Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [6]
Geplaatst: 08 mei 2019, 09:44
Bovenstaande was vanzelf bijzonder offtopic. Als we nu gewoon verder gaan lijkt het me niet verkeerd om dit apart in een ander topic te plaatsen.
Toch vind ik het wel een zorgelijke uitspraak. Juist door de mogelijkheid voor dubbele interpretatie. Het gedachtegoed van HeartCry, de stichting waar ook ds. Van den Belt niet onbekend mee is, verdoezeld ook de drie stukken. Zij richten zich ook meer op het accent van twee wegen en één Naam.eilander schreef: Nu ken ik prof. Van den Belt niet zo goed, hoewel ik wel een paar preken van hem heb geluisterd een tijd geleden. Ik denk eerlijk gezegd dat zo'n uitspraak een eigen leven gaat leiden, en dus op een manier nu wordt uitgelegd die verder gaat dan zijn bedoeling was.
Gisteren het eerste deel van Lloyd-Jones' Bergrede uitgelezen, hoop vanavond aan het tweede te beginnen. Wat een onzettend leerzaam boek, met een hoop eyeopeners.Bertiel schreef:gisteren de slapende Christus van Samuel Rutherford gelezen en begonnen in de Bergrede van D.M. Lloyd-Jones
Voor mij ook, laat dat helder zijn!Wandelende schreef:Toch vind ik het wel een zorgelijke uitspraak. Juist door de mogelijkheid voor dubbele interpretatie. Het gedachtegoed van HeartCry, de stichting waar ook ds. Van den Belt niet onbekend mee is, verdoezeld ook de drie stukken. Zij richten zich ook meer op het accent van twee wegen en één Naam.eilander schreef: Nu ken ik prof. Van den Belt niet zo goed, hoewel ik wel een paar preken van hem heb geluisterd een tijd geleden. Ik denk eerlijk gezegd dat zo'n uitspraak een eigen leven gaat leiden, en dus op een manier nu wordt uitgelegd die verder gaat dan zijn bedoeling was.
Het is niet één op één door te trekken, maar tegelijkertijd maakt dat het voor mij wel zorgelijk.
Ik lees preek voor preek. Maar jij doet er een tiental achter elkaar?Bertiel schreef:Gisteren het eerste deel van Lloyd-Jones' Bergrede uitgelezen, hoop vanavond aan het tweede te beginnen. Wat een onzettend leerzaam boek, met een hoop eyeopeners.Bertiel schreef:gisteren de slapende Christus van Samuel Rutherford gelezen en begonnen in de Bergrede van D.M. Lloyd-Jones
Niet moeilijk, voor iedereen te lezen, ik kan het jullie ook allemaal aanbevelen!
Het is uitgegeven in 2014. Ik zag hem ergens in een aanbiedingsrek liggen. Het zijn vijf preken over Spreuken 3 vers 17. Ik meen gewoon een nieuwe vertaling van N.A. Eikelenboom. Geen idee of deze ook onderdeel uitmaken van de set 'alle werken van'.eilander schreef:@Herman, waar gaat het boek van Erskine over? Is het een nieuw boek? Ik ken het niet in elk geval, of het moet een heel nieuwe titel gekregen hebben.
We weten wel wat Arminius leerde, maar niet hoe hij preekte. Ongetwijfeld is er een verband, maar de oproep tot geloof (en bekering) heeft in de kerkgeschiedenis toch zo zijn bijzondere uitwerkingen gehad als we denken aan de eveneens remonstrantse Wesley maar ook aan zijn calvinistische evenknie Whitefield. Het voorbeeld van de ontspannenheid tussen die twee zou in de Nederlandse kerken een hoop gedoe schelen.eilander schreef:Voor mij ook, laat dat helder zijn!Wandelende schreef:Toch vind ik het wel een zorgelijke uitspraak. Juist door de mogelijkheid voor dubbele interpretatie. Het gedachtegoed van HeartCry, de stichting waar ook ds. Van den Belt niet onbekend mee is, verdoezeld ook de drie stukken. Zij richten zich ook meer op het accent van twee wegen en één Naam.eilander schreef: Nu ken ik prof. Van den Belt niet zo goed, hoewel ik wel een paar preken van hem heb geluisterd een tijd geleden. Ik denk eerlijk gezegd dat zo'n uitspraak een eigen leven gaat leiden, en dus op een manier nu wordt uitgelegd die verder gaat dan zijn bedoeling was.
Het is niet één op één door te trekken, maar tegelijkertijd maakt dat het voor mij wel zorgelijk.
Geen 10, maar 2 a 3 op een avond wel. Ik ben wel gewend om boek voor boek te lezen.Herman schreef:Ik lees preek voor preek. Maar jij doet er een tiental achter elkaar?Bertiel schreef:Gisteren het eerste deel van Lloyd-Jones' Bergrede uitgelezen, hoop vanavond aan het tweede te beginnen. Wat een onzettend leerzaam boek, met een hoop eyeopeners.Bertiel schreef:gisteren de slapende Christus van Samuel Rutherford gelezen en begonnen in de Bergrede van D.M. Lloyd-Jones
Niet moeilijk, voor iedereen te lezen, ik kan het jullie ook allemaal aanbevelen!
Aha, dus je las de laatste drie preken van het eerste deel. Nu snap ik het.Bertiel schreef:Geen 10, maar 2 a 3 op een avond wel. Ik ben wel gewend om boek voor boek te lezen.
Tussen iedere preek door ff refoforum checken
Over lezen gesproken:DDD schreef:Ik vind de stelling dat Arminianen verloren gaan, werkelijk absurd. Dat is -nog los daarvan dat ik vind dat deze discussie niet hier hoort- voor mij reden om daar niet op door te gaan. Daarnaast vind ik dat Jantje, DIA en Helma prof. Van den Belt geen recht doen en slecht lezen, terwijl ik al twee keer heb laten zien wat er staat, zonder dat iemand aanvoert dat ik het niet goed begrijp.
De uitspraken van Prof. Van den Belt gingen echter wél over echte Arminianen.refo schreef:Over lezen gesproken:DDD schreef:Ik vind de stelling dat Arminianen verloren gaan, werkelijk absurd. Dat is -nog los daarvan dat ik vind dat deze discussie niet hier hoort- voor mij reden om daar niet op door te gaan. Daarnaast vind ik dat Jantje, DIA en Helma prof. Van den Belt geen recht doen en slecht lezen, terwijl ik al twee keer heb laten zien wat er staat, zonder dat iemand aanvoert dat ik het niet goed begrijp.
De geciteerde Remonstrant geeft zelf aan niets met Arminius te hebben. De hele discussie is daarom een beetje vreemd. Het debat had beter kunnen gaan tussen Van den Belt en een 'echte' Arminiaan.
Toch heb je eigenlijk niks aan zo'n uitspraak van prof. Van den Belt. Het is erop of eronder.luisteraar schreef:Ik denk dat er in de quote van prof. van den Belt meer gelezen wordt dan hij heeft bedoeld te zeggen. Van den Belt is in gesprek met een Remonstrant die nog verder van de gereformeerde leer af staat dan Arminius en zegt tegen hem dat hij zou wensen dat velen in de PKN wat meer op Arminius zouden lijken. Daarmee bedoelt van den Belt niet dat Arminius niet dwaalde, maar wil hij slechts aangeven dat zijn gesprekspartner en vele predikanten verder van de waarheid af staan dan Arminius ooit gedaan heeft. Als zij zouden terugkeren tot Arminius komen ze dus dichter bij de waarheid. En dat velen dichter bij de waarheid komen zou je kunnen omschrijven als een opwekking.