Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dit topic gaat over de Gereformeerde Gemeenten, en nu met name n.a.v. de recensie van een boek. Later werd Spurgeon hier ingevoerd. Blijf nu bij het punt waar het om gaat. Het al dan niet verstaan wat ds. Hoogerland schrijft. Laat wat mij betreft Spurgeon er nu liever buiten en ga naar de kern.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
- Verbannen
Ik kan in plaats van Spurgeon ook de naam van Robert Traill, de schrijver van het boek, waar ds. Hoogerland de recensie over schreef, invullen. Dat is geen enkel probleem.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Zet jij de recensie hier op RF, dan weten we allemaal waar we het over hebben.-DIA- schreef:Dit topic gaat over de Gereformeerde Gemeenten, en nu met name n.a.v. de recensie van een boek. Later werd Spurgeon hier ingevoerd. Blijf nu bij het punt waar het om gaat. Het al dan niet verstaan wat ds. Hoogerland schrijft. Laat wat mij betreft Spurgeon er nu liever buiten en ga naar de kern.
Vanavond kan niet meer. Het is immers wel een hele pagina in de Saambinder.gallio schreef:Zet jij de recensie hier op RF, dan weten we allemaal waar we het over hebben.-DIA- schreef:Dit topic gaat over de Gereformeerde Gemeenten, en nu met name n.a.v. de recensie van een boek. Later werd Spurgeon hier ingevoerd. Blijf nu bij het punt waar het om gaat. Het al dan niet verstaan wat ds. Hoogerland schrijft. Laat wat mij betreft Spurgeon er nu liever buiten en ga naar de kern.
Het is in ieder geval helder en klaar dat de predikers van de oude waarheid hier het meest te lijden hebben. Citeer maar eens wat en heel RF staat op de kop.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 nov 2018, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Is goed. Ik ben je er morgen nog steeds dankbaar voor als je het wil doen.-DIA- schreef:Vanavond kan niet meer. Het is immers wel een hele pagina in de Saambinder.gallio schreef:Zet jij de recensie hier op RF, dan weten we allemaal waar we het over hebben.-DIA- schreef:Dit topic gaat over de Gereformeerde Gemeenten, en nu met name n.a.v. de recensie van een boek. Later werd Spurgeon hier ingevoerd. Blijf nu bij het punt waar het om gaat. Het al dan niet verstaan wat ds. Hoogerland schrijft. Laat wat mij betreft Spurgeon er nu liever buiten en ga naar de kern.
Ik weet niet of het kan. Ik moet voor Kerst nog een andere preek uitschrijven, en dan zou die in de verdrukking komen.gallio schreef:Is goed. Ik ben je er morgen nog steeds dankbaar voor als je het wil doen.-DIA- schreef:Vanavond kan niet meer. Het is immers wel een hele pagina in de Saambinder.gallio schreef:Zet jij de recensie hier op RF, dan weten we allemaal waar we het over hebben.-DIA- schreef:Dit topic gaat over de Gereformeerde Gemeenten, en nu met name n.a.v. de recensie van een boek. Later werd Spurgeon hier ingevoerd. Blijf nu bij het punt waar het om gaat. Het al dan niet verstaan wat ds. Hoogerland schrijft. Laat wat mij betreft Spurgeon er nu liever buiten en ga naar de kern.
Het hoofdprobleem is dat jij een karikatuur maakt van het artikel van ds Hoogerland en dat is een kwalijke zaak.Jantje schreef:Ik kan in plaats van Spurgeon ook de naam van Robert Traill, de schrijver van het boek, waar ds. Hoogerland de recensie over schreef, invullen. Dat is geen enkel probleem.
Een klein gedeelte van wat ds. Hoogerland schreef:
Voor het lezen van dit boek (en dat geldt voor meerdere werken van Schotse oudvaders) zou ik een tweetal opmerkingen willen maken:
1. Lees deze werken integraal, dus niet selectief. Selectief lezen kan gemakkelijk de gedachte oproepen dat de nodiging tot Christus ten koste gaat van de leer van de doodstaat van de mens.
2. En ten tweede: Het uitsluitend lezen van werken van de Schotten kan ons een zekere eenzijdigheid brengen. Waar onze Nederlandse oudvaders veel nadruk legden op de noodzaak van wedergeboorte, het wonder van de levendmaking en het werk van de Heilige Geest in de toeleiding van de zondaar tot Christus, legt de Schot de nadruk op de plicht van de mens in het toegaan tot Christus.
Tot zover een klein citaat.
Dit wordt hierna verder uitgewerkt met voorbeelden.
Voor het lezen van dit boek (en dat geldt voor meerdere werken van Schotse oudvaders) zou ik een tweetal opmerkingen willen maken:
1. Lees deze werken integraal, dus niet selectief. Selectief lezen kan gemakkelijk de gedachte oproepen dat de nodiging tot Christus ten koste gaat van de leer van de doodstaat van de mens.
2. En ten tweede: Het uitsluitend lezen van werken van de Schotten kan ons een zekere eenzijdigheid brengen. Waar onze Nederlandse oudvaders veel nadruk legden op de noodzaak van wedergeboorte, het wonder van de levendmaking en het werk van de Heilige Geest in de toeleiding van de zondaar tot Christus, legt de Schot de nadruk op de plicht van de mens in het toegaan tot Christus.
Tot zover een klein citaat.
Dit wordt hierna verder uitgewerkt met voorbeelden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 nov 2018, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het boek van Robert Traill bijna uit en vanavond de recensie in de SB gelezen. Ik ben er stil van....of de recensent heeft het boek niet geheel gelezen of hij heeft het met een vooroordeel gelezen.Ad Anker schreef:Precies, hij bezigt termen als ernstig, zeer onderwijzend en waardevol. Ik heb het nog eens gelezen, maar snap de ophef toch niet. Ds. Roos wijst er bij de bespreking van de Schotten ook regelmatig op deze wijze op.GGotK schreef:Alleen door het eenzijdig lezen van het bewuste artikel kun je tot de conclusie komen dat ds Hoogerland deze Schot beschuldigt van eenzijdigheid. Ds Hoogerland plaatst 2 kanttekeningen en die moeten vooral gezien worden als waarschuwing voor de eenzijdige lezer.
Het boek van ds Traill zou 25 jaar geleden in de SB zonder voorbehoud zijn aanbevolen. Begrijp er niets van.......
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen
GGotK schreef:Het hoofdprobleem is dat jij een karikatuur maakt van het artikel van ds Hoogerland en dat is een kwalijke zaak.Jantje schreef:Ik kan in plaats van Spurgeon ook de naam van Robert Traill, de schrijver van het boek, waar ds. Hoogerland de recensie over schreef, invullen. Dat is geen enkel probleem.
In een recensie in een blad met hardline-criticasters als lezers te over, moet je niet gaan waarschuwen voor de eenzijdigheden die er zijn kunnen als je het betreffende boek naar je eigen meningen en ideeën verbuigt. Je schrijft een recensie over het boek, niet over de mening van de eventuele lezer. Bovendien schrijft ds. Hoogerland ook nog in een alinea dat hij vindt dat de Dordtse Leerregels Bijbelser zijn dan een bepaalde passage van Traill. Waarom die kritiek? Is dat perse nodig?
Overigens ben ik het van harte eens met de eerdere opmerking van @Refoforum2017, dat ik niks tegen ds. Hoogerland heb als persoon en zijn prediking altijd heel zuiver en evenwichtig vindt. Dus dat heeft er allemaal niks mee te maken, voor het geval iemand dat dacht.
Laatst gewijzigd door Jantje op 23 nov 2018, 23:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
We hebben nooit anders geleerd. Heel vreemd. En we kunnen met bewustheid zeker zestig jaren terugzien. Veel preken uit mijn jeugd zijn me bijgebleven.huisman schreef:Ik heb het boek van Robert Traill bijna uit en vanavond de recensie in de SB gelezen. Ik ben er stil van....of de recensent heeft het boek niet geheel gelezen of hij heeft het met een vooroordeel gelezen.Ad Anker schreef:Precies, hij bezigt termen als ernstig, zeer onderwijzend en waardevol. Ik heb het nog eens gelezen, maar snap de ophef toch niet. Ds. Roos wijst er bij de bespreking van de Schotten ook regelmatig op deze wijze op.GGotK schreef:Alleen door het eenzijdig lezen van het bewuste artikel kun je tot de conclusie komen dat ds Hoogerland deze Schot beschuldigt van eenzijdigheid. Ds Hoogerland plaatst 2 kanttekeningen en die moeten vooral gezien worden als waarschuwing voor de eenzijdige lezer.
Het boek van ds Traill zou 25 jaar geleden in de SB zonder voorbehoud zijn aanbevolen. Begrijp er niets van.......
Als ik een foto kan invoegen op het forum, heb ik het zo voor je.gallio schreef:Is goed. Ik ben je er morgen nog steeds dankbaar voor als je het wil doen.-DIA- schreef:Vanavond kan niet meer. Het is immers wel een hele pagina in de Saambinder.gallio schreef:Zet jij de recensie hier op RF, dan weten we allemaal waar we het over hebben.-DIA- schreef:Dit topic gaat over de Gereformeerde Gemeenten, en nu met name n.a.v. de recensie van een boek. Later werd Spurgeon hier ingevoerd. Blijf nu bij het punt waar het om gaat. Het al dan niet verstaan wat ds. Hoogerland schrijft. Laat wat mij betreft Spurgeon er nu liever buiten en ga naar de kern.
1. ds Hoogerland zegt: "ook daarin geven onze DL naar mijn mening een evenwichtiger geluid", dat is iets anders dan 'Bijbelser'Jantje schreef:GGotK schreef:Het hoofdprobleem is dat jij een karikatuur maakt van het artikel van ds Hoogerland en dat is een kwalijke zaak.Jantje schreef:Ik kan in plaats van Spurgeon ook de naam van Robert Traill, de schrijver van het boek, waar ds. Hoogerland de recensie over schreef, invullen. Dat is geen enkel probleem.
In een recensie in een blad met hardline-criticasters als lezers te over, moet je niet gaan waarschuwen voor de eenzijdigheden die er zijn kunnen als je het betreffende boek naar je eigen meningen en ideeën verbuigt. Je schrijft een recensie over het boek, niet over de mening van de eventuele lezer. Bovendien schrijft ds. Hoogerland ook nog in een alinea dat hij vindt dat de Dordtse Leerregels 1. Bijbelser zijn dan een bepaalde passage van Traill. Waarom die 2.kritiek? Is dat perse nodig?
Overigens ben ik het van harte eens met de eerdere opmerking van @Refoforum2017, dat ik niks tegen ds. Hoogerland heb als persoon en zijn prediking altijd heel zuiver en evenwichtig vindt. Dus dat heeft er allemaal niks mee te maken, voor het geval iemand dat dacht.
2. een recensie zonder kritiek is als een forum zonder...
-DIA- schreef:We hebben nooit anders geleerd. Heel vreemd. En we kunnen met bewustheid zeker zestig jaren terugzien. Veel preken uit mijn jeugd zijn me bijgebleven.huisman schreef:Ik heb het boek van Robert Traill bijna uit en vanavond de recensie in de SB gelezen. Ik ben er stil van....of de recensent heeft het boek niet geheel gelezen of hij heeft het met een vooroordeel gelezen.Ad Anker schreef:Precies, hij bezigt termen als ernstig, zeer onderwijzend en waardevol. Ik heb het nog eens gelezen, maar snap de ophef toch niet. Ds. Roos wijst er bij de bespreking van de Schotten ook regelmatig op deze wijze op.GGotK schreef:Alleen door het eenzijdig lezen van het bewuste artikel kun je tot de conclusie komen dat ds Hoogerland deze Schot beschuldigt van eenzijdigheid. Ds Hoogerland plaatst 2 kanttekeningen en die moeten vooral gezien worden als waarschuwing voor de eenzijdige lezer.
De verzamelde werken van Robert Traill werden in 1745 in Edinburgh in vier delen uitgegeven. Herdrukken hiervan kwamen verschillende malen van de pers, zoals in 1975 twee gebonden delen bij de "Banner of Truth". Ze vonden gretig aftrek, ook onder de eenvoudige vromen in Schotland, Engeland en daarbuiten. Bekendheid kregen vooral zijn preken over Galaten 2:21: "Ik doe de genade van God niet teniet; want indien de rechtvaardigheid door de wet is, zo is dan Christus tevergeefs gestorven." Deze werden vertaald door Joh. Freeke uit Den Haag en in 1993 in een beperkte oplage uitgegeven.
Freeke vermeldt in zijn voorwoord een citaat uit het dagboek van Ebenezer Erskine: "1721, zaterdag, ongeveer 12 uur. Ik werd deze morgen geleid om in Traill te lezen over de genadetroon uit Hebreeën 4, het laatste vers. Een tekst die soms zeer zoet en aangenaam voor mij is geweest, maar ik denk nooit zoeter dan vandaag. Ik mocht de Heere danken Die deze vrome man heeft bestuurd om dit gezegende onderwerp te schrijven en te preken en ik dankte de Heere dat hij mij dit boek in mijn bezit heeft gebracht en mij bestuurde het deze dag te lezen. Ik las er met tranen van vreugde in, omdat ik de taal van mijn ziel erin vond."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen