Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

DDD

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:
Maar je moet zulke uitspraken wel in hun verband lezen, natuurlijk. Je was het zelf die stelde dat niet iedere man hielp in de huishouding:
Ja dat doe ik, dat is helaas niet zo. Maar dat lees je niet op een forum
.
DDD schreef:En dat het in stand houden van een gezin meer vergt dan alleen schoonmaken, begrijp ik ook. Maar dat is ook een verantwoordelijkheid van de vader, als die er is. En dat geldt natuurlijk net zo goed voor mantelzorg. Het is nog maar de vraag waarom alle verantwoordelijkheden bij de vrouw zouden komen, dat kan heel goed aan henzelf liggen.
Theoretisch gepraat. Maar nu in de praktijk.
In de praktijk komt daar bij sommige vrouwen niets van terecht omdat én alles op hun manier moet gebeuren en omdat zij iets eerder tot hun takenpakket rekenen. Maar over dit soort dingen kun je toch ook discussiëren zonder dat je andere mensen in een hoek zet?

Ik pleit er niet voor om alleen voor jezelf te koken als je man daar geen zin in heeft, maar ik ben er van overtuigd dat heel veel gegroeide rolpatronen een gedeelde verantwoordelijkheid zijn van de man én de vrouw.

En voor het overige blijf ik het er mee oneens dat het voor kinderen ouder dan een of twee jaar beter zou zijn om de hele dag thuis te zijn bij moeder (waarom niet bij vader trouwens, bij vrienden van mij is de vader altijd thuis, omdat hij daar zijn werk heeft). Ik las onlangs nog dat 80 jaar geleden iemand van acht jaar gerust 10 kilometer verderop ging vissen op een vrije dag, alleen. Nu mag je blij zijn als een achtjarige 10 meter van huis mag, bij wijze van spreken. We moeten niet doen alsof die voortdurende zorg voor kinderen al eeuwenlang gebruikelijk was, want dat is helemaal niet waar. Overigens is dat in een kinderdagverblijf nog erger, daar mogen kinderen nooit aan twee paar ogen ontsnappen.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: In de praktijk komt daar bij sommige vrouwen niets van terecht omdat én alles op hun manier moet gebeuren en omdat zij iets eerder tot hun takenpakket rekenen. Maar over dit soort dingen kun je toch ook discussiëren zonder dat je andere mensen in een hoek zet?
Iedereen is hier gebekt genoeg, om zich in een hoek te laten zetten. ;) ;)
Maar je ziet ook een generatieverschil. Mijn leeftijdsgenoten werden nog opgevoed dat je als vrouw het huis aan kant dient te hebben en het eten in de pannen, alvorens manlief thuiskomt.
Dat werd heel normaal gevonden en zo lang is dat niet eens geleden. Het ging in vrijwel alle gezinnen zo.
Sommige moeders die bijvoorbeeld hielpen in de winkel van hun man, zorgden toch voor de warme maaltijd en zorgden dat het huis en de was schoon was.
We kunnen wel doen alsof man en vrouw gelijk zijn, maar dat zijn ze niet. We zijn beide anders geschapen. Het is wel door de jaren heen wat meer gestabiliseerd, een echt heel groot verschil is er niet meer.
Man en vrouw zijn gelijkwaardig, dat is iets anders!
DDD schreef:Ik pleit er niet voor om alleen voor jezelf te koken als je man daar geen zin in heeft, maar ik ben er van overtuigd dat heel veel gegroeide rolpatronen een gedeelde verantwoordelijkheid zijn van de man én de vrouw.
Sorry, maar dat vind ik echt heel raar. Om op zo'n manier iemand te dwingen dat hij gaat koken.
Ik vind het helemaal geen last, ik doe het graag.
Als ik zie hoeveel mannen, die hun hele leven nog geen aardappel hebben hoeven te schillen, het koken leuk oppakken, omdat het moet. Omdat hun vrouw ernstig ziek geworden is, of overlijdt.
Maar wat is er dan erg als een echtpaar de taken anders verdeelt dan zogenaamd wenselijk is?
DDD schreef: Nu mag je blij zijn als een achtjarige 10 meter van huis mag, bij wijze van spreken. We moeten niet doen alsof die voortdurende zorg voor kinderen al eeuwenlang gebruikelijk was, want dat is helemaal niet waar.
Dat heeft een andere oorzaak. Veel kinderen zijn op bepaalde plekken vogelvrij, omdat er viezeriken rondlopen.
Ik fietste s'avonds om 11/12 uur vrolijk de stad rond, maar als mijn dochter om die tijd ergens vandaan moet komen, halen we haar met de auto.

Dit topic gaat over mevrouw Bussemaker. En als je haar hoort praten zou iedere vrouw een hogere opleiding moeten volgen, geheel onafhankelijk moeten zijn, kortom, de man is niet meer nodig, alleen als er een kindje moet komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

---
Laatst gewijzigd door Mara op 25 aug 2015, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara

Bericht door Mara »

---
Laatst gewijzigd door Mara op 25 aug 2015, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara, heb je het drie keer gepost om ons van de waarheid van je post te overtuigen? ;)

Maar het is geen generatieverschil hoor, ik ben het voor het grootste deel met je eens. (en ik meen dat ik een stuk jonger ben)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Luther schreef:Mara, heb je het drie keer gepost om ons van de waarheid van je post te overtuigen? ;)

Maar het is geen generatieverschil hoor, ik ben het voor het grootste deel met je eens. (en ik meen dat ik een stuk jonger ben)
Ik snap er niks van, net een nieuwe computer en dan dit. :?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Ligt niet aan je computer! Waarschijnlijk hapering in je internet, tijdelijke traagheid, waardoor jij wat vaker op "Verstuur" hebt gedrukt dan nodig was. Kan voorkomen.
Mara

Bericht door Mara »

Curatorium schreef:Ligt niet aan je computer! Waarschijnlijk hapering in je internet, tijdelijke traagheid, waardoor jij wat vaker op "Verstuur" hebt gedrukt dan nodig was. Kan voorkomen.
Ben ik toch nog teveel afhankelijk van een man :D
helma

Bericht door helma »

Ezen schreef:
Je hebt gewoon geluk gehad. Is nooit zo geweest.
In alle tijden moesten de vrouwen meewerken. Alleen van de notabelen konden ze de hele dag theedrinken.
Lees eens boeken als: Bartje, Kees de Jongen en andere uit die tijd. Hard werken door man en vrouw.
En nog vroeger ook de koters.
Positief-o schreef: Ik heb niet alle reacties kunnen lezen, maar was het 'vroeger', toen NL nog een agrarische samenleving was, ook niet heel normaal dat moeder de vrouw (mee)werkte in het boerenbedrijf? In veel agrarische samenlevingen vandaag de dag is dit nog het geval.

DDD schreef: En dat is in deze discussie ook het punt. Mensen stellen prioriteiten voor anderen. Soms nog met zogenaamde bijbelse normen, die echter volkomen willekeurig uit de bijbel worden weggeplukt. Ik stoor mij daar echt aan.
Merel schreef: En argumenten uit de bijbel gegeven. Ik heb geloof ik spreuken 31 genoemd, waarbij de deugdzame huisvrouw vooral heel druk is in huis, maar ook buitenshuis werkt om eten te verzamelen, handel bedrijft en een man heeft zittend in de poort. Ik ben blij dat mijn man en ik het echt samen doen.
Curatorium schreef: Hoewel velen hier blijkbaar denken dat het een Bijbelse opdracht is om 5 dagen thuis te zitten met je kinderen, is het dat niet.
Opvoeding kan gewoon op een Bijbelse manier, zolang de moeder maar parttime werkt.
Is beter voor haar en niet slechter voor de kinderen.
Belofte maakt schuld; ik zou nog wat schrijven over het belang van het moederschap.
Ik heb wat reacties geplukt en probeer daar op aan te haken.
Allereerst denk ik dat de Bijbel de enige norm moet zijn. Wat zegt de bijbel over het moederschap en over de taak van vrouw en moeder. Niet wij stellen onze prioriteiten; dat moet Gods Woord voor ons en anderen doen.

Na de zondeval zegt God tegen Adam: De man zal in het zweet zijns aanschijns brood eten (Genesis 3:18).
Blijkbaar rust de taak om de aarde te bebouwen en te bewaren vooral bij de man. Tot de vrouw spreekt de Heere juist met betrekking tot het moederschap (Genesis 3:16). Eerlijk gezegd is dat de lijn die ik in de hele Bijbel zie terug komen. Nergens zie ik dat kinderen buiten de zorg van moeder worden opgevoed (Twee uitzonderingen: Mozes; maar God bestuurde het zo dat die ook nog de eerste belangrijke jaren(!) bij zijn eigen moeder opgevoed werd en onderwijs mocht krijgen. En Samuël die al jong naar de tempel ging, maar ook pas nadat hij zijn eerste belangrijke levensjaren bij moeder bleef)
Ook bij de vrouw in Spreuken 31 lees ik niets van uitbestede zorg van haar kinderen. Er staat erg veel over al het werk wat zij doet; maar nergens lees ik dat zij er niet is voor haar gezin.

