Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%

Totaal aantal stemmen: 156

Ambtenaar

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef:
De vaccinatiegraad is heel laag, maar je ziet dat niet terug in de geregistreerde coronagevallen. Dat zijn de feiten.
De vraag is of men het testbeleid wel volgt. Dus bij een kuchje of snotneus laten testen. Ik vermoed zo maar dat het aantal testen in Urk ook lager dan gemiddeld is
merel

Bericht door merel »

Marco schreef:In de laatste 5 weken zijn in Nederland steeds zo'n 6 mensen per dag overleden. Teruggerekend naar de bevolkingsgrootte van Urk zouden er bij een gelijke verdeling van die overleden patiënten ongeveer 0,26 op Urk overleden zijn. Geen overleden personen is dus niet zo vreemd, dat valt ruim binnen de marge van wat waarschijnlijk is.

Als je de hele periode van de pandemie beschouwt zou je andere cijfers kunnen krijgen. De vraag is alleen, of er vanaf het begin altijd de correcte doodsoorzaak is vastgesteld (en de vraag is of dat nu inderdaad altijd wel gebeurt). Aan de hand van deze cijfers kan je niet teveel concluderen.
Urk wordt natuurlijk ook beschermd door de gevaccineerde omgeving om hen heen. Ik ken nu ook niemand die positief getest is op corona. de laatste gevallen in mijn omgeving waren begin juli.
parsifal

Bericht door parsifal »

Urk heeft een speciale leeftijdsopbouw, met 5900 kinderen tot en met 15 op zo'n 21000 inwoners. Het aantal 65plussers is iets boven de 2000. De laatste groep speelt een grote rol in de statistieken, terwijl je voor de statistieken de kinderen eigenlijk kunt negeren, die komen weinig in het ziekenhuis. Er is ook gesuggereerd (oa op grond van Schotse data) dat mensen die veel met kinderen omgaan vaak een milder verloop van een besmetting hebben (mogelijk door meer blootstelling aan andere Coronavirussen, mogelijk dat ze door omgang met vooral jonge kinderen, als ze besmet worden door een kind, besmet worden met een kleinere hoeveelheid virus en daardoor het immuunsysteem meer tijd geven). Dit is allemaal wel erg speculatief en daar moet echt nog verder naar gekeken worden.

Verder vraag ik me ook af of Urk veel verzorgingshuizen kent, of dat daar meer dan in andere gemeenten de ouderen eerst door kinderen worden opgevangen of er bij inwonen. Je kunt wel duidelijk zien dat de pogingen om het virus buiten ouderenhuizen te houden behoorlijk gefaald heeft. In Zweden zie je ook iets vergelijkbaars. De ouderen die thuis wonen waren in vergelijking tot de meeste Europese landen niet zo hard getroffen. Terwijl het in verzorgingshuizen voor ouderen echt vreselijk was.

Hoewel ik niet denk dat het een grote rol speelt of een verklaring is, zou ik ook weer niet helemaal uitsluiten dat Urk voordeel heeft van de ligging. Het is wat geisoleerd met veel mensen die onder elkaar zijn gebleven. Ik zou verwachten dat dit niet heel veel effect heeft bij een grote uitbraak, waar het wel waarschijnlijk is dat weinig contact al genoeg is om een virus in een gemeenschap te krijgen. Helemaal zeker ben ik hier niet van. Als dat laatste het geval is moet men in Urk wel uitkijken, want als dan het virus alsnog binnenkomt kan het vrij ernstig worden.

Ik geloof trouwens dat eerdere besmetting niet minder bescherming tegen het virus geeft dan het vaccin. Echter het vaccin lijkt voor iedereen echt veiliger dan besmet worden. Ooit las ik ergens: Als er weer pokken uitbreekt kom ik wel veel bij de koeien in de buurt, dat geeft ook bescherming. En dat is zeker waar (het woord vaccinatie komt zelfs van het franse woord voor koe), maar die methode is eigenlijk een soort van vaccinatie zonder spuit en met meer risicos (je krijgt dan mogelijk te maken met levend virus van koeienpokken).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
De vaccinatiegraad is heel laag, maar je ziet dat niet terug in de geregistreerde coronagevallen. Dat zijn de feiten.
De vraag is of men het testbeleid wel volgt. Dus bij een kuchje of snotneus laten testen. Ik vermoed zo maar dat het aantal testen in Urk ook lager dan gemiddeld is
Dat zou juist averechts moeten werken: hoe minder mensen testen, hoe meer verspreiding, en hoe meer ziekenhuisopnamen en overlijdens. Maar dat laatste is niet het geval, ongetwijfeld speelt daarin ook de leeftijdsopbouw een rol.

