Oorlog in Oekraine

ejvl

Re: Oorlog in Oekraine

Bericht door ejvl »

elbert schreef: 18 mar 2025, 13:28 Dat de VS geld doneerden aan pro-democratische bewegingen wereldwijd, is niet iets wat beperkt is tot Oekraine. Tijdens de Arabische lente pompten de G8 landen (waarvan de VS de grootste donor is) 20 miljard in Arabische landen om democratie te promoten. Achteraf gezien is dit weggegooid geld geweest (er is bar weinig democratie in Arabische landen), maar dit is de standaard toepassing van soft power van de VS om op basis van de waarden die het uitdraagt democratie te bevorderen. Daarbij gaat het geld uiteraard niet naar demonstranten, maar wel naar regeringen (daar gaat verreweg het meeste geld naartoe) om hervormingen uit te voeren en te kunnen betalen en ook naar organisaties die dezelfde democratische waarden delen.
Dit klopt wel maar ik ben van mening dat dit niet louter en alleen liefdadigheid is of alleen om democratie te bevorderen. Dit heeft ook strategische, politieke en economische redenen. Ze wilden zorgen dat Oekraine niet (verdeR) onder Russische invloeden verkeerde en daarmee de westerse invloeden bevorderen en uitbreiden en dat is mijn punt juist.
Die 5 miljard naar Oekraïne is uitgegeven vanaf 1991 tot en met 2013. Dus er werden geen demonstranten mee betaald.
Geen demonstranten betaald maar wel organisaties die deze demonstraties volop steunden en is dit geld dus ook indirect gebruikt voor pro-demonstraties.
Dat bedrag is nog maar een schijntje vergeleken met het geld dat naar andere Oost-Europese landen is gegaan na de val van de muur. Te denken valt aan Polen, dat nu een succesverhaal op dit gebied is. Is dat slecht geweest? Nee, natuurlijk niet. Maar in Oekraïne wordt het slecht gevonden omdat de Russen dat niet wilden hebben.
Omdat het een factor (geen oorzaak) is van het huidige conflict. Als er geen westerse bemoeienis was geweest, zeker in 2014, was de huidige situatie waarschijnlijk anders geweest. De vraag is of de VS/EU zich had moeten bemoeien met Oekraine, zeker in 2014.
Dit staat allemaal buiten kijf. Zowel de VS als de EU bemiddelden tussen de president en de oppositie. Daarbij waren er blijkbaar meningsverschillen tussen de VS en de EU. Vandaar de boze opmerkingen van Nuland. Aangezien deze bemiddelingspogingen de instemming hadden van zowel de president als de oppositie zou je kunnen zeggen dat er geen ophef over gemaakt zou hoeven te worden. Dit was bemiddeling met instemming van de politieke krachten in Oekraïne. Maar de Russen waren daar wel boos over, want zij hadden dat liever niet natuurlijk.
Het was geen neutrale bemiddeling, het was een bemiddeling sterk georienteerd op westerse invloeden en uitbreiding en een westers georienteerde regering met personen al genoemd. De VS zou wel even regelen hoe of wat er zou gebeuren.
Heb je iets van een bron over dat de bemiddelingspogingen instemming hadden van Janoekovitsj? Volgens de informatie die ik heb klopt dat niet, hij vond het ongewenste inmenging van de VS, een bedreiging voor zijn politieke macht en zijn pro-Russische beleid maar ik kan het mis hebben in deze.
advocaat

Bericht door advocaat »

Wim Anker schreef: 18 mar 2025, 11:31 Niet mijn oorlog. Niet mijn probleem behalve dat ik vind dat er een morele plicht is het doden te stoppen.
Er is een morele plicht het doden te stoppen. Dat roept vragen op. Het is de plicht van wie? Is het een persoonlijke? Of de plicht van .... de mensheid of zo?
Ook is mij niet duidelijk wat dan de grondslag van die plicht mag wezen? Waar staat dat?

Moreel of moraal is datgene wat we als goed gedrag zien. Ook dat roept weer vragen op. Hoe het woord goed in dit verband te verstaan? Zinvol? nuttig? Overeenkomstig gedeelde waarden?
Ook hier de vraag door wie dat moreel gedragen moet worden?

En ik meen het serieus: dat doden stoppen waarom? en gaat dat boven gerechtigheid of niet?
refo

Bericht door refo »

advocaat schreef: 18 mar 2025, 16:11
Wim Anker schreef: 18 mar 2025, 11:31 Niet mijn oorlog. Niet mijn probleem behalve dat ik vind dat er een morele plicht is het doden te stoppen.
Er is een morele plicht het doden te stoppen. Dat roept vragen op. Het is de plicht van wie? Is het een persoonlijke? Of de plicht van .... de mensheid of zo?
Ook is mij niet duidelijk wat dan de grondslag van die plicht mag wezen? Waar staat dat?

Moreel of moraal is datgene wat we als goed gedrag zien. Ook dat roept weer vragen op. Hoe het woord goed in dit verband te verstaan? Zinvol? nuttig? Overeenkomstig gedeelde waarden?
Ook hier de vraag door wie dat moreel gedragen moet worden?

En ik meen het serieus: dat doden stoppen waarom? en gaat dat boven gerechtigheid of niet?
Advocaten leggen rookgordijnen. Dan zien ze zelf niet meer wat ze schrijven.
Sjongejongejonge, zou MP Schoof zeggen.

En over democratie gesproken:
Zo is voor een wijziging van de grondwet, die hiervoor nodig is, een eenvoudige meerderheid in het parlement niet genoeg. In plaats daarvan is meer dan twee derde van de stemmen nodig. De christendemocraten en sociaaldemocraten, die samen de nieuwe regering willen vormen, hebben daarvoor opgeteld onvoldoende zetels. En sinds de verkiezingen van afgelopen maand zouden ook de Groenen ze niet meer aan een meerderheid kunnen helpen. Dat betekent dat er steun van de radicaal-rechtse AfD of van de uiterst linkse Linke nodig is.

Met hulp van de AfD deze grondwetswijziging doorvoeren, dat willen de andere partijen uit principe niet. En zakendoen met Die Linke is in dit geval lastig, omdat zij juist zeer kritisch zijn op investeringen in defensie.

En dus vond er een noodgreep plaats. In plaats van het nieuwe parlement hierover te laten beslissen, kwam het oude parlement vandaag in een buitengewone zitting bijeen om nog snel deze grondwetswijzingen erdoor te loodsen voordat de zetels volgende week herverdeeld worden. De AfD en Die Linke stapten naar het grondwettelijk hof, maar die wees hun klachten af: het oude parlement is volledig bevoegd tot het nieuwe plaatsneemt.
Je kunt stemmen wat je wilt, politici doen toch waar ze zin in hebben.
KDD

Bericht door KDD »

Over desinformatie gesproken: De NYT komt zachtjes aan terug van wat ze beweerd hebben during de Corona crisis:

Hoe vaak is de New York Times ‘misleid’?
De Gray Lady heeft moeite om anti-Trump-verhalen te weerstaan.

"We werden ernstig misleid over de gebeurtenis die ons leven veranderde", luidt de kop van een artikel in de New York Times dat zondag werd gepubliceerd en dat terugblikt op een van de misleidingen die door overheidsfunctionarissen voor gezondheidszorg werden gepromoot tijdens de Covid-paniek van 2020. Het verhaal van zondag staat in de opiniesectie, maar merkt ook op dat de nieuwsverslaggeving in de New York Times onderhevig was aan spin vanuit wat we de medische tak van het Beltway-moeras zouden kunnen noemen.

https://www.wsj.com/opinion/how-often-h ... _permalink
parsifal

Bericht door parsifal »

KDD schreef: 18 mar 2025, 17:04 Over desinformatie gesproken: De NYT komt zachtjes aan terug van wat ze beweerd hebben during de Corona crisis:

Hoe vaak is de New York Times ‘misleid’?
De Gray Lady heeft moeite om anti-Trump-verhalen te weerstaan.

"We werden ernstig misleid over de gebeurtenis die ons leven veranderde", luidt de kop van een artikel in de New York Times dat zondag werd gepubliceerd en dat terugblikt op een van de misleidingen die door overheidsfunctionarissen voor gezondheidszorg werden gepromoot tijdens de Covid-paniek van 2020. Het verhaal van zondag staat in de opiniesectie, maar merkt ook op dat de nieuwsverslaggeving in de New York Times onderhevig was aan spin vanuit wat we de medische tak van het Beltway-moeras zouden kunnen noemen.

https://www.wsj.com/opinion/how-often-h ... _permalink
Heeft verder niets met oorlog in Oekraïne te maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
ZWP

Bericht door ZWP »

Het ‘telefoontje van het jaar’ [tussen Trump en Poetin gisteren] duurde anderhalf uur, maar leverde niet veel concreets op. Zo kwam er geen volledig staakt-het-vuren van 30 dagen, maar bleef het bij een belofte van Rusland om een maand lang geen energiestructuur in Oekraïne meer te bestoken en om verder te onderhandelen.

