem, die rechtvaardig leeft.
Psalm 146 : 6.
En het is zo treffend, de tekst uit Jesaja werd door Ds Wink gepreekt toen hij bevestigd werd in zijn ambt. In deze tijd leven wij, de tekst is voor de gemeente waar hij toen die tijd stond bedoeld.
En dan besluit ik deze rede met de volgende tekst.
Ook al is het een harde. Iedereen weet aan de hand van Openbaringen dat we in het laatste der tijd leven. Vele leermeesters zullen opstaan en men zal de waarheid verwerpen en haten. Dat betekend ook dat mensen allemaal in hun waarneming op de berg Sion rusten terwijl ze onbekeerd voortleven.
Het mocht nog doen wat God behaagt.
Lukas 18:8 Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik zou niet meer reageren, maar toch nog een reactie; het lijkt me beter om te stoppen met deze discussie. We kwetsen elkaar steeds meer. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Wie zal een mens overtuigen.
Wie zal een mens overtuigen.
@ Geeske_1991, Nu schiet mij nog iets te binnen. U schreef dat een dochtertje had. Wat een rijk bezit. Maar hoe moet dat straks, als ze voorspoedig mag opgroeien en naar school gaat? Bestaat er een school die aan uw inzichten voldoet? Zijn er ergens in Nederland meesters en juffrouws waar u uw kind aan durft toe te vertrouwen? Zij moeten toch in uw optiek allemaal op een dwaalspoor zitten? Wat u niet wil zeggen moet u niet zeggen. Maar dit schoot me te binnen en zag zo maar een probleem.JanRap schreef: ↑Vandaag, 18:13@ Geeske, dank voor u eerlijke antwoord. Heeft u er wel eens over nagedacht dat u uniek bent in Nederland? Heb nog nooit ergens iets gelezen wat ook maar in de verste verten leek op uw schrijfsels. Nog nooit van m'n levensdagen heb ik een predikant in deze stijl horen preken. Al kon het er in de jaren 80 in de GG in Ned wel eens hard aan toegaan. Ik vraag me echt verbijsterd af waar u onderwijs ontvangt. Heeft de GGin Ned BV eigenlijk predikanten? Dat oordelen over anderen moet u niet doen. Zoals u GG links neerzet mag echt niet. Laat mij dan ook eens keihard zijn: als u zo over anderen oordeelt bent u niet bekeerd of u bent zeer ver van uw plaats. U maakt ook de HHK verdacht. Jammer.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 18:03Als ik jou lees moet ik denken aan de Gerusten op de berg sion. Aan de wijzen, die God beschamen zal. Aan de rijken die Hij ledig heeft weggezonden.GG links schreef:Als ik Geeske lees dan moet ik sterk aan dhr. Burgrraaf denken van de rokemde vlaswiek. Die man is ook al tijden bezig om (vergeef me het woord) zijn gif te strooien.
Er was ook iemand in de tijd van de Heere Jezus die goed gezien heeft dat er veel mensen zijn die een schijn geloof hadden. Toen vroeg hij aan de Heere Jezus: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden?. En de Heere gaf geen ja of nee op die vraag maar zeide: Strijdt om in te gaan ...