Ik dank @parsifal voor een inhoudelijke duiding. Iets wonderlijks blijft er voor mij nog wel in.
TSD

Bericht door TSD »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:
Dat zou juist averechts moeten werken: hoe minder mensen testen, hoe meer verspreiding, en hoe meer ziekenhuisopnamen en overlijdens. Maar dat laatste is niet het geval, ongetwijfeld speelt daarin ook de leeftijdsopbouw een rol.

Ik dank @parsifal voor een inhoudelijke duiding. Iets wonderlijks blijft er voor mij nog wel in.
Precies. Dit zou alleen zo zijn als er integraal een fors lagere testbereidheid is.

Thuisblijven, testen en daarna in quarantaine is natuurlijk nog steeds een waarschijnlijk zeer effectieve maatregel om de verspreiding tegen te gaan. Als in delen van de bevolking die bereidheid lager is, zal dat leiden tot een hogere mate van verspreiding die automatisch ook terecht komt bij mensen die wél bereid zijn om te testen. Dus het duurt misschien een weekje langer, maar in mijn ogen kan dat nooit de verklaring zijn voor weken/maandenlange lage aantallen.

Ik denk dat natuurlijke immuniteit een veel logischere verklaring is. Daarmee zeg ik niet dat we als samenleving integraal naar groepsimmuniteit via de natuurlijke weg moeten streven, natuurlijk. Dat zou inderdaad, zoals Parsifal feitelijk ook zegt, heel veel leed en sterfte veroorzaken bij vooral de oudere en kwetsbare groepen.

Daarentegen ben ik er nog niet over uit of natuurlijke immuniteit voor onze jongeren uiteindelijk niet veel beter is dan vaccineren. Het lijkt erop dat een natuurlijke infectie beter en langduriger beschermt. Omdat de kans op ziekenhuisopname / overlijden bij jongeren heel dicht bij 0 ligt zijn de verschillen qua risico met vaccineren echt niet heel groot. Belangrijkste punt is denk ik Long-COVID wat je mee zou moeten wegen (hoe vaak komt het voor en hoe ernstig is het). Daarbij ook nog eens het feit dat je ook met vaccinatie besmet kunt worden, serieus (maar wel minder zwaar) ziek kunt worden en er volgens mij geen zicht is of je mét vaccinatie ook na besmetting minder snel long-covid klachten krijgt (en hoeveel dan, is het ook 'bijna 0' of heel anders?), dat is nog echt een minder ontgonnen gebied op dit moment.

Even voor de duidelijkheid: ik spreek hier puur vanuit volksgezondheidsperspectief en niet vanuit principieel/ ethisch perspectief.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dat zou juist averechts moeten werken: hoe minder mensen testen, hoe meer verspreiding, en hoe meer ziekenhuisopnamen en overlijdens. Maar dat laatste is niet het geval, ongetwijfeld speelt daarin ook de leeftijdsopbouw een rol.
Het is moeilijk om zomaar plaatsen met elkaar te vergelijken, omdat iedere plaats weer anders is betreffende bevolking en cultuur.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Dat zou juist averechts moeten werken: hoe minder mensen testen, hoe meer verspreiding, en hoe meer ziekenhuisopnamen en overlijdens. Maar dat laatste is niet het geval, ongetwijfeld speelt daarin ook de leeftijdsopbouw een rol.
Het is moeilijk om zomaar plaatsen met elkaar te vergelijken, omdat iedere plaats weer anders is betreffende bevolking en cultuur.
Dat ben ik wel met je eens. Maar nogmaals, ik denk dat - als Urk dubbel zoveel ziekenhuisopnamen als gemiddeld zou hebben - er al heel snel een relatie gelegd zou worden met de zeer lage vaccinatiegraad. En ik zou er dan ook 'intrappen' denk ik.
Nu is het andersom, en dan is het best stil...
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Dat ben ik wel met je eens. Maar nogmaals, ik denk dat - als Urk dubbel zoveel ziekenhuisopnamen als gemiddeld zou hebben - er al heel snel een relatie gelegd zou worden met de zeer lage vaccinatiegraad. En ik zou er dan ook 'intrappen' denk ik.
Als de bevolking gemiddeld jong is, is het niet verwonderlijk dat het aantal sterfgevallen gemiddeld genomen ook lager is. En volgens mij is in Urk, als ik het me goed herinner, toch best wel een golf van sterfgevallen geweest vorig jaar.
parsifal

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
Dat ben ik wel met je eens. Maar nogmaals, ik denk dat - als Urk dubbel zoveel ziekenhuisopnamen als gemiddeld zou hebben - er al heel snel een relatie gelegd zou worden met de zeer lage vaccinatiegraad. En ik zou er dan ook 'intrappen' denk ik.
Inderdaad. En niet alle vergelijkingen zijn slecht. Ik zou echter wel willen kijken naar het aantal ziekenhuisopnames per inwoner in bepaalde leeftijdsgroepen (liefst een subgroep van mannen tussen 40 en 70) dat geeft echt wel een redelijk beeld. Het lijkt er trouwens wel op dat Alpha en Delta gevaarlijker zijn dan de oorspronkelijke variant. Daarom hebben gebieden die een zware eerste golf hebben gehad mogelijk over het geheel minder zwaar te lijden (dat is achteraf gepraat natuurlijk en het had erg dom geweest om de eerste golf om deze reden maar te laten razen).