Die belofte van Poetin is vannacht al verbroken aldus de minister van buitenlandse zaken van Duitsland.
Poetin liet Trump bijna een uur wachten, ook al geen goed teken. Beide een bewijs dat Rusland heel anders denkt dan Trump cs. Deze oorlog stopt niet zomaar en zeker niet dankzij Poetin.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

ejvl schreef: 18 mar 2025, 13:57Dit klopt wel maar ik ben van mening dat dit niet louter en alleen liefdadigheid is of alleen om democratie te bevorderen. Dit heeft ook strategische, politieke en economische redenen. Ze wilden zorgen dat Oekraine niet (verdeR) onder Russische invloeden verkeerde en daarmee de westerse invloeden bevorderen en uitbreiden en dat is mijn punt juist.
Wat is daar precies mis mee? Het is een goede zaak als waarden als democratie, mensenrechten, vrijheid enzovoorts wereldwijd verspreid worden. Het is in elk geval alleszins beter dan dictatuur en onderdrukking.
Je doet het bijna lijken alsof we ons moeten schamen voor de waarden waar we in de westerse wereld voor staan en dan ook nog voor het feit dat we zeggen dat we die meestal beter vinden dan die van dictaturen.
ejvl schreef:Als er geen westerse bemoeienis was geweest, zeker in 2014, was de huidige situatie waarschijnlijk anders geweest. De vraag is of de VS/EU zich had moeten bemoeien met Oekraine, zeker in 2014.
Dan had Oekraïne er mogelijk uitgezien zoals Wit-Rusland nu. Wat vind je beter? Oekraïne als dictatuur zoals het Wit-Rusland van Loekasjenko (waar politieke opponenten massaal gefolterd worden in de gevangenis) of Oekraïne als vrij land? Je vraagt het je af. Voor mij is dat geen moeilijke vraag.
ejvl schreef:Het was geen neutrale bemiddeling, het was een bemiddeling sterk georienteerd op westerse invloeden en uitbreiding en een westers georienteerde regering met personen al genoemd.
Kun je uitleggen wat je onder neutrale bemiddeling verstaat? Misschien dat de Zwitsers dat met hun strikte neutraliteit zouden kunnen (hoewel, daar valt ook wel wat op af te dingen), maar verder zie ik geen neutrale krachten in de wereld. Elke bemiddeling is nu eenmaal gekleurd.
ejvl schreef:Heb je iets van een bron over dat de bemiddelingspogingen instemming hadden van Janoekovitsj? Volgens de informatie die ik heb klopt dat niet, hij vond het ongewenste inmenging van de VS, een bedreiging voor zijn politieke macht en zijn pro-Russische beleid maar ik kan het mis hebben in deze.
Het feit dat Janoekovitsj het compromisvoorstel ondertekende op 21 februari 2014 geeft aan dat hij deze bemiddeling waarbij o.a. de EU betrokken was goedkeurde. Waarom anders iets ondertekenen als je tegen bemiddeling bent? Misschien vond hij dat hij op dat moment weinig anders kon doen, maar hij had zichzelf in de nesten gewerkt door tegen de wil van de meerderheid van zijn bevolking in te gaan. Die protesten waren toen immers al 4 maanden aan de gang. Als hij zichzelf niet in deze positie had gemanoeuvreerd, dan was bemiddeling niet eens nodig geweest.
ZWP schreef:Het ‘telefoontje van het jaar’ [tussen Trump en Poetin gisteren] duurde anderhalf uur, maar leverde niet veel concreets op.
Het komt dus neer op het verwerpen van het voorstel van Trump door Poetin. Poetin wil helemaal geen einde aan de oorlog en het enige waar hij toe bereid is, is die 30 dagen stoppen met wederzijdse aanvallen op energieinfrastructuur. Dat betekent dat de Oekraïense aanvallen op olieraffinaderijen en dergelijke voor flinke economische pijn in Rusland zorgen. Voor de rest wil Poetin gewoon door met oorlogvoeren.
De enige zinvolle koers voor Trump is nu het flink aandraaien van de duimschroeven aan Rusland om de Russen te bewegen om de oorlog te staken. Maar tot nog toe horen we daar bar weinig over.
Laatst gewijzigd door elbert op 19 mar 2025, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
ejvl

Bericht door ejvl »

ZWP schreef: 19 mar 2025, 10:55 Het ‘telefoontje van het jaar’ [tussen Trump en Poetin gisteren] duurde anderhalf uur, maar leverde niet veel concreets op. Zo kwam er geen volledig staakt-het-vuren van 30 dagen, maar bleef het bij een belofte van Rusland om een maand lang geen energiestructuur in Oekraïne meer te bestoken en om verder te onderhandelen.

Die belofte van Poetin is vannacht al verbroken aldus de minister van buitenlandse zaken van Duitsland.
Poetin liet Trump bijna een uur wachten, ook al geen goed teken. Beide een bewijs dat Rusland heel anders denkt dan Trump cs. Deze oorlog stopt niet zomaar en zeker niet dankzij Poetin.
Ik zie dit wel als een zeer belangrijke stap richting vrede.
In al die jaren is er geen, of nauwelijks, contact met Poetin geweest, als Europa belde nam hij niet eens op (bij wijze van spreken want ik weet niet of dat uberhaupt geprobeerd is) en nu hebben ze toch heel voorzichtige stappen richting een vrede gezet.
Er moet nog ontzettend veel gebeuren en de verschillen zijn enorm maar ik ben erg blij dat er uberhaupt iets gebeurt in plaats van alleen maar leveren van wapens en de oorlog voortzetten.
De uitkomst zal uitwijzen of het een eerlijke en duurzame vrede zal zijn maar 1 ding weten we zeker, niks doen levert sowieso niks op.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

ejvl schreef: 19 mar 2025, 11:08 Ik zie dit wel als een zeer belangrijke stap richting vrede.
Er is geen analyst die die conclusie deelt. Dit was een "njet" van Poetin richting Trump en hij heeft met succes de boel op de lange baan geschoven. Het voorstel van Trump was 30 dagen onvoorwaardelijk staakt het vuren. Poetin heeft daar dusdanig veel voorwaarden aan verbonden, waaronder het stoppen van hulp aan Oekraine, het stoppen van inlichtingen doorspelen aan Oekraine, het verbod op mobilisatie van Oekraine enz. dat hij feitelijk aangeeft er geen trek in te hebben. Het is vasthouden aan maximalistische eisen zonder enige compromisbereidheid.
Het enige waar hij toe bereid is, is 30 dagen stoppen met wederzijdse aanvallen op energieinfrastructuur. Dat betekent dat de Oekraïense aanvallen op olieraffinaderijen en dergelijke blijkbaar voor flinke economische pijn in Rusland zorgen. Voor de rest wil Poetin gewoon door met oorlogvoeren, ook op andere burgerdoelen.
ejvl schreef:In al die jaren is er geen, of nauwelijks, contact met Poetin geweest, als Europa belde nam hij niet eens op (bij wijze van spreken want ik weet niet of dat uberhaupt geprobeerd is) en nu hebben ze toch heel voorzichtige stappen richting een vrede gezet.
Dat is onjuist. Er zijn meerdere contactmomenten geweest tussen Europese leiders en Poetin. Het laatst nog op 15 november toen bondskanselier Scholz met Poetin belde. Het leverde niks op. Ook het gesprek van gisteren tussen Trump en Poetin was een nothingburger. Tenzij je natuurlijk ijshockeywedstrijden tussen Rusland en de VS als een belangrijke stap ziet. Dat hebben ze echt afgesproken en dat is eigenlijk lachwekkend. De auteur van "The art of the deal" werd feitelijk afgescheept met wat spiegeltjes en kraaltjes. Behoorlijk vernederend. Als de Amerikanen snel resultaat willen zien, dan zullen ze toch echt uit een ander vaatje moeten tappen.
ejvl

Bericht door ejvl »

