Wim Anker schreef: ↑03 jan 2026, 16:25Ik lieg nooit.
Iedereen heeft het negende gebod overtreden, jij ook.
Wim Anker schreef: ↑03 jan 2026, 16:25X heeft al een censuur boete gekregen van de EU (volgens de DSA).
Word eens concreet: over welke censuur heb je het concreet? Ik ben benieuwd.
Maar goed, daar ging die boete helemaal niet over. De boete ging over het feit dat X gebruikers heeft misleid over de blauwe vinkjes, gebrek aan transparantie voor adverteerders en gebrek aan openheid voor onderzoekers. Het ging dus helemaal niet over censuur, zoals je
ook hier kunt lezen.
Overigens heeft Trump in zijn persconferentie een aantal opmerkelijke dingen gezegd over Venezuela, waardoor het duidelijk is dat deze interventie allerminst om drugs gaat. Hij zei bijvoorbeeld dat oppositieleider Machado (die volgens velen bij de door Maduro vervalste verkiezingen zo'n 80% van de echte uitgebrachte stemmen kreeg) niet de steun en het respect heeft om de nieuwe leider van Venezuela te worden.
Dan vraag je je toch echt af of Trump wel wil dat Venezuela democratisch bestuurd wordt. Ik denk van niet. Ik denk eerder dat er een zetbaas nu uit de kring van Maduro aan de macht komt (bijv. vice-president Rodriguez of de minister van justitie Diosdado Cabello) die precies moet gaan doen wat Trump zegt.
Ik vraag me af of de Venezolaanse bevolking dit gaat pikken.
Bovendien had Trump het over Amerikaanse oliemaatschappijen die de Venezolaanse oliesector gaan overnemen. Dat is bepaald niet fris. Daarmee gedraagt Trump zich als een ouderwetse kolonialist die Venezuela gaat plunderen om zichzelf en zijn vrienden te verrijken.
Dit krijg je dus als alle regels aan de kant worden geschoven.