De oude vrouwen, vermaant Paulus aan Titus, moeten leraressen zijn voor de jongere vrouwen. Oudere vrouwen moeten worden opgeroepen om aan jongere vrouwen een voorbeeld voor te houden en hen te onderwijzen. En jonge vrouwen worden aangespoord om het voorbeeld van oudere vrouwen na te volgen.Opdat zij de jonge vrouwen leren voorzichtig zijn, haar mannen lief te hebben, haar kinderen lief te hebben, matig te zijn, kuis te zijn, het huis te bewaren, goed te zijn, haar eigen mannen onderdanig te zijn
Blijkkbaar was het ook in Paulus' dagen nodig om de vrouw te herinneren aan haar roeping om op haar post te zijn in haar gezin, en zich gewillig te voegen naar de leiding van haar hoofd, haar man.
En dat alles, opdat het Woord van God niet gelasterd worde. Het is toch wel opmerkelijk dat dit erbij staat. Een christenvrouw en -moeder moet Gods Woord niet in opspraak brengen door haar roeping niet serieus te nemen.

Paulus schrijft aan Timotheus: (2)
15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.
Nergens lees ik een aansporing om naast de opvoeding van de kinderen een baan erbij te nemen of daarin trouw te zijn. Wel lees ik van goede werken in 1 Tim. 5: Getuigenis hebbende van goede werken: zo zij kinderen opgevoed heeft, zo zij gaarne heeft geherbergd, zo zij der heiligen voeten heeft gewassen, zo zij den verdrukten genoegzame hulp gedaan heeft, zo zij alle goed werk nagetracht heeft.

Nergens lees ik dat de Bijbel aanspoort om jezelf te ontplooien of iets in die geest; juist het tegenovergestelde wordt aangemoedigd; dienstbaar zijn. Dan komt het dienen van God op de eerste plaats; dan de zorg voor je man; dan de zorg voor je gezin; dan de zorg voor je huishouden en dan het dienen van anderen (mantelzorg/vrijwilligerswerk)

Ik vind het jammer dat steeds minder moeders het belang zien van hun taak; de rijkdom van hun roeping en de grote verantwoordelijkheid die ze hebben. Er ligt zoveel rijkdom in het moederzijn. En vreugde ook! Het is God Zelf die je kinderen heeft gegeven als erfdeel; als ‘leenpand’. Het is Zijn beloning. Als je het zo steeds voor ogen mag hebben dan is het niet altijd rozegeur en maneschijn; niet altijd makkelijk ook; maar er ligt wél een vrede en vreugde in het doen van je taak die Hij je toevertrouwd heeft. En daar ligt uitdaging genoeg!

Wat Ezen en Positief-0 schrijven gaat nog steeds niet over vrouwen die hun kinderen wegbrachten. Ze werkten naast en met hun man in het bedrijf. Ook de moeder van Bartje was gewoon thuis.

Ik denk dat Libelle en Margriet door de jaren heen grote invloed hebben gehad op het beeld wat vrouwen van zichzelf en anderen hebben. En dat menigeen die mening over ‘het verpieteren in je gezin’ overgenomen hebben.
Het doet mij pijn als er denigrerend wordt gesproken over moeders die thuis ‘zitten’. Dan onderschat je het belang van wat moeders betekenen in de opvoeding van hun kinderen. En dan met name de geestelijke opvoeding. Salomo wijst er zijn zoon geregeld op het onderwijs van zijn moeder ter harte te nemen. Aan moeders hand tot Jezus schreef ooit prof Waterink. Wat kan je vooral je jonge kinderen veel leren uit Gods Woord en wie de Heere wil zijn. Juist die prille jaren zijn zo belangrijk. En hun ziel is zo kostbaar.

En we zijn toch maar pelgrims hier? Op weg naar de eeuwigheid? De tijd is kort. Zeker de tijd die we hebben om onze kinderen te onderwijzen. Bij mij druppelen ze zo langzamerhand de deur uit. En soms vliegt het me aan: o heb ik ze wel genoeg gewezen op het ene nodige? Hebben ze genoeg kennis van Gods Woord? Er is nog zoveel wat ik ze eigenlijk nog had willen leren!!

En juist omdat we pelgrims zijn is het niet nodig om hier royaal te kunnen leven. Alles wat we meer hebben dan nodig is is eigenlijk ballast. Ballast die ons teveel richt op 'beneden' en ons te weinig doet uitstrekken naar het toekomende.

Wat een zegen zal het zijn als we daar straks allemaal mogen staan met onze kinderen:Zie daar, ik en de kinderen, die mij God gegeven heeft.
DDD

Bericht door DDD »

Met heel veel van deze bijdrage kan ik instemmen. Maar waarmee zou dat uitsluiten dat kinderen naar een kinderdagverblijf mogen? En dat vrouwen werken in een betaalde dienstbetrekking? Wie zegt dat de kinderen in de bijbelse tijd niet gewoon het hele dorp doorliepen van de morgen tot de avond? Er is toch niet de minste reden om aan te nemen dat die kinderen voortdurend thuis waren?

En daarnaast vind ik dat je probeert om normen te ontlenen aan feiten die niet normatief bedoeld zijn. Het is ook geen criterium voor werk of het zweet veroorzaakt in letterlijke zin.

Ik mis totaal de verantwoording naar de toepassing van bijbelse gegevens naar onze tijd. Die is mijns inziens heel willekeurig. Je kunt uiteraard uit de bijbel een modern verschijnsel niet direct afleiden. En bovendien: waarom zou ontplooiing en dienstbaarheid strijdig met elkaar zijn? Dat is mij een volkomen raadsel. Door ontplooiing van je talenten kun je juist dienstbaar zijn, zou ik denken.

En tenslotte mis ik totaal de rol en verantwoordelijkheid van de vader. De bijbel spreekt misschien nog wel meer over de rol van de vader in de opvoeding dan over de rol van de moeder in de opvoeding.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Met heel veel van deze bijdrage kan ik instemmen. Maar waarmee zou dat uitsluiten dat kinderen naar een kinderdagverblijf mogen? En dat vrouwen werken in een betaalde dienstbetrekking? Wie zegt dat de kinderen in de bijbelse tijd niet gewoon het hele dorp doorliepen van de morgen tot de avond? Er is toch niet de minste reden om aan te nemen dat die kinderen voortdurend thuis waren?

En daarnaast vind ik dat je probeert om normen te ontlenen aan feiten die niet normatief bedoeld zijn. Het is ook geen criterium voor werk of het zweet veroorzaakt in letterlijke zin.

Ik mis totaal de verantwoording naar de toepassing van bijbelse gegevens naar onze tijd. Die is mijns inziens heel willekeurig. Je kunt uiteraard uit de bijbel een modern verschijnsel niet direct afleiden. En bovendien: waarom zou ontplooiing en dienstbaarheid strijdig met elkaar zijn? Dat is mij een volkomen raadsel. Door ontplooiing van je talenten kun je juist dienstbaar zijn, zou ik denken.

En tenslotte mis ik totaal de rol en verantwoordelijkheid van de vader. De bijbel spreekt misschien nog wel meer over de rol van de vader in de opvoeding dan over de rol van de moeder in de opvoeding.
Kan je als jonge moeder dan alleen buitenshuis ontplooien?
In de jaren dat ik thuis ben geweest heb ik zoveel geleerd en afgeleerd. Onvermoede talenten zijn naar boven gekomen. Talenten die niet financieel werden beloond. Maar waar ik tot op de dag van vandaag zoveel profijt van hebt. Voor de naaste, voor jezelf.
En heb mijn studie nooit als weggegooid beschouwd.
Ik vind het overigens een misvatting om te denken dat je studie je alleen ontplooit naar je toekomstige werk. Tijdens je studie doe je nog zoveel andere vaardigheden op. Die misschien niet direct alleen noodzakelijk zijn voor je toekomstige werk. ( doorzettingsvermogen, kijk op jezelf, de wereld om je heen, algemene ontwikkeling zijn zomaar wat voorbeelden)

En dan dit. En dat heeft mij wel eens " pijnlijk" getroffen...

Wij hebben bewust ervoor gekozen mijn baan op te zeggen om me volledig aan het moederschap te kunnen wijden. En ja, we hebben daar financiele offers voor moeten brengen. Een wat eenvoudiger levensstijl aan moeten houden. En dat vinden we niet erg hoor ;)

Nu ze groter zijn en een kleine partime baan weer mogelijk zou zijn en de kinderen toch niet naar bso of van hot naar her hoeven gesleept te worden, kom je dus bijna niet meer aan een baan binnen bepaalde vakgebieden binnen de gereformeerde gezindte. Je wordt gewoon keihard aan de kant geschoven. Ondanks dat je ruim twaalf jaar lange werkervaring hebt gehad binnen datzelfde vakgebied! En dat in een gezindte die het moederschap zo hoog in het vaandel heeft staan ( in naam)

Reden; Gat in je CV. En het liefst zijn ze van de partimers af.
Het wrange is dat buiten de reformatorische wereld je wel met open armen wordt ontvangen. Ondanks dat je "maar" twee dagen pw werkt. Ondanks dat je een aantal jaren thuis voor de kinderen hebt gezorgd.
In de gereformeerde gezindte wirden partimers lastig gevonden omdat er niet ten allen tijde een beroep op hen gedaan kan worden ivm de zorg voor gezin, mantelzorg etc. Ze niet flexibel zijn... Teveel een eigen mening hebben als men wat ouder is. ( stond vorig jaar nog een artikel over in het RD)

En dan nog een vraag:
Hoe zou het komen dat depressies, gedragsproblemen bij kinderen nog nooit zo hoog zijn geweest?
Ik denk dat een van de oorzaken toch echt ligt bij het onrustige bestaan. Het ontbreken van een veilige en stabiele basis.
En nee, ik bedoel niet dat ieder kind dat naar bso gaat, dat werkende ouders heeft, tegen die problemen aanloopt.
En ja, soms is voorschoolseopvang echt noodzakelijk. Maar nu wordt het bijna als onmisbaar gezien. (Gek dat de leerprobleem blijven bestaan.)

Ik kan op school niet die aandacht per kind geven die het thuis wel heeft. Natuurlijk wordt de individualistische benadering hoog aangeslagen binnen het onderwijs. Maar het is onmogelijk dertig kinderen echt individualistisch te benaderen. Je kan als leerkracht echt niet alle signalen altijd zien. ( anders zou er bijvoorbeeld niet meer stiekum gepest kunnen worden, of een kind thuis komen met de juf if meester zag niet dat ik...) dat willen veel leerkrachten wel maar is onmogelijk.
Dat kan op een bso ook niet.

En thuis ben ik niet 100 % van de dag alleen met de kinderen bezig geweest. Ze moesten ook zichzelf leren vermaken ;) miste ik heus ook wel eens wat. Toch zag en merkte ik meer ivg tot een schoolsituatie.

Ook zagen en zien de kinderen mij bezig met bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, hulp aan de naaste etc. Lezen en bidden. Buiten de vaste tafel en bed momenten om. Is er tijd om naar vriendjes en vriendinnetjes gebracht te worden en andersom.

Dat zouden ze niet gezien hebben als ze de meeste tijd van de week elders moesten doorbrengen. Juist omdat ik daar dan veel minder tijd voor zou hebben gehad. Dan hadden ze een jachtige moeder gezien die de kinderen s avonds ophaalde bij de bso. Eten kookte en huishouden moest doen. En vader idem. Werkvoorbereidingen. En de kinderen naar bed brachten. Maar niet veel meer... Die vermoeid en prikkelbaarder was dan...

Ook hoeven mijn kinderen niet vermaakt te worden. I.t.t heel veel kinderen van deze tijd. Die wel beziggehouden moeten worden. Die niet gekeerd hebben creatief te zijn. Op bso, of als pap en mam een keer vrij zijn van sport, naar muziekles, naar koor, naar zwemles etc.etc gesleept worden. En in de vrije dagen uitje dit, uitje dat, vakantie zus en vakantie zo hebben. En ouders zo blij zijn als de vakantie om is. Want anders vervelen hun kinderen zich. Of de vakanties moeten vooral niet te lang duren want dat is zo lastig...

Uiteraard zijn er situaties dat werken niet anders kan. Dat kinderen daarom door anderen opgevangen moeten worden. Maar dat zou m.i. niet ons uitgangspunt moeten zijn.
En soms jan het niet anders dat een moederrol gedeeltelijk of he,aan vervangen miet wirden door vader.

Trouwens ook vader heeft bij ons een duidelijke rol. Is aanwezig in het gezin. Heeft niet zo'n carrière misschien gemaakt wat had gekund. Maar heeft wel tijd om binnen jeugdwerk in de kerk, hulp aan de naaste actief te zijn. Is gelukkig een groot deel can de avonden thuis.
Heerlijk was dat in moeilijke en zware momenten. Er was rust om met elkaar in gesprek te gaan. We moeten niet net doen alsof in de gezinnen waar moeder geen betaalde baan heeft, vader de grote afwezige is. Dat is echt een kwestie van prioriteiten stellen.

In de Scandinavische landen om ons heen, waar het twee verdienersschap de norm is, is de moeder de eerste twee jaren van het keven van een kind volledig thuis. Heeft ze verlof. Niet dat ik het twee verdienersschap als voorbeeld wil stellen. Wel dat het opvallend is dat de kinderen de eerste levensjaren bij hun moeder zijn, volledig.
Laatst gewijzigd door Sheba op 26 aug 2015, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Volgens mij heeft nog niemand beweerd dat je je niet in het gezin kunt ontplooien. Voor de ene persoon is ontplooien ook wat anders dan voor de andere persoon. Het ging mij erom dat ontplooien en dienstbaar zijn gelijk op kunnen gaan, en dat eigenlijk als vanzelfsprekend doen, als je leeft naar Gods geboden.

En verder: ik vind de Skandinavische regeling prima. De eerste jaren thuis, daarna de kinderen helpen om zich te ontwikkelen. Er zijn veel teveel kinderen die met een grote achterstand aan het leven beginnen. En ik begrijp best dat hier relatief hoogopgeleide mensen meediscussiëren en vinden dat zij het thuis prima doen, en dat zal ook best, maar er zijn ook veel ouders die geen idee hebben van wat nodig is.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Volgens mij heeft nog niemand beweerd dat je je niet in het gezin kunt ontplooien. Voor de ene persoon is ontplooien ook wat anders dan voor de andere persoon. Het ging mij erom dat ontplooien en dienstbaar zijn gelijk op kunnen gaan, en dat eigenlijk als vanzelfsprekend doen, als je leeft naar Gods geboden.

En verder: ik vind de Skandinavische regeling prima. De eerste jaren thuis, daarna de kinderen helpen om zich te ontwikkelen. Er zijn veel teveel kinderen die met een grote achterstand aan het leven beginnen. En ik begrijp best dat hier relatief hoogopgeleide mensen meediscussiëren en vinden dat zij het thuis prima doen, en dat zal ook best, maar er zijn ook veel ouders die geen idee hebben van wat nodig is.
Dat is dan een grote misvatting. En ik kan je zeggen dat er ook onder hoogopgeleiden veel dingen niet goed gaan.
Wel eens de getallen gezien van de groei van ouders met opvoedingsproblemen die hoogopgeleid zijn?
In de manier van zeggen suggereer je dat ouders die laag opgeleid zijn niet zien wat hun kind ( of in ieder geval minder goed zien) nodig heeft.
Vroeger was het algemene opleidingsniveau lager. Werden kinderen daarom minder goed opgevoed?

Of proef ik hier een soort evolutionistisch denken. We zijn meer gaan leren, weten steeds meer en doen steeds beter zodat we steeds beter worden.

Wat betreft de Scandinavische landen. Depressies, zelfmoord en andere psychische problemen vieren daar hoogtij. Ook daar is een groei in dit soort problemen te zien. (De zon schijnt daar gemiddeld net zoveel dan vroeger ;)
Laatst gewijzigd door Sheba op 26 aug 2015, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Eens. Des te meer reden om kinderen in ieder geval twee dagen in de week naar de kinderopvang te laten gaan.
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

DDD schreef:Eens. Des te meer reden om kinderen in ieder geval twee dagen in de week naar de kinderopvang te laten gaan.
Ook dit is een verkeerde conclusie. De kinderen zijn weliswaar de eerste twee jaren bij hun moeder. Maar daarna is het werken, werken en werken. Met als gevolg de eerder genoemde problemen. De basis, de hechting en de opvoeding houdt niet op bij het tweede levensjaar. Het begin is goed maar het vervolg is triest.
Laatst gewijzigd door Sheba op 26 aug 2015, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie