Schuivende panelen onder ons?

-DIA-

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:De kern van de gezindte is van geen belang. Het gaat om de kern van het ware geloof, of, zo je wilt, van de gereformeerde leer, waarbij ik tussen deze twee geen is-gelijkteken wil zetten.
De vraag is dan vanzelf: Wat is het ware geloof? Zoals onze oude Heidelberger het
belijdt, of mag er een vleugje remonstrantie bij? Want daar draait het inderdaad om:
Het ware geloof. Enkel een rationele kennis? We kunnen de gereformeerde leer zuiver belijden,
maar toch het ware geloof niet deelachtig zijn. Wat is een tijdgeloof? Wat
versta je onder een historieel geloof enz.? Denk aan de gelijkenis van de wijze en dwaze
bouwer. Staat deze gelijkenis niet ter waarschuwing opgetekend?
Overigens vindt ik je bovenstaande reactie verder redelijk summier.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Ik neem aan dat je doelt op de DL, want de remonstranten konden zich prima vinden in de Heidelbergse Catechismus. Nu niet meer, in het algemeen, maar dat is een kwestie van vrijzinnigheid.

Ik probeer me eens te beperken tot de kern, en dan is het weer niet goed:-) Het heeft in ieder geval niet veel zin om bij ieder onderwerp de verschillende soorten (on)geloof te benoemen.

Ik denk dat dr. Janse best sommige dingen goed waarneemt, maar dat hij zich ernstig vergist in de waardeoordelen die hij verbindt aan hetgeen hij ziet. Hij maakt geen onderscheid tussen hoofd- en bijzaken en slaat helaas de kern over. Ik begrijp dat wel. Hij zal misschien zeggen dat de afbraak nooit in de kern begint, maar altijd bij de randzaken. Dat zal vast kloppen, maar dan nog is het belangrijk altijd vanuit de kern te redeneren.

Iets anders is dat ik me inderdaad stoor aan het voortdurend gemopper. Het zou al een zegen zijn als er een duidelijk onderscheid waarneembaar was tussen bekommering en gemopper. Nu lijkt het of het laatste voor het eerste wordt aangezien, maar met gemopper zal niemand de Heere zien.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik neem aan dat je doelt op de DL, want de remonstranten konden zich prima vinden in de Heidelbergse Catechismus. Nu niet meer, in het algemeen, maar dat is een kwestie van vrijzinnigheid.

Ik probeer me eens te beperken tot de kern, en dan is het weer niet goed:-) Het heeft in ieder geval niet veel zin om bij ieder onderwerp de verschillende soorten (on)geloof te benoemen.

Ik denk dat dr. Janse best sommige dingen goed waarneemt, maar dat hij zich ernstig vergist in de waardeoordelen die hij verbindt aan hetgeen hij ziet. Hij maakt geen onderscheid tussen hoofd- en bijzaken en slaat helaas de kern over. Ik begrijp dat wel. Hij zal misschien zeggen dat de afbraak nooit in de kern begint, maar altijd bij de randzaken. Dat zal vast kloppen, maar dan nog is het belangrijk altijd vanuit de kern te redeneren.

Iets anders is dat ik me inderdaad stoor aan het voortdurend gemopper. Het zou al een zegen zijn als er een duidelijk onderscheid waarneembaar was tussen bekommering en gemopper. Nu lijkt het of het laatste voor het eerste wordt aangezien, maar met gemopper zal niemand de Heere zien.
Vraagje, voor ik antwoordt: Wie heb je horen mopperen?
DDD

Bericht door DDD »

Ik hoor jou wel eens mopperen. Dr. Janse houdt zich daar ook graag mee bezig, en bepaalde predikanten doen dat ook regelmatig. Het is een karaktertrek, net zoals andere mensen de neiging kunnen hebben om te zeuren. Het vervelendste is nog een combinatie van beide, althans, voor de luisteraars.

De betrokkenen zelf kunnen er vaak uitstekend mee leven, net zoals ik ook droevig genoeg ook uitstekend kan leven met mijn eigen gebreken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik hoor jou wel eens mopperen. Dr. Janse houdt zich daar ook graag mee bezig, en bepaalde predikanten doen dat ook regelmatig. Het is een karaktertrek, net zoals andere mensen de neiging kunnen hebben om te zeuren. Het vervelendste is nog een combinatie van beide, althans, voor de luisteraars.

De betrokkenen zelf kunnen er vaak uitstekend mee leven, net zoals ik ook droevig genoeg ook uitstekend kan leven met mijn eigen gebreken.
Nog één zaak: Als ik nu zeg, en ik meen dat ik in dezen een zaaksgerechtigheid
heb, dat ik mopperen geen goede eigenschap vindt, en ik meen dat ik toch waarlijk
niet gemopperd heb?
DDD

Bericht door DDD »

Dat geloof ik onmiddellijk. Maar ik ben het er niet mee eens. Het is alleen heel makkelijk om de gebreken van anderen te signaleren, de gebreken van mijzelf zijn ook niet eenvoudig op te lossen.

Maar wij verschillen toch van mening over wat mopperen is. Wat jij als bezorgdheid ziet, zie ik als gemopper, vooral als het iedere dag hetzelfde verhaal is. En ik besef dat dat niets zegt, Noach had 120 jaar lang dezelfde boodschap, neem ik aan.
Erik
Verbannen

Bericht door Erik »

DDD schreef:De kern van de gezindte is van geen belang. Het gaat om de kern van het ware geloof, of, zo je wilt, van de gereformeerde leer, waarbij ik tussen deze twee geen is-gelijkteken wil zetten.
Amen,

en dan kijk ik ook met een schuin oog naar alle christenen buiten reformatorisch nederland, die zouden zo 'n beetje overal buiten vallen.
Ter lering zou iederen een maandje in Amerika, Afrika en Azie moeten kerken. :wiz
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat geloof ik onmiddellijk. Maar ik ben het er niet mee eens. Het is alleen heel makkelijk om de gebreken van anderen te signaleren, de gebreken van mijzelf zijn ook niet eenvoudig op te lossen.

Maar wij verschillen toch van mening over wat mopperen is. Wat jij als bezorgdheid ziet, zie ik als gemopper, vooral als het iedere dag hetzelfde verhaal is. En ik besef dat dat niets zegt, Noach had 120 jaar lang dezelfde boodschap, neem ik aan.
Dat weet ik ook wel een beetje. Ik moet wel erkennen dat ik onbekwaam ben tot
enig (geestelijk) goed, en geneigd tot alle kwaad. Maar het is nogal wat om dat zo stoïcijns
te zeggen, als je dat niet inleeft. Het is helaas een harde waarheid. Als je nu ziet dat je
kind op een weg loopt die ten dode loopt, wat doe je dan? Bewogen proberen het kind
te waarschuwen of van die weg af te manen, toch?
Mag er bij ons dan een weinig ware bewogenheid met elkaars lot zijn? We zijn zo vaak
wat we niet mogen zijn: Ben ik mijns broeders hoeder? Dan laten we het maar
gaan, en ik kan daar beslist niet boven staan. Als u dat als gemopper wilt aanmerken
moet u dat maar doen, maar ik zeg wel dat dit niet verstandig is.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat geloof ik onmiddellijk. Maar ik ben het er niet mee eens. Het is alleen heel makkelijk om de gebreken van anderen te signaleren, de gebreken van mijzelf zijn ook niet eenvoudig op te lossen.

enig (geestelijk) goed, en geneigd tot alle kwaad. Maar het is nogal wat om dat zo stoïcijns
te zeggen, als je dat niet inleeft. Het is helaas een harde waarheid. Als je nu ziet dat je
kind op een weg loopt die ten dode loopt, wat doe je dan? Bewogen proberen het kind
Mag er bij ons dan een weinig ware bewogenheid met elkaars lot zijn? We zijn zo vaak
gaan, en ik kan daar beslist niet boven staan. Als u dat als gemopper wilt aanmerken
Wanneer ik zie dat een kind op een weg loopt ten dode dan ben je zeker verplicht te waarschuwen. Maar niet voordat je zeker weet dat je zelf niet op een weg ten dode loopt. Dit omdat alleen DAN jij weet wat de goede weg is. Daarvoor is het roepen en waarschuwen maar zou je in je onkunde/blindheid nog steeds de verkeerde weg wijzen! En ten tweede omdat jij anders wel eens eerder ten val komt dan het kind! Wanneer wij werkelijk beseffen geneigd te zijn tot alle kwaad etc. Rust dan niet voordat je weet uit Christus de weg ten leven te hebben ontvangen! Alleen dan zullen wij de Stem van de Herder verstaan/ herkennen Die ons zal leiden... En alleen dan ook zullen we dat dwalende kind ook naar Hem kunnen wijzen... Alleen in Hem zijn we wie we moeten zijn. buiten Hem zijn we wie we niet moeten zijn.
Een zuil waar due kern ontbreekt stort als een kaartenhuis ineen. Niet omdat de randzaken niet deugen. Maar omdat de kern in en in rot is. Randzaken zijn als het goed is een uitvloeisel van hoe de kern is. Ik kan er inderdaad niet met mijn pet bij dat er op Driestar bijeenkomsten niet meer gebeden wordt of gezongen enkel en alleen omdat er buitenkerkelijke organisaties bij zijn betrokken?
En ja, dan wirdt de zuil van binnenuit uitgehold. Inderdaad. Maar niet alleen door de zgn remonstranten. Maar ook door de andere kant waar het uiterlijk voldoen aan regeltjes theoretisch niet voldoende is. Maar waar de praktijk helaas zo anders is.
Laatst gewijzigd door Sheba op 07 feb 2015, 10:23, 2 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

@DIA:

Ik sta helemaal nergens boven, voor zover ik me bewust ben. Maar ik schrijf op wat ik waarneem.

Ik zal een voorbeeld geven. Ik vind nooit dat ik zeur. Maar andere mensen vinden dat wel eens. Wie zou er dan gelijk hebben?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Sheba schreef:
-DIA- schreef:

Wanneer ik zie dat een kind op een weg loopt ten dode dan ben je zeker verplicht te waarschuwen. Maar niet voordat je zeker weet dat je zelf niet op een weg ten dode loopt. Dit omdat alleen DAN jij weet wat de goede weg is. Daarvoor is het roepen en waarschuwen maar zou je in je onkunde/blindheid nog steeds de verkeerde weg wijzen! En ten tweede omdat jij anders wel eens eerder ten val komt dan het kind! Wanneer wij werkelijk beseffen geneigd te zijn tot alle kwaad etc. Rust dan niet voordat je weet uit Christus de weg ten leven te hebben ontvangen! Alleen dan zullen wij de Stem van de Herder verstaan/ herkennen Die ons zal leiden... En alleen dan ook zullen we dat dwalende kind ook naar Hem kunnen wijzen...
Ik geloof dat we dit juist gaat opmerken als je jezelf een weinig hebt leren zien op een weg die naar
het verderf leidt. Als het dan maar niet in de eerste plaats gaat over: Hoe zal ik de straf ontgaan? Maar
juist op de eerste plaats: Ik heb tegen God gezondigd.
Ik heb vroeger als kind wel eens gedacht in mijn onnozelheid: Is het wel rechtvaardig wat de berijmde
psalm zegt: Dies ben ik HEERE Uw gramschap dubbel waardig. Ik dacht: Maar God straft de zonde toch niet tweemaal?
Ik ben er echter wel achter gebracht hoe naïef en onwetend ik toen was.

Het is inderdaad waar dat men kan roepen dat we op een verkeerde weg zijn. Laten we het zo mogen
zeggen: Ik weet dat we allen op een weg lopen die van God afvoert. Ik, u, wij allemaal. Hoe lang kunnen
we het nog volhouden? Ik moest denken aan een korte tekst: "ook de Astharoths."

In het verband lezen we het volgende:
Toen kwamen de mannen van Kirjath-Jearim, en haalden de ark des HEEREN op, en zij brachten ze in het huis van Abinadab, op den heuvel; en zij heiligden zijn zoon Eleazar, dat hij de ark des HEEREN bewaarde.
En het geschiedde, van dien dag af, dat de ark des Heeren te Kirjath-jearim bleef, en de dagen werden twintig jaren; en het ganse huis van Israël klaagde den HEERE achterna.
Toen sprak Samuël tot het ganse huis van Israël, zeggende: Indien gijlieden u met uw ganse hart tot den HEERE bekeert, zo doet de vreemde goden uit het midden van u weg, ook de Astharoths; en richt uw hart tot den HEERE, en dient Hem alleen, zo zal Hij u uit de hand der Filistijnen rukken.
De kinderen Israëls nu deden de Baäls en de Astharoths weg, en zij dienden den HEERE alleen.

Ik geloof dat we van de Heere zijn afgeweken. En dat we van onszelf nooit meer terug kunnen, hoewel
dat de billijke en rechtvaardige eis des Heeren is. En dan geloven we wel, wat ik eerder ook opmerte:
Als Mijn volk zich zal schuldig kennen... maar dit staat er niet, er staat meer, en daar staat een dreiging
bij: heengaan.
Ik zal henengaan en keren weder tot Mijn plaats, totdat zij zichzelven schuldig kennen en Mijn aangezicht zoeken; als hun bange zal zijn, zullen zij Mij vroeg zoeken.
Moeten we dan niet constateren dat onze nek een ijzeren zenuw is en ons voorhoofd van koper? Dan kunnen wij ons niet verheffen.

Is het oprecht uit ons hart, als we de psalm zingen:

Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend' alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht.

Ik moet er mezelf bij in sluiten: Hoe is ons hart als we dit zingen? Hoe vaak hebben we het gezongen bij
de jaarlijkse boetedagen? Ooit met een verbroken hart en diepe smart?
Dat het 'wij' soms eens 'ik' moest worden?
Charles

Bericht door Charles »

Sheba schreef:Wanneer ik zie dat een kind op een weg loopt ten dode dan ben je zeker verplicht te waarschuwen. Maar niet voordat je zeker weet dat je zelf niet op een weg ten dode loopt. Dit omdat alleen DAN jij weet wat de goede weg is. Daarvoor is het roepen en waarschuwen maar zou je in je onkunde/blindheid nog steeds de verkeerde weg wijzen! En ten tweede omdat jij anders wel eens eerder ten val komt dan het kind! Wanneer wij werkelijk beseffen geneigd te zijn tot alle kwaad etc. Rust dan niet voordat je weet uit Christus de weg ten leven te hebben ontvangen! Alleen dan zullen wij de Stem van de Herder verstaan/ herkennen Die ons zal leiden... En alleen dan ook zullen we dat dwalende kind ook naar Hem kunnen wijzen... Alleen in Hem zijn we wie we moeten zijn. buiten Hem zijn we wie we niet moeten zijn.
Een zuil waar de kern ontbreekt stort als een kaartenhuis ineen. Niet omdat de randzaken niet deugen. Maar omdat de kern in en in rot is. Randzaken zijn als het goed is een uitvloeisel van hoe de kern is. Ik kan er inderdaad niet met mijn pet bij dat er op Driestar bijeenkomsten niet meer gebeden wordt of gezongen enkel en alleen omdat er buitenkerkelijke organisaties bij zijn betrokken?
En ja, dan wirdt de zuil van binnenuit uitgehold. Inderdaad. Maar niet alleen door de zgn remonstranten. Maar ook door de andere kant waar het uiterlijk voldoen aan regeltjes theoretisch niet voldoende is. Maar waar de praktijk helaas zo anders is.
+1
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Charles schreef:
Sheba schreef:Wanneer ik zie dat een kind op een weg loopt ten dode dan ben je zeker verplicht te waarschuwen. Maar niet voordat je zeker weet dat je zelf niet op een weg ten dode loopt. Dit omdat alleen DAN jij weet wat de goede weg is. Daarvoor is het roepen en waarschuwen maar zou je in je onkunde/blindheid nog steeds de verkeerde weg wijzen! En ten tweede omdat jij anders wel eens eerder ten val komt dan het kind! Wanneer wij werkelijk beseffen geneigd te zijn tot alle kwaad etc. Rust dan niet voordat je weet uit Christus de weg ten leven te hebben ontvangen! Alleen dan zullen wij de Stem van de Herder verstaan/ herkennen Die ons zal leiden... En alleen dan ook zullen we dat dwalende kind ook naar Hem kunnen wijzen... Alleen in Hem zijn we wie we moeten zijn. buiten Hem zijn we wie we niet moeten zijn.
Een zuil waar de kern ontbreekt stort als een kaartenhuis ineen. Niet omdat de randzaken niet deugen. Maar omdat de kern in en in rot is. Randzaken zijn als het goed is een uitvloeisel van hoe de kern is. Ik kan er inderdaad niet met mijn pet bij dat er op Driestar bijeenkomsten niet meer gebeden wordt of gezongen enkel en alleen omdat er buitenkerkelijke organisaties bij zijn betrokken?
+1
Wat betekent + 1 :quoi
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Charles schreef:
+1
Wat betekent + 1 :quoi
https://support.google.com/plus/answer/1047397?hl=nl
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Laatst las ik nog een stukje van een Puritein, de naam even ontschoten.
Die haalde het bekende voorbeeld aan over een vrouw die altijd bekommerd was.
Bij elk bezoek van de predikant, en tegen iedereen vertelde ze hoe slecht ze wel niet was, hoeveel ze wel niet gezondigd had, hoe verloren het allemaal lag voor haar.
Totdat de predikant zei: Ik heb inderdaad gehoord hoe slecht u bent.
De vrouw veerde op en zei: vinnig "van wie heeft u dat gehoord"?

Met andere woorden, praten over hoe slecht het allemaal wel niet is valt nog wel mee, maar het beleven ervan is anders. De vrouw was heel wat in haar bekommerdheid aldus de schrijver.

En dan nog zouden we niet moeten verlangen naar het "bekommerd" zijn, want zonder Christus is nog steeds alles verloren, alleen in Hem is redding.
Plaats reactie