Maar dat kan niets met wat ik schreef te maken hebben, want ik heb geen woord over de preek gezegd.pierre27 schreef:Dit vind ik dan weer flauw naar Erasmiaan toe, hij is inhoudelijk genoeg geweest, ook als het gaat om deze bewuste preek.Posthoorn schreef:Ik ben het in dezen met DDD eens. De reactie van Erasmiaan is onder de gordel. Al is een predikant nog zo dierbaar voor je, dat geeft je niet het recht iemand die enige kritiek op de voordracht heeft, zo'n sneer te geven!DDD schreef:Ik vind zelf mijn bijdragen niet onaardig of vervelend. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Ik vind jouw reactie wel onaardig en vervelend. Dat zou natuurlijk ook aan mij kunnen liggen, maar dat vind ik wel een wat twijfelachtige verklaring.
En los daarvan zie ik niet in waarom het ene een voldoende reden zou zijn voor het andere.
Reageer nou eens inhoudelijk, Erasmiaan! Je ergernis ten opzichte van alle 'linkse' refoforummers is nu iedereen wel duidelijk. Nu nog inhoudelijk!
Weekdiensten
Re: Weekdiensten
Misschien moet iedereen eens gaan werken of zichzelf zinnig gaan bezighouden. De avonden wat nuttiger doorbrengen, luisteren naar datgene wat je niet irriteert, en wat minder zemelen op elkaar op dit forum... het is hoogst ongezellig aan het worden. Daarnaast voegt deze discussie (over preekstem) helemaal niets toe, sommige predikanten hebben dat nu eenmaal en veranderen doen we het niet. Het is enkel een rotonde die afgelopen jaren diverse keren al is genomen. Wat mij betreft stoppen je erover.
Dat laatste gebeurt al Job.Job schreef:Hoe je "prediking" ook definieert: het is toch wel ernstig dat een preek deze pagina's met discussie heeft opgeleverd. De vogelen des hemels hebben het weer loeidruk gehad met de refoforummers.
De prediking is een bijzonder ernstig gebeuren - het bloed van Jezus drupt in de gemeente (Calvijn). Dan is het toch wel treurig en zondig als geëmmer over de boodschapper resteert.
Wij refo's zijn zo ziekelijk verwend (ik begin bij mezelf) dat we echt niet anders verdienen dan dat God de kandelaar van het Woord ook hier wegneemt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
@Tiberius: onze generatie wel ja. Maar mijn kinderen kunnen echt niet door zo'n preektoon heenluisteren. Hoe lang je daar ook onder zit.
Inhoudelijk overigens een mooie preek, gisteren beluisterd. Maar inderdaad veel herhaling, veel beschrijvende bevinding, geen exegese, geen studie of schriftuitleg en niet fijn om naar te luisteren door de vibrerende huilende stem.
Maar de Heere is goed voor slechte mensen, die kernboodschap van ds. Verhoef is prachtig om mee te nemen!
Inhoudelijk overigens een mooie preek, gisteren beluisterd. Maar inderdaad veel herhaling, veel beschrijvende bevinding, geen exegese, geen studie of schriftuitleg en niet fijn om naar te luisteren door de vibrerende huilende stem.
Maar de Heere is goed voor slechte mensen, die kernboodschap van ds. Verhoef is prachtig om mee te nemen!
ik ben het daar mee eens. Vaak wordt je gesticht door iets wat je persoonlijk raakt (herkenning, gevoel, troost) door wat gezegd wordt. In een preek waarin veel bevinding gepreekt wordt zie je dat gebeuren.Zeeuw schreef:Mooie samenvatting!Maanenschijn schreef: Ik heb gisteravond de preek met instemming beluisterd. De ophef hier heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik dermate nieuwsgierig was om dat te doen.
Ik moet zeggen: ik heb wel vaker deze predikant gehoord. Deze preek (ik heb het nog wel ‘erger’ gehoord van deze predikant) was alleszins goed te volgen en niet erg overdreven in stemgebruik. Maar dat is een mening. Was het bevindelijk? Ja. Was er veel herhaling? Ja. Was er minimaal schriftuitleg? Ook ja. En toch heeft dit alles mij niet gestoord, wel gesticht.
Zou ik zondag aan zondag dit zelfde horen, dan ben ik bang dat ik een gedegen schriftuitleg en schriftuurlijke (uit de tekst opkomende) bevinding zou gaan missen.
Zeg ik als Hervormde.
Toch mis ik ook in zulke preken wel de Schriftuitleg. Die is er soms nauwelijks. Is daarmee de preek niet goed? Dat zeg ik niet, maar week-in week-uit lijkt me niet juist.
Ik ken een predikant, zeer bevindelijk, die in de preek zegt: en straks gaan we naar de praktijk. En dan komt er vaak, hoe liefelijk, herkenbaar, gevoelig en vertroostend misschien iets wat niets met uitleggen van de Schrift te maken heeft.
Pas hoorde ik een predikant tegen de bekommerde kerk (zij die levend gemaakt zijn maar er niets van kunnen bekijken) zeggen uit Psalm 69: "Gij die God zoekt in al uw zielsverdriet... Houdt aan, grijpt moed, uw ziel zal vrolijk leven." Het was een belofte dat Christus Zich zou openbaren. Dat is natuurlijk ook de omgekeerde wereld en mensmiddelpuntig.
En dat is wel een gevaar van zulke prediking: De mens kan in het middelpunt komen. En de rechtvaardiging van de goddeloze verdwijnt wat naar de achtergrond.
Ik ben niet met deze preekstem opgegroeid en kan er ook niet doorheen luisteren. Buitenstaanders en buitenkerkelijken kunnen dit helemaal niet.Erskinees schreef:@Tiberius: onze generatie wel ja. Maar mijn kinderen kunnen echt niet door zo'n preektoon heenluisteren. Hoe lang je daar ook onder zit.
