Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Ouddorp

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2015 (discussie)

Bericht door Ouddorp »

...omdat er maar 1 is aangenomen.
Eigenlijk 2 toch?
helma

Bericht door helma »

Aan het eind van deze discussie wil ik alle nieuwe mensen aanmoedigen om hun positieve inbreng aan dit forum te blijven bijdragen! Welkom! (meestal zijn we best aardig...) :huhu
-DIA-

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Aan het eind van deze discussie wil ik alle nieuwe mensen aanmoedigen om hun positieve inbreng aan dit forum te blijven bijdragen! Welkom! (meestal zijn we best aardig...) :huhu
Maar wel StandVastig! ;)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Eveline de Pater

Bericht door Eveline de Pater »

gergeminfo.nl ligt er al sinds gistermiddag uit wegens overbelasting ;)
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
helma schreef:Aan het eind van deze discussie wil ik alle nieuwe mensen aanmoedigen om hun positieve inbreng aan dit forum te blijven bijdragen! Welkom! (meestal zijn we best aardig...) :huhu
Maar wel StandVastig! ;)
Of Hersteld Vertaald.
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

De GG dient zich serieus te bezinnen op de manier van opleiden en selecteren van predikanten. Met de huidige mores zijn er over enkele decennia geen predikanten meer.

Enkel al statistisch gezien zouden er veel meer mensen geschikt zijn voor de opleiding Theologie en het predikantschap!

Verder heb ik geen zicht of er veel studenten theologie aan de reguliere universiteiten zijn Of is dat not done in de GG
refo

Bericht door refo »

Er wordt van de GG gezegd: zelfs een bakker kan er dominee worden. In de praktijk is dat niet echt meer zo.

Een quote van Van Nieuw Amerongen: Als onderzoeker moet ik me keer op keer profileren: tien keer per jaar moet ik opschrijven hoe goed ik ben. Dat staat haaks op de Bijbelse noties van bescheidenheid, matigheid, dat wij nietig stof en as zijn. Zo’n mensbeeld is ten enenmale vreemd aan het wetenschappelijk carrièredenken.

Hij is getraind over zichzelf te vertellen en denkt daar tien keer per jaar over na. Zonder dat men zich daarvan bewust is is dat een voordeel. Ik zie dat in onze kerkelijke gemeente ook. Ambtsdragers worden: ondernemers, leidinggevenden op directienivo en docenten. Elk verhaalt zijn weg en zaken, maar dat moet je wel kunnen.
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

refo schreef:Er wordt van de GG gezegd: zelfs een bakker kan er dominee worden. In de praktijk is dat niet echt meer zo.

Een quote van Van Nieuw Amerongen: Als onderzoeker moet ik me keer op keer profileren: tien keer per jaar moet ik opschrijven hoe goed ik ben. Dat staat haaks op de Bijbelse noties van bescheidenheid, matigheid, dat wij nietig stof en as zijn. Zo’n mensbeeld is ten enenmale vreemd aan het wetenschappelijk carrièredenken.

Hij is getraind over zichzelf te vertellen en denkt daar tien keer per jaar over na. Zonder dat men zich daarvan bewust is is dat een voordeel. Ik zie dat in onze kerkelijke gemeente ook. Ambtsdragers worden: ondernemers, leidinggevenden op directienivo en docenten. Elk verhaalt zijn weg en zaken, maar dat moet je wel kunnen.
Bekend verschijnsel, mensen worden op hun maatschappelijke status gewaardeerd. Lokaal zie ik gelukkig dit verschijnsel afnemen en is de kerkenraad een goede mix gezien vanuit de maatschappelijke context.
De Haas

Bericht door De Haas »

refo schreef:Er wordt van de GG gezegd: zelfs een bakker kan er dominee worden. In de praktijk is dat niet echt meer zo.

Wat een kortzichtige onzin. Volstrekte kul dat een minder hoog opgeleide niet zo goed uit zijn geestelijk leven kan vertellen. Bovendien klopt de opmerking statistisch niet voor onze theologische school.
De Haas

Bericht door De Haas »

Erik schreef:

Bekend verschijnsel, mensen worden op hun maatschappelijke status gewaardeerd. Lokaal zie ik gelukkig dit verschijnsel afnemen en is de kerkenraad een goede mix gezien vanuit de maatschappelijke context.
Een nadere onderbouwing is wel vereist bij zo'n boude bewering. Ongeveer vijf jaar geleden zongen er nog geluiden rond dat het binnen de Ger Gem een nadeel was om hoogopgeleid te zijn. Ik het sterk de indruk dat dit getoeter vooral ingegeven wordt door onvrede over het bestaan van het curatorium.
freek

Bericht door freek »

Eerlijk gezegd, als ik de nieuwe lichting Ger.Gem-predikanten en -studenten hoor, heb ik niet het gevoel dat het overduidelijk allemaal hoogvliegers zijn (qua intellect).
DDD

Bericht door DDD »

freek schreef:Eerlijk gezegd, als ik de nieuwe lichting Ger.Gem-predikanten en -studenten hoor, heb ik niet het gevoel dat het overduidelijk allemaal hoogvliegers zijn (qua intellect).
Precies. De stellingen daarover zijn echt niet juist, er zijn de laatste 20 jaren heel wat dominees aangenomen die bepaald niet hoog opgeleid zijn. Oftewel: het is niet goed of het deugt niet.

Als je een verklaring wilt voor de keuzes van het curatorium, moet je mijns inziens net wat eerder beginnen, namelijk bij de keuze van de leden van het curatorium. En die gebeurt gewoon door de synode, en als die niet tevreden is, dan worden er andere curatoren benoemd. Dat duurt alleen even.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erik schreef:De GG dient zich serieus te bezinnen op de manier van opleiden en selecteren van predikanten. Met de huidige mores zijn er over enkele decennia geen predikanten meer.
Sorry, maar dit klopt gewoon niet.
Ik heb in dit topic al eerder gezegd: er zijn op dit moment meer dienstdoende predikanten dan ooit in de GG (62 in Nederland). Het aantal studenten is al jaren hoger dan het aantal emeriteringen. Je mag best je teleurstelling uiten over het feit dat er weinig mensen zijn toegelaten dit jaar, maar ga dan geen suggesties doen, die strijdig zijn met de feiten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Maar wel StandVastig! ;)
Of Hersteld Vertaald.
Laat zulk een dwang voor u niet nodig wezen
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
freek

Bericht door freek »

Luther schreef:
Erik schreef:De GG dient zich serieus te bezinnen op de manier van opleiden en selecteren van predikanten. Met de huidige mores zijn er over enkele decennia geen predikanten meer.
Sorry, maar dit klopt gewoon niet.
Ik heb in dit topic al eerder gezegd: er zijn op dit moment meer dienstdoende predikanten dan ooit in de GG (62 in Nederland). Het aantal studenten is al jaren hoger dan het aantal emeriteringen. Je mag best je teleurstelling uiten over het feit dat er weinig mensen zijn toegelaten dit jaar, maar ga dan geen suggesties doen, die strijdig zijn met de feiten.
Lijkt me ook. Als ik lees dat er in de jaren tachtig herhaaldelijk niemand werd toegelaten, is het nu redelijk riant.
Gesloten