elbert schreef: 19 mar 2025, 11:08 Wat is daar precies mis mee? Het is een goede zaak als waarden als democratie, mensenrechten, vrijheid enzovoorts wereldwijd verspreid worden. Het is in elk geval alleszins beter dan dictatuur en onderdrukking.
Je doet het bijna lijken alsof we ons moeten schamen voor de waarden waar we in de westerse wereld voor staan en dan ook nog voor het feit dat we zeggen dat we die meestal beter vinden dan die van dictaturen.
Omdat bijna alles onder het mom van democratie, mensenrechten en vrijheid geduwd wordt terwijl andere motieven vaak veelvuldig aanwezig zijn.
Er is niets mis met democratie, mensenrechten en vrijheid maar wel als dat (mede) als argument wordt gebruikt voor strategische, economische en politieke redenen. En ik denk dat de westerse bemoeienis met o.a Oekraine hier wel debet aan is. Amerika wilde economisch, politiek en strategisch invloed, macht, e.d hebben en gebruikten democratie e.d. als argument.
Dan had Oekraïne er mogelijk uitgezien zoals Wit-Rusland nu. Wat vind je beter? Oekraïne als dictatuur zoals het Wit-Rusland van Loekasjenko (waar politieke opponenten massaal gefolterd worden in de gevangenis) of Oekraïne als vrij land? Je vraagt het je af. Voor mij is dat geen moeilijke vraag.
Voor mij wel. Ik vraag mij serieus af of we onze westerse normen en waarden en cultuur moeten opleggen aan de hele wereld als zijnde, dit is het beste, of het minst slechte. Ik denk dat dat simpelweg niet werkt.
Kun je uitleggen wat je onder neutrale bemiddeling verstaat? Misschien dat de Zwitsers dat met hun strikte neutraliteit zouden kunnen (hoewel, daar valt ook wel wat op af te dingen), maar verder zie ik geen neutrale krachten in de wereld. Elke bemiddeling is nu eenmaal gekleurd.
Een bemiddeling zonder hier zelf sterke voordelen uit te halen maar om het land, in dit geval Oekraine, op nummer 1 te zetten zonder hier zelf veel economisch, strategische en politieke invloed op te willen hebben.
Het feit dat Janoekovitsj het compromisvoorstel ondertekende op 21 februari 2014 geeft aan dat hij deze bemiddeling waarbij o.a. de EU betrokken was goedkeurde. Waarom anders iets ondertekenen als je tegen bemiddeling bent? Misschien vond hij dat hij op dat moment weinig anders kon doen, maar hij had zichzelf in de nesten gewerkt door tegen de wil van de meerderheid van zijn bevolking in te gaan. Die protesten waren toen immers al 4 maanden aan de gang. Als hij zichzelf niet in deze positie had gemanoeuvreerd, dan was bemiddeling niet eens nodig geweest.
Ik zie inderdaad dat hij formeel ingestemd heeft met oplossing via bemiddeling.
Het ondertekenen van het akkoord door Janoekovitsj betekent niet automatisch dat hij vrijwillig instemde met de bemiddeling denk ik. Hij stond inderdaad onder enorme druk (ook deels eigen schuld natuurlijk) en zag het akkoord waarschijnlijk als laatste poging om de situatie onder controle te krijgen. Binnen 24 uur na ondertekening werd hij echter alsnog afgezet, wat er wellicht op wijst dat de oppositie en de demonstranten niet van plan waren het akkoord te respecteren. Daarnaast was Oekraïne verdeeld: een aanzienlijk deel van de bevolking steunde Janoekovitsj of was niet per se voor de EU. De situatie is dus complexer dan simpelweg stellen dat hij ‘tegen de meerderheid inging’ en bemiddeling accepteerde. Er was wel een meerderheid die het EU-associatieverdrag steunde maar dat betekent niet dat de meerderheid pro-Euromaidan of anti-Janoekovitsj was natuurlijk.

Er is geen analyst die die conclusie deelt. Dit was een "njet" van Poetin richting Trump en hij heeft met succes de boel op de lange baan geschoven. Het voorstel van Trump was 30 dagen onvoorwaardelijk staakt het vuren. Poetin heeft daar dusdanig veel voorwaarden aan verbonden, waaronder het stoppen van hulp aan Oekraine, het stoppen van inlichtingen doorspelen aan Oekraine, het verbod op mobilisatie van Oekraine enz. dat hij feitelijk aangeeft er geen trek in te hebben. Het is vasthouden aan maximalistische eisen zonder enige compromisbereidheid.
Het enige waar hij toe bereid is, is 30 dagen stoppen met wederzijdse aanvallen op energieinfrastructuur. Dat betekent dat de Oekraïense aanvallen op olieraffinaderijen en dergelijke blijkbaar voor flinke economische pijn in Rusland zorgen. Voor de rest wil Poetin gewoon door met oorlogvoeren, ook op andere burgerdoelen.
Diplomatie is altijd een stap naar vrede. Diplomatie is geen kwestie van direct succes maar van onderhandeling en langzame vooruitgang. Überhaupt een gesprek hebben, is een opening toch? Ook al lig je ver uit elkaar, dat is niet het einde van diplomatie maar het begin ervan. Bijna elke vredesbespreking begint met extreme eisen, zie tussen de VS en Taliban of in het Midden-Oosten. Juist door te praten ontstaat er uiteindelijk beweging, hopelijk.
Als Poetin echt geen enkele bereidheid tot vrede heeft, waarom zou hij dan wel instemmen met een tijdelijk stoppen van aanvallen op energie-infrastructuur? Dat toont aan dat er op z'n minst toch onderhandelingsruimte is?
Dat is onjuist. Er zijn meerdere contactmomenten geweest tussen Europese leiders en Poetin. Het laatst nog op 15 november toen bondskanselier Scholz met Poetin belde. Het leverde niks op. Ook het gesprek van gisteren tussen Trump en Poetin was een nothingburger. Tenzij je natuurlijk ijshockeywedstrijden tussen Rusland en de VS als een belangrijke stap ziet. Dat hebben ze echt afgesproken en dat is eigenlijk lachwekkend. De auteur van "The art of the deal" werd feitelijk afgescheept met wat spiegeltjes en kraaltjes. Behoorlijk vernederend. Als de Amerikanen snel resultaat willen zien, dan zullen ze toch echt uit een ander vaatje moeten tappen.
Het klopt, lees ik, dat er sporadisch contact is geweest. Maar dat betekent niet dat er serieuze diplomatie heeft plaatsgevonden, een incidenteel gesprek, zoals dat van Scholz, is iets anders dan een volwaardige onderhandelingsstrategie. De strategie van Europa was een harde lijn en de diplomatieke kanalen zijn, volgens mij, nauwelijks gebruikt.
Diplomatie is meer dan een telefoontje.
Ik vind het gesprek tussen Trump en Poeting wel degelijk wat goeds, zie hierboven, diplomatie is het begin van de vrede.
Überhaupt het feit dat Poetin zich genoodzaakt zag om te reageren, dat gaat echt wel verder dan spiegeltjes en kraaltjes.
Profesto

Bericht door Profesto »

Je gaat mee in een Russisch frame als je zegt dat wij Oekraïne 'westerse waarden' opleggen.
Oekraïne wil dit zelf.
refo

Bericht door refo »

Profesto schreef: 19 mar 2025, 21:13 Je gaat mee in een Russisch frame als je zegt dat wij Oekraïne 'westerse waarden' opleggen.
Oekraïne wil dit zelf.
Nee, de Oekraïners willen vrede.
DDD

Bericht door DDD »

Waar leidt je dat uit af?
Profesto

Bericht door Profesto »

refo schreef: 20 mar 2025, 06:53
Profesto schreef: 19 mar 2025, 21:13 Je gaat mee in een Russisch frame als je zegt dat wij Oekraïne 'westerse waarden' opleggen.
Oekraïne wil dit zelf.
Dat klopt, en de Oekraïners hebben gezien dat ze veel meer kans maken op vrede in de EU dan in de invloedssferen van Rusland.
Maanenschijn

Oorlog in Oekraine

Bericht door Maanenschijn »

Profesto schreef:
refo schreef: 20 mar 2025, 06:53
Oekraïne wil dit zelf.
Dat klopt, en de Oekraïners hebben gezien dat ze veel meer kans maken op vrede in de EU dan in de invloedssferen van Rusland.
Ik denk dat beiden gelijk hebben. We moeten niet veronderstellen dat de westerse waarden (wat die dan ook precies mogen zijn) vanzelfsprekend door de Oekraïners omarmd worden. Wat waarden, denkwijze en gebruiken betreft is het een echt Slavisch volk, veel beter passend bij de Russen, Tartaren en Noord-Aziaten. Niet dat ik hier bewijs van heb, maar met regelmaat in die landen te bivakkeren is dat mijn ervaring. Het is echt onjuist te veronderstellen dat Oekraïne westers denkt over zaken als corruptie (de herverdeling van middelen, zoals de landbouwconsul het verwoordde), gezagsverhoudingen, gezin, positie van de vrouw, verantwoordelijkheid voor de leefomgeving, levensbegin- en einde, etc.

Profesto heeft ook gelijk dat het Oekraïense volk rust en vrede wil. Hun geschiedenis kenmerkt zich door strijd voor onafhankelijkheid en rust. En de partij die daar de meeste kans op geeft is favoriet. Dat is nu Europa. Na de Holodomor on de dertiger jaren waren dat de Nazi’s die begin veertig de grens over staken (wat ze nu nog nagedragen worden). En na de onafhankelijkheid is er een vacuüm ontstaan. Met de huidige situatie als gevolg.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie