SGP: Waar staan we?

Erasmiaan

Re: SGP: Waar staan we?

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:Wat een mooi stuk, zeg. We hebben gelukkig nog wachters op Sions muren. Ze hadden echter wel eerder en meer mogen bazuinen. Nu is de vijand bijna binnen.
Gelukkig waren er ook van de verschillende kiesverenigingen nog vele, bewogen, ouderen en jongeren, die met een gunnend en bewogen hart, om een terugkeer vroegen en een biddag. Mijn hoop is nog niet helemaal verdwenen.

Ook het hoofdbestuur zelf heeft de oproep uit doen gaan, om het vrouwenstandpunt aan de jeugd te onderwijzen. Om onze Bijbelse principes te catechiseren. Als wij het er nooit over hebben, weet de jeugd het ook niet.

Verder vraag ik me af waarom predikanten zich hier niet over uit mogen laten? Ze moeten zich hier juist over uit laten! Ze moeten het volk leiden in de Bijbelse wegen.

Wat ik overigens graag zou willen is dat al degenen die over dit voorstel gaan stemmen, de notitie "Man en vrouw schiep Hij hen" lazen. En op basis daarvan eens gaan nadenken over de vraag wat de positie van de vrouw is, op grond van de Bijbel. Of beluister eens de preek die ik hiervoor gepost hoop. Hopelijk mogen predikanten wel iets zeggen over Bijbelteksten?
De positie van de vrouw binnen de christelijke gemeenten. Dat is iets anders als binnen politieke partij. Ik zie het probleem niet.
Wat een onkunde! Ga nu eens die notitie lezen voor je dit soort zaken rondbazuint. Heel duidelijk wordt uitgelegd dat de Bijbelteksten niet alleen zien op de positie van de vrouw in de gemeenten. Uit mijn hoofd: lees 1 Tim 3 eens, hoe het hoofdstuk begint (overheid!) wat Paulus vervolgens zegt over de vrouw en daarbij wijst op de scheppingsordening. Lees Spreuken 31 eens, over de deugdzame huisvrouw... wie zat er in de poort?
En om de vrouw als vijand te bestempelen gaat wel heel ver.
Waar heb ik de vrouw tot vijand bestempeld? Wat een suggestieve opmerking, tegen beter weten in.
Sja en of het vrouwenstandpunt nu een onderwerp is om te catechetiseren en tot principe te bestempelen, dat is nog maar de vraag.
Het hoofdbestuur stelt zich in ieder geval op het standpunt dat we het meer over het vrouwenstandpunt moeten hebben. De scheppingsordening, de positie van man en vrouw. Niet op basis van wat wij daar uit ons hoofd van vinden, maar op basis van de Bijbel, het huwelijksformulier. Lovenswaardig dat het hoofdbestuur daartoe oproept, want de jeugd weet het niet meer.
Het is een bijzaak geen hoofdzaak.
Een scheppingsordening kan ik geen bijzaak noemen. Wat in de Bijbel staat is überhaupt geen bijzaak.
Ik hoop dat predikanten zich met nuttiger zaken bezighouden als het vrouwenstandpunt.
Ze moeten zich begeven waar de fronten liggen. En die liggen nu hier.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Ik heb wel eens gehoord dat de wachters op Jeruzalems muren aan de overkant van de oceaan, in onze zustergemeenten, bidden voor vrouwelijke politici die politiek willen bedrijven op basis van Gods Woord. Klopt dat?
Geen idee, ik bid ook voor de koningin. Maar dat is een zijpad. We moeten de regel niet aanpassen aan uitzonderingen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Cees schreef:
-DIA- schreef:
Cees schreef:
Anker schreef:Mooie bijdrage van ds. Hoogerland in het RD van vandaag.
Wat vond je er zo mooi aan?
Het was te wensen
dat het hele SGP-hoofdbestuur
zo zou denken als ds. Hoogerland.
Het is inderdaad een wel een proef:
Knielen of blijven staan.
Ik vrees soms
dat ze al te ver door de knieën zijn.
Dus de enige die nog het ware licht ziet is ds Hoogerland? Daarnaast als hij dan volgens jou opstaat om te wijzen als Schrift in belijdenis in geding is, dan zeg je hier mee dat de rest verkeerd is?

