Ik vind het jammer, als de vraag "mag je de Bijbelse boodschap aanpassen aan je dogmatiek", zoals dr. Steenblok hier doet (exegetisch is zijn uitleg over "want u komt de belofte toe" gewoon niet wat de tekst zegt, een conclusie die los staat van je dogmatische voorkeur), niet meer serieus genomen worden. Voor mij is de vraag of dr. Steenblok juist zat niet een vraag of hij toevallig hetzelfde leerde als een andere dominee, maar de vraag: Is het Bijbels. Maar blijkbaar is voor sommige mensen die vraag niet interessant. Ik vind dat toch wel triest.Ander schreef:Deze discussie is echt al vaak gevoerd, ook hier, memento. En sorry, dat Engelse stukje van Calvijn heb ik niet gelezen. Ik ken geen Engels. Maar we schieten toch weer in de discussie ds. Kok versus dr. Steenblok. Maar daar gaat het hier eigenlijk helemaal niet om. De discussie gaat hier om ds. Verhagen versus dr. Steenblok. Dat zou ik wel eens helder willen krijgen. Al denk ik niet dat het lukt want dat is een marginaal verschil. Dus om te weten hoe de 'aanhangers' van dr. Steenblok/ds. Kersten/ds. Lamain etc. erover denken leze men in die discussie de anti-Kokkianen.memento schreef:------------
PS> Maargoed, ik vind het jammer dat de echte discussie niet gevoerd wordt, en dat Steenblok-verdedigers daar ook niet aanwillen. De stelling is: Ds. Lemain (en enige andere GG-prominenten) deden het, dus wij staan in die lijn, dus het is goed. De vraag: Is het Bijbels?, wordt genegeerd. Zo wees ik erop, dat Steenbloks uitleg van "want u komt de belofte toe" exegetisch raar is, de tekst zelf wijst naar een heel andere uitleg, zoals bv Calvijn die geeft. Ik zie daarin dat de dogmatiek gaat heersen over de tekst, iets wat ik een gevaarlijk iets vind.
En nee, dat los je niet op door naar de discussie over ds. Kok te verwijzen. Dit is de vraag: Mag je de Bijbel iets laten zeggen, wat er (op grond van goede exegese, van Calvijn tot nu) niet staat. Dat is geen dogmatische discussie, maar de vraag: Mag je je dogmatiek zo laten heersen over de Schrift, dat je de Schrift erop aanpast...
En het is een belangrijke vraag: Alleen als Gods Woord klinkt, mogen we vrucht verwachten. Bij preken die niet over de tekst gaan, maar de dogmatiek laten heersen over de tekst, is er geen enkele grond om zegen te verwachten. De vraag is dus zeer relevant!