-
De Rijssenaar
Komen jullie dan uit deze gemeente?pierre27 schreef: ↑Vandaag, 18:38Met alle respect, maar dit is niet datgene waar ds. Wink voor heeft gestaan. Ook al herken ik wel een en ander. Het grootste deel van mijn leven heb ik onder de prediking van ds. Wink gezeten, overigens tot mijn vreugde. De fout die jij maakt en die meer kerkgenoten van jou maken (ik spreek dagelijks mensen uit jouw gemeente) is dat de verantwoordelijkheid die je hebt t.o.v. het gehoorzamen aan het geloofsbevel wegwuiven. Dat gaat helemaal schuil achter de onmogelijkheid van ons zelf te bekeren wat een absolute waarheid is maar wat wel een absolute opdracht is. Het doet me pijn dit te moeten schrijven omdat ik de gemeente waar ik uit kom liefheb maar die nu in een hoek wordt gezet wat niet terecht is.Geeske_1991 schreef: ↑Vandaag, 16:06Bedankt voor je vraag, fijn dat iemand zich ook afvraagt wat alles met mij doet.JanRap schreef:@Geeske_1991, Mag ik u eens vragen hoe u de reacties van uw medeforumummers ervaart? Heeft u er iets aan? Ervaart u ze als vijandig? Of hebben ze u aan het denken gezet? Ik bied u wel mijn oprechte verontschuldigen aan voor een grote pastorale fout; namelijk het over u spreken met anderen hier, in plaats van alleen met u van gedachten te wisselen. Dat is absoluut not-done. Helaas, het is gebeurd. Misschien wilde ik me teveel opwerpen als verdediger van de gereformeerde leer zoals uitgedrukt in de Drie Formulieren van Enigheid. Hoop maar dat ik u niet heb beschadigd, temeer daar uw opmerkingen me vaak soort noodsignalen leken.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 21:52
Bizar om dat te zeggen terwijl Rijssenaar zegt dat we allen verloren liggen. Daarnaast is de catechismus niet perse een stappenplan die je op volgorde moet doorlopen en waarbij je, als je zondag 1 hebt beleefd door mag naar zondag 2 en als je die genoeg hebt doorleefd naar zondag 3 gaat, etc. Natuurlijk word wat in de 7 zondagen wordt beschreven niet overgeslagen. Iemand die tot Christus komt weet dat hij/zij een zondaar is en gelooft blijkbaar dat er geen middel is om de welverdiende straf te ontkomen dan te gaan tot de Middelaar, anders heeft zo'n iemand toch niks bij Hem te zoeken? Als we het dan al
hebben over het overslaan van zondagen: bij jou lijkt de nadruk in vraag 20 vooral te liggen op het feit dat niet iedereen zalig wordt, terwijl de vraag juist verder wijst naar het geloof als middel waardoor wij Christus deelachtig worden. Of is geloof een verdacht woord voor jou?
Ik ben er van overtuigd dat ik onder de zaligmakende leer kom elke zondag.
Deze zal ik ook verkondigen, ook al is het een harde leer.
Ik voel meer medelijden met elk die denkt dat het een kwestie is van naar Jezus stappen en dan bekeerd te zijn of dat er een welgemeend aanbod van genade zou liggen.
Ik meende ook toen ik bij de Hersteld Hervormde kerk kerkte, bekeerd te zijn. Tot ik in de Gginbv terug kwam, toen verloor ik mijn hele bekering. Van de vierschaar had ik nooit gehoord.
Ik kwam aan het lezen en merkte langer hoe meer dat ik overtuigd werd van de waarheid.
En een overtuiging is goed, maar niet genoeg.
Ik merk hier vooral dat de forummers hun eigenn interpretatie bij Bijbelteksten hebben. Dat ze geen kanttekeningen lezen, welke juist zo nodig zijn voor een onbekeerd mens.
Laatste 2 dagen lazen wij aan ons meisje uit de Bijbelse geschiedenis door B.J van Wijk. Al een paar keer dacht ik laat ik dit opschrijven want dit is met bewogenheid geschreven. (GGINBV raad aan deze met de kinderen te lezen).
Het ging hier over de geschiedenis van de blinde.
In Jesaja 6 : 9 en 10 staat de verklaring: „Toen zeide Hij: Ga henen en zeg tot dit volk: Horende hoort, maar verstaat niet en ziende ziet, maar bemerkt niet. Maak het hart dezes volks vet en maak hun oren zwaar en sluit hun ogen, opdat het niet zie met zijn ogen, noch met zijn oren hore, noch met zijn hart versta, noch zich bekere en Hij het geneze.”
God heeft verkoren ten leven en ten verderve. Het is niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods. De blinde werd door de zienden voor zondaar gescholden. Maar o eeuwig wonder, Jezus als de Gezondene des Vaders, redt hem uit de oorzaken en de gevolgen beide, omdat God het wilde. Daarom wordt die man zalig. Maar het hart der Farizeeërs wordt dik gemaakt. Het hart van duizenden, die Zondag aan Zondag Gods Woord horen, het wordt vet gemaakt tot hun eeuwige rampzaligheid.
Dát is een harde leer. En toch, God zal doen wat Hem behaagt. Zijn Woord zal zijn een reuke des doods ten dode of een reuke des levens ten leven.
Bij een reuke des doods, God lof, óók de reuke des levens. Roept tot de Heere: Heere, wie zijt Gij? Opdat ik in U geloven moge.
Hij gaf het de blindgeborene zo maar onverwacht. Vraagt Hem dan: Heere, open ook míjn blinde ogen, opdat ik aanschouwe de wonderen van Uw Wet.
Wie zal tot de Pottenbakker zeggen: „Wat maakt ge.” Hij is het, Die het ene vat maakt ter ere en het andere ter onere.
Wie zal God daarin betwisten? Kinderen, het doe jullie vragen of Hij ook jullie genadig wil zijn.
Want indien de rechtvaardigen nauwelijks zalig worden, waar zullen de goddelozen en de zondaren verschijnen? O, die moet voor Gods rechterstoel verloren gaan, die zondaar. Dat ook ligt vast in de hemel besloten. En ook dat besluit is onherroepelijk. Niemand weet het, wie zalig zal worden en wie verloren zal gaan. Maar dat de Heere je moge bewaren om de lieflijke en troostelijke beloften zo maar je zelf toe te eigenen. Geloof het niet, dat je kindertjes van God bent omdat je gedoopt bent. De beloften in Gods Woord, zijn uitsluitend voor arme, door Gods Geest ontdekte, blinde en kreupele zondaren. Als je blijft zoals je geboren bent, ga je met de Farizeeërs voor eeuwig verloren, omdat je niet wilt horen en niet wilt zien.
Omdat je niet gelooft, dat Jezus Christus is de Zoon van God. Vraagt de Heere om je te verlichten. Want dan pas zie je dat je blind bent. Maar blinden schenkt Hij het lieflijk licht.
Leeft toch niet zo gerust in de zonde voort, maar koopt de tijd uit, wijl de dagen boos zijn. Verzuimt de genademiddelen nóóit. Je hebt gezien, de blindgeborene werd dubbel ziende op ’t onverwachtst.
Naar Gods Raad.
Op Gods tijd.
Om ’t eeuwig welbehagen.
’t Is de Heer’, Wiens mededogen,
Blinden schenkt het lieflijk licht;
Wie in ’t stof lag neergebogen,
Wordt door Hem weer opgericht.
God, Die lust in waarheid heeft,
Mint hem, die rechtvaardig leeft.
Psalm 146 : 6.
En het is zo treffend, de tekst uit Jesaja werd door Ds Wink gepreekt toen hij bevestigd werd in zijn ambt. In deze tijd leven wij, de tekst is voor de gemeente waar hij toen die tijd stond bedoeld.
En dan besluit ik deze rede met de volgende tekst.
Ook al is het een harde. Iedereen weet aan de hand van Openbaringen dat we in het laatste der tijd leven. Vele leermeesters zullen opstaan en men zal de waarheid verwerpen en haten. Dat betekend ook dat mensen allemaal in hun waarneming op de berg Sion rusten terwijl ze onbekeerd voortleven.
Het mocht nog doen wat God behaagt.
Lukas 18:8 Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?
https://youtu.be/Q1qXWg8VEZo?si=7dusGMuCRAbwl79l
Hij klinkt wel alsof hij met een rijssense tongval praat…