Ik heb moeite met het artikel van ds Hoogerland. Ik besprak het met een kennis en die had hetzelfde. Om de wijziging van de statuten gelijk te stellen met het beeld van koning Nebukadnezar is dat wel exegetisch juist? Want Daniel en ook de jongelingen waren werkzaam in het koninkrijk van Nebukadnezar, ze bleven op hun post. Hoeveel zonden zijn er al niet gepasseerd waar ze toch hun werkzaamheden bleven doen? En op het moment dat werkelijk HET gebod van God in het geding is om niet te buigen voor andere goden en beelden, toen bleven ze staan. Die kennis wees me er ook nog op en daar zit ik al een tijdje over te denken, tegenstanders van ds Hoogerland kunnen met dezelfde argumentatie gebruiken hoe koningin Esther voor haar koning kwam en pleitte om haar volk te gaan redden. En was zij daar niet door de Heere daar gesteld in de weg van de voorzienigheid? Als je naar de geboden kijkt is zij daar ook in een omgeving die niet naar de geboden van de Heere zijn.

Kortom ik heb alleen maar vragen of je deze Oud Testamentische geschiedenis zo mag toepassen op de voorgestelde wijziging t.a.v. de positie van de vrouw.

Wel wil ik opmerken dat de voorstanders niet zo moeten roepen, want het principe blijft onveranderd en als je dan roept dat het wel moet hoe kan je dan verkiesbaar stellen? De voorstanders moeten ook eens nagaan of dan zelf geen dubbele agenda hanteren.
Je stelt zeer terechte vragen. Maar feit is wel dat ds. Hoogerland geheel consequent doorredeneert vanuit de lijn die door de SGP altijd is voorgestaan. En het voorstel dat het HB nu doet, wijkt principieel af van die lijn. Je kunt het met die lijn niet eens zijn, maar ds. Hoogerland legt wel de vinger op de zere plek: men gaat nu namelijk schipperen door wel het algemeen reglement aan te passen, maar niet de beginselen. Als je het vrouwenstandpunt een beginsel noemt, dan moet je daarvoor staan en geen duimbreed wijken, en niet met een juridische handigheid de klem eraf halen. Welnu, dat betoogt ds. Hoogerland hier. Ik zie niet in waarom hij dat niet mag zeggen, of waarin deze redenering niet deugt. Feitelijk zet hij alleen maar op een rijtje van de SGP de afgelopen 95 jaar zelf ook zei.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Cees schreef:
-DIA- schreef:
Het was te wensen
dat het hele SGP-hoofdbestuur
zo zou denken als ds. Hoogerland.
Het is inderdaad een wel een proef:
Knielen of blijven staan.
Ik vrees soms
dat ze al te ver door de knieën zijn.
Dus de enige die nog het ware licht ziet is ds Hoogerland? Daarnaast als hij dan volgens jou opstaat om te wijzen als Schrift in belijdenis in geding is, dan zeg je hier mee dat de rest verkeerd is?

Ik heb moeite met het artikel van ds Hoogerland. Ik besprak het met een kennis en die had hetzelfde. Om de wijziging van de statuten gelijk te stellen met het beeld van koning Nebukadnezar is dat wel exegetisch juist? Want Daniel en ook de jongelingen waren werkzaam in het koninkrijk van Nebukadnezar, ze bleven op hun post. Hoeveel zonden zijn er al niet gepasseerd waar ze toch hun werkzaamheden bleven doen? En op het moment dat werkelijk HET gebod van God in het geding is om niet te buigen voor andere goden en beelden, toen bleven ze staan. Die kennis wees me er ook nog op en daar zit ik al een tijdje over te denken, tegenstanders van ds Hoogerland kunnen met dezelfde argumentatie gebruiken hoe koningin Esther voor haar koning kwam en pleitte om haar volk te gaan redden. En was zij daar niet door de Heere daar gesteld in de weg van de voorzienigheid? Als je naar de geboden kijkt is zij daar ook in een omgeving die niet naar de geboden van de Heere zijn.

Kortom ik heb alleen maar vragen of je deze Oud Testamentische geschiedenis zo mag toepassen op de voorgestelde wijziging t.a.v. de positie van de vrouw.

Wel wil ik opmerken dat de voorstanders niet zo moeten roepen, want het principe blijft onveranderd en als je dan roept dat het wel moet hoe kan je dan verkiesbaar stellen? De voorstanders moeten ook eens nagaan of dan zelf geen dubbele agenda hanteren.
Je stelt zeer terechte vragen. Maar feit is wel dat ds. Hoogerland geheel consequent doorredeneert vanuit de lijn die door de SGP altijd is voorgestaan. En het voorstel dat het HB nu doet, wijkt principieel af van die lijn. Je kunt het met die lijn niet eens zijn, maar ds. Hoogerland legt wel de vinger op de zere plek: men gaat nu namelijk schipperen door wel het algemeen reglement aan te passen, maar niet de beginselen. Als je het vrouwenstandpunt een beginsel noemt, dan moet je daarvoor staan en geen duimbreed wijken, en niet met een juridische handigheid de klem eraf halen. Welnu, dat betoogt ds. Hoogerland hier. Ik zie niet in waarom hij dat niet mag zeggen, of waarin deze redenering niet deugt. Feitelijk zet hij alleen maar op een rijtje van de SGP de afgelopen 95 jaar zelf ook zei.
En wat ik er nog wel bij moet zeggen, nee, gelukkig zijn er meer predikanten die het openlijk zo zeggen als ds. Hoogerland, waaronder ook onze eigen predikant.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

DIA schreef:En wat ik er nog wel bij moet zeggen, nee, gelukkig zijn er meer predikanten die het openlijk zo zeggen als ds. Hoogerland, waaronder ook onze eigen predikant.
Merkwaardig, want als lid van het hoofdbestuur is jouw predikant ook verantwoordelijk voor dit besluit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
DIA schreef:En wat ik er nog wel bij moet zeggen, nee, gelukkig zijn er meer predikanten die het openlijk zo zeggen als ds. Hoogerland, waaronder ook onze eigen predikant.
Merkwaardig, want als lid van het hoofdbestuur is jouw predikant ook verantwoordelijk voor dit besluit.
Dat hoeft niet, want 1 HB-lid heeft tegen gestemd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:
Dat hoeft niet, want 1 HB-lid heeft tegen gestemd.

Daar heb ik in de wandelgangen een andere naam van gehoord. Maar dat doet niet ter zake voor dit besluit is het hele hoofdbestuur verantwoordelijk anders moet je aftreden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm, ik heb gisteren een vraag aan jou gepost. Volgens mij zie ik nog geen antwoord.
Jij bent voorstander van het voorstel van het hoofdbestuur.
Het hoofdbestuur zegt: het is Bijbels dat de vrouw geen regeerambt toekomt. In het reglement stellen we echter dat dit Bijbelse standpunt geen rol mag spelen in het samenstellen van de lijst voor verkiezingen. Hoe leg je dit dan uit? Ik ben daar oprecht benieuwd naar, vooral omdat jij voorstander bent van het besluit.

Let wel: dit heeft even niets te maken met de visie op de rol van de vrouw in de politiek. Het gaat nu even om enerzijds een Bijbels standpunt vasthouden en er vervolgens niets mee mogen doen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Anker schreef:Wilhelm, ik heb gisteren een vraag aan jou gepost. Volgens mij zie ik nog geen antwoord.
Het hoofdbestuur zegt: het is Bijbels dat de vrouw geen regeerambt toekomt. In het reglement stellen we echter dat dit Bijbelse standpunt geen rol mag spelen in het samenstellen van de lijst voor verkiezingen. Hoe leg je dit dan uit? Ik ben daar oprecht benieuwd naar, vooral omdat jij voorstander bent van het besluit.

Let wel: dit heeft even niets te maken met de visie op de rol van de vrouw in de politiek. Het gaat nu even om enerzijds een Bijbels standpunt vasthouden en er vervolgens niets mee mogen doen.
Ik ben voorstander omdat ik momenteel geen andere oplossing zie.
Er is een (kleine) flank, die wil absoluut dat vrouwenstandpunt niet loslaten. Dat blijft nu staan. Tegelijkertijd realiseren we nu een opening om de overheid te gehoorzamen en voor de SGPers die wel graag vrouwen in de politiek willen een mogelijkheid te bieden.
Een tweeledig oplossing, dat ben ik met je eens. Maar verdergaande stappen zouden nu nog scheuren kunnen veroorzaken, en dat moeten we niet willen.

Soms moet je kleinere stapjes zetten om ergens te komen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wilhelm schreef:
Anker schreef:Wilhelm, ik heb gisteren een vraag aan jou gepost. Volgens mij zie ik nog geen antwoord.

Ik ben voorstander omdat ik momenteel geen andere oplossing zie.
Er is een (kleine) flank, die wil absoluut dat vrouwenstandpunt niet loslaten. Dat blijft nu staan. Tegelijkertijd realiseren we nu een opening om de overheid te gehoorzamen en voor de SGPers die wel graag vrouwen in de politiek willen een mogelijkheid te bieden.
Een tweeledig oplossing, dat ben ik met je eens. Maar verdergaande stappen zouden nu nog scheuren kunnen veroorzaken, en dat moeten we niet willen.

Soms moet je kleinere stapjes zetten om ergens te komen.
Daar wil ik wel op inhaken.
Jij bent van mening, zo lees ik uit je antwoord, dat het hoofdbestuur rekening wil houden met flanken. Dus tegenstanders worden gerustgesteld met het handhaven van het beginsel artikel 10 en de voorstanders worden tegemoetgekomen door een wijziging van het reglement. Lees ik dat goed?

Ik ben van mening dat het hoofdbestuur niets had moeten doen. Dan hadden voorstanders, die tegelijk ook moeite hebben met het vrouwenstandpunt van de partij toch wel hun zin gekregen. De overheid gaat het dan opleggen. De tegenstanders hadden ook hun zin gekregen, de SGP gaat niet actief meewerken aan het toelaten van vrouwen op de lijst. Die oplossing was toch in dit geval mooier geweest?

Al ben ik overigens van mening dat wanneer de door mij genoemde optie gevolgd zou worden en de SGP zou werkelijk gedwongen worden haar beginsel los te laten en dat de consequentie zou zijn dat de SGP niet meer actief mag zijn in de regering we die consequentie zouden moeten dragen, net als wat ds. Hoogerland aangeeft.

En wat bedoel je met kleine stapjes zetten om ergens te komen?
caprice

Bericht door caprice »

Cees schreef:Ik heb moeite met het artikel van ds Hoogerland. Ik besprak het met een kennis en die had hetzelfde. Om de wijziging van de statuten gelijk te stellen met het beeld van koning Nebukadnezar is dat wel exegetisch juist? Want Daniel en ook de jongelingen waren werkzaam in het koninkrijk van Nebukadnezar, ze bleven op hun post. Hoeveel zonden zijn er al niet gepasseerd waar ze toch hun werkzaamheden bleven doen? En op het moment dat werkelijk HET gebod van God in het geding is om niet te buigen voor andere goden en beelden, toen bleven ze staan. Die kennis wees me er ook nog op en daar zit ik al een tijdje over te denken, tegenstanders van ds Hoogerland kunnen met dezelfde argumentatie gebruiken hoe koningin Esther voor haar koning kwam en pleitte om haar volk te gaan redden. En was zij daar niet door de Heere daar gesteld in de weg van de voorzienigheid? Als je naar de geboden kijkt is zij daar ook in een omgeving die niet naar de geboden van de Heere zijn.

De wijziging van de statuten zijn het beeld niet, maar wordt gerelateerd aan het knielen zelf. Het beeld is de emancipatie-afgod, die door de weg van de geleidelijkheid de afgelopen tientallen jaren zijn verwoestende werking blijkbaar ook heeft aangericht in de reformatorische gezindte.
We moeten niet vergeten dat we de Oud Testamentische geschiedenissen zeker mogen gebruiken tot onze lering. God heeft ze niet voor niets op laten tekenen in Zijn Woord, en deze mannen die niet knielden, verdienen alleen maar navolging van ons.
Er vonden zeker zonden plaats aan het hof, maar zie eens die mannen, ze hoefden niet van die spijze van de tafel van de koning, maar wensten groenmoes en water. Zo deden zij niet mee met het buitensporige eten aan het hof. Verder waren zij zeker aan vele verleidingen blootgesteld, net als Jozef bij Farao bijvoorbeeld, maar toen de koning aan de godsdienst van deze mannen kwam, stonden ze. Daar mag geen jota of tittel afgedaan worden. Weet u wat God zelf zegt in Zijn Woord? Lees Openbaring 22 vers 18 en 19:
18 Want Ik betuig aan een iegelijk die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal over hem toedoen de plagen die in dit boek geschreven zijn;
19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.

Laat ons dan met Petrus uitroepen (2 Petr. 1:19) en elkaar opwekken:
En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel dat gij daarop acht hebt, als op een licht schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte en de Morgenster opga in uw harten;
Dan zullen wij ook door goed gerucht en kwaad gerucht staande kunnen blijven.
Mocht de Heere ons hiertoe verwaardigen.

Als men nu niet op zijn schreden terugkeert, kijk ik er niet raar van op als dezelfde historie zich over zo'n tien a twintig jaar gaat herhalen, maar dan met bijvoorbeeld homosexuelen die zo nodig een plaatsje op de kieslijst zouden moeten kunnen krijgen.

Predikanten hebben overigens zeker de bazuin op te heffen, en de zonde van land en volk en kerk en staat aan te wijzen, alsmede op te roepen tot wederkeer tot de levende God.
Anker schreef:En wat bedoel je met kleine stapjes zetten om ergens te komen?
In plaats van voorover neervallen voor het (emancipatieafgods)beeld, eerst op de knieën vallen, en vervolgens voorover.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:Ik ben voorstander omdat ik momenteel geen andere oplossing zie.
Volgens mij deed ds. Hoogerland gisteren een prima alternatief aan de hand.
Wilhelm schreef:Er is een (kleine) flank, die wil absoluut dat vrouwenstandpunt niet loslaten. Dat blijft nu staan. Tegelijkertijd realiseren we nu een opening om de overheid te gehoorzamen en voor de SGPers die wel graag vrouwen in de politiek willen een mogelijkheid te bieden.
Maar als je dat dan niet wilt, moet je nu toch juist tegenstmmen en zeggen: we gaan schouder aan schouder aast die kleine flank staan?
Wilhelm schreef:Soms moet je kleinere stapjes zetten om ergens te komen.
Sorry, maar nu redeneer je net als seculiere kamerleden die zeggen: aten we (2005) eerst dit stapje afdwingen, dan komt over een paar jaar de rest ook wel. Volgens mij moeten wij juist laten zien dat we op een heel andere wijze met minderheden omgaan.
Zucht

Bericht door Zucht »

Erasmiaan schreef:Wat een mooi stuk, zeg. We hebben gelukkig nog wachters op Sions muren. Ze hadden echter wel eerder en meer mogen bazuinen. Nu is de vijand bijna binnen.
Gelukkig waren er ook van de verschillende kiesverenigingen nog vele, bewogen, ouderen en jongeren, die met een gunnend en bewogen hart, om een terugkeer vroegen en een biddag. Mijn hoop is nog niet helemaal verdwenen.

Ook het hoofdbestuur zelf heeft de oproep uit doen gaan, om het vrouwenstandpunt aan de jeugd te onderwijzen. Om onze Bijbelse principes te catechiseren. Als wij het er nooit over hebben, weet de jeugd het ook niet.

Verder vraag ik me af waarom predikanten zich hier niet over uit mogen laten? Ze moeten zich hier juist over uit laten! Ze moeten het volk leiden in de Bijbelse wegen.

Wat ik overigens graag zou willen is dat al degenen die over dit voorstel gaan stemmen, de notitie "Man en vrouw schiep Hij hen" lazen. En op basis daarvan eens gaan nadenken over de vraag wat de positie van de vrouw is, op grond van de Bijbel. Of beluister eens de preek die ik hiervoor gepost hoop. Hopelijk mogen predikanten wel iets zeggen over Bijbelteksten?
Wat een geweldig stuk van ds. Hoogerland. Heel goed dat hij dit gedaan en gedurft heeft. Ik had dit eigenlijk niet van hem verwacht. Alhoewel.. na de laatste saambinders (overigens zeer lezenswaardige artikelen). Waar blijven de overige predikanten?? Met name die predikanten die wel eens wat roepen vanaf de kansel.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wat me wel opvalt in de reacties hier, maar ook in de krant: er is niemand die het voorstel van het SGP-HB hartstochtelijk verdedigt en ook overtuigend laat zien dat het in de gegeven omstandigheden echt het beste (of minst slechte) voorstel is. Hoe komt dat? Of lees ik selectief?
huisman

Bericht door huisman »

Zucht schreef:

Wat een geweldig stuk van ds. Hoogerland. Heel goed dat hij dit gedaan en gedurft heeft. Ik had dit eigenlijk niet van hem verwacht. Alhoewel.. na de laatste saambinders (overigens zeer lezenswaardige artikelen). Waar blijven de overige predikanten?? Met name die predikanten die wel eens wat roepen vanaf de kansel.

Gedurft ???...ik vind het meer goedkoop afreageren op het integere hoofdbestuur. Het rare is dat ik het inhoudelijk met ds Hoogerland eens ben maar zijn methode om de openbaarheid te zoeken verafschuw.
Gesloten