Belijdenis doen
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Belijdenis doen
Mensen, ik kap ermee.
Ik heb mijn eigen regel overtreden. Ik had gesteld niet op ad hominem te reageren.
Dat heb ik wel gedaan, met het gevolg dat ik nu hier mijn eigen persoon zit te verdedigen...
Ook heb ik hier helemaal geen tijd voor. Heb een stapel belastingformulieren en dergelijken te behandelen voor 30 april....
Ik heb mijn eigen regel overtreden. Ik had gesteld niet op ad hominem te reageren.
Dat heb ik wel gedaan, met het gevolg dat ik nu hier mijn eigen persoon zit te verdedigen...
Ook heb ik hier helemaal geen tijd voor. Heb een stapel belastingformulieren en dergelijken te behandelen voor 30 april....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Nee ik vergat dat jouw opvatting is dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn. Dat dit niet zo is ben ik echt van overtuigd op grond van de Schrift . De beloften van de doop komt tot alle gedoopte kinderen, de vervulling van die beloften alleen bij de uitverkorenen.Bert Mulder schreef:Je vergeet weer makkelijk een paar dingen:huisman schreef:Wat zijn we weer heftig ....maar ik ben het met onderstaande citaat van jou erg oneens bertJij laat hier blijken geen enkel begrip te hebben wat de doop inhoud... ze mogen lid blijven, ja idd omdat de Drieënige God de eerste was in hun leven ,niet omdat de kerk het wel goed vind mits ze zich aan hun regels houden.Als ze al door hun lid doop zijn, dan mogen ze ook zo lid blijven, met die proviso, dat ze geen ergerlijk leven leiden, en dat ze trouw de middelen gebruiken, inclusief getrouw de catechesaties bezoeken (al zijn ze ook al 60!), en zich door de ambtsdragers leiden laten. De kerkenraad zal geduldig met zulke personen (moeten) werken.
De HEERE heeft ze apart gezet (geheiligd) en beloften toegezegd om alles te mogen ontvangen wat nodig is tot zaligheid.
De wedergeboorte , de rechtvaardiging, de heiliging. Leer die dopelingen in jouw kerk maar biddend pleitend met hun doop omgaan totdat ze de beloften van de doop in hun leven tot vervulling zien komen.
De laatse zin "De kerkenraad zal geduldig met zulke personen (moeten) werken." klinkt nu niet van harte door dat de kerkenraad net als Christus juist het verlorene op het oog moet hebben.
ten eerste, dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn.
ten tweede, zit je hier over de motieven van de kerkeraad te oordelen. Alsof ik niet, met alle gebreken, getrouw in mijn ambt ben.
DROEVIG!
(Door je citaten rood te kleuren worden ze niet sterker hoor!!)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mij spreekt die ook aan. Er kan ruimte zijn tussen begeerte en vervulling er van... maar het avondmaal mag niet buiten ons gezichtsveld vallen. Als er zovelen wel belijdenis doen maar vervolgens jarenlang niet aangaan en totaal niet weten tot wanneer, is daar dan geen sprake van? Hadden ze dan wel belijdenis moeten doen, als het avondmaal zo ver buiten het gezichtsveld valt? Dat was juist het discussiepunt hier toch?Tiberius schreef:Interessant artikel, inderdaad (gelukkig ook niet zo lang).Marnix schreef:De nadere reformatie heeft daarin wel zaken veranderd ten opzichte van hoe het in het begin was, hoe het in de reformatie zelf was etc. In dat kader is dit wel interessant om even te lezen:
http://kerkgeschiedenis.web-log.nl/kerk ... nisca.html
Het zal je niet verwonderen dat de uitspraak van ds. Velema me sterk aanspreekt:
Wie ja zegt belooft niet avondmaal te vieren. Hij spreekt uit dat het zijn begeerte is dit te doen. Er kan ruimte zijn tussen de begeerte en de vervulling van de begeerte. Maar als het avondmaal buiten ons gezichtsveld, ons denken en ons bidden valt, wanneer we belijdenis willen doen, moeten wij geen belijdenis doen.