Zoals ik al zei, ik ben er niet helemaal gerust op dat de situatie in Urk blijft zoals die is. Een introductie van het virus onder jongeren die redelijk groot wordt kan nog steeds heel ernstige gevogen hebben. Zeker als er veel 40+ mannen zijn die gevaccineerd zijn of eerder besmet zijn geweest. (In die zin zie ik het wel als een probleem dat er meer mannen dan vrouwen niet-gevaccineerd zijn).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Dat ben ik wel met je eens. Maar nogmaals, ik denk dat - als Urk dubbel zoveel ziekenhuisopnamen als gemiddeld zou hebben - er al heel snel een relatie gelegd zou worden met de zeer lage vaccinatiegraad. En ik zou er dan ook 'intrappen' denk ik.
Als de bevolking gemiddeld jong is, is het niet verwonderlijk dat het aantal sterfgevallen gemiddeld genomen ook lager is. En volgens mij is in Urk, als ik het me goed herinner, toch best wel een golf van sterfgevallen geweest vorig jaar.
Totaal aantal overleden 19 (op zo'n 21.000 inwoners). Tholen: 30 (op 26.000 inwoners).
19 totaal noem ik geen 'golf van sterfgevallen'. Wel feitelijk blijven.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Totaal aantal overleden 19 (op zo'n 21.000 inwoners). Tholen: 30 (op 26.000 inwoners).
Er zijn in Urk 2710 gevallen geconstateerd, 55 ziekenhuisopnames en 19 sterfgevallen.
In Tholen 3404 gevallen, 73 ziekenhuisopnames en 30 sterfgevallen.
In Rotterdam zijn 98.861 gevallen, 2217 ziekenhuisopnames en 987 sterfgevallen op 651.000 inwoners.

Kijk je naar het aantal sterfgevallen per geconstateerde gevallen in Urk, dan is het overlijdenspercentage 0.70%. In Tholen is dat 0.99% en in Rotterdam is dat ook 0.99%.

Vaccinatiegraden in Tholen en Rotterdam zijn vergelijkbaar, met 65% gevaccineerde volwassenen. In Urk is dat 27%.

In Urk is 36.1% van de bevolking 20 jaar of jonger, in Tholen is dat 24.3% en in Rotterdam 21.2%

Zou leeftijdsopbouw van de bevolking dan toch iets te zeggen hebben?
Charles

Bericht door Charles »

Dit weekend met een groep ongevaccineerden gegeten in een restaurant... Via de achteringang naar een afzonderlijk zaaltje.
DDD

Bericht door DDD »

Psalm 1 gelezen, zeker?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Totaal aantal overleden 19 (op zo'n 21.000 inwoners). Tholen: 30 (op 26.000 inwoners).
Er zijn in Urk 2710 gevallen geconstateerd, 55 ziekenhuisopnames en 19 sterfgevallen.
In Tholen 3404 gevallen, 73 ziekenhuisopnames en 30 sterfgevallen.
In Rotterdam zijn 98.861 gevallen, 2217 ziekenhuisopnames en 987 sterfgevallen op 651.000 inwoners.

Kijk je naar het aantal sterfgevallen per geconstateerde gevallen in Urk, dan is het overlijdenspercentage 0.70%. In Tholen is dat 0.99% en in Rotterdam is dat ook 0.99%.

Vaccinatiegraden in Tholen en Rotterdam zijn vergelijkbaar, met 65% gevaccineerde volwassenen. In Urk is dat 27%.

In Urk is 36.1% van de bevolking 20 jaar of jonger, in Tholen is dat 24.3% en in Rotterdam 21.2%

Zou leeftijdsopbouw van de bevolking dan toch iets te zeggen hebben?
Grappig dat je nu toch plaatsen met elkaar gaat vergelijken. Zojuist vond je dat nog moeilijk. Maar @parsifal heeft nuttige dingen gezegd over de vergelijking. Ik neem aan dat je die gelezen hebt.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Charles schreef:Dit weekend met een groep ongevaccineerden gegeten in een restaurant... Via de achteringang naar een afzonderlijk zaaltje.
Heel stoer, maar ik begrijp dit niet. Is het eisen van een coronapas onbijbels, zodat ongehoorzaamheid geboden is?
Plaats reactie