Tiberius schreef:
Wat ds. Kort betreft, kan ik niet over oordelen.
Maar wat je van ds. Moerkerken zegt, klopt niet helemaal. Moerkerken stelt de rechtvaardiging op zichzelf niet pas verder in het proces, maar de bewuste rechtvaardiging. Zelf vind ik dat een lastig onderscheid, omdat bij de geloofsdaad (de eerste of een volgende, dat doet er even niet toe) de Heilige Geest de weldaden van Christus deelachtig maakt. Of anders gezegd: wanneer je gelooft, is er geen onzekerheid over de zondenvergeving (en de andere weldaden). Zoals gezegd: het geloof is rechtvaardigend.
Maar nogmaals: ik vind dat een moeilijk ding om wat over te zeggen, het kan zijn dat er mensen zijn die anders geleid zijn.
Juist, en dat is ook hetgeen wat er lastig is, en volgens mij is dit de kern van de discussie.
Ds Kort, vd Groe en meerderen, stellen het begin van het geloof bij de
bewuste rechtvaardigmaking, hoe klein dit bewust ook is, dus geen leven voor de bewuste rechtvaardigmaking vanuit de mens bekeken.
Ds Moerkerken, Kersten en anderen stellen het begin van het geloof al veel eerder.
Ook wel het wezen en het welwezen genoemd, waarin de eerste groep de bewuste rechtvaardigmaking legt in het wezen en de andere groep legt de bewuste rechtvaardigmaking in het welwezen.
En dat is volgens mij de kern van alle discussies, al ben ik geen theoloog is dit misschien wel een klein onderdeel van alles.