De kleine lettertjes van het Evangelie

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erasmiaan schreef:Het was vanavond markt in de Thaborkerk in IJsselmonde. Als iemand daar aanwezig was of mee heeft geluisterd, dan had die zich vermoeid van deze discussie afgewend. Als God afdaalt in de prediking en een soeverein genadewerk mag worden verklaard, dan krijgt God de eer en is het ook geen vraag wat je met zo’n lezing van Vd Brink moet. Hij mag er van alles over zeggen, maar laat de theorie dan maar voor de hooggeleerde theologen. Er gaat geen geur en smaak van uit (eerder strijd, hete hoofden en koude harten). Maar Gods vrije genadewerk wint in en geeft liefde.
Ik ga de dienst terugluisteren. Zou hij vrijdagavond nog terug te luisteren zijn? Het gebed is er al afgehaald, dus dat lijkt me wel.
pierre27

Bericht door pierre27 »

HersteldHervormd schreef:Kennen jullie sowieso iemand die de vierschaar beleefd heeft? Ik niet.
Ik ken er meerderen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Erasmiaan schreef:Het was vanavond markt in de Thaborkerk in IJsselmonde. Als iemand daar aanwezig was of mee heeft geluisterd, dan had die zich vermoeid van deze discussie afgewend. Als God afdaalt in de prediking en een soeverein genadewerk mag worden verklaard, dan krijgt God de eer en is het ook geen vraag wat je met zo’n lezing van Vd Brink moet. Hij mag er van alles over zeggen, maar laat de theorie dan maar voor de hooggeleerde theologen. Er gaat geen geur en smaak van uit (eerder strijd, hete hoofden en koude harten). Maar Gods vrije genadewerk wint in en geeft liefde.
Mooi dit te lezen. Ik kan me dit ergens goed voorstellen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Kennen jullie sowieso iemand die de vierschaar beleefd heeft? Ik niet.
Ik sprak eens een predikant die dit visionair beleeft heeft, maar die het niet preekt. Omdat de visionaire beleving als aparte ervaring na de bekering niet noodzakelijk is, en hij de nadruk legt op de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof.

Overigens is het op de wijze hoe ds. Pieters het uitlegd, een bijbelse zaak:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16 ... nscientie/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Wat de ene eronder verstaat hoeft de ander dat beeld of die schets er niet onder verstaan. Ik vind het (te) abstract.
Want zou je er ook onder kunnen verstaan dat je het ware hebt beleefd dat je de oordeel/hel voor ogen kreeg en dat je zo'n gezicht had dat Christus je er uit heeft verlost en je bijvoorbeeld voelde dat je bij de kraag gegrepen bent? Hoe moet ik zo'n visioen voor ogen zien?
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 09 nov 2022, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:
Ik sprak eens een predikant die dit visionair beleeft heeft, maar die het niet preekt. Omdat de visionaire beleving als aparte ervaring na de bekering niet noodzakelijk is, en hij de nadruk legt op de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof.

Overigens is het op de wijze hoe ds. Pieters het uitlegd, een bijbelse zaak:

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/16 ... nscientie/
Thnx voor de link!
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

GerefGemeente-lid schreef:
Ik ga de dienst terugluisteren. Zou hij vrijdagavond nog terug te luisteren zijn? Het gebed is er al afgehaald, dus dat lijkt me wel.
Ja ik denk het wel.

Ik zou zeggen (niet alleen tegen jou maar ook tegen mezelf en tegen iedereen): luister die preek en vraag of je daar iets van mag leren kennen. En mocht je met je hart erbij vallen? Dan geef ik je de hand en ben je vriend.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erasmiaan schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ja ik denk het wel.

Ik zou zeggen (niet alleen tegen jou maar ook tegen mezelf en tegen iedereen): luister die preek en vraag of je daar iets van mag leren kennen. En mocht je met je hart erbij vallen? Dan geef ik je de hand en ben je vriend.
Ik heb de preek maar direct beluisterd. Ontzettend bedankt voor het delen. Deze prediking roept (h)erkenning op, zeker als je vaak zo heen en weer geslingerd wordt tussen allerlei meningen en visies en overtuigingen en het zo in de war ligt. Ik ben er blij mee dat ik dit nog mocht horen aan het einde van de avond. Het is jammer dat jij de pb-functie hebt uitgeschakeld. Maar je kunt mij altijd een mail sturen in ieder geval.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Tot geloof komen ís zo'n vierschaarervaring. Of laat ik het zo zeggen: als het geloof doorbreekt en God mag aanschouwen als een verzoend God in Christus. Dat heb ik mogen ervaren, ja. Ben ik dan een 'bijzondere' christen? Overigens is dit altijd een 'aangevochten zekerheid': heb ik het nu aangenomen of niet.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 10 nov 2022, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Het kan ook andersom: ouders worden door hun kinderen wakker geschud, gaan zelf op onderzoek uit, gaan naar de prediking luisteren en ook de lezingen en komen dat tot de conclusie dat niet het kind " fout" zit/zat maar dat zij zelf en hun voorouders beter/anders hadden moeten voorleven enz.
Verschillende keren meegemaakt in mijn leven.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Adagio

Bericht door Adagio »

Orchidee schreef:Het kan ook andersom: ouders worden door hun kinderen wakker geschud, gaan zelf op onderzoek uit, gaan naar de prediking luisteren en ook de lezingen en komen dat tot de conclusie dat niet het kind " fout" zit/zat maar dat zij zelf en hun voorouders beter/anders hadden moeten voorleven enz.
Wat je noemt 'fout zitten': laat het niet gebeuren dat je dat verwart met de talenten van predikers of sprekers. Geen idee of Jona veel gaven had, maar zelf vond hij ook maar dat hij met zijn eigen prediking van 40 dagen 'fout zat'. Ook voorgangers kunnen door de oude mens overvallen worden. Van ds. Gebraad is bekend dat hij eens naar een jongen ging op ziekenbezoek. Tevoren bedacht hij: ik ga er zitten en praat verder over geen dood en eeuwigheid, en ik doe nog minder een gebedje. De moeder stond wel te wenen: een voorganger die geen gebed kon doen, dat zal wel verloren zijn. Op weg naar huis hield God echter de dominee stil. "Wat hebt u gedaan?" "Ik heb u toch als een wachter over het huis van Israël gesteld en u zult hen toch van Mijnentwege waarschuwen, u bent niet vrij van dat bloed van die jongen." Ds. Gebraad moest rechtsomkeert maken, om zoals hij zelf aangaf, als een schuldige, goddeloze voorganger weer bij die mensen aan te kloppen.
Susan

Bericht door Susan »

Adagio schreef:
Orchidee schreef:Het kan ook andersom: ouders worden door hun kinderen wakker geschud, gaan zelf op onderzoek uit, gaan naar de prediking luisteren en ook de lezingen en komen dat tot de conclusie dat niet het kind " fout" zit/zat maar dat zij zelf en hun voorouders beter/anders hadden moeten voorleven enz.
Wat je noemt 'fout zitten': laat het niet gebeuren dat je dat verwart met de talenten van predikers of sprekers. Geen idee of Jona veel gaven had, maar zelf vond hij ook maar dat hij met zijn eigen prediking van 40 dagen 'fout zat'. Ook voorgangers kunnen door de oude mens overvallen worden. Van ds. Gebraad is bekend dat hij eens naar een jongen ging op ziekenbezoek. Tevoren bedacht hij: ik ga er zitten en praat verder over geen dood en eeuwigheid, en ik doe nog minder een gebedje. De moeder stond wel te wenen: een voorganger die geen gebed kon doen, dat zal wel verloren zijn. Op weg naar huis hield God echter de dominee stil. "Wat hebt u gedaan?" "Ik heb u toch als een wachter over het huis van Israël gesteld en u zult hen toch van Mijnentwege waarschuwen, u bent niet vrij van dat bloed van die jongen." Ds. Gebraad moest rechtsomkeert maken, om zoals hij zelf aangaf, als een schuldige, goddeloze voorganger weer bij die mensen aan te kloppen.
Dat is een goed verhaal. Maar "fout zitten" gaat denk ik meer over de inhoud van de prediking en wat je gelooft en niet over de talenten of de karakters van predikers. Het kan ook zijn dat de predikers zelf ontdekken dat ze op bepaalde gebieden buiten de Bijbel zijn gegaan.

Ds. W. Silfhout zei op een conferentie: "„Ik ben dankbaar voor het besef in onze kringen dat de vervangingsleer niet-houdbaar is gebleken. ’t Is geen schande om dat te zeggen. Er is een omslag gekomen. Een goed zicht op de plaats van het joodse volk in Gods heilshandelen kan verdieping geven aan je persoonlijk geloofsleven.”

Ik denk dat deze omslag mede gekomen is door het werk van ds R. Boogaard (zijn boek: ‘Zijn trouw aan Israël nooit gekrenkt’ ). Deze dominee kreeg een nieuwe, frisse kijk of visie, toen hij tot de ontdekking kwam dat een positieve toekomstverwachting voor Israël een zaak is die gegrond is in Gods Woord.

Een dominee, die meer zicht krijgt op het Woord van God, kan een zeer positieve wending geven aan de leer van een kerk.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Posthoorn schreef:
Tot geloof komen ís zo'n vierschaarervaring. Of laat ik het zo zeggen: als het geloof doorbreekt en God mag aanschouwen als een verzoend God in Christus. Dat heb ik mogen ervaren, ja. Ben ik dan een 'bijzondere' christen? Overigens is dit altijd een 'aangevochten zekerheid': heb ik nu aangenomen of niet.
Volgens mij is dat het niet. Het is echt een specifieke ervaring toch waar weinige wat van kunnen vertellen?
Tenminste, dat is mij verteld dan hoor.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Tot geloof komen ís zo'n vierschaarervaring. Of laat ik het zo zeggen: als het geloof doorbreekt en God mag aanschouwen als een verzoend God in Christus. Dat heb ik mogen ervaren, ja. Ben ik dan een 'bijzondere' christen? Overigens is dit altijd een 'aangevochten zekerheid': heb ik nu aangenomen of niet.
Eens, het als doodschuldige zondaar, waar Gods Geest je diep van heeft overtuigd, vrijspraak ontvangen op grond van Christus borgwerk is een vierschaarervaring.
Het gaat volgens mij meer om hoe dat ervaren wordt. Daar gaan soms wonderlijke verhalen over.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Arja

Bericht door Arja »

HersteldHervormd schreef:
Posthoorn schreef:
Volgens mij is dat het niet. Het is echt een specifieke ervaring toch waar weinige wat van kunnen vertellen?
Tenminste, dat is mij verteld dan hoor.
Welk vogeltje heeft dat in je oor gefluisterd?

Ik heb iemand gekend, die inderdaad een vierschaarervaring gehad heeft. Alleen noemde hij het nooit zo maar vertelde hij er over aan de hand van de geschiedenis van Jozua de hogepriester in Zacharia (vierde nachtgezicht). De reden dat hij het niet die naam gaf, was omdat hij afstand nam van de manier waarop het in onze familie gedreven werd. Zijn moeder had géén bijzondere ervaring en werd niet goed behandeld door anderen uit de familie, die wèl regelmatig visionaire belevingen hadden. Ze werd in een hoekje gedrukt omdat ze alleen het Woord had, gesproken tot haar ziel.

De man was overigens mijn vader. Zijn oma was Janna Geense en zijn overgrootvader Jan Geense. Het gaat fout, als men dingen gaat verheerlijken (en het anderen wil opleggen). Daarom ben ik er, in navolging van mijn vader, ook heel voorzichtig mee. Hij formuleerde het op den duur zoals @Posthoorn het schrijft, hier op het forum.
Gesloten