Belijdenis en scramenten (vh: Ontslag na overdoop)

Edg
Verbannen
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 jun 2015, 22:01

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Edg »

Eigenlijk vind jij de kinderdoop kwalijk maar dat durf je hier (nog) niet ronduit te zeggen. Zeg gewoon waar je staat in de discussie over het dopen van kleine kinderen.
Spreek voor uzelf, als je er niet uit kan komen, ga dan niet met modder gooien.

Ik ben toch eerlijk als ik aangeef een midden positie in te nemen?

Het is wel de visie die resulteert in de samenvatting zoals gegeven vr en antwoord 74. Dat jij de samenvatting laat staan en er via jouw theologen en via een andere weg naar toe redeneert; prima!

Ik zal je er niet voor ontslaan ;-)
Edg
Verbannen
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 jun 2015, 22:01

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Edg »

@Luther

Nee, ik ga geen verbonden discussie voeren, dat is vruchteloos.

Elke visie heeft gevaren en mankementen. Jij kiest voor een 2,5 verbonden leer. Huisman voor 3,

Ik houd liever sacrament en Geest/geloof bij een en laat het in het midden wie gelijk heeft.

Nogmaals wij zijn niet beter of heiliger of gehoorzamer aan God omdat we gereformeerd zijn. En ik zal grootdoop ook nooit een duivels monster noemen zoals het Schatboek dat wel doet.

Nee nu geen redenatie: de mens begint dan; het geloof is een gave God en daar begint het mee.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 10300
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door parsifal »

De reden waarom ik hier zo nadrukkelijk post is om aan te geven dat ik me kan voorstellen dat mensen die de Bijbel serieus nemen de doop van kinderen afwijzen. Ik ben het niet eens met hun argumenten, maar ik begrijp het wel en de verschillen die er te zien zijn tussen de verwoordingen van (nadere) reformatoren en de verwoordingen die Luther en Huisman hier gebruiken geven voor mij ook aan dat er verschillende meningen mogelijk zijn. Waar Luther en Huisman m.i. verder weg staan van het Bijbelse geloof dan veel baptisten is dat ze doop dichter bij verbond zetten dan bij geloof. Natuurlijk gaat doop van God uit (geloof ook).

DL I.17 is m.i. moeilijk anders te lezen dan veronderstelde wedergeboorte. Deze terminologie is op zichzelf niet Bijbels, maar de DL spreken in termen van verkiezing en wedergeboorte van individuen met betrekking tot zaligheid en doen dat ook in dit artikel. Een zelfde verwoording zie ik in het dankgebed van het doopformulier.
Zelf zie ik doop van kinderen meer in termen van gegeven geloof dan van verondersteld geloof.

En ik blijf er bij dat de ergste dwaling van dit topic is: Geloof zetten tegenover Psalm 51 en Romeinen 3. Als dat gebeurt dan is geloof geworden tot iets wat ons reinigt in plaats van dat we onze zaligheid en reiniging zien in het object van het geloof.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Luther »

Edg schreef:@Luther
Nee, ik ga geen verbonden discussie voeren, dat is vruchteloos.
Elke visie heeft gevaren en mankementen. Jij kiest voor een 2,5 verbonden leer. Huisman voor 3,
Dat heb je in elk geval goed begrepen.
verder zie ik dat je op geen enkel argument ingaat. ::bye
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Edg
Verbannen
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 jun 2015, 22:01

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Edg »

Luther schreef:
Edg schreef:@Luther
Nee, ik ga geen verbonden discussie voeren, dat is vruchteloos.
Elke visie heeft gevaren en mankementen. Jij kiest voor een 2,5 verbonden leer. Huisman voor 3,
Dat heb je in elk geval goed begrepen.
verder zie ik dat je op geen enkel argument ingaat. ::bye
Nee idd, ik ga niet overal op in. Omdat dat onherroepelijk tot een verbonden-discussie leidt. Of een discussie over afgeleide zaken waar we uit zouden kunnen aantonen dat geloof niet noodzakelijk/voorwaardelijk is om een sacrament te ontvangen.

Deze argumenten zouden eigenlijk tot schaamte moeten zijn in plaats van verdediging van de kinderdoop.

Daar wil ik weg blijven.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Luther »

parsifal schreef:De reden waarom ik hier zo nadrukkelijk post is om aan te geven dat ik me kan voorstellen dat mensen die de Bijbel serieus nemen de doop van kinderen afwijzen.
Het kost me enige moeite, maar zelfs ik kan me dat ergens rationeel voorstellen. Maar dat is echt wat anders dan 'overdopen'. En daar ging het in dit topic over. Zie de redenering van @Edg... die is als kind gedoopt, zou graag nogmaals gedoopt worden, maar doet dat niet. Dat is de juiste weg! Niet Gods verbondsspreken bij de kinderdoop tot niets verklaren.
Parsifal schreef:Ik ben het niet eens met hun argumenten, maar ik begrijp het wel en de verschillen die er te zien zijn tussen de verwoordingen van (nadere) reformatoren en de verwoordingen die Luther en Huisman hier gebruiken geven voor mij ook aan dat er verschillende meningen mogelijk zijn.
Het gaat hier om zomaar wat meningen! Ik ben er diep van overtuigd dat wie de kinderdoop verwerpt, ernstig dwaalt. Ik ben er ook van overtuigd dat overdopers ernstig dwalen, (en in de Nederlandse context van 2015 hun overdoop vaak gepaard gaat met een remonstrantse visie op het heil, waardoor ik geen theologische verwantschap met hen voel) maar uiteraard mogen we niet uitsluiten dat de Heere hen kan terugbrengen van hun dwaalwegen. Of, zoals onze predikant het gisteren zei (ik citeer): "De Vader heeft Christus gegeven, de Rots der eeuwen, het eeuwige verbond. In Hem en door Zijn bloed besloten en bevestigd. Dat eeuwige verbond is dus de grondslag van Gods kerk, gemeente, ook van de kerk vandaag, van de kerk der eeuwen. Waarvan we met Zondag 21 belijden dat de Heere Jezus Christus die vergadert uit het ganse gevallen menselijke geslacht. En dat Hij, die Hij vergadert, maakt tot levende lidmaten van Zijn gemeente.
Staan we al op die grond gemeente? Daar zal de Heere Zelf voor zorgen! Dan ga je niet uitwijken! Al zeg ik er tegelijk bij: een christen of christin kan ook ver van zijn plaats wezen, maar dan brengt God je terug! Ook als je je hebt laten overdopen, dan brengt God je terug, om je te schamen voor God, dat je dacht dat je wijzer was dan God. Maar als je werkelijk door het ware geloof aan Hem verbonden bent, gemeente, dan zal God voor Zijn eigen zaak zorgen en dan brengt God de Zijnen terug op het erf van het verbond waar ze afgedwaald waren. Dat moeten we toch met een bloedend hart zeggen, gemeente. De rijkdom van het Evangelie is immers in het geding."
Parsifal schreef:Waar Luther en Huisman m.i. verder weg staan van het Bijbelse geloof dan veel baptisten is dat ze doop dichter bij verbond zetten dan bij geloof. Natuurlijk gaat doop van God uit (geloof ook).
Nee, doop en geloof hebben alles met elkaar te maken. Gods beloften en Zijn verbond worden in de doop bevestigd. Maar zonder geloof is het ook voor een verbondskind onmogelijk om de weldaden van het verbond, de inhoud van het verbond, Christus, te ontvangen. Nogmaals: God is de Eerste, Hij spreekt, en Hij handelt verbondsgewijze.
Parsifal schreef:DL I.17 is m.i. moeilijk anders te lezen dan veronderstelde wedergeboorte. Deze terminologie is op zichzelf niet Bijbels, maar de DL spreken in termen van verkiezing en wedergeboorte van individuen met betrekking tot zaligheid en doen dat ook in dit artikel. Een zelfde verwoording zie ik in het dankgebed van het doopformulier. Zelf zie ik doop van kinderen meer in termen van gegeven geloof dan van verondersteld geloof.
Maar op grond waarvan spreekt deze belijdenis zo rijk? Niet op grond van het geloof van het kind, ook niet op grond van veronderstelde wedergeboorte, of veronderstelt geloof, maar op grond van de diepte en de rijkdom van Gods verbond en de kracht van Zijn beloften en de belofte van de Heilige Geest. Ik sluit me hierin van harte aan bij wat ds. M.A. Kempeneers daarover heeft geschreven in zijn boekje 'Waar is ons kind?' In een RD-interview zei hij o.a.: „De belofte alléén moet voor de ouders genoeg zijn om te geloven dat hun jonggestorven kinderen behouden zijn. Niet wat de mensen ervan zeggen is bepalend, maar Gods toezegging, die vast en bondig is. Die belofte vraagt echter wel om toe-eigening.” En ook: "De staat van de kinderen is niet afhankelijk van de staat van de ouders, noch is de godzaligheid van de ouders een voorwaarde voor de zaligheid van hun jonggestorven kinderen. De waarheid van Gods Woord kan alleen troost bieden in de beoefening van het waarachtige geloof. En dan moet de belofte alléén voor de godzalige ouders genoeg zijn om te geloven dat hun jonggestorven kinderen behouden zijn.”
Als het dankgebed bij het klassieke doopsformulier zou zeggen dat alle gedoopte kinderen automatisch zalig zijn, dan hoeft men ook niet meer te bidden om het leiden en regeren door de Heilige Geest. Het doopvont wijst één kant op: de ouders en het kind mogen God wijzen op Zijn testament, bedelen om de vervulling van de belofte door wedergeboorte en bekering.
Parsifal schreef:En ik blijf er bij dat de ergste dwaling van dit topic is: Geloof zetten tegenover Psalm 51 en Romeinen 3. Als dat gebeurt dan is geloof geworden tot iets wat ons reinigt in plaats van dat we onze zaligheid en reiniging zien in het object van het geloof.
Nee, dan heb je @huisman niet begrepen. Hij stelde dat het Bijbelse spreken over de aard van ons mensen getekend ligt in Psalm 51 en Romeinen 3: "Het is niet alleen dit kwaad dat roept om straf, nee, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonden heeft mijn moeder mij ontvangen." En: "Er is niemand die verstandig is, er is niemand die goed doet..." Dat is de stand van zaken bij onze geboorte: Van onze kant zijn onze kinderen straatarm: Met niets geboren, aan de ellende en de verdoemenis onderworpen. Van Gods kant wordt hun de grootste rijkdom toegezegd, dat de Heere op grond van Christus' offer en door de werking van Zijn Geest wil uitwerken in het leven van deze kinderen/mensen van wie dat verschrikkelijke rapport wordt afgegeven. Maar die belofte van reiniging vraagt wel om toe-eigening, om geloof. Het geloof zegt 'amen' op wat er in Gods Woord is geopenbaard, dus ook op die vreselijke toestand van Romeinen 3. Maar het zegt ook 'amen' op de beloften van God, die Hij verzegelde in de doop aan ons voorhoofd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19461
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door huisman »

Edg schreef:
Luther schreef:
Edg schreef:@Luther
Nee, ik ga geen verbonden discussie voeren, dat is vruchteloos.
Elke visie heeft gevaren en mankementen. Jij kiest voor een 2,5 verbonden leer. Huisman voor 3,
Dat heb je in elk geval goed begrepen.
verder zie ik dat je op geen enkel argument ingaat. ::bye
Nee idd, ik ga niet overal op in. Omdat dat onherroepelijk tot een verbonden-discussie leidt. Of een discussie over afgeleide zaken waar we uit zouden kunnen aantonen dat geloof niet noodzakelijk/voorwaardelijk is om een sacrament te ontvangen.

Deze argumenten zouden eigenlijk tot schaamte moeten zijn in plaats van verdediging van de kinderdoop.

Daar wil ik weg blijven.
Als je in een doopdiscussie niet over het verbond wil praten is zoiets als over een vliegtuig praten maar niet over vliegen.


Ik ken maar één groep christenen die geloof een voorwaarde voor de doop noemen, die noemen wij baptisten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Edg
Verbannen
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 jun 2015, 22:01

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Edg »

huisman schreef:
Edg schreef:
Luther schreef:
Edg schreef:@Luther
Nee, ik ga geen verbonden discussie voeren, dat is vruchteloos.
Elke visie heeft gevaren en mankementen. Jij kiest voor een 2,5 verbonden leer. Huisman voor 3,
Dat heb je in elk geval goed begrepen.
verder zie ik dat je op geen enkel argument ingaat. ::bye
Nee idd, ik ga niet overal op in. Omdat dat onherroepelijk tot een verbonden-discussie leidt. Of een discussie over afgeleide zaken waar we uit zouden kunnen aantonen dat geloof niet noodzakelijk/voorwaardelijk is om een sacrament te ontvangen.

Deze argumenten zouden eigenlijk tot schaamte moeten zijn in plaats van verdediging van de kinderdoop.

Daar wil ik weg blijven.
Als je in een doopdiscussie niet over het verbond wil praten is zoiets als over een vliegtuig praten maar niet over vliegen.


Ik ken maar één groep christenen die geloof een voorwaarde voor de doop noemen, die noemen wij baptisten.
Nee, dan moet je je verdiepen in de reformatie;

Bij de verdediging tegen de wederdopers die het argument: "als u van ganse harte geloofd is het geoorloofd" ,gebruikten; hebben Calvijn, ursinus, de Bres, e.a. gewezen op de aanwezigheid van de Geest in kinderen, op geloof of 'geneigdheid' om te geloven. Daar moet mee worden volstaan zegt Ursinus.

Dit zijn de mannen die onze belijdenis hebben opgesteld

Daarnaast heb ik je al eerder uitgedaagd om aan te tonen in Schrift of belijdenis dat geloof niet nodig is voor het ontvangen van sacramenten.

Wat betreft de verbonden, die discussie eindigd altijd in een paar rondjes over de rotonde tussen @luther en huisman om de laatste 2 of 3 verbonden argumenten te delen.

Niet relevant in dit topic
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Bert Mulder »

Edg schreef:
Nee, dan moet je je verdiepen in de reformatie;

Bij de verdediging tegen de wederdopers die het argument: "als u van ganse harte geloofd is het geoorloofd" ,gebruikten; hebben Calvijn, ursinus, de Bres, e.a. gewezen op de aanwezigheid van de Geest in kinderen, op geloof of 'geneigdheid' om te geloven. Daar moet mee worden volstaan zegt Ursinus.

Dit zijn de mannen die onze belijdenis hebben opgesteld

Daarnaast heb ik je al eerder uitgedaagd om aan te tonen in Schrift of belijdenis dat geloof niet nodig is voor het ontvangen van sacramenten.

Wat betreft de verbonden, die discussie eindigd altijd in een paar rondjes over de rotonde tussen @luther en huisman om de laatste 2 of 3 verbonden argumenten te delen.

Niet relevant in dit topic
Jij wil blijkbaar bewijs van geloof hebben, voor dat je doopt, of toelaat tot des Heeren heilig avondmaal.

Prima. Maar, dat bewijs kan niemand je geven.

Dus dan zul je op dit punt uitkomen dat niemand gedoopt wordt, en dat niemand avondmaal eet.

En dan heb je een onbijbelse visie op de sacramenten. De sacramenten zijn tekenen en zegelen van God tot Zijn verbondelingen, niet tekenen en zegelen van ons naar God.

En zoals Petrus ons leert in Handelingen 2, zijn de beloften voor ons, en onze kinderen. Net zoals in het Oude Testament Abraham besneden werd, en Isaac en Ismael. Zo ook Esau en Jakob. Voor Esau en Ismael ter oordeel, net zoals degenen die de prediking uitwendig wel horen, maar die nooit inwendig geroepen worden.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 30 jun 2015, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Edg
Verbannen
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 jun 2015, 22:01

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Edg »

Bert Mulder schreef:
Edg schreef:
Nee, dan moet je je verdiepen in de reformatie;

Bij de verdediging tegen de wederdopers die het argument: "als u van ganse harte geloofd is het geoorloofd" ,gebruikten; hebben Calvijn, ursinus, de Bres, e.a. gewezen op de aanwezigheid van de Geest in kinderen, op geloof of 'geneigdheid' om te geloven. Daar moet mee worden volstaan zegt Ursinus.

Dit zijn de mannen die onze belijdenis hebben opgesteld

Daarnaast heb ik je al eerder uitgedaagd om aan te tonen in Schrift of belijdenis dat geloof niet nodig is voor het ontvangen van sacramenten.

Wat betreft de verbonden, die discussie eindigd altijd in een paar rondjes over de rotonde tussen @luther en huisman om de laatste 2 of 3 verbonden argumenten te delen.

Niet relevant in dit topic
Jij wil blijkbaar bewijs van geloof hebben, voor dat je doopt, of toelaat tot des Heeren heilig avondmaal.

Prima. Maar, dat bewijs kan niemand je geven.

Dus dan zul je op dit punt uitkomen dat niemand gedoopt wordt, en dat niemand avondmaal eet.

En dan heb je eer onbijbelse visie op de sacramenten. De sacramenten zijn tekenen en zegelen van God tot Zijn verbondelingen, niet tekenen en zegelen van ons naar God.

En zoals Petrus ons leert in Handelingen 2, zijn de beloften voor ons, en onze kinderen. Net zoals in het Oude Testament Abraham besneden werd, en Isaac en Ismael. Zo ook Esau en Jakob. Voor Esau en Ismael ter oordeel, net zoals degenen die de prediking uitwendig wel horen, maar die nooit inwendig geroepen worden.
Nee geen bewijs maar belijdenis. Voor de kleine kinderen is voldoende dat zij uit gelovige ouders zijn geboren aldus Schatboek dat mag je als belijdenis zien.

Voor de rest is het jou eigen invulling/ gevolgtrekking.
ejvl
Berichten: 5976
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door ejvl »

Edg schreef: Nee geen bewijs maar belijdenis. Voor de kleine kinderen is voldoende dat zij uit gelovige ouders zijn geboren aldus Schatboek dat mag je als belijdenis zien.

Voor de rest is het jou eigen invulling/ gevolgtrekking.
Dus jij vind eigenlijk dat alleen ouders hun kinderen mogen laten dopen die belijden gelovig, wedergeboren, te zijn?

En wat dan met de kinderen van ouders die wel elke zondag in de kerk zitten maar moeten belijden onbekeerd te zijn?

Overigens ben ik het wel met je eens. Bij het sacrament van de doop hoort geloof en verbond. Niet alleen geloof (baptist) en niet alleen verbond, maar beiden, tegelijkertijd.
Edg
Verbannen
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 jun 2015, 22:01

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Edg »

Dus jij vind eigenlijk dat alleen ouders hun kinderen mogen laten dopen die belijden gelovig, wedergeboren, te zijn?

En wat dan met de kinderen van ouders die wel elke zondag in de kerk zitten maar moeten belijden onbekeerd te zijn?

Overigens ben ik het wel met je eens. Bij het sacrament van de doop hoort geloof en verbond. Niet alleen geloof (baptist) en niet alleen verbond, maar beiden, tegelijkertijd.
Ja, dat klopt, ongelovigen mogen niet worden toegelaten tot de sacramenten.

Wat kinderen van onbekeerde ouders betreft; zij zijn niet met de ouders in het verbond Gods en Zijn Gemeente opgenomen. Waarin verschillen zij immers van de 'ongelovigen of heidenen'?

Vroeger had je hier peters en meters voor, tegenwoordig een in en uitwendig verbond, gemeente en Gemeente, erf van het verbond of een verbond der verlossing wat alleen met de uitverkorenen is opgericht.

Wat betreft baptisten en verbond ook daar zie je meerdere stromingen

- er zijn er die zullen zeggen te delen in de zegeningen van Abraham, van het Verbond maar zich niet onder verbondskind rekenen, dat zijn de Joden. (Jafeth zal in de tenten van Sem wonen, maar geen Sem zijn)
- Er zijn er die wel een verbondsleer hebben maar pas dopen als men in het verbond is opgenomen door geloof en wedergeboorte en de belijdenis van de dopeling/gelovige zelf.
Laatst gewijzigd door Edg op 30 jun 2015, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Wittewrongel »

Edg schreef:
Dus jij vind eigenlijk dat alleen ouders hun kinderen mogen laten dopen die belijden gelovig, wedergeboren, te zijn?

En wat dan met de kinderen van ouders die wel elke zondag in de kerk zitten maar moeten belijden onbekeerd te zijn?

Overigens ben ik het wel met je eens. Bij het sacrament van de doop hoort geloof en verbond. Niet alleen geloof (baptist) en niet alleen verbond, maar beiden, tegelijkertijd.
Ja, dat klopt, ongelovigen mogen niet worden toegelaten tot de sacramenten.

Wat kinderen van onbekeerde ouders betreft; zij zijn niet met de ouders in het verbond Gods en Zijn Gemeente opgenomen. Waarin verschillen zij immers van de 'ongelovigen of heidenen'?

Vroeger had je hier peters en meters voor, tegenwoordig een in en uitwendig verbond, gemeente en Gemeente, erf van het verbond of een verbond der verlossing wat alleen met de uitverkorenen is opgericht.

Wat betreft baptisten en verbond ook daar zie je meerdere stromingen

- er zijn er die zullen zeggen te delen in de zegeningen van Abraham, van het Verbond maar zich niet onder verbondskind rekenen, dat zijn de Joden. (Jafeth zal in de tenten van Sem wonen, maar geen Sem zijn)
- Er zijn er die wel een verbondsleer hebben maar pas dopen als men in het verbond is opgenomen door geloof en wedergeboorte en de belijdenis van de dopeling/gelovige zelf.
Als ik het goed lees zeg je nu dus om te dopen moeten de ouders bekeerd zijn?

- als 1 van beide niet bekeerd is hoe dient men dan te handelen?
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Edg
Verbannen
Berichten: 86
Lid geworden op: 26 jun 2015, 22:01

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Edg »

Als ik het goed lees zeg je nu dus om te dopen moeten de ouders bekeerd zijn?

- als 1 van beide niet bekeerd is hoe dient men dan te handelen?
1. Ja, overigens begrijp ik wat je bedoeld maar ik vindt gelovige een beter begrip dan 'bekeerd' Bekeren is een actieve daad van de gelovige, geen vaste staat. Bekering geeft geen 'staat' aan, gelovige of wedergeborene wel.

2. Op basis van 1 Kor 7.

Het zou een uitzonderings-situatie moeten zijn.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ontslag na overdoop

Bericht door Luther »

Edg schreef:
huisman schreef:Als je in een doopdiscussie niet over het verbond wil praten is zoiets als over een vliegtuig praten maar niet over vliegen.
Ik ken maar één groep christenen die geloof een voorwaarde voor de doop noemen, die noemen wij baptisten.
Nee, dan moet je je verdiepen in de reformatie;
Bij de verdediging tegen de wederdopers die het argument: "als u van ganse harte geloofd is het geoorloofd" ,gebruikten; hebben Calvijn, ursinus, de Bres, e.a. gewezen op de aanwezigheid van de Geest in kinderen, op geloof of 'geneigdheid' om te geloven. Daar moet mee worden volstaan zegt Ursinus.
Dit zijn de mannen die onze belijdenis hebben opgesteld

Daarnaast heb ik je al eerder uitgedaagd om aan te tonen in Schrift of belijdenis dat geloof niet nodig is voor het ontvangen van sacramenten.

Wat betreft de verbonden, die discussie eindigd altijd in een paar rondjes over de rotonde tussen @luther en huisman om de laatste 2 of 3 verbonden argumenten te delen.

Niet relevant in dit topic
Opnieuw helder dat je niet de bereidheid hebt om op argumenten in te gaan. Inderdaad, de discussie over 2 of 3 verbonden is in dit topic niet zo relevant. Wel de verhouding tussen sacrament en verbond. Maar goed, je gaat er niet op in, haalt een heleboel door elkaar, schoffeert hier en daar.
Allemaal prima hoor, maarre... ::bye
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie