100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:
Kaw schreef:
Ander schreef:Ik ben het hier 100% mee eens. Zo erg ben ik nou ook weer niet hoor... :(
Gelukkig :D
Maar ervaar je dan niet een soort van verschil in je mening en de prediking waar je onder verkeerd?
Nee. Dat is overigens wel 'in' hè, om het niet met de prediking eens te zijn. Ik ben denk ik gewoon ouderwets.
Ik denk dat ik dan maar lid moet worden van de GGiN. Daar preken ze tenminste nog het evangelie en daar wordt geleerd dat iedereen mag en zelfs moet opzien naar Jezus om daar op te hopen, want dat is het zaligmakende geloof. Tis vast druk aan de avondmaalstafels!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Kaw schreef:
Ander schreef:
Kaw schreef:
Ander schreef:Ik ben het hier 100% mee eens. Zo erg ben ik nou ook weer niet hoor... :(
Gelukkig :D
Maar ervaar je dan niet een soort van verschil in je mening en de prediking waar je onder verkeerd?
Nee. Dat is overigens wel 'in' hè, om het niet met de prediking eens te zijn. Ik ben denk ik gewoon ouderwets.
Ik denk dat ik dan maar lid moet worden van de GGiN. Daar preken ze tenminste nog het evangelie en daar wordt geleerd dat iedereen mag en zelfs moet opzien naar Jezus om daar op te hopen, want dat is het zaligmakende geloof. Tis vast druk aan de avondmaalstafels!
Kaw, Kaw, waar ben je mee bezig?
Ik weet niet precies hoe het in de GGiN gaat, ik kom daar vrijwel nooit maar ik denk niet dat de avondmaalstafels vollopen daar. 't Is waar hoor, voornoemd evangelie zal daar zeker gepreekt worden, zoals in alle bevindelijk-gereformeerde kerken, maar daar zijn ook nog mensen die weten dat ze gebeten zijn, dan loop je niet meer zo hard naar de avondmaalstafel! Zien is immers nog geen hebben.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:maar daar zijn ook nog mensen die weten dat ze gebeten zijn, dan loop je niet meer zo hard naar de avondmaalstafel! Zien is immers nog geen hebben.
Ik zal je de geschiedenis van de koperen slang even citeren:
Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.
En Mozes maakte een koperen slang, en stelde ze op een stang; en het geschiedde, als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan, en hij bleef levend.

Jezus zei: En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Zien is dus hebben. Dat is het wonder. Dat is geloof.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:
Ander schreef:maar daar zijn ook nog mensen die weten dat ze gebeten zijn, dan loop je niet meer zo hard naar de avondmaalstafel! Zien is immers nog geen hebben.
Ik zal je de geschiedenis van de koperen slang even citeren:
Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.
En Mozes maakte een koperen slang, en stelde ze op een stang; en het geschiedde, als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan, en hij bleef levend.

Jezus zei: En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Zien is dus hebben. Dat is het wonder. Dat is geloof.
:!:
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef: :!:
Paulus werkt het nog verder uit:
Want het einde der wet is Christus, tot rechtvaardigheid een iegelijk, die gelooft.
Want Mozes beschrijft de rechtvaardigheid, die uit de wet is, [zeggende]: De mens, die deze dingen doet, zal door dezelve leven.
Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus [van boven] afbrengen.
Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen.
Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
[Namelijk], indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
Hoe zullen zij dan [Hem] aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij [in Hem] geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die [hun] predikt?
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld.
Maar ik zeg: Heeft Israel het niet verstaan? Mozes zegt eerst: Ik zal ulieden tot jaloersheid verwekken door [degenen, die] geen volk [zijn]; door een onverstandig volk zal ik u tot toorn verwekken.
En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
Maar tegen Israel zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Paulus schreef: Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.
Dit kan niet genoeg benadrukt worden.
Laatst gewijzigd door refo op 26 okt 2007, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Erasmiaan schreef:Separatie, beste Klavier, dat deed de grote Beloftenvervuller ook.
Separeren om te beknotten? Dat is puur Rooms. Dat is nu net waar Calvijn en Luther zo tegen te keer gingen. Separeren is het aanwijzen van de noodzaak van de genade. Om daarmee de kwaal bloot te leggen. Om daarmee de hoorders te overtuigen van de noodzaak van de Zaligmaker. En juist dan is die genade om niet wat als medicijn ter zaligheid zo ruim gevonden mag worden! Met de wetenschap van het beschikbaar zijn van de Zaligmaker voor de grootste der zondaren hoeft er niemand te wanhopen als er gesepareerd wordt! Separeren is de genade in Christus aanprijzen. Het tegenovergestelde van beknotten :!:
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Ander schreef:
Kaw schreef:
Ander schreef:
Kaw schreef: Gelukkig :D
Maar ervaar je dan niet een soort van verschil in je mening en de prediking waar je onder verkeerd?
Nee. Dat is overigens wel 'in' hè, om het niet met de prediking eens te zijn. Ik ben denk ik gewoon ouderwets.
Ik denk dat ik dan maar lid moet worden van de GGiN. Daar preken ze tenminste nog het evangelie en daar wordt geleerd dat iedereen mag en zelfs moet opzien naar Jezus om daar op te hopen, want dat is het zaligmakende geloof. Tis vast druk aan de avondmaalstafels!
Kaw, Kaw, waar ben je mee bezig?
Ik weet niet precies hoe het in de GGiN gaat, ik kom daar vrijwel nooit maar ik denk niet dat de avondmaalstafels vollopen daar. 't Is waar hoor, voornoemd evangelie zal daar zeker gepreekt worden, zoals in alle bevindelijk-gereformeerde kerken, maar daar zijn ook nog mensen die weten dat ze gebeten zijn, dan loop je niet meer zo hard naar de avondmaalstafel! Zien is immers nog geen hebben.
Dan kan je het onder de mom van een vroom sausje noemen dat ze zien dat ze gebeten zijn, maar de mensen in de woestijn wisten dat ook. En dan komt het: wie niet opzag naar omhoog stierf aan de beten. En zo is het ook hoe Kaw het schrijft: Als je niet omhoog ziet en gelooft dat vandaar je redding moet komen, sterf je in ongeloof!
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Opvallend, Ik gooi er eens een bevindelijk-gereformeerde term in en het 'juichend' christendom staat op z'n achterste benen.

Heere, bekeer ons...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Kaw schreef:
Ander schreef:maar daar zijn ook nog mensen die weten dat ze gebeten zijn, dan loop je niet meer zo hard naar de avondmaalstafel! Zien is immers nog geen hebben.
Ik zal je de geschiedenis van de koperen slang even citeren:
Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.
En Mozes maakte een koperen slang, en stelde ze op een stang; en het geschiedde, als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan, en hij bleef levend.

Jezus zei: En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Zien is dus hebben. Dat is het wonder. Dat is geloof.
Dit is het Evangelie, inderdaad. Maar citeer ook even de rest erbij:

3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?
11 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Wij spreken, wat Wij weten, en getuigen, wat Wij gezien hebben; en gijlieden neemt Onze getuigenis niet aan.
12 Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb, en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen?
13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;


De Heere Jezus spreekt over Zijn hemelvaart en over Zijn verhoging. En dan zegt hij: gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden. Dit is dus voorwerpelijk door Christus aangehaald! En niet onderwerpelijk. Ieder die in die verhoogde Christus geloofd zal niet verderven, omdat Hij verhoogd is! Dat wil Christus zeggen.

Geen eenzijdig Evangelie. Wel een vol Evangelie. Maar wel: zegen en vloek, dood en leven, wet en Evangelie. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;

En dan is het wel eenvoudig en met de armen over elkaar zalig worden, zeiden vroeger de ouden. Eén blik door het oog des geloofs in dat bloed is voldoende.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ander schreef:Opvallend, Ik gooi er eens een bevindelijk-gereformeerde term in en het 'juichend' christendom staat op z'n achterste benen.

Heere, bekeer ons...
Doe jij ff gewoon.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Klavier schreef:
Erasmiaan schreef:Separatie, beste Klavier, dat deed de grote Beloftenvervuller ook.
Separeren om te beknotten? Dat is puur Rooms. Dat is nu net waar Calvijn en Luther zo tegen te keer gingen. Separeren is het aanwijzen van de noodzaak van de genade. Om daarmee de kwaal bloot te leggen. Om daarmee de hoorders te overtuigen van de noodzaak van de Zaligmaker. En juist dan is die genade om niet wat als medicijn ter zaligheid zo ruim gevonden mag worden! Met de wetenschap van het beschikbaar zijn van de Zaligmaker voor de grootste der zondaren hoeft er niemand te wanhopen als er gesepareerd wordt! Separeren is de genade in Christus aanprijzen. Het tegenovergestelde van beknotten :!:
Sorry hoor, maar separatie is het verschil aanwijzen tussen schijn en zijn. Dat je daar zelfs Rome nog bij moet halen...
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

refo schreef:
entiteitxx schreef:
Het grote euvel van deze dagen is dat men of dogmatisch of evangelisch preekt, maar de oude --- gereformeerde prediking is bijna niet meer te vinden
Helemaal waar als je één woordje weghaalt. Bevindelijk is namelijk niet echt oud, hoewel het langzamerhand wel oud aan het worden is. Prediking hoeft alleen gereformeerd te zijn (2 Sola's). Iedere andere toevoeging (oud, bevindelijk) geeft er een verkeerde smaak aan.
oud en bevindelijk moet er bij in 2007 (helaas)

Tis beter een van verrestaande te zijn, dan een nabijkomende
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Ander schreef:, maar daar zijn ook nog mensen die weten dat ze gebeten zijn, dan loop je niet meer zo hard naar de avondmaalstafel
Als die mensen niet meer weten, dan horen ze inderdaad niet aan de tafel des Heeren...
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Ander schreef:Opvallend, Ik gooi er eens een bevindelijk-gereformeerde term in en het 'juichend' christendom staat op z'n achterste benen.

Heere, bekeer ons...

Juicht aarde, juicht alom den Heer' ......


Juicht, o volken juicht, handklapt en betuigt......


Jesaja 12 [1 v.] Juich en zing vrolijk, gij inwoners van Sion! want de Heilige Israëls is groot in het midden van u.

Zefanja 3 [1 v.] Zing vrolijk, gij dochter Sions, juich, Israël; wees blijde, en spring op van vreugde van ganser harte, gij dochter Jeruzalems!

Zacharia 2 [1 v.] Juich en verblijd u, gij dochter Sions; want zie, Ik kom, en Ik zal in het midden van u wonen, spreekt de HEERE.

Zacharia 9 [1 v.] Verheug u zeer, gij dochter Sions! juich, gij dochter Jeruzalems! Ziet, uw Koning zal u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland; arm, en rijdende op een ezel, en op een veulen, een jong der ezelinnen.
Laatst gewijzigd door helma op 26 okt 2007, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gesloten