Overigens ben ik meer Calvinist en ik denk dat Calvijn het nog wel wat scherper zou zeggen

Klopt, dat zegt hij in de laatste zin. Als het normaal is om niet aan te gaan zonder te weten of dat nooit verandert, moeten we geen belijdenis doen.Josephus schreef:Wat de vetgedrukte zin betreft: dat kan incidenteel inderdaad zo zijn. Maar als er in 10 jaar tijd 100 mensen belijdenis doen en er daarvan vervolgens niet één (!) deelneemt aan het Heilig Avondmaal is er volgens mij iets anders aan de hand.Ds. Velema schreef:Wie ja zegt belooft niet avondmaal te vieren. Hij spreekt uit dat het zijn begeerte is dit te doen. Er kan ruimte zijn tussen de begeerte en de vervulling van de begeerte. Maar als het avondmaal buiten ons gezichtsveld, ons denken en ons bidden valt, wanneer we belijdenis willen doen, moeten wij geen belijdenis doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ja dat geloof ik ook op grond van Gods Woord.huisman schreef:
Nee ik vergat dat jouw opvatting is dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn. Dat dit niet zo is ben ik echt van overtuigd op grond van de Schrift . De beloften van de doop komt tot alle gedoopte kinderen, de vervulling van die beloften alleen bij de uitverkorenen.
Denk alleen maar aan het "klopt aan de deur.. en Hij zal opendoen" daar staat niet: "Klopt aan de deur uitverkorenen en Hij zal opendoen".
De belofte komt tot een ieder. De toezegging.
De belofte wordt toegepast aan de uitverkorenen.
(recht van toegang/recht van bezit)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Maar alleen met het recht van bezit kun je belijdenis doen.henriët schreef:Ja dat geloof ik ook op grond van Gods Woord.huisman schreef:
Nee ik vergat dat jouw opvatting is dat de beloften alleen voor de uitverkorenen zijn. Dat dit niet zo is ben ik echt van overtuigd op grond van de Schrift . De beloften van de doop komt tot alle gedoopte kinderen, de vervulling van die beloften alleen bij de uitverkorenen.
Denk alleen maar aan het "klopt aan de deur.. en Hij zal opendoen" daar staat niet: "Klopt aan de deur uitverkorenen en Hij zal opendoen".
En toch,Afgewezen schreef:Maar alleen met het recht van bezit kun je belijdenis doen.henriët schreef:Ja dat geloof ik ook op grond van Gods Woord.huisman schreef:
ook al heb je dat niet, en je wilt wel je leven inrichten naar Zijn geboden en bent zoekend naar Hem.. ik weet niet, dan mag je iemand niet zomaar afwijzen om belijdenis te doen mi
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Er zijn twee wegen, geen drie.henriët schreef:En toch,
ook al heb je dat niet, en je wilt wel je leven inrichten naar Zijn geboden en bent zoekend naar Hem.. ik weet niet, dan mag je iemand niet zomaar afwijzen om belijdenis te doen mi
Nee dat wil ik er ook niet mee zeggen.Afgewezen schreef:Er zijn twee wegen, geen drie.henriët schreef:En toch,
Maar het geeft wel aan dat er veel mis is op 't kerkelijk erf...henriët schreef:Nee dat wil ik er ook niet mee zeggen.Afgewezen schreef:Er zijn twee wegen, geen drie.henriët schreef:En toch,
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Afgewezen schreef:Er zijn twee wegen, geen drie.henriët schreef:En toch,
John Bunyan zag overigens nog een weg van de hemelpoort die naar de hel liep, dus toch 'drie' wegen? Dat was zijn laatste zin in de Christenreis.
Of zou John Bunyan het maar gefantaseerd hebben?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Misschien heeft Bunyan het inderdaad gefantaseerd, hij was tenslotte niet geinspireerd door de Heilige Geest.albion schreef:Afgewezen schreef:Er zijn twee wegen, geen drie.henriët schreef:En toch,
John Bunyan zag overigens nog een weg van de hemelpoort die naar de hel liep, dus toch 'drie' wegen? Dat was zijn laatste zin in de Christenreis.
Er zijn idd twee wegen maar dat ligt niet altijd duidelijk op welke weg wij zijn , stad verderf achter ons gelaten maar het zondepak nog niet kwijt, op weg naar het kruis van Christus . Zulke jongeren mogen van mij van harte BdG doen.albion schreef:Afgewezen schreef:Er zijn twee wegen, geen drie.henriët schreef:En toch,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
dat je dat durft te zeggen....PvS schreef:Misschien heeft Bunyan het inderdaad gefantaseerd, hij was tenslotte niet geinspireerd door de Heilige Geest.albion schreef:Afgewezen schreef:Er zijn twee wegen, geen drie.henriët schreef:En toch,
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: Waar denk je op dit moment aan? [2]
Luther schreef:Het probleem zit 'm misschien wel in het fit dat links en rechts gedacht wordt dat het afleggen van geloofsbelijdenis een belijdenis dient te zijn van persoonlijk geloof. Ik denk dat dat onjuist is. Het is een amen zeggen op de geloofsleer (hett geloof in objectieve zin), waarop alleen [ja] gezegd kan worden als je de Heere persoonlijk kent. (Het lijkt misschien een woordspelletje, maar zo bedoel ik het niet.) Het afleggen van geloofsbelijdenis heeft ook een sterk objectief karakter.
Dus belijdenis doen in objectieve zin!Tiberius schreef:De openbare geloofsbelijdenis is in niet (in de eerste plaats) belijdenis van het persoonlijke geloof, noch historisch noch zaligmakend.
De openbare geloofsbelijdenis omvat twee zaken: een instemmen met de leer van gereformeerde religie die naar de godzaligheid is en een beloven om daar in zijn leven en sterven bij te blijven.
Dat dat niet zonder geloof kan, spreekt haast voor zichzelf, maar het is er geen belijdenis van.
Waar vinden wij dat geschreven om na te volgen in de Schrift?
Ik lees bij de echte Luther het volgende:
"Dat is het geloof, dat alleen de naam van christelijk geloof mag dragen, wanneer gij zonder onzekerheid gelooft dat Christus niet alleen voor Petrus en de heiligen zulk een Man is, maar ook voor uzelf; ja voor uzelf meer dan voor alle anderen. De zaligheid ligt niet hierin, dat gij gelooft dat Christus voor de godvrezenden een Christus is; maar dat Hij voor u een Christus is en uw eigendom is. Dit geloof veroorzaakt dat Christus u zeer dierbaar is en zoet smaakt in het hart.
Ik houd niet zo van woordspelletjes.
En zeg nou zelf: het is toch onmogelijk belijdenis te doen van iets waar je hart geen Amen zegt?
Het kan zo anders.
Ik had gisteren nog een gesprekje met een meisje (16) die een jaar geleden tot geloof kwam. Zij ziet uit naar belijdenis doen en niet alleen omdat ze dan eindelijk met de leer van gereformeerde religie mag instemmen. Volgens mij is belijdenis doen zonder de belijdenis van Ruth ( uw volk is mijn volk en Uw God is mijn God) niet mogelijk en niet bijbels.
En zeg nou zelf: het is toch onmogelijk belijdenis te doen van iets waar je hart geen Amen zegt?
Het kan zo anders.

Ik had gisteren nog een gesprekje met een meisje (16) die een jaar geleden tot geloof kwam. Zij ziet uit naar belijdenis doen en niet alleen omdat ze dan eindelijk met de leer van gereformeerde religie mag instemmen. Volgens mij is belijdenis doen zonder de belijdenis van Ruth ( uw volk is mijn volk en Uw God is mijn God) niet mogelijk en niet bijbels.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!