Altijd lastig discussiëren als mensen het verschil tussen NAVO en Europa niet snappen.elbert schreef: ↑Vandaag, 09:19Als de VS binnen een maand alle troepen terug zou trekken uit Europa, dan zou dat de oorlog tegen Iran enorm bemoeilijken. Want de VS gebruiken talloze vliegvelden in NAVO landen om die oorlog te voeren.
Ik denk niet dat je dit heel goed hebt doordacht. Trump zou zichzelf enorm in de voet schieten als hij zou doen wat je zegt.
![]()
Situatie Iran
Re: Situatie Iran
-
De Rijssenaar
Het is natuurlijk sneu dat we afhankelijk zijn van VS voor onze veiligheid.. Dus snap trump wel. Europa veilig houden en ook nog eens midden oosten is veel. Dus wat mij betreft voert ie de druk opelbert schreef: ↑Vandaag, 09:19Als de VS binnen een maand alle troepen terug zou trekken uit Europa, dan zou dat de oorlog tegen Iran enorm bemoeilijken. Want de VS gebruiken talloze vliegvelden in NAVO landen om die oorlog te voeren.
Ik denk niet dat je dit heel goed hebt doordacht. Trump zou zichzelf enorm in de voet schieten als hij zou doen wat je zegt.
![]()
Is het ook niet sneu om vóór maatregelen te zijn die je eigen werelddeel/land raken?De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 09:33 Het is natuurlijk sneu dat we afhankelijk zijn van VS voor onze veiligheid.. Dus snap trump wel. Europa veilig houden en ook nog eens midden oosten is veel. Dus wat mij betreft voert ie de druk op
Jammer dat je niet ingaat op de reacties van parsifal en mij op jouw post. Dan blijft het wat roepen aan de zijlijn i.p.v. een discussie.
Overigens is de Amerikaanse Director of the National Counterterrorism Center opgestapt: 'Israël heeft Trump de oorlog ingerommeld'...
-
Amstelodamense
Volgens mij ben jij degene die het heeft over "Trump die alle troepen uit Europa zou moeten terugtrekken". Blij met dit soort inhoudelijke posts van Elbert, daar leer ik veel van.Wim Anker schreef: ↑Vandaag, 09:30Altijd lastig discussiëren als mensen het verschil tussen NAVO en Europa niet snappen.elbert schreef: ↑Vandaag, 09:19Als de VS binnen een maand alle troepen terug zou trekken uit Europa, dan zou dat de oorlog tegen Iran enorm bemoeilijken. Want de VS gebruiken talloze vliegvelden in NAVO landen om die oorlog te voeren.
![]()
Terechte vraag.Profesto schreef: ↑Gisteren, 23:30Ik vraag me wel af of dit alles uiteindelijk leidt tot verbetering in Iran. Ik ben uitgesproken tegenstander van dit onderdrukkende regime. Ik vraag me wel af of de dood van deze leiders leidt tot een wezenlijke verandering voor de onderdrukte mensen in Iran.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:26Iran heeft hun dood bevestigd. https://nos.nl/l/2606536#UPDATE-93082428 Dus echt goed nieuws.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 20:32Het is nog niet zeker of het klopt. Nietemin zou het weer goed nieuws zijn, alleen al om het bloed wat mede door deze figuren vergoten is.huisman schreef: ↑Gisteren, 15:04
Dit is toch wel goed nieuws als het waar blijkt te zijn. https://nos.nl/l/2606673
Ik denk zelf dat Israel het veel breder aan het trekken is dan wij denken. Wij zijn als toeschouwers niet op de hoogte zijn van de details (en dat is maar goed ook), maar ik ben er lichtelijk van overtuigd dat Israel zich focust op àlle lagen, en niet alleen de top (interessante weergave van een gesprek met een Iranian commandant). Het is alleen niet bepaald motiverend voor de middelste en onderste lagen als de top steeds wordt geraakt - er gaan zeer hardnekkige geruchten dat tientallen IRGC-leden al twee maanden op rij niet betaald krijgen, wat leidt tot onrust en ontevredenheid (klik hier voor de bron). Ook doorgewinterde terroristen moeten eten en rekeningen betalen.
Ik verbaas mij eerlijk gezegd over jouw vertrouwen in Netanyahu.
Dit is weer interessant. Israel is natuurlijk wel voornamelijk geinteresseerd in eigen veiligheid (en dat is terecht natuurlijk) en ik vraag me af of dat belang overeenkomt met dat van de bevolking van Iran. Ik gok dat een bevriend regime (zoals dat dat er onder de sjah was) voor Israel het beste is, maar de vraag is of dat Israel dat haalbaar acht. Tweede keus is mogelijk chaos zonder sterk gezag (soort Syrie of Afghanistan), waar de bevolking zwaar onder kan leiden.Edelweiss schreef: ↑Vandaag, 09:48Terechte vraag.Profesto schreef: ↑Gisteren, 23:30Ik vraag me wel af of dit alles uiteindelijk leidt tot verbetering in Iran. Ik ben uitgesproken tegenstander van dit onderdrukkende regime. Ik vraag me wel af of de dood van deze leiders leidt tot een wezenlijke verandering voor de onderdrukte mensen in Iran.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:26Iran heeft hun dood bevestigd. https://nos.nl/l/2606536#UPDATE-93082428 Dus echt goed nieuws.
Ik denk zelf dat Israel het veel breder aan het trekken is dan wij denken. Wij zijn als toeschouwers niet op de hoogte zijn van de details (en dat is maar goed ook), maar ik ben er lichtelijk van overtuigd dat Israel zich focust op àlle lagen, en niet alleen de top (interessante weergave van een gesprek met een Iranian commandant). Het is alleen niet bepaald motiverend voor de middelste en onderste lagen als de top steeds wordt geraakt - er gaan zeer hardnekkige geruchten dat tientallen IRGC-leden al twee maanden op rij niet betaald krijgen, wat leidt tot onrust en ontevredenheid (klik hier voor de bron). Ook doorgewinterde terroristen moeten eten en rekeningen betalen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik heb geen groot vertrouwen in Netanyahu; sterker nog, ik gun Israel al heel lang een betere leider. Ik heb wel een zeer diep respect voor en het volste vertrouwen in de kennis, kunde en werkwijze van de Mossad, die uiteraard met en voor hem werken, maar voor zover mogelijk probeer ik die zaken los van elkaar te zien.
Laatst gewijzigd door Edelweiss op 18 mar 2026, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat de Iraniers die op hun eigen regime spugen ook graag een veilig Israel zien. Sterker nog, tussen die twee volken bestaan wel degelijk warme banden. Het is het regime dat dagelijks in het parlement 'dood aan Israel' krijst en daarmee een deel van de bevolking weet op te hitsen.
In Europa zijn de banden tussen de niet-regime-steunende Iraniers en Israeli's heel goed zichtbaar, en wellicht beter dan ter plekke zelf, hoewel er ook vanuit Iran zelf bijvoorbeeld foto's naar buiten zijn gekomen waarop pro-Israel teksten op muren worden gespoten.
Mijn onderbuikgevoel is (maar dit kan ik absoluut niet onderbouwen) dat het best eens zou kunnen dat Golfstaten samen met Israel aan een oplossing voor Iran werken die in het voordeel voor de hele regio is, maar ook voor de Iraanse bevolking. Maar dat is iets wat de tijd moet uitwijzen, en nogmaals, het is mijn onderbuikgevoel.
Helaas. Weer een held op sokken die ruimte maakt voor een NSB-er. Als je directeur bent van zo'n organisatie, dan zou je de integriteit moeten hebben om zelfs martelingen door Trump te weerstaan. Wat doe je anders op zo'n positie.ZWP schreef: ↑Vandaag, 09:36Is het ook niet sneu om vóór maatregelen te zijn die je eigen werelddeel/land raken?De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 09:33 Het is natuurlijk sneu dat we afhankelijk zijn van VS voor onze veiligheid.. Dus snap trump wel. Europa veilig houden en ook nog eens midden oosten is veel. Dus wat mij betreft voert ie de druk op
Jammer dat je niet ingaat op de reacties van parsifal en mij op jouw post. Dan blijft het wat roepen aan de zijlijn i.p.v. een discussie.
Overigens is de Amerikaanse Director of the National Counterterrorism Center opgestapt: 'Israël heeft Trump de oorlog ingerommeld'...
Maar mensen die zo gewetensvol zijn, komen niet altijd op zulke posities, vrees ik. Die twijfelen te veel en zijn geen goede leiders.