Pleiten op je doop

Fjodor

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Fjodor »

Tiberius schreef:
Fjodor schreef:ja, en die grens van de uitwendige gemeente wil je niet bij het avondmaal trekken en wel bij de belijdenis.
Klopt. Of zie jij het anders?
Ja, dat zie ik heel erg anders. Belijdenis doen is toegang vragen tot het Heilig Avondmaal. Beiden getuigen van het persoonlijk geloof in de Zaligmaker Jezus Christus.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Het komt iig wel over als een verschil in doopsvisie.
Ik ziet dat verschil niet. Kan je dat aangeven?
Het verschil tussen ds. De Heer en ds. Tuinier bedoel ik, uitgaande van de citaten die we hier voorhanden hebben; niet het verschil met ds. Kersten, dat zie ik zelf ook wel.
Ik zie wel verschil: ds. De Heer houdt het onpersoonlijker, er is genade voor de uitverkorenen. Ds. Tuinier c.s. benadrukken dat die genade dat kind persoonlijk wordt aangeboden.
Idd dit is het grote verschil.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

..
Laatst gewijzigd door Wilhelm op 08 jun 2011, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Ok, dus als ik naar kerk ga, waar ga ik dan heen? Naar de gemeente en het kaf? Ofzo?
Ja, inderdaad.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Het komt iig wel over als een verschil in doopsvisie.
Ik ziet dat verschil niet. Kan je dat aangeven?
Het verschil tussen ds. De Heer en ds. Tuinier bedoel ik, uitgaande van de citaten die we hier voorhanden hebben; niet het verschil met ds. Kersten, dat zie ik zelf ook wel.
Ik zie wel verschil: ds. De Heer houdt het onpersoonlijker, er is genade voor de uitverkorenen. Ds. Tuinier c.s. benadrukken dat die genade dat kind persoonlijk wordt aangeboden.
Idd dit is het grote verschil.
Misschien even op de reacties daarop ingaan. Want dit is niet het grote verschil, sterker nog, er is geen verschil (behalve dan in formuleren).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Fjodor schreef:
Tiberius schreef:
Fjodor schreef:ja, en die grens van de uitwendige gemeente wil je niet bij het avondmaal trekken en wel bij de belijdenis.
Klopt. Of zie jij het anders?
Ja, dat zie ik heel erg anders. Belijdenis doen is toegang vragen tot het Heilig Avondmaal. Beiden getuigen van het persoonlijk geloof in de Zaligmaker Jezus Christus.
Nee, dat vraag ik niet; ik vraag naar de grens van de uitwendige gemeente.
Ander

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:
Ander schreef:
Wilhelm schreef:Ik lees hier dat het gedoopte kind iets van Gods Vaderlijke goedheid en barmhartigheid ontvangt, omdat de Heere belooft Zijn werk voort te zetten van geslacht tot geslacht.

Hoe groot het ook is dat de Heere belooft dat Hij doorgaat met Zijn werk, het blijft algemeen. Het moet persoonlijk gebracht, aangeboden worden. Wat de andere genoemde GG predikanten schrijven, maar ook wat bv de door @Ander geciteerde Ds. Van Reenen hier schrijft is echt anders:

De Heere is u in den doop te gemoet getreden. Het was alsiof Hij Zijn hand op uw hoofd legde en tot u sprak: 'Kindeke, Ik zweer u, dat Ik u niet zal afwijzen als u tot Mij komt! Op mijn trouw-verbond, al wat u ontbreekt, schenk Ik zoo gij 't smeekt, mild en overvloedig.'
Goed lezen. Ds. de Heer zegt:
Een gedoopt kind, verloren in schuld, ontvangt zo iets van Gods Vaderlijke goedheid en barmhartigheid.
Dat stukje sla je over. En wat is dat ontvangen van Gods Vaderlijke goedheid en barmhartigheid? Het is alsof de Heere zegt: Ik zal je niet afwijzen als je tot Mij komt. Dus, precies wat ds. van Reenen zegt. Of, zoals ds. Mallan zegt: laat je niet wijsmaken dat er voor jou geen mogelijkheid tot zaligheid is.
Is dit een bevestiging dat je het met me eens bent?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Misschien even op de reacties daarop ingaan. Want dit is niet het grote verschil, sterker nog, er is geen verschil (behalve dan in formuleren).
Ik zie dat verschil ook niet. Dus misschien kan één van jullie (Huisman of Wilhelm) dat concreet maken.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef: Erasmiaan de doop is voor het individu niet bedoeld als aanbod van genade, maar als verzegeling van het persoonlijke ontvangen van die genade.

25 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.

Je kan niet zeggen: indien u niet gelooft is door uw ongeloof het aanbod van genade teniet gedaan.
Je kan wel zeggen: indien u niet gelooft is door uw ongeloof de verzegeling van het persoonlijk ontvangen van de genade teniet gedaan.

Daarom gaat de doop over dat persoonlijke ontvangen. Net als de besnijdenis daarover ging.
Ja, ja. Geloof je het zelf? Volgens mij heb je een paar pagina's gemist.
Lees Romeinen 6 maar eens.

Wat wordt van de doop dan teniet gedaan als de dopeling niet persoonlijk gelooft? (dit nog steeds naar aanleiding van Rom 2:25

(heb trouwens volgens mij niets gemist:))
Erasmiaan, wil je deze vraag nog beantwoorden? Ben benieuwd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Misschien even op de reacties daarop ingaan. Want dit is niet het grote verschil, sterker nog, er is geen verschil (behalve dan in formuleren).
Ik zie dat verschil ook niet. Dus misschien kan één van jullie (Huisman of Wilhelm) dat concreet maken.
Het maakt ook niet uit, want in beide gevallen wordt de betekenis van de kinderdoop gedevalueerd tot een bevestiging van het aanbod van genade c.q. de verkondiging dat er genade is.
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:
Graag ja. Ik begrijp het ook niet.
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:Ds. Fraanje zei bij elke doopsbediening in Barneveld:
Laat de Heere je gedoopte voorhoofd maar zien en bedel maar of Hij een kruimeltje van een kindeke aan een hondeke wil geven.
Ds. Moerkerken zegt in zijn verklaring van zondag 26:
Jullie zijn gedoopt; jullie dragen aan jullie voorhoofd dat dierbare merk- en veldteken dat wijst op twee dingen: schuldvergeving en levensvernieuwing. O, mocht de Doop jullie uitdrijven in je bidvertrek aan de voeten Gods.
Ds. Van Reenen zegt in zijn verklaring van zondag 26:
De Heere is u in den doop te gemoet getreden. Het was alsiof Hij Zijn hand op uw hoofd legde en tot u sprak: 'Kindeke, Ik zweer u, dat Ik u niet zal afwijzen als u tot Mij komt! Op mijn trouw-verbond, al wat u ontbreekt, schenk Ik zoo gij 't smeekt, mild en overvloedig.' En nu hebt ge nog nooit gebruik gemaakt van dat aanbod. Altijd hebt ge nog met uw daden gezegd: 'Ik wil niet dat U koning voer mij zult zijn, Ik wil in mijn egen wegen wandelen'. O mensch, moet dat zóó door gaan? 't Zou vreeselijk zijn. Of meent u te erg, te lang, te zwaar gezondigd te hebben? maar dat kan niet. Uw doop roept u toe: Het bloed van Jezus Christus, Gods Zoon reinigt van alle zonden. Of denkt u, dat God met u niet te doen wil hebben? En waarom denkt u dat? O, mensch, toon God uw gedoopte voorhoofd, herinner den Heere aan Zijn eed en beloften, val Hem smeekend te voet, en Hij zal u in liefde en genade aannemen, en u toonen, dat Hij een Waarmaker van Zijn Woord is.
Ds. Mallan schrijft in zijn verklaring van zondag 27:
Ja maar, op welke grond dopen we dan?
Volgens de mensen die drie verbonden voorstaan, hebben wij geen grond voor de kinderdoop. De doop is immers een teken en zegel van het verbond der genade? Als wij nu zeggen dat al die kinderen die gedoopt worden, niet in het verbond zijn, dan hebben wij volgens hen geen grond voor de doop. En toch durven wij, als men ons vraagt op welke grond wij de kinderen dopen, met vrijmoedigheid te zeggen dat wij ze dopen op grond van Gods verbond.
Maar die grond is geheel een voorwerpelijke grond. De uitverkorenen zijn van eeuwigheid rees voorwerpelijk in het verbond begrepen en zullen in de tijd in het verbond zeker onderwerpelijk overgaan, zó zeker als we die doop voor onze ogen zien bedienen. Zo zal de Heere Zijn verbond bevestingen in de geslachten. Dát is het wat de doop ons zegt. (...)
God wil werken in de geslachten. Hij wil Zijn verbond bevestigen in de toebrenging van de Zijnen in de openbaring van Zijn kerk tot het einde toe. Nooit kunnen we alzo genoeg de nadruk leggen op de grote betekenis van Gods verbond. Het leven onder de openbaring van Gods verbond brengt de verplichting voor u met zich mee, om in de weg van Gods instellingen te wandelen. We hebben ervan gezongen met de dichter:
Zijn trouw rust zelfs op 't late nageslacht,
Dat Zijn verbond niet trouweloos wil schenden.

Uw ouders hebben u bij de doop aan een drieënig God opgedragen. En gij zijt van de bediening van die doop niet uitgesloten. Dat wil heel wat zeggen. Dat wil niet zeggen dat die doop u al een eind op het pad naar de hemel helpt, maar dat wil wel zeggen dat de vorst der duisternis alle grond en recht mist om u wijs te maken dat de zaligheid voor u niet is!
Ds Fraanje en Ds van Reenen preken de oude GG lijn, ruim en gunnend net als ds Tuinier en Ds J.W. Kersten.
Eigenlijk zeg ik dat niet goed want volgens ds Golverdingen's scriptie waren er vanouds twee lijnen in de GG. Een ruime nodigende en gunnende prediking en een prediking meer vanuit de verkiezing en het welbehagen Gods
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Fjodor schreef:
Fjodor schreef:
Erasmiaan schreef:
Fjodor schreef: Erasmiaan de doop is voor het individu niet bedoeld als aanbod van genade, maar als verzegeling van het persoonlijke ontvangen van die genade.

25 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden.

Je kan niet zeggen: indien u niet gelooft is door uw ongeloof het aanbod van genade teniet gedaan.
Je kan wel zeggen: indien u niet gelooft is door uw ongeloof de verzegeling van het persoonlijk ontvangen van de genade teniet gedaan.

Daarom gaat de doop over dat persoonlijke ontvangen. Net als de besnijdenis daarover ging.
Ja, ja. Geloof je het zelf? Volgens mij heb je een paar pagina's gemist.
Lees Romeinen 6 maar eens.

Wat wordt van de doop dan teniet gedaan als de dopeling niet persoonlijk gelooft? (dit nog steeds naar aanleiding van Rom 2:25

(heb trouwens volgens mij niets gemist:))
Erasmiaan, wil je deze vraag nog beantwoorden? Ben benieuwd.
Ik had niet door dat het een vraag aan mij is en ik snap het ook niet. Als de gedoopte niet persoonlijk zal gaan geloven is de doop tot verzwaring van het oordeel.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
Wilhelm schreef:
Ander schreef:
Wilhelm schreef:Ik lees hier dat het gedoopte kind iets van Gods Vaderlijke goedheid en barmhartigheid ontvangt, omdat de Heere belooft Zijn werk voort te zetten van geslacht tot geslacht.

Hoe groot het ook is dat de Heere belooft dat Hij doorgaat met Zijn werk, het blijft algemeen. Het moet persoonlijk gebracht, aangeboden worden. Wat de andere genoemde GG predikanten schrijven, maar ook wat bv de door @Ander geciteerde Ds. Van Reenen hier schrijft is echt anders:

De Heere is u in den doop te gemoet getreden. Het was alsiof Hij Zijn hand op uw hoofd legde en tot u sprak: 'Kindeke, Ik zweer u, dat Ik u niet zal afwijzen als u tot Mij komt! Op mijn trouw-verbond, al wat u ontbreekt, schenk Ik zoo gij 't smeekt, mild en overvloedig.'
Goed lezen. Ds. de Heer zegt:
Een gedoopt kind, verloren in schuld, ontvangt zo iets van Gods Vaderlijke goedheid en barmhartigheid.
Dat stukje sla je over. En wat is dat ontvangen van Gods Vaderlijke goedheid en barmhartigheid? Het is alsof de Heere zegt: Ik zal je niet afwijzen als je tot Mij komt. Dus, precies wat ds. van Reenen zegt. Of, zoals ds. Mallan zegt: laat je niet wijsmaken dat er voor jou geen mogelijkheid tot zaligheid is.
Is dit een bevestiging dat je het met me eens bent?
Er ging iets fout.
Mijn reactie was:

Ik sla niets over. Het woordje “zo” verwijst naar de voorgaande zin. En die zin is duidelijk algemeen en niet persoonlijk gesteld.
Maar goed, ik ga stoppen met de discussie

Als Ds de Heer hetzelfde bedoeld als Ds Tuinier en Ds Kersten, en dus ook stelt dat God bij de doop de dopeling beloofd dat hij of zij welkom is bij Hem en dat Hij zijn of haar Vader wil zijn, dan ben ik daar alleen maar heel blij mee. Het antwoord in het RD is dan alleen wat onduidelijk geweest. We hebben nl 20 pagina’s nodig gehad om dat duidelijk te krijgen…
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef: Ds Fraanje en Ds van Reenen preken de oude GG lijn, ruim en gunnend net als ds Tuinier en Ds J.W. Kersten.
Eigenlijk zeg ik dat niet goed want volgens ds Golverdingen's scriptie waren er vanouds twee lijnen in de GG. Een ruime nodigende en gunnende prediking en een prediking meer vanuit de verkiezing en het welbehagen Gods
Dus het verschil is dat als je ruim en gunnend bent dat je dan zegt dat je mag pleiten op je doop? Begrijp ik dat goed?
Plaats reactie