- Maanenschijn
Het wennen aan een preektoon gaat met meer dingen gepaard, is mijn ervaring.Erskinees schreef:@Tiberius: onze generatie wel ja. Maar mijn kinderen kunnen echt niet door zo'n preektoon heenluisteren. Hoe lang je daar ook onder zit.
Onze predikant heeft veel emotie en dat geeft een preektoon. Ik heb er erg aan moeten wennen, nog vind ik het lastig. Wat mij enorm helpt is dat ik, nu ik de predikant veel beter ken, weet dat het geen gespeelde emotie is, geen dikdoenerij of denken dat hij daarmee mensen behaagt/in een gewenst hokje past.
Onze predikant heeft ondersteuning gehad bij stemgebruik, kent in deze zijn beperking en zou wensen dat het wat anders was. En omdat ik dit weet, net als velen in onze gemeente, en omdat de liefde en ernst voor zijn hoorders oprecht is (en daarmee ook zijn emotie) helpt dat enorm om met welwillendheid te luisteren en de preekstem de boodschap niet in de weg te laten zitten. En ik merk een zelfde houding bij mijn kinderen. Eén vatte het kernachtig samen: “Ds… zal nooit een redenaar worden, maar hij meent wel wat hij zegt.”
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik ben het met Merel en Posthoorn eens.pierre27 schreef:Dit vind ik dan weer flauw naar Erasmiaan toe, hij is inhoudelijk genoeg geweest, ook als het gaat om deze bewuste preek.Posthoorn schreef:Ik ben het in dezen met DDD eens. De reactie van Erasmiaan is onder de gordel. Al is een predikant nog zo dierbaar voor je, dat geeft je niet het recht iemand die enige kritiek op de voordracht heeft, zo'n sneer te geven!DDD schreef:Ik vind zelf mijn bijdragen niet onaardig of vervelend. Maar dat kan natuurlijk aan mij liggen. Ik vind jouw reactie wel onaardig en vervelend. Dat zou natuurlijk ook aan mij kunnen liggen, maar dat vind ik wel een wat twijfelachtige verklaring.
En los daarvan zie ik niet in waarom het ene een voldoende reden zou zijn voor het andere.
Reageer nou eens inhoudelijk, Erasmiaan! Je ergernis ten opzichte van alle 'linkse' refoforummers is nu iedereen wel duidelijk. Nu nog inhoudelijk!
Het blijkt toch een hele kunst om via het toetsenbord, geen flauwe opmerkingen richting de persoon te maken, die wat commentaar heeft over een preek, die in jouw ogen prima is.
DDD heeft het over een voor hem lastig stemgeluid en het wordt zo 'groot' gemaakt dat uiteindelijk voor z'n opponenten blijkbaar de weg vrij is om dan lelijk te doen.
Ik vind het liefdeloos dat 'rechts' zo vaak ook de 'staat' ( soms heel subtiel) van iemand in discredit brengt bij meningsverschillen. Dat vind ik niet kunnen en een toonbeeld van zwakte.
En als zo'n preek je dan zo dierbaar is, beoefen dan ook de inhoud!
Kijk, dit is nu gewoon een normale post over inhoud. Ik begrijp wat je zegt Ad. Ik ben bv ook een emotioneel persoon en kan erg geraakt worden tijdens een dergelijke preek. De vraag is dan, is dat nu emotie, of heeft het met geloof in/door Hem te maken.Ad Anker schreef: ik ben het daar mee eens. Vaak wordt je gesticht door iets wat je persoonlijk raakt (herkenning, gevoel, troost) door wat gezegd wordt. In een preek waarin veel bevinding gepreekt wordt zie je dat gebeuren.
Toch mis ik ook in zulke preken wel de Schriftuitleg. Die is er soms nauwelijks. Is daarmee de preek niet goed? Dat zeg ik niet, maar week-in week-uit lijkt me niet juist.
Ik ken een predikant, zeer bevindelijk, die in de preek zegt: en straks gaan we naar de praktijk. En dan komt er vaak, hoe liefelijk, herkenbaar, gevoelig en vertroostend misschien iets wat niets met uitleggen van de Schrift te maken heeft.
Pas hoorde ik een predikant tegen de bekommerde kerk (zij die levend gemaakt zijn maar er niets van kunnen bekijken) zeggen uit Psalm 69: "Gij die God zoekt in al uw zielsverdriet... Houdt aan, grijpt moed, uw ziel zal vrolijk leven." Het was een belofte dat Christus Zich zou openbaren. Dat is natuurlijk ook de omgekeerde wereld en mensmiddelpuntig.
En dat is wel een gevaar van zulke prediking: De mens kan in het middelpunt komen. En de rechtvaardiging van de goddeloze verdwijnt wat naar de achtergrond.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Terri schreef: En als zo'n preek je dan zo dierbaar is, beoefen dan ook de inhoud!

Goeie quote!!
Dat is ook weer waar ja.Tiberius schreef:Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Absoluut!Zeeuw schreef:Dat is ook weer waar ja.Tiberius schreef:Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Of nader gezegd: geloof zonder emotie kan ik me niet voorstellen. Emotie zonder geloof natuurlijk wel.Zeeuw schreef:Dat is ook weer waar ja.Tiberius schreef:Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
Klopt. Ik vond het ooit wel wat moeilijk te onderscheiden, maar gelukkig mag dat wat beter gaan inmiddels.Tiberius schreef:Of nader gezegd: geloof zonder emotie kan ik me niet voorstellen. Emotie zonder geloof natuurlijk wel.Zeeuw schreef:Dat is ook weer waar ja.Tiberius schreef:Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.